Počet komentářů: 0
Nový komentář

Za oponou

Malá inventura letos plnoletá
[vydáno: 5.2.2020]
Ve Studiu ALTA, jež odpočítává poslední dny existence v pražských Holešovicích, se uskutečnilo setkání novinářů se zástupci pražské nezávislé scény. Ti představili své projekty, které budou součástí programu letošní Malé inventury.

Festival Malá inventura rekapituluje nejvýraznější počiny nového divadla za uplynulý rok. Jeho 18. ročník (20.2. – 29.2.2020) bude zahájen ve Studiu Hrdinů slavnostním večerem při příležitosti udílení cen Česká divadelní DNA (ceny se předávají každé dva roky za mimořádný přínos na poli nového divadla). Večerem, stejně jako před dvěma lety, budou provázet Sára a Jirka – Ufftenživot.
Kromě moderace by večer v jejich podání měl přispět k zamyšlení, co to vlastně je nezávislé divadlo a z čeho vychází. A možná vrátit tomuto pojmu původní význam. „Zamysleli jsme se i nad tím, k čemu předávání cen může být, když my jako zástupci nezávislé scény budeme předávat ceny nezávislé scéně. Vnímáme to jako příležitost dát hlas všem nominovaným a chceme večer využít k tematizování a propojení nezávislé scény tak, aby se mohla emancipovat nejen ve vztahu k veřejnosti, ale i směrem k nám, tedy do komunity dovnitř. Je tu situace kolem Alty, dále si myslíme, že práce lidí v nezávislé sféře není dostatečně doceněná a naráží na průhlednou poklici (to jsou slova Lenky Havlíkové!). Potenciál tu je a vidíme i řadu talentů, ale neustále jsme limitovaní systémem a finanční situací. Asi jsem právě projevil velkou ambici pro ten večer, až jsem se tím trochu zděsil, ale budeme se snažit ji naplnit. A děkujeme za důvěru!,“ uvedl Jiří Šimek ze skupiny Ufftenživot, která na poli nezávislého divadla působí již pět let.

Lenka Havlíková
Lenka Havlíková


Lenka Havlíková z Divadla X10 může krásně srovnávat, neboť z místa dramaturgyně činohry Národního divadla se kdysi rozhodla pro úplně jiný styl práce a profesní restart. „Zásadní rozdíly najdete v míře svobody a odpovědnosti, kterou člověk nese. Čím větší riziko, tím jste víc nakonec odměněn pocitem smysluplnosti, když se výsledek setká se zájmem diváků. Otázka dramaturgie to není, i v „závislých domech“ může vznikat dobrá a kvalitní dramaturgie. Divadlo X10 existuje už 7 let, také jsme si zažili změnu prostoru, a dnes vnímám Divadlo X10 už více jako činnost producentského domu s přesahy do jiných žánrů nebo oblastí. Nikdy nesmíte ustrnout v zajetém modelu, ale neustále hledat novou inspiraci. Proto jsem se nyní obrátila na mladou generaci, myslím si, že nazrál čas pro další restart.“ (Ke spolupráci byli osloveni např. režiséři Ondřej Štefaňák a Tomáš Loužný, pozn. red.)

Hlavním pořadatelem festivalu Malá inventura je Nová síť – český kulturní network. A nechybí ani tradiční kuře, které znáte již z minulých ročníků - autorem vizuálu je výtvarník vystupující pod uměleckým jménem Kakalík.

Jiří Šimek, Marie Gourdain
Jiří Šimek, Marie Gourdain


Malá inventura zároveň funguje jako showcase projektů a je první významnou festivalovou akcí kalendářního roku v Praze. Řadí se k událostem, které poutají pozornost tuzemských i zahraničních promotérů. Cílem festivalu je podpořit cirkulaci projektů, prezentace české kultury v zahraničí a v neposlední řadě kulturní networking.

Festival tradičně bude rozeset do několika míst po Praze, scénami letošního ročníku jsou Studio ALTA, Divadlo Archa, PONEC – divadlo pro tanec, Studio Hrdinů, Divadlo X10, MeetFactory, Alfred ve dvoře, Venuše ve Švehlovce, A studio Rubín, DOX+, Palác Akropolis, Divadlo NoD a La Fabrika. Festival dále spolupracuje s Werichovou vilou, Národní galerií, komunitním prostorem Petrohradská kolektiv, Studiem Paměť nebo Cross Clubem. Středobodem dění bude opět festivalové centrum ve Studiu ALTA, kde proběhne většina networkingových setkání.

Účastnická divadla nominovala do programu Malé inventury 2020 řadu zajímavých projektů (finální výběr sestavil umělecký ředitel festivalu Petr Pola, který neúnavně nezávislou scénu mapuje). Diváci tak mají možnost zhlédnout to „nej“ v bloku několika málo dní. Pro všechny zájemce máme dobrou zprávu: pořadatelům festivalu se podařilo téměř nemožné: posílit kapacity! Řada představení bude odehrána dvakrát a programová logistika počítá s prostřídáváním, aby ve finále poptávka již tolik nepřevyšovala nabídku. Až na několik málo výjimek jsou vstupenky na festivalová představení stále k dispozici. A kdyby přece jen se na vás vstupenky nedostaly, inspirujte se alespoň festivalovým výběrem (který podléhá pečlivé dramaturgii) k návštěvě běžných repríz.

ředitelka festivalu Adriana Světlíková představuje výtvarnou podobu cen Česká divadelní DNA, přihlíží Lucia Kašiarová
ředitelka festivalu Adriana Světlíková představuje výtvarnou
podobu cen Česká divadelní DNA, přihlíží Lucia Kašiarová


Poprvé v historii bude festival trvat celých deset dnů a má nejbohatší program za celou dobu své existence. Hlavní festivalový program je tradičně rozdělen do několika sekcí.
DOMOVSKÉ SCÉNY představí špičkové divadelní soubory reprezentující tvorbu domovských scén festivalu. Diváci se mohou těšit celkem na osmnáct inscenací, například představení Pan Pros divadelního spolku JEDL (Nebeský, Trmíková, Prachař), Maryša (mlčí) souboru Depresivní děti touží po penězích, originální gamingovou performanci Virtual Ritual Jana Mocka, netradiční cestopis Ondřeje Štefaňáka s názvem Láska v době globálních klimatických změn, představení Vojty Švejdy Iluzionista v režii Petra Formana a další.
Pod hlavičkou sekce NOVÁ KREV NA SCÉNĚ se představí studenti a talentovaní začínající umělci. Za zhlédnutí stojí například autorská inscenace tvůrčí skupiny 8 lidí s názvem Press Paradox či tanečně divadelní představení Michaely Staré Parazit.
V sekci nazvané TAŽNÍ PTÁCI, což jsou soubory bez stálé scény, stojí za zmínku například Medúza choreografky Marie Gourdain, pohybově akrobatické představení souboru Holektiv Božena, inscenace Small Talk divadla Anička a letadýlko nebo miniatura Faunus v choreografii a interpretaci slovenského tanečníka Martina Talagy.
Etablované projekty českých a zahraničních umělců působících na pražské nezávislé scéně představí sekce REZIDENTI. Zde bude uvedena například práce choreografky a performerky Nely Kornetové nazvaná Tumor: karcinogenní romance či tanečně-divadelní sólo Cécile Da Costy Roselyne.

„Nezávislou scénu v Praze sledujeme po celý rok. S domovskými scénami jsme ve stálém spojení, nezávislí umělci si už zvykli hlásit své projekty do programu prostřednictvím otevřené výzvy,“ vysvětluje umělecký ředitel Malé inventury Petr Pola. „Každý rok přináší nová očekávání i překvapivé objevy. Festivalem chceme divákům něco z tohoto dobrodružství předat, celý divadelní rok zhuštěný do pouhých deseti dní na konci února! A že to byl rok plný nečekaných divadelních zážitků.“

Festival se na deset dní stane centrem živého networkingu divadelních organizací a profesionálů, uměleckých skupin, performerů i širší odborné veřejnosti. „Jedním z cílů Malé inventury je přiblížit nové divadlo veřejnosti,“ říká ředitelka festivalu Adriana Světlíková. „Stejně cenná jsou ale setkávání a propojování divadelních profesionálů obecně. Z Česka a zahraničí letos přijede přes sto hostů. Kromě zástupců českých regionů i z evropských zemí a divadelních scén, například z Velké Británie, Německa, Maďarska, Izraele, Řecka, Itálie, Polska, Litvy či Bulharska.“

Přehlídku nezávislého divadla doplňuje obsáhlý doprovodný program zahrnující další scény pro nezávislé divadlo v Praze. Součástí bude opět i projekt PRALIN (kulturní platforma mezi Prahou a Berlínem), vybraná představení z regionů ČR a další doprovodné akce včetně programu pro děti, který je letos rozšířen.

Viktorie Vášová, Jiří Šimek
Viktorie Vášová, Jiří Šimek


Festival zahájí slavnostní předávání cen Česká divadelní DNA ve Studiu Hrdinů. V pořadí již páté udílení cen probíhá každé dva roky a je projevem úcty osobnostem, jež mimořádným způsobem přispívají k rozvoji nového divadla. Iniciátorem cen je neziskovka Nová síť, která ve spolupráci s členy Českého kulturního networku vybírá nominované i laureáty a předává celkem pět cen. Na Cenu za mimořádný počin na poli nového divadla byli letos nominováni: Nela Kornetová/T.I.T.S., Asociace nezávislých divadel, Cooltour Ostrava, Jakub Čermák/Depresivní děti touží po penězích, divadelní spolek JEDL, Petra Tejnorová, Libor Kasík/UFFO, Ufftenživot, Wariot Ideal a Divadlo X10). Tři laureáty se dozvíme během slavnostního předávání cen.
O zbývajících dvou oceněných je již rozhodnuto. Cenu za dlouhodobý přínos, rozvoj a podporu nového divadla získá dvouměsíčník Svět a divadlo, který letos slaví třicet let své existence. Cenu za mimořádnou podporu a prezentaci české kultury v zahraničí pak obdrží zakladatelka a ředitelka Tance Praha Yvona Kreuzmannová.

poslední tisková konference v holešovické Altě, žádná další už zde nebude...
poslední tisková konference v holešovické Altě, žádná další už zde nebude...


Jedním z bodů tiskového setkání byl také nevyhnutelný fakt, že Studio ALTA k 29. únoru tohoto roku opustí stávající prostory, které vlastně měly mnoho funkcí. Od divadla přes tvůrčí hub až po komunitní centrum. To vše od roku 2008 bylo budováno ve čtyřech, dříve industriálních halách. Pro řadu činných umělců i diváků to byl šok, když se k nim zpráva o konci donesla. „V Altě, kde se cítíme jako doma, jsme skutečně naposledy, tak si to zkusíme náležitě užít. Myslím, že pro mnohé festivalové hosty to bude velké překvapení, že tady Alta končí,“ uvedla Adriana Světlíková.
Za vším samozřejmě je zlý developer (lukrativní místo na dohled Výstaviště) a jeho připravené bagry. Přese všechno intendantka a vůdčí osobnost Alty Lucia Kašiarová mírní vášně, ono se vše jaksi vědělo několik let dopředu; v Altě se pracovalo s tímto vědomím, že stěhování jednou přijde. Ostatně není to poprvé, ještě před Altou Lucia Kašiarová se svými kolegy na čas oživila jeden prostor, jenž hodně rychle „zrušila“ výstavba tunelového komplexu Blanka. Až pak objevili vyprázdněný areál u Výstaviště.

„29. února 2020 se uskuteční poslední event na tomto místě, to ale neznamená, že nepokračujeme dále!,“ energicky říká Lucia Kašiarová. A hned oznámila termín openingu v náhradních prostorách, v nově se rozvíjejícím kulturním centru v budově pražské Invalidovny (ALTA získala od NPÚ do výpůjčky celé západní křídlo). Bude to již 6. května! A jak bude vypadat rozloučení se „starou“ Altou poslední únorový den? „Už tu asi nic nebude, na příchozí budou čekat jen zdi a vzpomínky, kterými vás provedou umělci, kteří tu tvořili. Živé umění a vůbec kulturní aktivity nemusí být nutně vázané jenom na konkrétní místa, je to především o lidech, kteří místa oživují, a společných vzpomínkách. Vzpomínky pak, společně s vámi, jen přeneseme někam jinam,“ uzavírá Lucia Kašiarová.

Nyní Studio ALTA shání dobrovolníky, kteří pomohou se stěhováním věcí z Holešovic do Karlína. Máte-li čas a chuť zapojit se kdykoli během března, přihlaste se prosím na e-mail dobrovolnik@altart.cz.
.....
foto: Michal Novák



Komentáře k tématu článkuPřidat komentář

Přidat komentář

Zatím zde není žádný komentář.