Zprávy

Laterna magika připravila premiéru pro děti i krátký taneční film
Červen je v Laterně magice nabitý. Soubor představí publiku novou premiéru pro nejmenší diváky od 4 let a zpřístupní online taneční film, který vznikl v uplynulých měsících. Inscenace pro rodinné publikum Zázrak (s)tvoření vznikla pod režijním vedením Radima Vizváryho. Premiéry proběhnou 24. a 25. června a první reprízy hned v sobotu 26. června. Krátkometrážní film z žánru dance for camera s titulem New Normal si budete moci online pustit již od 14. června. Snímek choreografky Nataši Novotné a režiséra Jakuba Jahna zahajuje novou programovou řadu, Laterna for Camera.
LINKA: MAKROPULOS
Ani po rozvolnění nepřestává Činohra Národního divadla rozvíjet značku Divadlo mimo divadlo, určenou nejen pro časy pandemie. Pod její hlavičkou jsou nadále připravovány nové projekty, nejnověji performativní procházka po telefonu Linka: Makropulos režiséra Emila Rothermela. Díky tomuto nevšednímu zážitku pro jednoho diváka si může kdokoli projít centrum Prahy a nahlédnout ho tak, jak ho dosud nejspíš nikdy neviděl. Protože nemohou-li všichni diváci do divadla, může divadlo za nimi.
Kouzelná země - filmová premiéra a divadelní derniéra
Činohra Národního divadla uvádí od 4. března 2021 na svém webu zdarma pro všechny milovníky dobrého divadla svou aktualizovanou výpověď o stavu českých zemí – filmový přepis inscenace Kouzelná země, kterou podle románu Jáchyma Topola připravil režisér Jan Mikulášek a dramaturgyně Marta Ljubková. Filmová verze se zároveň stává divadelní derniérou inscenace.
Očitý svědek - dokumentární anatomie masové vraždy
Od 18. února 2021 od 18.00 uvádí Činohra Národního divadla na svém webu ve světové premiéře film režiséra Jiřího Havelky a dramaturgyně Marty Ljubkové Očitý svědek. Zpracovává poválečný masakr na návrší u Přerova zvaném Švédské šance, kde bylo zabito 265 karpatských Němců, Maďarů a Slováků – většinou žen a dětí. Čechoslováci zde zabíjeli Čechoslováky. Autentická svědectví o této hrůze inscenátoři nahráli s herci na kameru tak, že připomínají prostředí, v němž všichni už rok žijeme: hovory na Skype nebo Zoom. Je to pokus o moderní příběhovou archeologii, je to starý příběh v dnešní vizualitě, je to stále stejně děsivé svědectví…
ND Za scénou
Činohra Národního divadla spouští nový cyklus videí o pozadí vzniku svých inscenací, nazvaný jednoduše a prostě Za scénou. Jejich průvodci jsou dramaturgové Činohry ND Marta Ljubková, Ilona Smejkalová a Jan Tošovský, režiséři představovaných inscenací, jejich scénografové, kostýmní výtvarníci a samozřejmě herci. Ti všichni nechají nahlédnout do světa postav, rolí, zápletek a zvratů nejen her, jež Činohra zrovna uvádí, ale postupně rovněž titulů, jež tvoří základ českého divadla.
Filmový přepis divadelní inscenace Za krásu
Činohra Národního divadla uvádí od 4. února 2021 (od 18:00 hod.) na svém webu zdarma pro všechny milovníky dobrého divadla svou intimní poctu divadlu – filmový přepis inscenace Daniela Špinara Za krásu. Filmová verze se zároveň stává divadelní derniérou inscenace.
Novým uměleckým šéfem Laterny magiky se stal Radim Vizváry
Laterna magika, čtvrtý soubor Národního divadla, má od ledna letošního roku nového uměleckého šéfa. Stává se jím mezinárodně uznávaný představitel mimického umění, režisér, pedagog i držitel Ceny Thálie, Radim Vizváry. Vedení Národního divadla jej s nabídkou oslovilo před půl rokem. Radim Vizváry plánuje rozvíjet odkaz Laterny magiky jako multižánrového divadla, využít své tuzemské i zahraniční kontakty pro získání nových tvůrců nebo podpořit větší využití nových technologií. Bohatší bude i edukativní činnost a doprovodné programy.
Národní divadlo je slyšet jako nikdy, spustilo svůj podcast
S příchodem roku 2021 spustilo Národní divadlo podcastový kanál nazvaný jednoduše: „Národní divadlo“. Jeho cílem je přiblížit první scénu jako živý organismus, kde se stále něco děje, a pomoci divákům dozvědět se něco více jednak o chodu divadla, jednak o vzniku jednotlivých inscenací. Všechny čtyři soubory Národního divadla – tedy Činohra, Opera, Balet a Laterna magika – proto budou pravidelně připravovat k poslechu různorodé pořady, díky nimž bude možné sledovat aktuální dění v divadle, rozšiřovat si o něm znalosti a dovídat se něco nového jak o oblíbených umělcích, tak o jejich dílech. Moderátory podcastů se stali herci Činohry Lucie Juřičková a David Matásek, průvodci jednotlivých pořadů však budou různí: dramaturgové, režiséři, tanečníci, zpěváci i herci Národního divadla. Posluchač podcastů se de facto stane svědkem celého života inscenace od jejího zrodu po derniéru. Činohru, Balet, Operu i Laternu magiku bude nyní možno vnímat komplexněji a uceleněji a z úhlů, které by leckoho napadly stěží.
20.11.2020, Národní divadlo
První inscenace v rámci letošního ročníku festivalu Pražské křižovatky online
Festival Pražské křižovatky se letos konečně dočká svého prvního představení, ale jak v těchto časech jinak než online. Varšavská scéna Nowy Teatr sdílí inscenaci režiséra a svého uměleckého šéfa Krzysztofa Warlikowského Odjíždíme – a to s českými titulky a za účasti Činohry Národního divadla. (21. až 23. listopadu 2020 na webu Národního divadla a Facebooku Činohry ND).
Svět se nemusí zachraňovat, svět se musí bavit!
Činohra ND na scéně Stavovského divadla uvede odloženou českou premiéru hry Stát jsem já (v originále Je suis un pays) francouzského herce, režiséra a dramatika Vincenta Macaigna. Hra vyprávějící mýtus o zrození národa a o zrození státu, příběh království a zároveň rodinná sága. Vše začíná králem, kterého všichni chtějí zabít jako symbol diktátorského režimu, jemuž dávno odzvonilo. Děj se odehrává v neznámé zemi, v neznámém království, ale neustále se odkazuje na náš svět. Je to země vymyšlená, vzdálená, která však s námi nějak až příliš nebezpečně souvisí...
Národní divadlo na závěr sezony nabídne pět představení pro omezený počet diváků
Od 10. do 14. června 2020 odehraje Národní divadlo pro omezený počet diváků v historické budově dvakrát inscenaci MANON LESCAUT (ve středu 10. a ve čtvrtek 11. června vždy v 19:00), dvakrát balet KYLIÁN – MOSTY ČASU (v neděli 14. června ve 14:00 a v 19:00) a jednou operní koncertní gala s názvem OPERA PŘED OPONOU (v pátek 12. června v 19:00). Představí se naši operní sólisté i přední členové obou hudebních těles, Orchestru Národního divadla a Orchestru Státní opery, protože za současných podmínek nelze hrát v plném obsazení.
Kultura je národ
Současná situace celostátní karantény je vážná a měli bychom si z ní vzít ponaučení ve všech oblastech života – kulturu nevyjímaje. V případě Národního divadla je tu navíc historická odpovědnost k národu, jenž ho kdysi založil sice pro zábavu, ale taky proto, aby mu toto divadlo pomáhalo překonávat těžké chvíle a hledalo odpovědi na nelehké otázky a situace, v nichž se ocitl. Umělecké vedení Činohry Národního divadla zveřejnilo v této souvislosti manifest nazvaný Kultura je národ, v němž se hlásí k vědomí této své historické zodpovědnosti.
Národní divadlo v čase koronakarantény
V souladu s vládními opatřeními v nouzovém stavu Národní divadlo do odvolání nehraje na žádné ze svých scén. Umělečtí pracovníci Národního divadla se věnují tzv. domácí přípravě – herci studují texty, zpěváci a hudebníci notové party, tanečníci individuálně trénují. A nejen to...
5.3.2020
ND Talks - Vincent Macaigne
Činohra ND zve na setkání s francouzským hercem, režisérem a autorem hry Stát jsem já Vincentem Macaignem, které se uskuteční v pátek 13.3. od 17:30 v horním foyer Nové scény v rámci programu ND Talks. Večer bude probíhat v angličtině a bude streamován na Facebook Činohry ND. Hru Stát jsem já (v orig. Je suis un pays) Národní divadlo uvede v české premiéře.
Smrt jako příběh s happyendem
Podle mnoha filosofických a náboženských směrů smrt není konečnou stanicí. Spíše přechodem. Mluví o tom staré náboženské texty i úvahy současných filosofů a fyziků. V naší civilizaci ale smrt tabuizujeme, odsouváme do tajných zákoutí mysli, pokoušíme se ji přelstít vědou i kosmetikou. K čemu to může vést, vidíme všude kolem sebe. Nová inscenace Činohry Národního divadla Koncové světlo je pokusem pohledět smrti zpříma do očí. Třeba to bude radostné a osvobozující shledání.
5.1.2020
Nový web Národního divadla
Národní divadlo spustilo novou podobu své webové prezentace.
ND uvádí nejznámější antickou hru
Režisér Jan Frič přivádí na jeviště Národního divadla tragédii Král Oidipús. Inscenace ukáže nejen svár racia a osudu, ale pokusí se i znovuobjevit bytostně politickou podstatu této hry. Titulní roli ztvární Pavel Batěk.
13.11.2019, Národní divadlo
Gombrowiczúv „filozofický thriller“ na jevišti
První premiérou této sezony na Nové scéně, navíc českou premiérou, je inscenace románu Witolda Gombrowicze Kosmos. Na nejmladším z jevišť Národního divadla jí bude debutovat současný umělecký šéf brněnského HaDivadla, Ivan Buraj, který je známý svým výrazným rukopisem i silným společenským názorem.
Sourozenecká láska ve třech
Činohra Národní divadla na scéně Stavovského divadla uvede slavný Bernhardův text Oběd u Wittgensteina. (Hra je v českém divadelním prostředí známa jako Ritter, Dene, Voss.) Dvě sestry, jeden bratr. Ony jsou herečky, on filosof. Anebo možná blázen. Ony moc nehrají: ta mladší nedělá nic, ta starší za bratrem denně jezdí do léčebny. Jak by to vypadalo, kdyby se bratr konečně nechal převézt zpět domů? Uspořádejme velké přivítání! Tři sourozenci jako esence celého světa: drobná soukromá pekla, dávné křivdy, výčitky, stíny mrtvých předků. Silná a zároveň velmi vtipná psychologická hra, které se ovšem česká divadla spíše vyhýbají, pro tři mimořádné herce slibuje další možnost, jak pro moderní světovou dramatiku získat i diváky Národního divadla.
22.10.2019, Národní divadlo
Sametová simulace
Sametová simulace je koprodukční divadelně-výstavní projekt u příležitosti 30. výročí sametové revoluce, jehož hlavními iniciátory jsou Činohra Národního divadla a VOSTO5. Uměleckého vedení divadelní části projektu se ujal režisér Jiří Havelka ze skupiny VOSTO5, šéfdramaturgyně Činohry ND Marta Ljubková a producent VOSTO5 Petr Prokop. Výstavní projekty Boj o klíčky a Slavíme!!! a interaktivní instalaci Sametové arkády připravuje Činohra ND pod ideovou supervizí režiséra Jana Friče.