Zprávy

1 2  > 
14.5.2020
Národní divadlo na závěr sezony nabídne pět představení pro omezený počet diváků
Od 10. do 14. června 2020 odehraje Národní divadlo pro omezený počet diváků v historické budově dvakrát inscenaci MANON LESCAUT (ve středu 10. a ve čtvrtek 11. června vždy v 19:00), dvakrát balet KYLIÁN – MOSTY ČASU (v neděli 14. června ve 14:00 a v 19:00) a jednou operní koncertní gala s názvem OPERA PŘED OPONOU (v pátek 12. června v 19:00). Představí se naši operní sólisté i přední členové obou hudebních těles, Orchestru Národního divadla a Orchestru Státní opery, protože za současných podmínek nelze hrát v plném obsazení.
číst celý článek
23.4.2020
Kultura je národ
Současná situace celostátní karantény je vážná a měli bychom si z ní vzít ponaučení ve všech oblastech života – kulturu nevyjímaje. V případě Národního divadla je tu navíc historická odpovědnost k národu, jenž ho kdysi založil sice pro zábavu, ale taky proto, aby mu toto divadlo pomáhalo překonávat těžké chvíle a hledalo odpovědi na nelehké otázky a situace, v nichž se ocitl. Umělecké vedení Činohry Národního divadla zveřejnilo v této souvislosti manifest nazvaný Kultura je národ, v němž se hlásí k vědomí této své historické zodpovědnosti.
číst celý článek
2.4.2020
Národní divadlo v čase koronakarantény
V souladu s vládními opatřeními v nouzovém stavu Národní divadlo do odvolání nehraje na žádné ze svých scén. Umělečtí pracovníci Národního divadla se věnují tzv. domácí přípravě – herci studují texty, zpěváci a hudebníci notové party, tanečníci individuálně trénují. A nejen to...
číst celý článek
6.3.2020
Svět se nemusí zachraňovat, svět se musí bavit!
Činohra ND na scéně Stavovského divadla uvede v české premiéře hru Stát jsem já (v originále Je suis un pays) francouzského herce, režiséra a dramatika Vincenta Macaigna. Hra vyprávějící mýtus o zrození národa a o zrození státu, příběh království a zároveň rodinná sága. Vše začíná králem, kterého všichni chtějí zabít jako symbol diktátorského režimu, jemuž dávno odzvonilo. Děj se odehrává v neznámé zemi, v neznámém království, ale neustále se odkazuje na náš svět. Je to země vymyšlená, vzdálená, která však s námi nějak až příliš nebezpečně souvisí...
číst celý článek
13.2.2020
Smrt jako příběh s happyendem
Podle mnoha filosofických a náboženských směrů smrt není konečnou stanicí. Spíše přechodem. Mluví o tom staré náboženské texty i úvahy současných filosofů a fyziků. V naší civilizaci ale smrt tabuizujeme, odsouváme do tajných zákoutí mysli, pokoušíme se ji přelstít vědou i kosmetikou. K čemu to může vést, vidíme všude kolem sebe. Nová inscenace Činohry Národního divadla Koncové světlo je pokusem pohledět smrti zpříma do očí. Třeba to bude radostné a osvobozující shledání.
číst celý článek
4.12.2019
ND uvádí nejznámější antickou hru
Režisér Jan Frič přivádí na jeviště Národního divadla tragédii Král Oidipús. Inscenace ukáže nejen svár racia a osudu, ale pokusí se i znovuobjevit bytostně politickou podstatu této hry. Titulní roli ztvární Pavel Batěk.
číst celý článek
13.11.2019
Gombrowiczúv „filozofický thriller“ na jevišti
První premiérou této sezony na Nové scéně, navíc českou premiérou, je inscenace románu Witolda Gombrowicze Kosmos. Na nejmladším z jevišť Národního divadla jí bude debutovat současný umělecký šéf brněnského HaDivadla, Ivan Buraj, který je známý svým výrazným rukopisem i silným společenským názorem.
číst celý článek
1.11.2019
Sourozenecká láska ve třech
Činohra Národní divadla na scéně Stavovského divadla uvede slavný Bernhardův text Oběd u Wittgensteina. (Hra je v českém divadelním prostředí známa jako Ritter, Dene, Voss.) Dvě sestry, jeden bratr. Ony jsou herečky, on filosof. Anebo možná blázen. Ony moc nehrají: ta mladší nedělá nic, ta starší za bratrem denně jezdí do léčebny. Jak by to vypadalo, kdyby se bratr konečně nechal převézt zpět domů? Uspořádejme velké přivítání! Tři sourozenci jako esence celého světa: drobná soukromá pekla, dávné křivdy, výčitky, stíny mrtvých předků. Silná a zároveň velmi vtipná psychologická hra, které se ovšem česká divadla spíše vyhýbají, pro tři mimořádné herce slibuje další možnost, jak pro moderní světovou dramatiku získat i diváky Národního divadla.
číst celý článek
22.10.2019
Sametová simulace
Sametová simulace je koprodukční divadelně-výstavní projekt u příležitosti 30. výročí sametové revoluce, jehož hlavními iniciátory jsou Činohra Národního divadla a VOSTO5. Uměleckého vedení divadelní části projektu se ujal režisér Jiří Havelka ze skupiny VOSTO5, šéfdramaturgyně Činohry ND Marta Ljubková a producent VOSTO5 Petr Prokop. Výstavní projekty Boj o klíčky a Slavíme!!! a interaktivní instalaci Sametové arkády připravuje Činohra ND pod ideovou supervizí režiséra Jana Friče.
číst celý článek
9.9.2019
Mezinárodní divadelní festival Pražské křižovatky 2019
Třetí ročník mezinárodního divadelního festivalu Pražské křižovatky opět přiváží mimořádná zahraniční představení. Jde o inscenace a projekty úspěšné na evropských festivalech, všechny posouvají světové divadlo a jindy než na Pražských křižovatkách je v tuzemsku nelze vidět. Letošní ročník festivalu jako by tematicky svíral motiv hlasu, naslouchání, slyšení. Konkrétně zachytí hlasy zábavy, ale nechá mluvit i publikum, či úplně utiší herce. Festival rovněž takto připomíná dědictví Václava Havla, vztah divadla a politiky a letos rovněž třicáté výročí sametové revoluce. Kromě samotných představení nabídnou Pražské křižovatky – jak již je na přehlídce zvykem – přednášky, besedy s tvůrci, workshopy. To vše v prostorách Nové scény a jejího okolí.
číst celý článek
4.6.2019
„Vyprávěné divadlo“ na Nové scéně ND
Činohra Národního divadla uvede na Nové scéně svébytnou variaci textů italského spisovatele, dramatika, režiséra a herce Ascania Celestiniho. Jeho divadlo je divadlem slova, vyprávění, hry s jazykem a jeho významy. Jeho texty si vtipným, provokujícím, ale často také dojemným a burcujícím způsobem berou na mušku současný svět, jeho rozpory a neviditelná zákoutí – ať už je jimi sociální nerovnost, dětská práce, hrozící ekologická katastrofa nebo korupce ve vládě...
číst celý článek
17.5.2019
Pátým Misantropem v historii ND bude Javorský
Misantrop nenávidí lidi. Ale je tomu u Molièra skutečně tak? Jistě, Alcest pohrdá pokryteckou společností, v níž lichotky střídají pomluvy a každý sleduje jen vlastní prospěch. Na druhou stranu Alcest miluje Celimenu, jež je přímo zosobněním mravů, které on nesnáší. Je možné, ba dokonce žádoucí říkat pouze pravdu? Odpověď hledá na jevišti Stavovského divadla tým režiséra Jana Friče.
číst celý článek
13.3.2019
Divadlo ať je vzorem života!
Jeden z nejznámějších českých divadelníků. Dramatik, dramaturg, režisér, kritik, esejista, který proměnil zdejší divadlo. Karel Hugo Hilar (1885–1935), vlastním jménem trochu nepoeticky Karel Bakule, přišel do Národního divadla na vrcholu své tvůrčí a životní síly v roce 1921 a přišel, jak praví historikové, „na území velmi komplikované a nepřátelské“. Činohra Národního divadla připravila inscenaci, která je poctou velkého ducha, osobě výrazné, umělci, který posunul české umění o míle vpřed a jehož slova jsou dnes vzrušující stejně jako před sto lety. Nepůjde o suchopárný životopisný výklad, ale pokus o živý dialog s těmi, kdo zakládali českou divadelní tradici. Zkusíme si představit, jaké to mohlo být v kůži K. H. Hilara…
číst celý článek
25.2.2019
KYTICE: Jedna vesnice, jeden kostel, mnoho osudů…
Kniha, jejíž symbolika je svázána s přírodou, každodenní venkovskou zkušeností a tradicí, je zároveň souborem vášnivých a smyslných příběhů plných nadpřirozena a děsuplných přízraků. Svatební košili, Vodníka či Polednici, neboli magické mýty o lásce i hororové pověsti převede na jeviště historické budovy ND tvůrčí duo SKUTR, tedy Martin Kukučka a Lukáš Trpišovský, kteří jsou podepsáni pod úspěšnou inscenací Lorkovy Krvavé svatby ve Stavovském divadle. K Erbenově látce mají velmi blízko − ritualizovaná archetypální témata jako láska a smrt, vztah matky a dítěte, muže a ženy nebo člověka a přírody se v jejich inscenacích opakují v mnoha obměnách a kontextech.
číst celý článek
13.12.2018
Zahrada – premiéra k 60. výročí Laterny magiky
Laterna magika uzavírá 60. rok své existence novou premiérou. Příběh Zahrady vychází volně z knihy nestora českého animovaného filmu Jiřího Trnky, především však v ní ožívají vzpomínky tvůrců a interpretů na zahrady jejich vlastního dětství. Vizuálně-taneční inscenace pro celou rodinu využívá velkoplošné projekce, mapping i přenosné projektory, součástí je tanec i tradiční loutkoherectví.
číst celý článek
3.11.2018
Skutečný horor lidského srdce
Daniel Špinar převedl na jeviště Stavovského divadla adaptaci mistrovského románu Netrpělivost srdce rakouského prozaika a esejisty Stefana Zweiga (1881–1942), založeného na pronikavém popisu psychologie lidského jednání v konkrétních životních situacích. V hlavních rolích se představí Radúz Mácha a Pavlína Štorková.
číst celý článek
17.10.2018
Příběh hrdiny, na kterého jsme měli zapomenout
Činohra Národního divadla na Nové scéně uvede inscenaci o hrdinech, hrdinství a naší společnosti v době oslav založení republiky. Zapomenutý text zapomenutého autora Rudolfa Medka o legionářském hrdinství (jež bylo přičiněním komunistů vymazáváno z historické paměti, stejně jako jméno Rudolfa Medka) pro současné divadlo adaptovali režisér Jiří Havelka a dramaturgyně Marta Ljubková.
číst celý článek
24.5.2018
Současná hra na současné téma, ale s antickými figurami
Činohra Národního divadla v režii Daniela Špinara připravila inscenaci britské politické hry o zdevastovaných Thébách, které se pokouší pozvednout na nohy prezidentka Eurydika. Ženu v čele státu přichází „poučit“ athénský vládce Théseus. V jednom textu se potkává dnešní Evropa a antické Řecko. Ironický přístup k minulosti i současnosti se týká nás všech: všichni přece věříme, že politická změna je možná. Když nám ale Teiresiás připomíná, že se i Athény stanou obětí vlastní chamtivosti, cítíme stále sílu osudu. Nebo ne?
číst celý článek
12.5.2018
Autorská inscenace o českých nepravostech
Zbyhoň. Že vám jméno titulního hrdiny nic neříká? Není možná! Nebo patříte k těm, kteří dvě stě let od chvíle, co pro nás Rukopisy objevily naše národní hrdiny, stále nevědí, kdo to byl Záboj, Vlaslav, Lubor, Liduše? Považujete Šťáhlava za značku smoothie makeru a Čestmír je pro vás leda ten otylý létající chlapec? Je načase napravit to! Chovají se snad Američané takto macešsky ke svým superhrdinům, třebaže jejich základ není reálný o nic víc? Poznej své hrdiny. Poznej Zbyhoně!
číst celý článek
24.4.2018
Laterna magika slaví 60 let
Laterna magika, první multimediální divadlo na světě, vstoupila letos do jubilejního 60. roku existence. Divadelní zázrak, který se zrodil na Světové výstavě Expo 58 v Bruselu, je jedním ze symbolů poetiky a vynalézavosti českého divadelnictví. Národní divadlo, jehož je Laterna magika součástí, oslaví její výročí na konci dubna. Diváky čeká výjimečné představení a řada doprovodných programů od 28. do 30.4. na Nové scéně ND.
číst celý článek
23.3.2018
ND Talks ve foyer Nové scény
ND Talks jsou další příležitostí k otevřenému dialogu. Jde o diskuze nad tématy, kterými se zabývají inscenace Činohry ND či právě probíhající výstavy a instalace ve Videogalerii Nové scény. Debaty nabízí prostor pro řešení společenských i uměleckých otázek, prostor k výměně názorů mezi odborníky, laickou veřejností, teoretiky i aktivními tvůrci. Přednášky a následné diskuse se konají vždy ve foyer Nové scény a jsou zdarma. Již 26. března (18:30) se uskuteční setkání s překladatelem Radkem Malým, který je autorem mimořádně zdařilého nového převodu Goethova Fausta (inscenace Faust byla nedávno premiérována ve Stavovském divadle).
číst celý článek
8.3.2018
Goethův Faust ve zkratce režiséra Friče
Slovy Marty Ljubkové, dramaturgyně činohry Národního divadla, „Faust je synonymum pokušení, jemuž jsme dnes a denně vystavováni.“ Divadelnímu pokušení v režii Jana Friče, s Martinem Pechlátem v roli Fausta a Sašou Rašilovem jako Mefistofelem, můžete podlehnout od 15. března 2018 ve Stavovském divadle.
číst celý článek
23.2.2018
Kam směřuje náš svět?
Po úspěšné inscenaci Po sametu se režisér Jiří Adámek vrací na jeviště Nové scény ND, aby se svým nezaměnitelným způsobem zamyslel nad stavem současného světa. Nová Atlantida - žádné řešení neexistuje, žádná nová společná vysněná Atlantida se na obzoru nerýsuje.
číst celý článek
Z tiskových zpráv a další aktuality
14.5.2020
Od 10. do 14. června 2020 odehraje Národní divadlo pro omezený počet diváků v historické budově dvakrát inscenaci MANON LESCAUT (ve středu 10. a ve čtvrtek 11. června vždy v 19:00), dvakrát balet KYLIÁN – MOSTY ČASU (v neděli 14. června ve 14:00 a v 19:00) a jednou operní koncertní gala s názvem OPERA PŘED OPONOU (v pátek 12. června v 19:00). Představí se naši operní sólisté i přední členové obou hudebních těles, Orchestru Národního divadla a Orchestru Státní opery, protože za současných podmínek nelze hrát v plném obsazení.
23.4.2020
Současná situace celostátní karantény je vážná a měli bychom si z ní vzít ponaučení ve všech oblastech života – kulturu nevyjímaje. V případě Národního divadla je tu navíc historická odpovědnost k národu, jenž ho kdysi založil sice pro zábavu, ale taky proto, aby mu toto divadlo pomáhalo překonávat těžké chvíle a hledalo odpovědi na nelehké otázky a situace, v nichž se ocitl. Umělecké vedení Činohry Národního divadla zveřejnilo v této souvislosti manifest nazvaný Kultura je národ, v němž se hlásí k vědomí této své historické zodpovědnosti.
2.4.2020
V souladu s vládními opatřeními v nouzovém stavu Národní divadlo do odvolání nehraje na žádné ze svých scén. Umělečtí pracovníci Národního divadla se věnují tzv. domácí přípravě – herci studují texty, zpěváci a hudebníci notové party, tanečníci individuálně trénují. A nejen to...
6.3.2020
Činohra ND na scéně Stavovského divadla uvede v české premiéře hru Stát jsem já (v originále Je suis un pays) francouzského herce, režiséra a dramatika Vincenta Macaigna. Hra vyprávějící mýtus o zrození národa a o zrození státu, příběh království a zároveň rodinná sága. Vše začíná králem, kterého všichni chtějí zabít jako symbol diktátorského režimu, jemuž dávno odzvonilo. Děj se odehrává v neznámé zemi, v neznámém království, ale neustále se odkazuje na náš svět. Je to země vymyšlená, vzdálená, která však s námi nějak až příliš nebezpečně souvisí...
13.2.2020
Podle mnoha filosofických a náboženských směrů smrt není konečnou stanicí. Spíše přechodem. Mluví o tom staré náboženské texty i úvahy současných filosofů a fyziků. V naší civilizaci ale smrt tabuizujeme, odsouváme do tajných zákoutí mysli, pokoušíme se ji přelstít vědou i kosmetikou. K čemu to může vést, vidíme všude kolem sebe. Nová inscenace Činohry Národního divadla Koncové světlo je pokusem pohledět smrti zpříma do očí. Třeba to bude radostné a osvobozující shledání.
4.12.2019
Režisér Jan Frič přivádí na jeviště Národního divadla tragédii Král Oidipús. Inscenace ukáže nejen svár racia a osudu, ale pokusí se i znovuobjevit bytostně politickou podstatu této hry. Titulní roli ztvární Pavel Batěk.
13.11.2019
První premiérou této sezony na Nové scéně, navíc českou premiérou, je inscenace románu Witolda Gombrowicze Kosmos. Na nejmladším z jevišť Národního divadla jí bude debutovat současný umělecký šéf brněnského HaDivadla, Ivan Buraj, který je známý svým výrazným rukopisem i silným společenským názorem.
1.11.2019
Činohra Národní divadla na scéně Stavovského divadla uvede slavný Bernhardův text Oběd u Wittgensteina. (Hra je v českém divadelním prostředí známa jako Ritter, Dene, Voss.) Dvě sestry, jeden bratr. Ony jsou herečky, on filosof. Anebo možná blázen. Ony moc nehrají: ta mladší nedělá nic, ta starší za bratrem denně jezdí do léčebny. Jak by to vypadalo, kdyby se bratr konečně nechal převézt zpět domů? Uspořádejme velké přivítání! Tři sourozenci jako esence celého světa: drobná soukromá pekla, dávné křivdy, výčitky, stíny mrtvých předků. Silná a zároveň velmi vtipná psychologická hra, které se ovšem česká divadla spíše vyhýbají, pro tři mimořádné herce slibuje další možnost, jak pro moderní světovou dramatiku získat i diváky Národního divadla.
22.10.2019
Sametová simulace je koprodukční divadelně-výstavní projekt u příležitosti 30. výročí sametové revoluce, jehož hlavními iniciátory jsou Činohra Národního divadla a VOSTO5. Uměleckého vedení divadelní části projektu se ujal režisér Jiří Havelka ze skupiny VOSTO5, šéfdramaturgyně Činohry ND Marta Ljubková a producent VOSTO5 Petr Prokop. Výstavní projekty Boj o klíčky a Slavíme!!! a interaktivní instalaci Sametové arkády připravuje Činohra ND pod ideovou supervizí režiséra Jana Friče.
9.9.2019
Třetí ročník mezinárodního divadelního festivalu Pražské křižovatky opět přiváží mimořádná zahraniční představení. Jde o inscenace a projekty úspěšné na evropských festivalech, všechny posouvají světové divadlo a jindy než na Pražských křižovatkách je v tuzemsku nelze vidět. Letošní ročník festivalu jako by tematicky svíral motiv hlasu, naslouchání, slyšení. Konkrétně zachytí hlasy zábavy, ale nechá mluvit i publikum, či úplně utiší herce. Festival rovněž takto připomíná dědictví Václava Havla, vztah divadla a politiky a letos rovněž třicáté výročí sametové revoluce. Kromě samotných představení nabídnou Pražské křižovatky – jak již je na přehlídce zvykem – přednášky, besedy s tvůrci, workshopy. To vše v prostorách Nové scény a jejího okolí.
4.6.2019
Činohra Národního divadla uvede na Nové scéně svébytnou variaci textů italského spisovatele, dramatika, režiséra a herce Ascania Celestiniho. Jeho divadlo je divadlem slova, vyprávění, hry s jazykem a jeho významy. Jeho texty si vtipným, provokujícím, ale často také dojemným a burcujícím způsobem berou na mušku současný svět, jeho rozpory a neviditelná zákoutí – ať už je jimi sociální nerovnost, dětská práce, hrozící ekologická katastrofa nebo korupce ve vládě...
17.5.2019
Misantrop nenávidí lidi. Ale je tomu u Molièra skutečně tak? Jistě, Alcest pohrdá pokryteckou společností, v níž lichotky střídají pomluvy a každý sleduje jen vlastní prospěch. Na druhou stranu Alcest miluje Celimenu, jež je přímo zosobněním mravů, které on nesnáší. Je možné, ba dokonce žádoucí říkat pouze pravdu? Odpověď hledá na jevišti Stavovského divadla tým režiséra Jana Friče.
13.3.2019
Jeden z nejznámějších českých divadelníků. Dramatik, dramaturg, režisér, kritik, esejista, který proměnil zdejší divadlo. Karel Hugo Hilar (1885–1935), vlastním jménem trochu nepoeticky Karel Bakule, přišel do Národního divadla na vrcholu své tvůrčí a životní síly v roce 1921 a přišel, jak praví historikové, „na území velmi komplikované a nepřátelské“. Činohra Národního divadla připravila inscenaci, která je poctou velkého ducha, osobě výrazné, umělci, který posunul české umění o míle vpřed a jehož slova jsou dnes vzrušující stejně jako před sto lety. Nepůjde o suchopárný životopisný výklad, ale pokus o živý dialog s těmi, kdo zakládali českou divadelní tradici. Zkusíme si představit, jaké to mohlo být v kůži K. H. Hilara…
25.2.2019
Kniha, jejíž symbolika je svázána s přírodou, každodenní venkovskou zkušeností a tradicí, je zároveň souborem vášnivých a smyslných příběhů plných nadpřirozena a děsuplných přízraků. Svatební košili, Vodníka či Polednici, neboli magické mýty o lásce i hororové pověsti převede na jeviště historické budovy ND tvůrčí duo SKUTR, tedy Martin Kukučka a Lukáš Trpišovský, kteří jsou podepsáni pod úspěšnou inscenací Lorkovy Krvavé svatby ve Stavovském divadle. K Erbenově látce mají velmi blízko − ritualizovaná archetypální témata jako láska a smrt, vztah matky a dítěte, muže a ženy nebo člověka a přírody se v jejich inscenacích opakují v mnoha obměnách a kontextech.
13.12.2018
Laterna magika uzavírá 60. rok své existence novou premiérou. Příběh Zahrady vychází volně z knihy nestora českého animovaného filmu Jiřího Trnky, především však v ní ožívají vzpomínky tvůrců a interpretů na zahrady jejich vlastního dětství. Vizuálně-taneční inscenace pro celou rodinu využívá velkoplošné projekce, mapping i přenosné projektory, součástí je tanec i tradiční loutkoherectví.
3.11.2018
Daniel Špinar převedl na jeviště Stavovského divadla adaptaci mistrovského románu Netrpělivost srdce rakouského prozaika a esejisty Stefana Zweiga (1881–1942), založeného na pronikavém popisu psychologie lidského jednání v konkrétních životních situacích. V hlavních rolích se představí Radúz Mácha a Pavlína Štorková.
17.10.2018
Činohra Národního divadla na Nové scéně uvede inscenaci o hrdinech, hrdinství a naší společnosti v době oslav založení republiky. Zapomenutý text zapomenutého autora Rudolfa Medka o legionářském hrdinství (jež bylo přičiněním komunistů vymazáváno z historické paměti, stejně jako jméno Rudolfa Medka) pro současné divadlo adaptovali režisér Jiří Havelka a dramaturgyně Marta Ljubková.
24.5.2018
Činohra Národního divadla v režii Daniela Špinara připravila inscenaci britské politické hry o zdevastovaných Thébách, které se pokouší pozvednout na nohy prezidentka Eurydika. Ženu v čele státu přichází „poučit“ athénský vládce Théseus. V jednom textu se potkává dnešní Evropa a antické Řecko. Ironický přístup k minulosti i současnosti se týká nás všech: všichni přece věříme, že politická změna je možná. Když nám ale Teiresiás připomíná, že se i Athény stanou obětí vlastní chamtivosti, cítíme stále sílu osudu. Nebo ne?
1 2  >