Počet komentářů: 0
Nový komentář

Zpráva z...
Jihočeské divadlo Č. Budějovice

Činohra Jihočeského divadla uvede v sezóně 2019/20 Brechta, Zelenku, Havelku i českou premiéru Denise Kellyho
[16.9.2019]
Činohra Jihočeského divadla uvede devět premiér. Tři z nich se odehrají mimo obvyklé scény (na náplavce u Dlouhého mostu, v dočasném areálu Bouda na Mariánském náměstí nebo v Kulturním domě Vltava na stejnojmenném budějovickém sídlišti), dvě proběhnou na velkém jevišti, tři v klubové scéně Na Půdě a jedna na Otáčivém hledišti v Českém Krumlově. Mezi režiséry se kromě umělecké šéfky Martiny Schlegelové objeví např. Petr Zelenka nebo nový kmenový režisér činohry, Adam Svozil. Kromě české dramatiky reprezentované Petrem Zelenkou a Jiřím Havelkou, se na repertoáru objeví i autorské divadlo, současná evropská dramatika nebo adaptace světových románů. Činohra se zároveň utká s dílem Bertolta Brechta.

První sezóna nové umělecké šéfky Martiny Schlegelové v Jihočeském divadle byla připravena k výročí republiky a skládala se pouze s českých autorů. Kromě české premiéry kontroverzní hry Jiřího Havelky Elity a Pokoušení Václava Havla, se opírala zejména o současnou českou beletrii. Jihočeši tak uvedli tři dramatizace: Pod sněhem Petry Soukupové, Ďáblova sluhu Vlastimila Vondrušky a zejména Rybí krev Jiřího Hájíčka. Česká sezóna se v Budějovicích setkala s velmi pozitivním přijetím.

Sezóna 2019/20 se nese opět v duchu významného výročí. Jihočeské divadlo v ní slaví 100 let své existence a 200 let provozu historické budovy. Činohra k oslavám přispěje zejména dvěma výjimečnými projekty. Jedním z nich je budějovická verze obří imerzivní instalace CAMPQ, která se odehraje na náplavce u Dlouhého mostu 13. a 14. září. Tento projekt v červnu reprezentoval Českou republiku na Pražském Quadriennale, světové přehlídce scénografie a divadelního prostoru. Jedná se o koprodukci tří divadel a vystupuje v něm 80 herců, kteří rozžijí areál adaptačního tábora pro mimozemské civilizace, po kterém se diváci mohou volně pohybovat.

Další mimořádným projektem bude inscenace politické komedie slavného německého klasika Bertolta Brechta: Zadržitelný vzestup Artura Uie, která bude uvedena jen v deseti unikátních představeních, v prostoru Boudy na Mariánském náměstí mezi 28. listopadem a 8. prosincem. V inscenaci se představí celý soubor v režii Martiny Schlegelové. „Brechtem navazujeme na inscenaci Elity, je to politické divadlo, které přímo reaguje na současnou společenskou situaci v Evropě. Je to dramaturgická linie, které teď cítíme potřebu se věnovat. Brecht ale zároveň psal velmi přitažlivou formou, chtěl, aby jeho hry dokázaly bavit široké publikum, je to skutečná politická komedie,“ poznamenala Martina Schlegelová.

Do třetice opustí činohra své tradiční působiště v únoru, kdy se v kulturním domě na sídlišti Vltava odehraje premiéra cenami ověnčené hry Jiřího Havelky Společenstvo vlastníků. Tato satirická komedie ukazuje na půdorysu schůze vlastníků bytových jednotek řadu vtipných i hořkých situací, které budou mnoha divákům důvěrně známé. „Hru budeme uvádět v sále, kde se okolní bytová družstva ze sídliště Vltava skutečně scházívají ke svým schůzím. Toto autentické prostředí se osvědčilo již v původní pražské verzi Divadla VOSTO5, věříme, že ho ocení i jihočeští diváci,“ dodává dramaturgyně činohry Olga Šubrtová.

Na hlavní scéně Jihočeského divadla budou uvedeny dvě inscenace. V říjnu bude mít českou premiéru komedie úspěšného současného dramatika Mira Gavrana Bačkorové v režii Jany Kališové. Netradiční milostný čtyřúhelník přináší skvělé herecké příležitosti pro oblíbené herce Věru Hlaváčkovou, Tomáše Drápelu, Danu Verzichovou a Martina Hrušku.

Na jaře pak režisér Mikoláš Tyc uvede dramatizaci humorného románu Jonase Jonassona Zabiják Anders. Přední švédský spisovatel je v Čechách oblíbený díky svým románům Stoletý stařík, který vylezl z okna a zmizel nebo Analfabetka, která uměla počítat. Jihočeské divadlo získalo práva na uvedení této knihy v české premiéře.

Na studiovou scénu Na Půdě připravuje činohra tři tituly. V říjnu uvede Martina Schlegelová adaptaci rakouského bestselleru Daniela Glattauera Dobrý proti severáku. Tento milostný román v emailech si získal zástupy fanoušků, neméně úspěšná je pak i jeho divadelní verze. V rolích Emmi a Lea, kteří se do sebe vášnivě zamilují díky jednomu chybně odeslanému emailu, se představí Pavel Oubram, držitel loňské Jihočeské Thalie a hostující Helena Dvořáková, dlouholetá profilová herečka pražského Divadla v Dlouhé.

V lednu na Půdě odstartuje řada autorských a nezávislých projektů, které by tu do budoucna měly najít své útočiště v rámci klubové scény. Sci-fi muzikál Nesmír odhalí tajemství tak velká, že je musíme uvádět na malé scéně. Již teď je rozhodně možné nazvat ho kultovním, neboť za ním stojí veškeré kreativní síly spojeného tvůrčího týmu činohry (Dan Kranich, Kamila Janovičová a Pavel Oubram) a Malého divadla (František Hnillička a Vít Piskala). Hudbu skládá David Hlaváč (mj. např. autor hudby k muzikálu Kronikáři).

Posledním projektem Půdy pak bude v dubnu česká premiéra strhujícího dramatu Dennise Kellyho Holky a kluci v režii nového kmenového režiséra činohry, Adama Svozila. „Jsem ráda, že se nám podařilo získat k pravidelné spolupráci jednoho z nejtalentovanějších mladých režisérů a velmi se těším na jeho inscenaci Denise Kellyho. Je to myslím autor, s jehož poetikou si Adam dobře rozumí. Už jeho absolventská inscenace jiné Kellyho hry před několika lety vzbudila velký ohlas (získala například Cenu Marka Ravenhilla). Bude to zároveň velká herecká příležitost pro Teresu Brannou,“ podotkla k tomu Schlegelová.

Na závěr sezóny pak činohru čeká ještě jeden důležitý projekt. Bude jím výpravná inscenace Petra Zelenky pro Otáčivé hlediště v Českém Krumlově. Tentokrát se autorský tým Petr Zelenka a Olga Šubrtová inspiroval životem Leonarda Da Vinciho. Ve stejnojmenné hře se spolu se sběratelem umění Silviem přeneseme do renesanční Itálie, abychom pátrali po tajemstvích slavného malíře.

zdroj zprávy: Lenka Cimlová Ostrá



Komentáře k tématu článkuPřidat komentář

Přidat komentář

Zatím zde není žádný komentář.