Zpráva

PRAGUE NONVERBAL 16
vydáno: 14.6.2016
...when silence speaks louder...
26. června – 3. července 2016


LA FABRIKA je multifunkční kulturní prostor v Praze 7, vhodný pro divadelní, taneční i koncertní vystoupení, filmové projekce nebo výstavy, který se postupem času stal vyhledávaným nejen mezi hudebníky, ale především mezi divadelními umělci, kteří oceňují variabilní využití prostoru bývalých továrních hal, a také vstřícnost La Fabriky k novým a neotřelým formám divadla. Není tedy žádným překvapením, že se La Fabrika rozhodla organizovat mezinárodní festival nonverbálního divadla. Díky multifunčknímu prostoru, technické vybavenosti, zahraničním kontaktům a bohatým zkušenostem s uměleckou sférou, připravil tým La Fabriky kvalitní festivalový program, který v Praze a v Čechách poprvé představí mezinárodní špičku tohoto žánru. Program bude otevřen vzhledem k jazykové bezbariérovosti všem návštěvníkům, a to jak národnostně, tak věkově. Představení budou probíhat ve dvou hlavních sálech La Fabriky, doprovodný program potom v dalších přilehlých prostorách.
Záštitu nad festivalem převzal ministr kultury Mgr. Daniel Herman.

PROGRAM:

26. června | 20:00 AUTORSKÉ PROMÍTÁNÍ FILMŮ JIŘÍHO KYLIÁNA + SLAVNOSTNÍ ZAHÁJENÍ

27. června | 20:00 LEO

28. června | 19:00 LEO | 21:00 TANGRAM

29. června | 19:00 TANGRAM | 21:00 NAUTILUS

30. června | 19:00 NAUTILUS | 21:00 POSLEDNÍ TRIK GEORGESE MÉLIÉSE

1. července | 19:00 THE BEST OF HAMU NONVERBAL | 21:00 PSS PSS

2. července | 19:00 PSS PSS | 21:00 THE HOSPITAL

3. července | 19:00 THE HOSPITAL | 21:00 STUDY

6. – 22. července | výstava VOLNÝ PÁD, fotografická studie JIŘÍHO KYLIÁNA 

ZAHRANIČNÍ SOUBORY

Y2D & Chamaleon Productions (CANADA/GERMANY), Leo
Z Edinburghu do New Yorku, Moskvy a Hong Kongu. Velmi oceňovaný projekt LEO – jeden člověk a fyzické představení, které se vzpírá divadelním konvencím tak brilantně, jak jen to umí gravitační zákon. Divadlo, které posune vaši představivost na zcela jinou úroveň.

Stefan Sing & Cristiana Casadio (NĚMECKO), Tangram
Představení dovedně vykresluje hranice mezi klasickým tancem a cirkusem. Tento krásný srdcervoucí duet mezi baletkou a žonglérem prozkoumává jejich vášnivý, něžný i zuřivý vztah. Duet mezi Stefanem Sing a Cristianou Casadio spojuje dva umělce vyrovnaných technických zdatností. Oba vdechují nový život do svých uměleckých forem a vyprávějí příběh o lásce, opovržení a moci.

Trygve Wakenshaw (NOVÝ ZÉLAND), Nautilus
Jedná se o završení kultovní trilogie z dílny tohoto nositele mnoha ocenění. Pantomimická komedie – šílená, nemorální, excentrická, ambiciózní.

Baccala Company (ITÁLIE), Pss Pss
Simone Fassari a Camilla utekli z cirkusu, aby vytvořil představení Pss Pss. 15 mezinárodních ocenění ověnčilo toto unikátní, žertovné, virtuózní a velmi okouzlující představení, které má již přes 400 repríz ve více než 50 zemích na všech 5 kontinentech. Hodina čistého štěstí.

Jo Strømgren Kompani (NORSKO), The Hospital
Skupina byla založena v roce 1998 a ze své základny v Norsku se postupně stala jednou z nejúspěšnějších nezávislých skupin ve Skandinávii. Její styl se vyznačuje naprosto svébytným mixem tance a divadla, s výrazným a často velmi fyzickým humorem, kterým nezřídka rezonují i temnější politické podtóny. Skupina pracuje se svým vlastním nesmyslým jazykem. V představení The Hospital se ve vzdálené nemocnici tři sestry snaží vyrovnat nedostatek pacientů svými vlastními zraněními. V této paralele k dění v současném světě nejde o to být zdravý, ale dobře vykonávat svou funkci ve společnosti. Jedna jediná věc však může vysvětlit všechny jejich problémy...

TUZEMSKÉ SOUBORY

Divadlo Drak a Jiří Havelka, Poslední trik Georgese Mélièse
Inscenace Divadla Drak v režii Jiřího Havelky je inspirována pozoruhodným životním příběhem a dílem průkopníka kinematografie Georgese Mélièse. Zavede diváky do lákavého prostředí kouzelníků, triků a magie. Kouzelnické triky, které Méliès dokázal jako první neuvěřitelně nápaditým způsobem využít ve filmovém médiu, si dodnes zachovávají svou výtvarnou poezii. A především mají mnoho pokračovatelů. Na Mélièsův svět plný bezbřehé imaginace je dokonce i smrt krátká, neboť celuloid, iluze a fantazie jsou zbraně, které snad mohou i Zubatou porazit... Nebo ne? To se dozvíme na konci cesty fascinujícím životním příběhem největšího filmového kouzelníka všech dob. Jak se stát nesmrtelným?
Existuje na to TRIK!

The best of HAMU nonverbal
Reprezentativní pásmo studentů a absolventů. To nejlepší, co na vysoké škole, věnující se na jedné ze svých kateder nonverbálnímu divadlu, vzniklo. Katedra se zaměřuje kromě základních žánrů na další současné žánry mimického divadla, a to fyzické divadlo a nový cirkus. V tomto propojení klasických a mladších žánrů navazuje studijní plán na tradici české pantomimy a nabízí moderní pojetí mimického divadla, které reaguje na současnost. Výuka je zaměřena zejména na autorskou tvorbu studentů.

HOLEKTIV: Study (obnovená premiéra)
Hartl a Hartlová definují emoci studu jako reakci na provinění či porušení normy nebo pravidla. Zimbardo a Hendersonová podávají výčet symptomů, kterými se stydlivé reakce projevují na fyziologické úrovni: zrychlený srdeční tep, sucho v ústech, pocení kůže. Stud má širší psychologickou bázi, v užším pojetí lze rozlišit stud sexuální, morální a sociální. Pro zážitek studu je podstatná konfrontace osobního nedostatku či neúspěchu se sociálním okolím; stud je spojen s vědomím veřejné ztráty kompetence, důvěry, ztrapněním se apod. Soukromý stud je vždy jen stud morální, stud za sebe sama.

Program bude ještě doplněn o diskuze, koncerty a další.


AUTORSKÉ PROMÍTÁNÍ FILMŮ JIŘÍHO KYLIÁNA

Car – men
Nový původní taneční film choreografa Jiřího Kyliána a režiséra Borise Paval Conena, inspirovaný Bizetovou hudbou a starými holandskými černobílými groteskami z prostředí automobilových závodů. Snově reálný a humorně nostalgický příběh vyprávěný moderní taneční řečí na věčné a univerzální téma lásky. Hlavními hrdiny jsou dvě dvojice tanečníků souboru Nederlands Dans Teater III - a legendární vůz Tatra 87. Carmen totiž není to stejné jako Car Men - vyzývavá operní hrdinka podléhá vášni pro automobily stejně jako Car Men - Muži aut. Nizozemsko-česká koprodukce byla natáčena v létě 2006 v imaginativní atmosféře severočeské hnědouhelné pánve.

Between entrance and exit
Mezi vstupem a výstupem je bizarní labyrint vzpomínek, lítosti, viny a touhy. Může a žena, vzájemný boj a láska. V neustále měnícím se prostředí, se oba dva snaží dát smysl času mezi vstupem a výstupem. Výsledkem je surrealistický mix mezi tragickými a humornými situacemi.

Schwarzfahrer
Všichni jedeme tramvají života ať chceme nebo ne. Nikdo se nás neptal jestli do ní chceme nastoupit a s ní jet. Nemáme ponětí, kdo je řidičem či průvodčím. Neznáme ani cestu, zastávky, ani konečnou stanici. Spolucestující jsou anonymní.... Snad jednou přistoupí někdo, jehož aura nás osloví. Jen jedno je jisté: Všichni jsou černí pasažéři, a všichni jedou na svůj vlastní pohřeb....


VOLNÝ PÁD, fotografická studie JIŘÍHO KYLIÁNA
výstava, 6. – 22. července

Vidět se zavřenýma očima, mluvit mlčením - bez pohybu. Uměle vyvolaný emocionální stav. Umělé "umění"! Dvě slova, jejichž kořen je sice totožný, ale jejichž význam je neslučitelný. Proč tato "instalace"? Patrně je to dočasný výsledek mých dlouholetých pokusů vypořádat se s nedefinovatelnou hrází mezi skutečností a fantazií. Je to můj naivní pokus o zastavení času alespoň na zlomek vteřiny...
Jevištní umělci jsou školeni aby byli schopni reprodukovat žádané citové rozpoložení okamžitě a na povel. To, co my diváci pak zažijeme, jsou v nejlepším případě hluboce prožité uměle vycíděné emoce.
Fotografie je guillotina, oddělující minulost od budoucnosti, která ale vše zase slepuje v okamžiku exposice. Fotografie je životodárná a smrtonosná. Výsledkem je strnulé divadlo, obrazy, které o mnoho let přežijí člověka, který je na nich zobrazen...
Sabine je na těchto snímcích fotografována současně zepředu i zezadu. Nechává tak za sebou to co bylo, a zírá na to co bude. Jsou to v podstatě její umělé portréty.
Její schopnost vyjádření svých neustále se měnících emocionálních bludišť je pozoruhodná a pro mne vždy fascinující. To, o co se zde pokouším, není snadné kategorizovat, ale každopádně to je další krůček na cestě naší tvůrčí spolupráce.

zdroj zprávy: La Fabrika