Počet komentářů: 0
Nový komentář

Zpráva z...
JAMU Brno
> Faidřina láska

Studio Marta nabídne provokativní hru
[4.2.2019]
Odvážnou variaci antického mýtu o zakázané lásce matky a nevlastního syna nabídne v premiéře brněnské Studio Marta. Scéna Divadelní fakulty JAMU uvede 6. února v 19 hodin hru Faidřina láska, kterou napsala britská dramatička Sarah Kane na motivy Senecovy římské tragédie Faidra. Inscenace v režii Alexandry Bolfové bude podle ní postavená na půdorysu estetizované perversity. Mladá divadelnice však nechce nikoho prvoplánově šokovat.

Radikální přepracování klasické tragédie o incestu a ničivé Faidřině touze k jejímu mladinkému synovi Hippolitovi vzbudilo rozruch už při prvním uvedení v roce 1996. Dramatička, která o tři roky později v pouhých 28 letech spáchala v londýnské nemocnici sebevraždu, v textu přes aféru mezi královnou a jejím synem zkoumá brutální povahu lásky, ale i moci či společenských vztahů a nihilismu. „Surovosť, priamosť, vyprázdnenosť, povrchnosť,“ vyjmenovává režisérka, čím autorka modelovala pohled na římský originál. Mýtus o Hippolytovi a Phaedře dramatička uvedla do extrému odvážným demaskováním rodiny plné intrik a vášní.

Bolfové inscenace zároveň připomene únorové dvacetileté výročí úmrtí autorky, která byla ve své době vrcholnou představitelkou vlny nazývané cool nebo coolness. Šlo o specifický typ dramatických děl mladé generace autorů poloviny 90. let minulého století. Autoři používali výrazné drastické prostředky, které u diváka vyvolávaly šok a zhrození, exponovaná byla sexualita na nejrůznější způsob. Cool dramata zobrazovala často postavy outsiderů, zvrhlíků, deviantů, homosexuálů a bisexuálů. „Coolness chcela šokovať. Naša Faidrina láska ale bude skôr cynickou poznámkou,“ říká režisérka. Sama se ptá, zda dnešního diváka vůbec lze ještě něčím šokovat a čím. „Pracujeme s textom Sarah Kane ako s istým rámcom, do ktorého postupne vkladáme ďalšie a ďalšie vrstvy, herci pristupujú k postavám autorsky a spoločne vytvárame kompilát poprekladaný antickými odkazmi. Toto všetko je vystavané na pôdoryse estetizovanej perverzity.“

V hlavní postavě Faidry nechá Bolfová prostřídat se hned několik hereček a každá z nich ke svojí hrdince přistupuje zcela jinak. Výtvarné řešení Michala Horáčka pracuje s prvky čerpajícími z antické kultury. Jedním z nejvýraznějších bude motiv býka procházející celým devadesátiminutovým večerem. „Rozpor starého a nového. Staré oblečené v novom. Hranica medzi človekom a zvieraťom je niekedy až smiešne tenká. A láska je redukovaná na chcenie, pocit zadosťučinenia z vlastnenia druhého,“ dodává k výtvarnému konceptu režisérka. Mladým tvůrcům půjde o cynický komentář k Faidřině lásce a této optiky se drželi I p při výběru hudby, kterou složil slovenský hudobník Pjoni. „Ide o plochy, ktoré v niektorých situáciách podporujú tragické vyznenie, inde pracujeme s kontrastom, ktorý celú situáciu ešte viac vulgarizuje. Viac prezrádzať ale nechcem,“ poznamenala Bolfová. Ke svému pojetí dodává: „Moja téma, kvôli ktorej som sa rozhodla tento text robiť, je falošne civilizovaný človek (a to v rôznych smeroch). Je to téma na prvý pohľad dosť všeobecná, no práve jednotlivé vrstvy, roviny, uhly pohľadov ju robia oveľa viac dráždivou. Snáď i divácky. Jedno je isté. Vraciame sa späť. Alebo sme sa možno nikdy neposunuli vpred. Alebo len posúvame hranice, ktoré nás obklopujú.“

Svérázné zpracování klasiky na diváky ve Studiu Marta čeká také při nejbližších reprízách 8., 12., 13., 27. a 28. února vždy v 19 hodin.

zdroj zprávy: Luboš Mareček



Komentáře k tématu článkuPřidat komentář

Přidat komentář

Zatím zde není žádný komentář.