Zpráva

Zelenavý ptáček zve do kouzelného světa, kde je všechno možné
vydáno: 18.1.2022
Divadelní soubor Geisslers Hofcomoedianten uvede v sobotu 22. ledna 2022 Divadle VILA Štvanice pražskou premiéru hry LK3P 2: Zelenavý ptáček. Jak už název napovídá, jde o pokračování oblíbené pohádkové komedie Láska ke třem pomerančům. Její hrdinové opět ožívají a na scénu se tak vrací kouzelník všech kouzelníků Celio, zlá čarodějnice Kreonta, nenažraný a líný Truffaldino a další.

V inscenaci se můžete těšit na známé tváře Geisslerů jako Martin Bohadlo, Claudia Eftimiadisová, Aleš Pospíšil či Michaela Váňová, tak i na nové členy souboru Jiřího Brnulu, Lucii Valenovou či Vojtěcha Bartoše. Diváky čeká šílená jízda do kouzelného světa, ve kterém je všechno možné. Tančící voda, zpívající jablka, lidé měnící se v sochy...

„Diváci v našem inscenačním pojetí mohou počítat nejenom s variacemi na známé pohádkové motivy, ale i s řadou popkulturních odkazů. Společným jmenovatelem předlohy a našeho uchopení se tematicky stává život v materiálním přepychu a inscenačním výsledkem je bláznivá až lehce surrealistická pohádková jízda pro dospělé na pomezí loutkového a činoherního divadla, ve které materiál ožívá a stává se tak herci rovnocenným partnerem,“ říká umělecký šéf souboru Petr Hašek.

Stejně jako je Láska ke třem pomerančům velmi volnou adaptací Gozziho předlohy, je i nový Zelenavý ptáček velmi volně vázaný k původnímu textu. Adaptace posiluje návaznost obou děl, přebírá postavy nikoliv jen od Gozziho, ale především z prvního dílu, na který sice navazuje, zároveň ale zůstává dějově samostojná. Zelenavý ptáček je spojením torza původního překladu divadelní pohádky, jeho úpravy a následného doplnění o autorsky kolektivní text a situace, které vyplynuly v rámci zkoušení inscenace.

Hrabě Carlo Gozzi byl benátský básník, dramatik a obránce tradiční komedie dell´arte, coby cenného dědictví italského divadla. Byl tvůrcem žánru fiaba teatrale, neboli divadelní pohádky. Reagoval tak na tvorbu svých současníků Carla Goldoniho a Pietra Chiariho, která se odkláněla od tradiční komedie dell´arte a pod vlivem osvícenství mířila čím dál více k realismu a psychologické výstavbě charakterů. Carlo Gozzi naopak prosazoval zachování tradičních prvků, postavy v jeho pohádkových hrách jsou dell´artovskými typy a jejich jednání se vymyká psychologizujícím motivacím, podobně jako je děj pohádek plný nelogických zvratů.

V Gozziho díle je vše možné a určujícím prvkem žánru je zázračnost, velkolepost a kouzelnost. Lidé se mění v sochy či zvířata, paláce ve vteřině vyrůstají z kamene, hrdinové se vydávají na dlouhé a komplikované cesty. Je to bezmezná říše fantazie, v divadelní praxi těžko inscenovatelná. Carlo Gozzi napsal mezi lety 1761–1765 deset fiabe. První, Láska ke třem pomerančům (1761) byla především satirickou odpovědí Goldonimu a Chiarimu, oproti tomu Zelenavý ptáček (1765), jedna z posledních Gozziho divadelních pohádek, představuje už vybroušený příklad svého žánru, navíc však s aktuálním filozofickým podtextem, zaměřeným proti tehdy moderním francouzským encyklopedistům.

Geisslers Hofcomoedianten tvoří současné hravé divadlo inspirované barokem. Neusilují ale o rekonstrukci původních barokních her a předloze dávají současný rozměr, objevují nadčasová témata, zapomenuté příběhy, odkazy slavných divadelních osobností a paralely mezi minulostí a současností. Od roku 2014 Geisslers pravidelně hrají na jevišti Divadla VILA Štvanice, kde také od roku 2015 pořádají festival pro rodiny s dětmi VILOmeniny. Od svého počátku jsou Geissleři součástí festivalu barokního divadla a hudby THEATRUM KUKS. Každoročně v létě vyráží soubor na turné napříč Českou republikou a pod hlavičkou Festivalu zámeckých a klášterních divadel oživuje místa s divadelní historií.

zdroj zprávy: Kateřina Hubertová