Blog uživatelů i-divadla

Prodaný smích – faustovské téma v moderním kabátě ožívá v Brně
vydáno: 16.5.2016, Kateřina Šebelová

Prodaný smích – faustovské téma v moderním kabátě ožívá v Brně


Kateřina Šebelová | 16. 5. 2016

Žánr: magický muzikál

Libreto: Markus Heitz

Hudba: Xavier Naidoo a Michael Herberger

Texty písní: Xavier Naidoo a Markus Heitz

Režie: Petr Gazdík

Scéna a kostýmy: Christoph Weyers

Hrají: Jonáš Florián, Barbora Remišová, Martin Havelka, Lucie Bergerová, Lukáš Janota, Monika Světnicová, Martin Křížka, Kristian Pekar, Tomáš Sagher, a další

Faustovské téma v moderním podání – tak by se dal stručně nazvat magický muzikál Prodaný smích, který je v současnosti nejnovějším počinem Městského divadlo Brno. V české premiéře byl Prodaný smích uveden na prknech MdB v sobotu 7. května 2016 na hudební scéně MdB. České verzi předcházela světová premiéra, která se uskutečnila v německém Darmstadtu před třemi lety, tehdy pod názvem - Tim Tolar aneb Prodaný smích (český překlad) v režii samotného principála MdB Stanislava Moši, kterého němečtí autoři oslovili.

Lze prodat smích za jakoukoliv výhru?

Předlohou muzikálu se stala slavná stejnojmenná kniha německého spisovatele dětské literatury Jamese Krüsse, která patří k oblíbeným dětským knihám v Německu. Děj příběhu vypráví o patnáctiletém chlapci Timmu Thalerovi, který je pověstný svým zvonivým a téměř neutuchajícím smíchem. Timm se svým otcem chodívá rád do herního klubu Černý karafiát sledovat sázení. Klub patří ďábelskému baronovi Tretschovi (pozpátku se čte jako čert), který si chlapce vyhlédne k podivnému obchodu – Timm prodá baronovi svůj smích a na oplátku získá schopnost vyhrát každou sázku. Podmínkou zůstává, že ani jedna strana nikomu o uzavřeném obchodě neřekne. Z veselého smíška se stává zahořklý a smutný mladík, který sice vyhraje jakoukoliv sázku, ale rozhodně není šťastný a spokojený. S pomocí věrné kamarádky Marie a Alexandra, který má s baronem svoje nedobré zkušenosti, se Timm rozhodne získat svůj smích zpátky stůj co stůj.

Scéna jako ze stavebnice

Autoři muzikálu se pohybují ve světě soulu a R&B muziky, Marcus Heitz se zase zabývá žánrem sci-fi a fantasy, a tak ve vlivu jejich uměleckého směřování zůstaneme po celou dobu trvání inscenace. Navíc se tvůrci muzikálu chytili aktuálního tématu gamblerství a her a místo dostihů děj přesunuli přímo do centra zábavního průmyslu. Scénu tvoří otočné jeviště připomínající kasíno, kterému vévodí obrovská ruleta a několik obrazovek připomínajících automaty, které navozují atmosféru herny – světa pozlátka, hazardu, výher i proher. Jinak by se dala scéna popsat jediným slovem – Merkur. Snad málokdo z nás by neznal slavnou dětskou dírkovanou stavebnici, která byla dříve ozdobou snad každého dětského pokojíčku. Kulisy a celá scéna jsou vyrobené ze dřeva a kovu a doslova na „merkuráckých" základech postavené. Tato stavebnicová scéna rozvíjí dětskou fantazii, která se musí poprat ze zlým světem dospělých a zároveň si vystačí pokrýt všechny typy scény, od herny po hřbitov nebo prostory herního klubu.

Kostýmy i scéna jsou obojí z dílny Christopha Weyerse. Vedle všedního oblečení postav se setkáváme i s barevnými divokými kombinacemi a účesy, které většinou ilustrují svět démonů a zla bezprostředně spojeného z kasínem Černý karafiát. Sám nejvyšší pekelník má červenou barvu obleku. Barvy i oblečení lehce odlišují podle toho, kdo kam patří – ať už do světa lidí, nebo do světa démonů.

Hudba, kterou nastudovali dirigenti Ema Mikešková a Jakub Žídek společně se 26členným orchestrem, osciluje na pomezí rocku a popu, okořeněna o řadu líbivých romantických čísel tvoří příjemnou mozaiku a často si některé melodie může divák pobrukovat i po odchodu z divadla.

Přesvědčivé herecké i pěvecké výkony

Muzikál nabízí i slušné herecké a pěvecké výkony. Nejvíce se dařilo skvěle zpívající Lucii Bergerové, která si výborně poradila s „dvojrolí" baronovy temné přisluhovačky Lilith v kombinaci se zakletou Saskií. Bravurní číslo proměny, kdy se démon Lilith mění v křehkou Saskii, patří ke zlatým hřebům představení. Sebejistá Lucie Bergerová dokázala ze své role s přehledem vydolovat maximum. V těsném závěsu se na ni dotahuje Jonáš Florián ztvárňující Timma. Ani Jonáš Florián nezklame v další příběhové proměně – v roli veselého bezstarostného mladíka, který se změní na zatrpklého mrzouta. I zde je radost vidět a slyšet solidně podaný příjemný herecko – pěvecký výkon. Výborně zazpívá i Lukáš Janota v roli utrápeného Alexandra. A těšit se můžeme i na ďábelského barona ve ztvárnění Martina Havelky s ďábelským smíchem. Barbora Remišová ztvárňující Timmovu kamarádku Marii musí ještě na svém výkonu zapracovat, aby nabyla větší jistoty.

Muzikál hlavně pro děti?

Prodaný smích je v podstatě pohádka o boji dobra se zlem v moderním pojetí. Tomu odpovídá i zpracování. Hodně se zde pracuje se světelnými efekty a nasvícením scény, prostor prostřelují laserové paprsky a dynamická muzika. Démonický svět z říše fantazie se snoubí se světem běžných lidí, kteří se plahočí svými příběhy a osudy. I přes veškeré vynaložené úsilí působí děj jaksi naivně a jednoduše. Pokud jej sleduje dětský divák, tak to nemusí být na škodu, v případě dospělého může příběh působit moc lacině, jednoduše a tak trochu rozpačitě. Pokud na něj budeme nahlížet dětskýma očima, můžeme být spokojeni. Vždyť souboj mezi dobrem a zlem patří mezi vděčná témata a díky hereckým a pěveckým výkonům se vyplatí jej znovu a znovu prožívat... A navíc, příběhy s poučením přece všichni milujeme.

Hodnocení: 50%

 

http://www.epochtimes.cz/2016051623228/Prodany-smich-faustovske-tema-v-modernim-kabate-oziva-v-Brne.html


Další články tohoto uživatele na blogu


Komentáře k tématu bloguPřidat komentář

Přidat komentář

Zatím zde není žádný komentář.