Blog uživatelů i-divadla

Splašené nůžky si střihly zábavnou show při vyšetřování zločinu
vydáno: 22.9.2015, Kateřina Šebelová

Splašené nůžky si střihly zábavnou show při vyšetřování zločinu


Kateřina Šebelová | 22. 9. 2015


Žánr: detektivní komedie s publikem v hlavní roli

Autoři: Paul Pörtner, Marilyn Abramsová, Bruce Jordan

Překlad: Petr Novotný

Režie: Mikoláš Tyc

Scéna: Karel Čapek

Kostýmy: Barbora Wojtkowiak

Hudba: Jiří Hájek

Hrají: Radka Coufalová, Igor Ondříček, Markéta Sedláčková, Rastislav Gajdoš, Michal Isteník a Vojtěch Blahuta

Městské divadlo Brno pro začátek sezóny nasadilo kus, který má za sebou nespočetnou řadu úspěchů. Inscenaci Splašené nůžky zhlédlo více než deset milionů diváků po celém světě a její uvedení v americkém Bostonu v roce 1980 se setkalo s takovou popularitou, že se tam hraje dodnes. Inscenace se díky patnácti tisíci repríz stala nejdéle hranou inscenací v Americe. Tým MdB vsadil na jistotu a komedii s detektivní zápletkou, v níž se protagonisty hry stávají kromě herců i samotní diváci, uvedl ve slavnostní premiéře 12. a 13. září 2015 na Činoherní scéně MdB.

Z vážného psychodramatu do komedie

Příběh Splašených nůžek rozpohyboval německý dramatik, překladatel a esejista Paul Pörtner, který v roce 1693 napsal hru Silueta aneb Vrah jste vy! Tento experimentální příběh do děje zapojil mimo herců i samotné diváky, kteří se na dopadení vraha přímo podíleli. Tehdy se však nejednalo o komedii, nýbrž o vážné kriminální drama. Představení Silueta se v Ulmu stalo hitem, a tehdy jej s úspěchem uvedlo sedm desítek německých divadel.

V roce 1973 Pörtnerovu hru koupila za 150 tisíc dolarů americká divadelnická dvojice Bruce Jordan a Marilyn Abramsová, kteří drama přetavili na komedii Shear Madness – Splašené nůžky. Poprvé značně upravenou látku uvedli v roce 1978 v Lake George Dinner Theatre. Poté následovalo uvedení Splašených nůžek o dva roky později v Bostonu, kde se reprízuje doposud. V české kotlině Splašené nůžky poprvé uvedlo divadlo Kalich v roce 2009, které má hru stále v repertoáru a v roce 2010 byla inscenace uvedena v Městském divadle Zlín.

Místo, kde se stříhá i vraždí...

Dějová linka příběhu není nikterak složitá. Kadeřnický salón Splašené nůžky, který sídlí přímo v centru Brna, vede umělecky založený a výstřední kadeřník Tony Řezníček. V kadeřnictví pracuje také Barbara Marková, svérázná kadeřnice, která se rozhodně nenechá svými zákazníky zaskočit. Do salonu docházejí nejrůznější klienti, jako například podivný obchodník se starožitnostmi Eda Lorenc, do montérek navlečený „dělník" Pankrác Rosický, mladíček Matěj Veverka nebo paní Schubertová, energická dáma z vyšší společnosti.

Běžný den v kadeřnictví ruší snad jen hra na klavír z vyšších pater domu. Když klavír náhle utichne, osazenstvo kadeřnického salonu se dozvídá, že byla zavražděna klavírní virtuoska Isabela Czerna, která plánovala svůj velký comeback. A vraždu nemohl spáchat nikdo jiný, než právě přítomní návštěvníci v kadeřnickém salónu, protože nikdo jiný do domu nevešel ani z něj neodešel. Vyšetřovatelé proto mají problém, nikdo z zúčastněných v salónu nemůže nestranně určit vraha, protože každý z aktérů je vlastně podezřelý. Jediný, kdo může objektivně vypovídat, jsou diváci v sále. Vyšetřovatelé jsou nuceni vyslechnout diváky a společným úsilím určit a zatknout vraha...

Místní reálie pro zpestření příběhu

Po celou dobu trvání děje diváky provází neměnná scéna Karla Čapka v podobě moderního kadeřnictví, která až hypnoticky upíná diváckou pozornost na salón, ve kterém se děj odehrává. Zde práskají dveře, které podtrhují emoce, do toho zní neúprosný klavír, ozývá se bušení do potrubí kladivem a často padají ostrá slova stejně tak, jako se vzduchem míhají ostří nůžek.

Tu a tam zazní nějaká ta melodie z „rádia," která nevtíravě a vtipně prezentuje muzikálovou tvorbu zdejšího divadla, zazvoní telefon, kde se objednávají zdejší herci na stříhání atd. Prostě zasazení děje do brněnských divadelních reálií ještě více podtrhává humorné ladění příběhu a představuje hlubší sepětí herců s diváky. Zábavná je i pozvánka na přestávku, kdy policie jeviště obežene policejní páskou a diváci si mohou klidně na chodbě „popovídat" s hlavním vyšetřovatelem o svých postřezích.

Pestré kostýmy od Barbory Wojtkowiak vystihují jednotlivé postavy v jejich vlastní přirozenosti vcelku věrohodně. Z celého představení sálá uvolněnost a pohoda, kterou naruší jen vražda, kterou však publikum dostane naservírovanou bez kapky krve nebo pohledu na zavražděnou dámu. Vražda do děje zapadá jakoby jen tak mimochodem...

Excelentní improvizace

Ze šestice herců lze jen těžko (díky vyrovnaným výkonům) vybrat toho nejlepšího. Ale asi nejvíce role sedí Igoru Ondříčkovi v roli extravagantního kadeřníka Tonyho. Vtip, se kterým rozehrává svůj part, baví v gestech, barevnosti role, ale i improvizaci projevu. Zdatně mu sekunduje zbytek týmu – noblesní dáma bez noblesy Markéta Sedláčková se nebojí ukrást parfém stejně tak jako filozofovat o životě ve vyšší společnosti, Rastislav Gajdoš se svým podivínsky arogantním projevem si získá sympatií publika asi nejméně, což mu očividně vůbec nevadí. Radka Coufalová v roli kadeřnice Barbary se nebojí bravurně balancovat mezi realitou a lží a zákazníci a policisté v jednom – Michal Isteník v roli vyšetřovatele Rosického si bez skrupulí švihne part – Pomáhat a chránit – společně s Vojtěchem Blahutou ztvárňujícího mladého, enormně aktivního a nezkušeného kolegu Veverku. Příběh se silnou improvizací testuje křehké spojení diváků a herců, kteří se nenuceně pohybují v jevišti i hledišti mezi publikem. Cílem je nenachytat se na hruškách, což se hereckému ansámblu daří na výbornou.

Režisér Tyc se svým realizačním týmem dokázal připravit inscenaci, kde se diváci baví a zároveň interaktivně vstupují do děje. Tato forma se jeví poměrně šťastným nápadem, pokud se podaří diváky utáhnout na vtipné improvizaci a nenechá se strhnout do přebytečného diváckého filozofování. To pak začíná až nudit. Délka představení nevadí. Vrahem může být v podstatě kdokoliv, proto musí být herci připraveni na své usvědčení a zároveň se vtipem vzdorovat všetečným otázkám diváků. Inscenaci uvítají všichni ti, kdo se chtějí dobře pobavit, na hluboké myšlenky si ostatní diváci musí počkat na jindy. Pro začátek sezóny pro MdB dobrý tah na bránu, pokud tedy vrahem nebude pokaždé jen „zahradník"...

http://www.epochtimes.cz/2015092222977/Splasene-nuzky-si-strihly-zabavnou-show-pri-vysetrovani-vrazdy.html


Další články tohoto uživatele na blogu


Komentáře k tématu bloguPřidat komentář

Přidat komentář

Zatím zde není žádný komentář.