Blog uživatelů i-divadla

„Divotvorný hrnec“ v Divadle J. K. Tyla: Legenda opět v Plzni
vydáno: 28.9.2013, Marius

Divotvorný hrnec patří mezi nejhranější muzikály v České republice. Muzikál autorů Burtona Lanea, Fred Saidya a E. Y. Harburga byl poprvé uveden na Broadwayi v roce 1947. Nezdomácněl by však u nás , nebýt pánů Voskovce a Wericha. Ti díky své známosti s autory přivedli muzikál do Prahy v jejich speciálně upravené verzi již rok po premiéře. Jejich překlad i postavy byly přizpůsobeny českým reáliím, a tak se ze skřítka Oga stal vodník Čochtan a z irských imigrantů jihočeští přistěhovalci.  První představení se odehrálo již 6.3.1948 a Čochtana hrál samotný Jan Werich. V Plzni byl již uveden třikrát, naposledy v roce 1994. Nová inscenace v režii Petra Palouše měla premiéru 28. 9. 2013 v Komorním divadle.

Příběh se odehrává v Americe. Do Štědré doliny přijíždí Josef Maršálek s dcerou Káčou a hrncem zlata a chce ho zahrabat do ,,kouzelné země“, kde se mu zlato rozmnoží. Hrnec však není obyčejný. Plní totiž tři přání. 

Místy to může připomínat pohádku, obsahuje však i složitější témata jako rasismus, přistěhovalectví či politiku. Může proto zaujmout všechny generace diváků.

I když od prvního  uvedení uběhlo již 65 let, překlad Jana WerichaJiřího Voskovce je stále aktuální.  Troufám si tvrdit, že je lepší než původní text. Hlavní složkou inscenace jsou však u nás proslavené hity jako Jakpak je dnes u nás doma? či Tam za tou duhou. Právě hudba od Burtona Lanea patří k tomu nejlepšímu z představení. Musím ocenit skvělý živý orchestr pod taktovkou klarinetisty Dalibora Bárty i na Komorní divadlo perfektní ozvučení.

Režisér Petr Palouš rozhodně není plzeňským divákům neznámý. Režíroval zde již Mam’zelle Nitouche-2004 a Noc na Karlštejně-2011. Představení v jeho režii má spád a neobsahuje žádná hluchá místa. Do textu zasáhl jen minimálně, aby zachoval původní poetiku překladu.

Zuzana Kolářová je v Plzni známá hlavně jako muzikálová herečka. V Divotvorném hrnci však dokázala, že je i skvělá choreografka. Její choreografie nepostrádá originalitu a skvěle doplňuje hlavně sborové scény.

Scénu i kostýmy navrhla Jitka Moravcová.  Scéna se skládá ze velkého stromu, křesla a Čochtanovy studny. Studna není provedena klasicky, ale je vytvořená z barevných pneumatik. Herci jsou oblečeni do pestrobarevných kostýmů, které skvěle korespondují se scénou.

Kamila Kikinčuková je hlavně činoherní herečka, Káča Maršálková je její první velkou muzikálovou rolí. Její obsazení byl však určitě skvělý nápad, jelikož byla famózní ve všech složkách, hlavně pěvecky. Doufám, že bude možnost ji vidět i v dalších muzikálových inscenacích.

Skvěle ji doplňoval Jiří Untermüller jako její otec Josef Maršálek i Radek Šdědronský Shejbal jako Woody Rychtarik.

Na premiéře exceloval Bronislav Kotiš, který ztvárnil roli Vodníka Čochtana. Jeho životní moudra i filozofie byly uvěřitelné. Jeho píseň o množení patřila mezi nejlepší scény z představení.

Stáňa Topinková-Fořtová patří mezi nejlepší plzeňské muzikálové herečky. V roli Bellindy má sice jen jednu sólovou píseň, ale i v ní ukázala suverénní pěvecký výkon.

V menších rolích se objevili také Jan Kaštovský v roli senátora Kets Mets Randalla a nově angažovaný Adam Rezner v roli Buzze Colinse.

Skvělý taneční výkon předvedla baletka DJKT Jarmila Dycková v roli němé dívky Zuzany.

První premiéra muzikálového souboru DJKT byla více než povedená. Ať již díky všem výkonům herců i orchestru a perfektnímu ozvučení. A proto nelze než přát muzikálu obrovský zájem diváků, který je dle online předprodeje obrovský, v Komorním divadle i v Novém divadle, kam se muzikál na podzim 2014 přestěhuje.

70%

Psáno z premiéry 28.9.2013.

 


Další články tohoto uživatele na blogu


Komentáře k tématu bloguPřidat komentář

Přidat komentář

Zatím zde není žádný komentář.