Počet komentářů: 0
Nový komentář

Blog redakce i-divadla

Pro napsání nového článku se, prosím, přihlaste.
Švandovo divadlo - Její pastorkyňa
Michal Novák, 25.3.2008
Ohlížím se k učebnicím literatury, co to jako v nich bylo prezentováno za poučku, že Gabriela Preissová je autorkou realistických dramat. Když jsou to přece a především mistrovsky vystavěné balady, jimž rámec dávají lidské slabosti nebo ritualita života. Situaci Jenůfy směle můžeme zasadit do dnešní doby a nebýt vraždy dítěte, ani nad Jenůfou dneška okem nemrknem. Koho na jevišti Švandova divadla vidíme – zarputilou dívčinu, která si na průser naběhne. Přitom režisér Michal Lang k tomu nepotřebuje brutální aktualizaci. O to větší je pak kontrast proměny Jenůfy v dospělou, ale trpící ženu. Zásadně se také mění i optika viny za tragické vyústění. Charaktery jsou současné i u ostatních postav, zejména bratrů Števy a Laca. Jeden namyšlený fracek, druhý umanutý drsoň schovávající své pravé já za práskání bičem. Inscenační prostředky se uchylují k symbolice barev a „kola osudu“, zajímavé jsou i hudební a choreografické předěly, které vedle emocionálního účinku nesou i své významy. Jen ten rozjezd celé inscenace, vycházející z prozaické podoby díla, je poněkud uspávací, až pak mě poselství a síla textu probraly. Jenom nerozumím obsazení Apoleny Veldové do role Kostelničky, i když ji hraje velmi zdařile, ale mladistvý projev mi k této postavě neštymuje.

Viděl jsem to, co jsem viděl, a celkový dojem z viděného je 60 %.

Tento blog vyjadřuje stanovisko jeho autora, nikoli celé redakce.

Další články tohoto redaktora na blogu


Komentáře k tématu bloguPřidat komentář

Přidat komentář

Zatím zde není žádný komentář.