Blog redakce i-divadla

Gatsby v Příbrami je spíše malý, inscenaci zachraňuje Štabrňák
vydáno: 21.10.2016, Tomáš Vašíček

Velký Gatsby - stejnojmenný román amerického autora Francise Scotta Fitzgeralda, který je umístěn na americký Long Island a zasazen do 20. let 20. století, zná většina z nás ve filmovém provedení z roku 2013 v režii Baz Luhrmanna, kde titulní roli Jaye Gatsbyho sehrál Leodardo DiCaprio. Ostatně filmových ztvárnění na podkladu románu existuje několik a podle stejné předlohy vznikla v roce 1999 i opera. Na divadelních prknech jej v tuzemsku uvedlo loni Národní divadlo moravskoslezské a nyní si svoji premiéru odžilo i v příbramském divadle A. Dvořáka, pod režijním vedením místního uměleckého šéfa Milana Schejbala.


Před samotným hodnocením se však musím podělit o něco, co mě zarazilo už dávno před premiérou. Jde o obsazení. Inu, hlavní role - Jay Gatsby - Jaromír Nosek - herec známý především z filmů (Rebelové, Účastníci zájezdu, Saxána a Lexikon kouzel) či seriálů (Život je ples, Ohnivý kuře, Na vodě). Další hlavní role - Nick Carraway - Milan Ligač - toho můžete znát z malého pražského divadla Minaret. Hlavní ženská role - Daisy Buchananová - Lenka Zahradnická - opět herečka převážně seriálová (Ordinace v růžové zahradě, Vyprávěj, Život je ples) a opět nečlenka divadelního souboru příbramského divadla. To koneckonců platí i o Jaromíru Noskovi starším či Šárce Opršálové. Ve hře oblastního divadla v Příbrami tak paradoxně mají v obsazení přesilu 5 ku 4 herci a herečky hostující. To nechápu, zaráží mě to a jako divákovi se mi to ani příliš nelíbí.

Domácí prapor drží zejména Roman ŠtabrňákAnna Fixová, doplněni Vladimírem SeničemMonikou Timkovou (v alternaci Eliška Dohnalová). Nutno dodat, že nebýt Romana Štabrňáka, jehož herectví je geniální, hra by byla o dobrou čtvrtinu horší. Zaplať Bůh za něj!

Hra má znatelně pomalejší, rozvolněný, rozjezd. V první hodině a půl do přestávky se toho moc nestane, obrátky děje se zvyšují velmi zvolna, hra je hodně textová, pomalá, trochu nudná. To má za efekt mimo jiné úbytek diváků v hledišti, kteří se tak nedočkají druhé, asi hodinové, části hry. V ní děj skutečně prchá vpřed lepším tempem, inscenace nabírá svoji atraktivitu, divák má oprávněný pocit, že musí dávat pozor, protože se něco děje či dít bude. Kdo zná knihu či film, nebo obojí jako autor tohoto hodnocení, ví sice, co má očekávat, ale v napětí i tak poměrně snadno vydrží.

Co lze říci k hereckým individuálním výkonům? Roman Štabrňák je ten, na kterého diváci reagují při hře nejvíce a je znatelné, že v Příbrami je jeho popularita zvlášť vysoká. Není divu. Hraje skutečně všemi částmi těla, jeho výrazové prostředky jsou dostatečně silné, dokáže mluvit pomalu a soustředěně, ale nejlepší je v okamžicích, kdy z jeho úst stříká gejzír slov a divák soustředěně poslouchá a zároveň má nutkání se smát. To je výborná kombinace. U Štabrňáka jsme na skvělé výkony zvyklí, těsíme se na jeho herectví, a tak trochu očekáváme, že když nic jiného, na Štabrňáka budeme vzpomínat. To platí.

O dvojici Nosek - Zahradnická platí to, co o celé hře. Pomalejší rozjezd, druhá půlka dynamičtější, výraznější. Zejména od Lenky Zahradnické jsem čekal více. Její nasazení je vysokoé, ale převažuje nad řemeslným zpracováním. Uvítal bych důraz na mluvený projev a jeho preciznost. Jaromír Nosek hraje trochu tajemnou postavu, vnitřně smutného boháče, který má všechno a zároveň nemá nic. Tomu asi i odpovídá jeho herecký výkon - celou dobu si říkáte - co je ten Gatsby zač? Noskovo podání diváka nutí o postavě přemýšlet, což se dá považovat za splnění jednoho z cílů. Co se týká Milana Ligače, ani nevím, jak jej hodnotit. Ve hře má skutečně mnoho textu a prakticky nezmizí z jeviště. O žádném velkém herectví však řeč být nemůže. Jeho výkon je prostý, obyčejný, dobře odmluvený. Víc nic. Trochu nuda a šeď.

Inscenace mi zkrátka přišla docela obyčejná, což může být i tím, že mám vžitou představu z knihy a filmu. Čekal bych trochu více zábavy, pompéznosti, barvitosti. A nebo i hlubší studii jednotlivých postav. Konalo se něco mezi tím vším. Velký Gatsby mi přišel v mnoha ohledech prostě malý, a to je škoda. V hodnocení se to musí projevit. Významnou část udělených procent zachraňuje Roman Štabrňák, zbyteček putuje k Noskovi mladšímu a procentíčko navíc je i za hudbu (Ondřej Brousek). Celkové hodnocení: 40 procent.

 

Zdroj foto: Divadlo A. Dvořáka, www.divadlopribram.eu

 


Tento blog vyjadřuje stanovisko jeho autora, nikoli celé redakce.

Další články tohoto redaktora na blogu


Komentáře k tématu bloguPřidat komentář

Přidat komentář

Zatím zde není žádný komentář.