Národní divadlo moravskoslezské [Divadlo Antonína Dvořáka]

Martin Walser

Smrtihlav

Premiéra: 2.2.2013. Překlad: Jiří Stach. Úprava: Klára Špičková, Peter Gábor. Dramaturgie: Klára Špičková, Marek Pivovar. Scéna: David Bazika. Kostýmy: Katarína Holková. Hudba: Vladimír Franz. Režie: Peter Gábor.
2:25 | Poslední uvedení: listopad 2013.


Drama o tom, jak rodiče zatají svou temnou minulost a ona padne na hlavy jejich dětí. Je necelých dvacet let pro 2. světové válce a syn jednoho z válečných zločinců – ať už vědomě či nevědomě - bere na svá bedra otcovy skutky a znovu prožívá to, co kdysi on. Otec se ovšem snaží vší silou zametat stopy...


inscenace již byla stažena z repertoáru

Národní divadlo moravskoslezské
Hodnocení inscenace
Redakce
45 %
Uživatelé
60 %
Hodnocení redakce
Jiří Koula 50 %
Jiří Landa 40 %
Volby

Hodnocení

HODNOCENÍ REDAKCE:
Jiří Koula 50 %
(zadáno: 17.3.2014, počet hodnocení: 1542)
přínosný / zajímavý komentář
Pozoruhodně silný námět rozepsaný do stejně pozoruhodně rozvleklého textu přetavený ve značně nevyváženou inscenaci. První polovina byla téměř k nepřežití natahovanou expozicí, v níž budování atmosféry pro mě vyznělo jako ukolébavka, jíž bylo značně obtížné nepodlehnout. Veškerá akce se pak odehrála po přestávce v sérii scén povětšinou působivých, avšak s občasnými ne zcela příznivými dozvuky první části. Výsledkem jsou rozpaky nad nevyužitou šancí umělecky zpracovat tak slibné téma.
Jiří Landa 40 %
(zadáno: 29.11.2013, počet hodnocení: 2857)
přínosný / zajímavý komentář
Nosné téma, které se však v přemíře slov a uchopení látky rozplynulo. Po zhlédnutí inscenací P. Gábora (Sen noci svatojánské a Pozvání na zámek) se i tato třetí v řadě vyznačovala nejasnou režijní koncepcí a zdá se, že asi i režisérem podceňovanou prací s herci, kteří ač patří ke špičce v oboru, pod Gáborovým vedením podávají spíš nevýrazné výkony. Samozřejmě i tento fakt hodně souvisí s prazvláštním vkusem výběru titulů, které v dnešní době nemají možnost tak oslovit jako v době svého vzniku. Přesto nutno vyzdvihnout dvě položky: výkon I. Orozoviče a hudbu V. Franze.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ:
Rosta 100 %
(zadáno: 12.11.2013, počet hodnocení: 1)
přínosný / zajímavý komentář
Byl jsem velmi potěšen z této hry, jediné co jsem moc nepochopil bylo ta pasáž zhruba po přestávce, jak přijel otec IGORA OROZOVIČE, aby si RUDU odvezl jinak hodně dobré :)
Jirkan 40 %
(zadáno: 20.10.2013, počet hodnocení: 564)
přínosný / zajímavý komentář
20.10. 2013 - Nová scéna: Základní myšlenka dobrá, ale buď už autor nebo inscenační tým ji nedotáhl do konce. Přes velké množství textu jsem nebyl přesvědčen o tom, že herci ví, co hrají, až na I. Orozoviče a P. Lorencovou - jejich společné výstupy jsou to nejsilnější z celé inscenace, ale to nestačí. Zmínit musím také P. Kafkovou. Nepochopený pro mne je pasivní vztah otce k celé situaci kolem jeho syna a i k němu samotnému, ale to byl asi trochu účel. P. Gábor umí více. Moc tomu ani nepomohla scéna D. Baziky - viděl jsem od něj nápaditější práce. Snad se příští hostování vydaří více.
Xviktor 40 %
(zadáno: 3.3.2013, počet hodnocení: 11)
přínosný / zajímavý komentář
Nekonečně umluvené představení. Téma zajímavé, vývoj předvídatelný, herci hrají dobře (jen pana Jirmana není slyšet), ale ta "ukecanost" zabíjí divadlo...

Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.