Z tiskových konferencí

Cirk La Putyka uvede projekt, jehož tématem je rodina
vydáno: 9.10.2015
Cirk La Putyka pod vedením režiséra, choreografa a akrobata Rosti Nováka už dávno není pouhým průkopníkem žánru nového cirkusu u nás, jeho projekty a způsob práce všem ukazují, jak také lze skloubit divadelní myšlení s originálními výrazem, jehož principy leží kdesi v komediantském dávnověku. Cirk La Putyka dnes již patří mezi etablované evropské soubory a v tuzemsku si rozhodně nemůže stěžovat na nezájem diváků. Vyvrcholením šestileté éry fungování soboru se stane unikátní jednorázový projekt nazvaný Family, který nabídne nový cirkus s netradičními rekvizitami...

Teeterboard (laik by řekl „skákací prkno“) vyrobený z desky stolu, speciální mobilní trampolína, strom s ocelovými sedmimetrovými větvemi, zavěšený jídelní rám – i takové rekvizity pro disciplíny nového cirkusu budou k vidění v inscenaci Family, jejíž premiéru připravuje Cirk La Putyka do holešovického prostoru Jatka78. Jde o jeho největší projekt v historii, ke spolupráci přizval principál a režisér Rosťa Novák všechny umělce, kteří Cirkem La Putyka v uplynulých letech prošli. Celkově se na jevišti představí 22 účinkujících ze šesti zemí – akrobatů, herců, performerů a hudebníků, včetně obou rodičů i syna režiséra, který tak představením vzdává hold svému tradičnímu uměleckému rodu. Projekt Family se odehraje pouze v říjnu 2015 (14. - 28. 10.) v limitované sérii třinácti představení - rozsah a mezinárodní obsazení jej neumožňují zařadit do běžného repertoáru!

V představení Family uvidí diváci také hodně párové a pozemní akrobacie. Tvůrci využívají toho, že zde vystupuje mnoho akrobatů, kteří mohou vyhazovat do vzduchu a stát si na ramenou. Poprvé v historii souboru se také na scéně objeví cirkusový prvek nazvaný „ikarian games“, kdy herec, který leží na zádech, má zvednuté nohy a na nich točí akrobatku v různých saltech. „Těch disciplín je skutečně hodně, ale nepůjde o oddělená cirkusová čísla. Akrobacie se prolíná s divadelní situací a taneční choreografií, což byl u tohoto představení můj záměr,“ vysvětluje Rosťa Novák. „Trochu jsem se zalekl, když to nazýváme největším projektem. Ale velký projekt to je a specifický též. Téma v něm je důležitější než prvky cirkusových disciplín. Přistupujeme k nim tentokrát trochu jinak, všechny totiž vyplynuly ze scénografie Hynka Dřízhala a také a hlavně z tématu: když se řekne opora v rodině nebo setkání různých generací, jistě v tom najdete i jeden z principů akrobacie, která vždy musí být o maximální důvěře, podpoře a soudržnosti. V představení vlastně neuvidíte žádnou klasickou cirkusovou disciplínu. Také výchozí námět se změnil, původně jsme zamýšleli příběh modelovat podle tradiční cirkusové rodiny, ale pak jsme si řekli, že by to asi nebyla dobrá cesta, a naše dramaturgická poradkyně Dora Viceníková nám „doporučila“ čerpat z vlastních zkušeností.“

na tiskovém setkání (foto: Michal Novák)
na tiskovém setkání - Rostislav Novák st., Hynek Dřízhal a Rostislav Novák ml. (foto: Michal Novák)


Rosťovi Novákovi se podařil kromě mezinárodního hereckého obsazení sestavit také prvotřídní tvůrčí tým. Choreografie se ujal Thomas Steyaert, bývalý člen belgického souboru Ultima Vez. „Vyzdvihnul bych ještě práci jednoho člověka: je jím „technický ředitel“ a supervizor Mathieu Grégoire, jenž 15 let pracoval pro Cirque du Soleil a který pomáhá realizovat nápady a naplňovat sny režisérů, aniž by k tomu potřeboval statisícové rozpočty. Je velikánkou oporou pro nás všechny,“ zdůraznil Rosťa Novák.

Právě ve spolupráci s ním vznikla řada netradičních rekvizit, které akrobati v představení využívají. „V průběhu zkoušení jsem totiž zjistil, že tam dlouho ten nový cirkus nevidím. Před prázdninami jsem tak musel hercům říci - já se vám omlouvám, zatím tam není,“ líčí Rosťa Novák. „Uvědomil jsem si, že nejdříve musíme uchopit téma rodiny, a pak teprve hledat možnosti, jak ho vyprávět cirkusovými technikami. Vyjít ze scénografie, kterou tvoří stůl, židle a domeček. A najednou se v diskuzi s Mathieuem vynořily rekvizity, které jsem nikde jinde neviděl,“ říká Rosťa. Například teeterboard vyrobený z desky stolu, na kterém díky šířce mohou skákat čtyři lidé najednou. Nebo trampolína, která je speciálně upravená pro skoky Rosťova syna Matyáše. Po uřezání nohou se z klasické pevné trampolíny stane mobilní, kterou drží deset herců. „Můžeme s ní pohybovat, měnit úhly, což je na jedné straně výhoda. Na straně druhé je to nepříjemné pro skákajícího a samotné skoky hodně bolí ty, kteří trampolínu drží. Je to nebezpečné, a proto jsme okolo toho měli řadu technických schůzek. Pro mě je ale důležité, že tento obraz jde po smyslu představení, že jde o rodinu, která je pohromadě a člověk na ní závisí,“ vysvětluje Rosťa Novák. Nové pohyby od performerů také vyžaduje hrazda, která má ale podobu zavěšeného rámu od stolu. „Pro stoje na rukou využíváme stůl, židle i těla herců, pro neobvyklou vzdušnou akrobacii pak velký ocelový strom, symbol lesa i rodiny, který je vzadu na scéně,“ vypočítává Novák.

V představení účinkují tři generace umělců ve věku od 10 do 67 let. „Kromě zahraničních a domácích akrobatů z projektu Analog nebo z jiných našich představení zde vystoupí také moji rodiče, kteří divadlem žijí celý život. A také můj syn, který do nového cirkusu vyrostl a nedávno skočil své první dvojné salto. Projektem Family jsem spojil dohromady svou uměleckou rodinu s tou osobní,“ říká Rosťa Novák. Podobné spojení je pro něj citlivé téma. „Na první zkoušce jsem hercům řekl - toto je Rosťa a Anna. Nesmím jim nyní říkat tati a mami, to by nefungovalo,“ vysvětluje režisér. „Oni jsou v představení ne proto, že jde o moje rodiče či syna. Účinkování v projektu jsem nabídl všem lidem, kteří souborem prošli za pět let. Žádného staršího herce a herečku jsme neměli a já jsem tuto generaci potřeboval. Na druhé straně, syn Matyáš na trampolíně skáče mnohem lépe než já, má už takové dovednosti, že může vystoupit na veřejnosti,“ dodává Rosťa Novák. V představení se tak potkávají obě generace ne jako děda Rosťa a vnuk Matyáš, ale jako děda a vnuk obecně. „Samozřejmě díky rodinné spřízněnosti cítíme mnohem větší odpovědnost, protože to tomu druhému nechceme zkazit...“

„Já se taky bojím, nyní hlavně z důvodu, že mám po operaci plotýnky,“ směje se Rostislav Novák starší, herec, jehož jméno neodmyslitelně dlouhá léta patřilo k liberecké, posléze pražské Ypsilonce, a který s Cirkem La Putyka nevystupuje poprvé. „Když to bylo poprvé, připadal jsem si jak na hereckých zkouškách, kdy všem vyschne v krku a tak podobně. Hlavně to synovi nezkazit, když mi tu důvěru dal… Když jsem byl ve věku syna, také jsem měl sny, jenže v té době jsem emigroval do chlastu, proto jsem rád, že se mi ty sny plní skrze syna. Bejčí náturu na rozdíl od něj nemám a jsem rád, že pracuje s takovou pokorou i v době, která je plná nemocného ega.“

Slyšíme-li, že technické prvky pro akrobacii budou využívat nefixovaný stůl a kdovíco ještě (řada prvků má být překvapením), pozornost se obrací k Hynku Dřízhalovi. „Předávačky, jako v běžných divadlech, tady opravdu nejsou standardním procesem. Scénografie se vyvíjí prakticky neustále, 24 hodin od výkresu představujeme hercům hotovou věc. Práce je to poněkud zničující, ale funguje to a baví nás to. Teď tady máme lidi z celého světa, zkoušíme intenzivně právě teď, proto tento ojedinělý způsob práce. Nepřipravujeme pro tento projekt nářadí, ale symboly, nestylizujeme jen sportovní výkon na nějakém náčiní, ale myšlenku, kterou přetavují herci, kteří mají extrémně mimořádné schopnosti. Samozřejmě také musíme držet bezpečnost na tisíc procent: jsme pohlceni výpočty, řešíme sílu v trhu, tloušťku materiálů, pomáhá nám odborník přes statiku... Doufám, že řady drobných technologických vychytávek si ani nevšimnete, protože podstatou má být ten příběh. Jo, a ukažte mi jiného blázna, který by tento způsob práce připustil...“ (Hynek Dřízhal vrhl významný pohled na Rosťu Nováka.)

Rosťa Novák, principál souboru Cirk La Putyka (foto: Michal Novák)
Rosťa Novák, principál souboru Cirk La Putyka (foto: Michal Novák)


Inscenace nebude mít lineární příběh, spíše by měla diváky vést k pocitu, zamyšlení, zastavení. „My neříkáme, jestli rodina je v této době špatně nebo dobře, co je na ní dobře, co je na ní špatně. My chceme, aby se člověk zastavil a řekl si, jestli by třeba neměl něco udělat jinak. Že rodina je pevný, ale zároveň křehký organismus, o který je potřeba pečovat. A na rozdíl od předchozího temného představení Dolls tentokrát půjde o velmi odlehčenou, někdy i úsměvnou podívanou. I když jde o vážné téma, nechceme, aby se v něm diváci utápěli,“ poznamenal Rosťa Novák.

Projekt Family tvoří první a nejrozsáhlejší část připravované trilogie. Přesto tímto projektem něco končí, Rosťa Novák ohlásil „pražskou přestávku“. Věhlas Cirku La Putyka již dávno přesáhl hranice naší země, a tak nepřekvapí, že se nyní aktivity přesunou na čas jinam. Soubor v průběhu jarní části této sezony bude působit na zahraniční štaci, v berlínském kabaretním a varietním divadle Chamäleon, kde na pražskou inscenaci naváže v únoru 2016 premiéra projektu Roots. V Berlíně odehraje Cirk La Putyka do srpna přes 180 repríz. Z toho důvodu přeruší svou činnost v Praze. Cirk La Putyka pro domácí diváky začne opět hrát na podzim 2016.

Jak je to vlastně s tím mezinárodním úspěchem Cirku La Putyka? „Není to tak jednoznačné,“ říká principál souboru, „na některých festivalech jsme pro místní diváky, případně kritiku „moc divadlo a málo cirkus“, a nebo úplně naopak, nebo moc „taneční divadlo“..., záleží na konkrétním zaměření festivalu, k čemu má blíže. Někdy narazíme na zeď, i letošní Edinburgh byl docela složitej, někdy nám jedno odehrané představení vynese pozvání třeba do brazilského Ria, kde jsme následně zaznamenali řekl bych obrovský ohlas.“

-mys-