Z tiskových konferencí

Divadlo Archa se loučí poslední sezonou
vydáno: 15.9.2023
Dvě vystoupení slavného japonského tanečníka Mina Tanaky, 13. ročník Mezinárodního festivalu dokumentárního divadla Akcent nebo atraktivní koncerty The Tiger Lillies a orchestru BERG, Laurie Anderson či Philip Glass Ensemble. To jsou jen některé položky programu poslední sezony divadla Archa, které téměř třicet let uvádí tvorbu důležitých zahraničních i domácích umělců. Jeho ředitel a zakladatel Ondřej Hrab dokázal v domě Na Poříčí, jehož kulturní tradice sahá až k prvorepublikovému „Déčku“ E. F. Buriana, vytvořit kultovní prostory s neběžnou programovou náplní. Od ledna 2024 do divadla nastoupí nový tým s jiným názvem i konceptem.

Jeden z nejuznávanějších světových tanečníků a choreografů Min Tanaka v roce 1994 zahajoval spolu s hudebníkem Johnem Calem program Archy. Končící divadlo letos slavný Japonec přijede symbolicky uzavřít svými dvěma vystoupeními 18. a 19. prosince. Jeho performance budou vyvrcholením závěrečné sezóny Archy. „Požádal jsem Mina, aby přijel Archu symbolicky uzavřít. Jeho dvě sólová vystoupení budou zároveň jakýmsi obřadem, který svým duchovním rozměrem přesáhne prostory v ulici Na Poříčí,“ říká ředitel divadla Ondřej Hrab a dodává: „Každý měsíc budeme mít v programu nějakou perličku, která připomene historii Archy.“

Ondřej Hrab na tiskovém setkání k závěrečné sezoně
Ondřej Hrab na tiskovém setkání k závěrečné sezoně


Ondřej Hrab se do důchodu rozhodně nechytá. Společně s režisérkou Janou Svobodovou se budou od roku 2024 v nové organizaci Archa – Centrum dokumentárního divadla věnovat doma i v zahraničí projektům, které propojují vzdělávání a tvorbu v oblasti dokumentárního divadla. „Chceme být vidět v online prostoru, aby si nás diváci našli i v reálu,“ usmívá se Hrab, který zamýšlí příští rok se věnovat i kompletnějšímu zdokumentování a vyhodnocení celé historie Divadla Archa. „Hromad různých materiálů máme mnoho, naštěstí při povodních v roce 2002, kdy jsme zachraňovali, co se dalo, první reakce byla: hlavně archiv!“

„Mé odcházení rozhodlo pořekadlo, že v nejlepším přestat. Dospěl jsem k závěru, že v určitém okamžiku bychom měli skončit, aby mohlo vzniknout něco nového. Důvodů je samozřejmě více, ale především jsem si uvědomil, že program Archy, její filozofii je velmi obtížné někomu předat, aby v tom pokračoval. Nejde o to, zdali by to dělal stejně, nebo líp, nebo hůř, ale o koncept, který se brání právě konceptuální dramaturgii a kdy vše vzniká z nějaké naší osobní vnitřní potřeby. Definovali jsme se jako divadlo společenské odpovědnosti, které chce hledat témata, která jsou ve společnosti - a třeba někdy i tabuizovaná, ale je potřeba je otevřít. Dnes téma uprchlíků rozhoduje volby, my je otevírali ještě v době, kdy se o tom prakticky vůbec nemluvilo. Dělat divadlo s touto filozofií byly i nervy, ale potěšení samozřejmě taky,“ shrnuje Ondřej Hrab. „To nové bude tady produkčně vytvářet Štěpán Kubišta se svým týmem. Jestli se něco přirozeně prolne, uvidíme, jinak to bude úplně jiný program… Předávám prostor.“

jedna z historických fotografií: Min Tanaka při vystoupení v Divadle Archa
jedna z historických fotografií: Min Tanaka při vystoupení v Divadle Archa


Archa zahájí poslední sezónu výjezdem 18. září na mezinárodní festival Divadlo Plzeň s inscenací Osm krátkých kompozic ze života Ukrajinců pro západní publikum (Jana Svobodová / Anastasiia Kosodii a kol.). „Tento postdramatický text, který vzešel ze open call pro ukrajinské dramatiky, je spíše esej ze současné Ukrajiny. Jana Svobodová ho nechtěla „zničit“ interpretací nebo jakýmkoli divadelním hraním. Pětice performerek z různých koutů Evropy tuto silnou osobní výpověď přesto přibližuje velice působivě,“ doplňuje Ondřej Hrab. Tuto inscenaci můžete zhlédnout i na prknech Divadla Archa, a to ve dnech 23. a 24. září.
Ve stejnou dobu vyvrcholí dvouletý projekt Divadlem k demokracii, během něhož se umělecký tým pražského divadla Archa a pedagogové osmi pražských škol po dva roky zabývali různými způsoby propojování divadelní tvorby s pedagogickou praxí. Projekt bude uzavřen konferencí Učíme (se) divadlem a stejnojmennou metodickou publikací. V září a v listopadu se diváci rovněž rozloučí s literárně hudebním kabaretem EKG, který uvádějí Igor Malijevský a Jaroslav Rudiš od roku 2007. Taneční soubor 420PEOPLE uvede na podzim jednu premiéru (HeArt of Noise) a jednu derniéru (InspiraCe) obojí v choreografii Sylvy Šafkové.

Divadelní program se od 5. do 25. listopadu v Arše prolne do třináctého ročníku Mezinárodního festivalu dokumentárního divadla Akcent. Dvě inscenace festival dováží z Portugalska. Eastern Loves  je inscenace divadelního souboru Hotel Europa, která je založena na autentických příbězích občanů bývalých portugalských kolonií Angoly, Kapverd, Mosambiku, kteří bojovali proti kolonizaci a byli školeni v socialistických státech východní Evropy. Dalším portugalským příspěvkem je feministicky angažovaná inscenace Are You Coming?  souboru Lobby Teatro. V koprodukci s Pražským divadelním festivalem německého jazyka uvede Akcent inscenaci hamburského divadla Thalia Doughnuts, kterou pro tuto německou scénu vytvořil japonský režisér Toshiki Okada. Závěr festivalu bude patřit inscenaci Vykouření  brněnského Divadla Husa na provázku v režii Jiřího Havelky. Součástí Akcentu bude multimediální instalace britské rezidentky Centra dokumentárního divadla Sofíe Veléz nazvaná Much Better Now. Inscenace Každý má v sobě dva vlky  s členy vietnamské komunity a Odkaz souboru Spielraum Kollektiv bude reprezentovat to nejlepší z domácí tvorby dokumentárního divadla.
Jedno z posledních děl uvedených na scéně Archy bude divadelní instalace Ti, kdo mluví sami za sebe. Působivá inscenace v režii Jany Svobodové přemění 12. a 13. prosince sál Archy v obrovskou galerii, jejímiž exponáty jsou autentické životní příběhy jedenácti žen. Na divácích pak zůstane rozhodnutí, zda prožijí všechna vyprávění nebo jen některé části či v jakém pořadí budou příběhy vnímat.

K dramaturgii Archy po tři dekády patří koncerty respektovaných zahraničních hudebníků a pečlivý výběr českých hudebních projektů. I proto se vedení divadla rozhodlo věnovat prostor ve svém závěrečném programu hudbě, která vytvářela ducha Archy. Už 4. října se do Archy vrátí Agon Orchestra s programem Brutální muzika. Jde o návrat projektu z roku 2000, kdy se z iniciativy Ondřeje Hraba orchestr Agon propojil s Filipem Topolem v aranžích Petra Kofroně. Tyto skladby zazní v novém nastudování s hlasem Filipa Topola ze záznamu.

Legendární hudební skladatel Philip Glass k profilu Archy patří. Pro mnohé české umělce byl jeho první koncert s básníkem Allenem Ginsbergem v roce 1996 iniciační. Pražské publikum má tentokrát šanci slyšet Glassovu hudbu v podání orchestru složeného z virtuózů, kteří jsou autorizovaní k její interpretaci. 12. října divadlo uvede Philip Glass Ensemble (PGE), který zahraje skladatelovu ranou tvorbu v programu nazvaném Early Works.

21. listopadu přijede do Archy také multimediální umělkyně Laurie Anderson, aby zahrála průřez svojí tvorbou, od mistrovského debutu Big Science (1982) až po současnost. Nový, stylově vybroušený tvar dodá její hudbě renomovaná newyorská skupina Sexmob. Koncert divadlo uvádí ve spolupráci s festivalem Respect.

Britská kapela The Tiger Lillies našla v Arše svůj pražský domov. Hrála zde poměrně nedávno, v prosinci se vrátí, aby s pražským Orchestrem Berg naposledy uvedli projekt Bohemian Nights. Autor písní a leader skupiny Martyn Jacques se tematicky vrací do divokých devadesátých let, kdy Praha byla prvním zahraničním cílem dnes slavné kapely. Nostalgie, ironie, drsný humor a plebejský jazyk patří k základním znakům jejich písní dodnes. „Dílo vzniklo z více než rok trvající spolupráce Martyna Jacquese a Michala Nejtka. Záznam z jejich prvního vystoupení v Arše vyšel i na kritiky ceněném albu nazvaném Devil’s Fairground. Vždy mě těší, když neobvyklé setkání funguje. Je skvělé pozorovat, jak to mezi kapelou a orchestrem radostně jiskří,“ připomíná Ondřej Hrab.

Divadlo Archa má za sebou neuvěřitelnou bilanci. Za dobu své existence představilo českému publiku umělce jako Robert Wilson, Peter Brook, Min Tanaka, John Cale, Allen Ginsberg, Peter Schumann, Anne Bogart, Wim Vandekeybus, David Byrne, Philip Glass, Meredith Monk, Einstürzende Neubauten, Diamanda Galas, The Residents, The Tiger Lillies, Heiner Goebbels, Patti Smith, DV8 – Physical Theatre, William Kentridge, Forced Entertainment, CAMPO, Gob Squad, Dogtroep, Josse de Pauw, Pieter De Buysser, Lou Reed a mnoho dalších.

Po mnoho let Archa pro české publikum objevovala světové představitele dokumentárního divadla – patří k nim Lola Arias, Rimini Protokoll, Milo Rau, Wen Hui nebo She She Pop. V roce 2008 Václav Havel zvolil Divadlo Archa jako producenta světové premiéry své hry Odcházení. Kromě vlastních projektů dává Divadlo Archa prostor inscenacím a koncertům českých umělců. Pravidelně zve do Prahy například inscenace brněnských divadel Husa na provázku a HaDivadlo. V rámci rezidentních programů právě zde se začala rozvíjet tvorba uměleckého dua SKUTR nebo Rosti Nováka ml.

Archa vytváří také projekty v zahraničí, kromě Evropy i v USA, Číně nebo v Japonsku. Před dvěma lety inscenace Divadla Archa Obyčejní lidé  v režii Jany Svobodové a čínské choreografky Wen Hui byla uvedena v hlavním programu festivalu v Avignonu a brzy poté na Podzimním festivalu v Paříži.

Divadlo Archa pořádá každý rok Mezinárodní letní školu dokumentárního divadla, které se pravidelně účastní mladí divadelníci z celého světa od Číny, Jižní Koreje, Íránu po Irsko a USA. V ní se bude pokračovat.