Z tiskových konferencí
Letošní ročník uvede několik inscenací z Čech i ze zahraničí, které se, prostřednictvím nejrůznějších textů, zdánlivě s Evropou ani nesouvisejících, vyjadřují k současnému kvasícímu dění na starém kontinentě.
„Letošní zahraniční i domácí program spojuje tradičně náš hlavní cíl - uvést mimořádně kvalitní inscenace. Sledujeme také soustavně nové a někdy i objevné trendy současného divadla. Letošní ročník ukáže, že soudobé evropské divadlo nachází silná současná společenská témata,“ říká na úvod ředitel festivalu Jan Burian.
Po loňském navýšení rozpočtu z programu Plzeň 2015 se festival opět vrátil k původní částce z roku 2014. Festival tak opět hospodaří s částkou deset milionů, ale organizátoři slibují, že diváci nebudou nikterak ochuzeni.
Režisérské duo SKUTR uvede na festivalu své dvě inscenace (Pěna dní a Vojcek), po dvou inscenacích se dočkáme z měst Brno, Hradec Králové, pořádající Plzně a po dvou inscenacích přijede též z Polska a Slovenska.
Jeden z nejprovokativnějších ruských režisérů Kirill Serebrennikov adaptuje v inscenaci Gogolova centra současnou německou hru Maria von Mayenburga Mučedník na domácí poměry a poukazuje prostřednictvím příběhu o školním konfliktu na stav ruské společnosti. „Inscenace vykresluje postupující fašizaci a extremizaci společnosti“, uvádí členka dramaturgické rady Dora Viceníková.
Inscenace Hanebnost budapešťského souboru Proton Theatre v režii Kornéla Mundruczó vznikla dle stejnojmenného románu J. M. Coetzee. „Příběh ukazuje obavy a problémy lidí na kontinentu, který prochází zásadní proměnou,“ doplňuje Viceníková.
Jeden z největších současných polských režisérů Krystian Lupa zavádí ve vlastní dramatizaci Bernhardova románu Mýcení diváky na pohřební hostinu. „Pohled na jejich tvůrčí a lidské zmarnění se časem začne prohlubovat, rozkrývají se jak jejich individuality, tak míra vlivu, který na ně má kulturně degenerující společnost,“ líčí Viceníková. Inscenace divadla Teatr Polski z Vratislavi patřila k vrcholům Avignonského festivalu 2015.
Vůbec poprvé se v České republice představí přední polský režisér generace třicátníků, Krzysztof Garbaczewski, se svojí inscenací Hamlet. „Rozbíjí a rozšiřuje divadelní prostor, mísí různé textové zdroje a východiska, zároveň ale nezapomíná vyprávět příběh a jeho prostřednictvím pojmenovávat svět,“ zdůrazňuje členka dramaturgické rady Kamila Černá. Představení se odehrává na různých místech divadla i v ulicích, ale diváci sedí na místě a vše sledují živě z přenosu kamerami.
Tradiční host festivalu, Slovenské národní divadlo, přiveze do Plzně další z inscenací Rastislava Balleka, a to Mojmír II. aneb Soumrak říše. „Ballek spolu s jejím autorem Klimáčkem otevírají na pozadí historických událostí konflikt západního a východního myšlení a kultury, západní racionality a východní emocionality,“ popisuje Viceníková. Inscenace byla vyznamenána pěti Doskami (inscenace, režie, scénografie, hudba, ženský herecký výkon) za sezonu 2014/2015.
Ve své nejnovější sólové performanci Solo lamentoso líčí slovenská režisérka, autorka, performerka a herečka Sláva Daubnerová příběh ženy, která bojuje proti štěkotu sousedčina psa poslechem hudby. „Autentický materiál v kombinaci s promyšlenou choreografií a světelným designem vytvářejí inscenaci na pomezí dokumentárního, pohybového a výtvarně stylizovaného divadla,“ vyzvedává členka dramaturgické rady Kamila Černá.
Z České republiky uvidí návštěvníci to nejzajímavější, co na domácích jevištích vzniklo za poslední rok. Z Prahy přijede Dejvické divadlo s "psychothrillerem" Zimní pohádka režiséra Ondreje Spišáka, Experimentální prostor NoD se scénickou koláží Dvojí domov / z Čepa v režii Jana Nebeského, Divadlo Disk s absolventskou inscenací studentů DAMU Rituální vražda George Mastromase v režii Adama Svozila a Divadlo Na zábradlí inscenaci Posedlost v režii Jana Mikuláška.
Ostravu zastoupí Komorní scéna Aréna s druhou částí volné trilogie Slyšení v režii Ivana Krejčího, která získala Cenu divadelní kritiky jako nejlepší uvedený divadelní text a nejlepší inscenace roku 2015, Marek Cisovský v hlavní roli byl oceněn za nejlepší mužský herecký výkon.
Po dvou divadelních souborech přijede z Brna a Hradce Králové: Národní divadlo Brno s inscenací Petrolejové lampy v režii Martina Glasera a HaDivadlo s Čechovovou klasickou hrou Strýček Váňa režiséra Ivana Buraje.
Klicperovo divadlo z Hradce Králové se představí adaptací nejslavnějšího románu Borise Viana Pěna dní v režii dvojice SKUTR. „Královéhradeckou dramatizaci Pěny dní považujeme za dosud nejzdařilejší, jakou jsme mohli zatím na českých jevištích vidět,“ podotýká Jan Kerbr, člen dramaturgické rady.
Divadlo Drak uvede klasickou pohádku O bílé lani v režii Jakuba Vašíčka. Naivní divadlo Liberec přiveze do Plzně loutkové představení Čechy leží u moře režisérky Michaely Homolové. Domácí plzeňské Divadlo Alfa uvede na festivalu svoji nejnovější inscenaci, Molierovo Lékařem proti své vůli v režii Tomáše Dvořáka, a Divadlo J. K. Tyla proslulý titul Georga Büchnera Vojcek v režii dvojice SKUTR.
Hlavní divadelní program doplní opět off program, pořádaný ve spolupráci se z. s. Johan. Kromě dalších divadelních představení zahrnuje besedy o současném českém i zahraničním divadle, divadelní poezii či nový cirkus.
Zajímavý zážitek nabídne technologické loutkové představení pro jednoho diváka nazvané sputnik [mikrosputnik] o dobrodružství, které ve vesmíru zažívá první umělá družice planety Země. Představení o délce 10 minut je k vidění během čtvrtka, pátku a soboty v Muzeu loutek na náměstí Republiky.
Součástí doprovodného programu budou také dvě filmové projekce, připravené ve spolupráci s Filmovým klubem Plzeň: finská noirová tragikomedie Hamlet podniká v kinosále Měšťanské besedy a ruské drama Mučedník, uvedené u nás zatím pouze na letošním MFF v Karlových Varech, které vzniklo jako filmová adaptace stejnojmenné divadelní inscenace režiséra Kirilla Serebrennikova uváděné letos v hlavním programu festivalu.
Celkově program festivalu nabídne na mnoha místech v Plzni 39 představení od 32 souborů z Ruska, Polska, Maďarska, Slovenska, Španělska a České republiky, které doplní řada doprovodných akcí - filmů, diskusí i koncertů.
-kac-
„Letošní zahraniční i domácí program spojuje tradičně náš hlavní cíl - uvést mimořádně kvalitní inscenace. Sledujeme také soustavně nové a někdy i objevné trendy současného divadla. Letošní ročník ukáže, že soudobé evropské divadlo nachází silná současná společenská témata,“ říká na úvod ředitel festivalu Jan Burian.
Po loňském navýšení rozpočtu z programu Plzeň 2015 se festival opět vrátil k původní částce z roku 2014. Festival tak opět hospodaří s částkou deset milionů, ale organizátoři slibují, že diváci nebudou nikterak ochuzeni.
na tiskovém setkání k MFD 2016 v Café NONA (foto: Michal Novák)
Režisérské duo SKUTR uvede na festivalu své dvě inscenace (Pěna dní a Vojcek), po dvou inscenacích se dočkáme z měst Brno, Hradec Králové, pořádající Plzně a po dvou inscenacích přijede též z Polska a Slovenska.
Jeden z nejprovokativnějších ruských režisérů Kirill Serebrennikov adaptuje v inscenaci Gogolova centra současnou německou hru Maria von Mayenburga Mučedník na domácí poměry a poukazuje prostřednictvím příběhu o školním konfliktu na stav ruské společnosti. „Inscenace vykresluje postupující fašizaci a extremizaci společnosti“, uvádí členka dramaturgické rady Dora Viceníková.
Inscenace Hanebnost budapešťského souboru Proton Theatre v režii Kornéla Mundruczó vznikla dle stejnojmenného románu J. M. Coetzee. „Příběh ukazuje obavy a problémy lidí na kontinentu, který prochází zásadní proměnou,“ doplňuje Viceníková.
Jeden z největších současných polských režisérů Krystian Lupa zavádí ve vlastní dramatizaci Bernhardova románu Mýcení diváky na pohřební hostinu. „Pohled na jejich tvůrčí a lidské zmarnění se časem začne prohlubovat, rozkrývají se jak jejich individuality, tak míra vlivu, který na ně má kulturně degenerující společnost,“ líčí Viceníková. Inscenace divadla Teatr Polski z Vratislavi patřila k vrcholům Avignonského festivalu 2015.
Vůbec poprvé se v České republice představí přední polský režisér generace třicátníků, Krzysztof Garbaczewski, se svojí inscenací Hamlet. „Rozbíjí a rozšiřuje divadelní prostor, mísí různé textové zdroje a východiska, zároveň ale nezapomíná vyprávět příběh a jeho prostřednictvím pojmenovávat svět,“ zdůrazňuje členka dramaturgické rady Kamila Černá. Představení se odehrává na různých místech divadla i v ulicích, ale diváci sedí na místě a vše sledují živě z přenosu kamerami.
Tradiční host festivalu, Slovenské národní divadlo, přiveze do Plzně další z inscenací Rastislava Balleka, a to Mojmír II. aneb Soumrak říše. „Ballek spolu s jejím autorem Klimáčkem otevírají na pozadí historických událostí konflikt západního a východního myšlení a kultury, západní racionality a východní emocionality,“ popisuje Viceníková. Inscenace byla vyznamenána pěti Doskami (inscenace, režie, scénografie, hudba, ženský herecký výkon) za sezonu 2014/2015.
Ve své nejnovější sólové performanci Solo lamentoso líčí slovenská režisérka, autorka, performerka a herečka Sláva Daubnerová příběh ženy, která bojuje proti štěkotu sousedčina psa poslechem hudby. „Autentický materiál v kombinaci s promyšlenou choreografií a světelným designem vytvářejí inscenaci na pomezí dokumentárního, pohybového a výtvarně stylizovaného divadla,“ vyzvedává členka dramaturgické rady Kamila Černá.
Z České republiky uvidí návštěvníci to nejzajímavější, co na domácích jevištích vzniklo za poslední rok. Z Prahy přijede Dejvické divadlo s "psychothrillerem" Zimní pohádka režiséra Ondreje Spišáka, Experimentální prostor NoD se scénickou koláží Dvojí domov / z Čepa v režii Jana Nebeského, Divadlo Disk s absolventskou inscenací studentů DAMU Rituální vražda George Mastromase v režii Adama Svozila a Divadlo Na zábradlí inscenaci Posedlost v režii Jana Mikuláška.
Ostravu zastoupí Komorní scéna Aréna s druhou částí volné trilogie Slyšení v režii Ivana Krejčího, která získala Cenu divadelní kritiky jako nejlepší uvedený divadelní text a nejlepší inscenace roku 2015, Marek Cisovský v hlavní roli byl oceněn za nejlepší mužský herecký výkon.
Po dvou divadelních souborech přijede z Brna a Hradce Králové: Národní divadlo Brno s inscenací Petrolejové lampy v režii Martina Glasera a HaDivadlo s Čechovovou klasickou hrou Strýček Váňa režiséra Ivana Buraje.
Klicperovo divadlo z Hradce Králové se představí adaptací nejslavnějšího románu Borise Viana Pěna dní v režii dvojice SKUTR. „Královéhradeckou dramatizaci Pěny dní považujeme za dosud nejzdařilejší, jakou jsme mohli zatím na českých jevištích vidět,“ podotýká Jan Kerbr, člen dramaturgické rady.
Divadlo Drak uvede klasickou pohádku O bílé lani v režii Jakuba Vašíčka. Naivní divadlo Liberec přiveze do Plzně loutkové představení Čechy leží u moře režisérky Michaely Homolové. Domácí plzeňské Divadlo Alfa uvede na festivalu svoji nejnovější inscenaci, Molierovo Lékařem proti své vůli v režii Tomáše Dvořáka, a Divadlo J. K. Tyla proslulý titul Georga Büchnera Vojcek v režii dvojice SKUTR.
Jan Kerbr, Dora Viceníková, Jan Burian, Kamila Černá (foto: Michal Novák)
Hlavní divadelní program doplní opět off program, pořádaný ve spolupráci se z. s. Johan. Kromě dalších divadelních představení zahrnuje besedy o současném českém i zahraničním divadle, divadelní poezii či nový cirkus.
Zajímavý zážitek nabídne technologické loutkové představení pro jednoho diváka nazvané sputnik [mikrosputnik] o dobrodružství, které ve vesmíru zažívá první umělá družice planety Země. Představení o délce 10 minut je k vidění během čtvrtka, pátku a soboty v Muzeu loutek na náměstí Republiky.
Součástí doprovodného programu budou také dvě filmové projekce, připravené ve spolupráci s Filmovým klubem Plzeň: finská noirová tragikomedie Hamlet podniká v kinosále Měšťanské besedy a ruské drama Mučedník, uvedené u nás zatím pouze na letošním MFF v Karlových Varech, které vzniklo jako filmová adaptace stejnojmenné divadelní inscenace režiséra Kirilla Serebrennikova uváděné letos v hlavním programu festivalu.
Celkově program festivalu nabídne na mnoha místech v Plzni 39 představení od 32 souborů z Ruska, Polska, Maďarska, Slovenska, Španělska a České republiky, které doplní řada doprovodných akcí - filmů, diskusí i koncertů.
-kac-
Další články
Návrat mystického muzikálu
(Divadlo Kalich, 23.3.2024)
Hudební divadlo Karlín uvede v české premiéře muzikál Beetlejuice
(Hudební divadlo Karlín, 22.3.2024)
Albeeho kontroverzní Koza se vrací na pražská divadelní prkna po dvaceti letech
(Divadlo Bez zábradlí, 19.3.2024)
Neměli se nikdy potkat...
(Divadlo Na Fidlovačce, 23.2.2024)