Z tiskových konferencí

Každý je komplicem...
vydáno: 30.3.2010
Na brněnské jeviště se poprvé dostává černá groteska Friedricha Dürrenmatta Komplic, kterou autor, známý spíše hrami Návštěva staré dámy, Fyzikové či Frank Pátý, napsal na počátku 70. let minulého století. Znepokojivě aktuální hra z časů blíže neurčené ekonomické krize je předposlední premiérou BURANTEATRu v prostorách Knihy Dobrovský.

Zajímavý text, který BURANTEATR uvede jako druhý v České republice (po pražském Divadle Na zábradlí, kde tento titul je stále na repertoáru), přibližuje dramaturg inscenace Lukáš Rieger: „Dürrenmatt na půdorysu konvenční gangsterky vybudoval makabrózní podobenství o zvlčilosti moderní společnosti, v níž se i vražda stává obchodem a její objednavatel váženým klientem.“ Dürrenmatt je v našich divadlech často hrán. Ale Komplic se neobjevoval. Proč? Odpověď Lukáš Rieger vidí v několika důvodech: „Byly tu všechny ty jeho slavnější a přece jen obroušené hry, zatímco Komplice provázela pověst nehratelného textu. Dnes už zcela jinak nahlížíme na Dürrenmattův humor a díky tomu, co se děje kolem nás, už umíme tu hru vidět v groteskním světle. Až nyní může dojít k určité rezonanci, protože více rozumíme předpokladům a východiskům textu. Dříve se Komplic četl asi moc pateticky. To, že volíme titul, který se u nás již hraje, je náhoda. Nechceme s nikým soupeřit, nic kopírovat, chceme Komplice inscenovat skrze vidění BURANTETRu. Nám se ta hra zkrátka líbí, nacházíme v ní vedle silných aktuálních témat i zajímavý prostor mezi humorem a vážnými přesahy.“

Lukáš Rieger, Jiří Hájek
Lukáš Rieger, Jiří Hájek


„Doba ke Komplicovi logicky dospěla,“ podotýká Jan Šotkovský. „V 90. letech by na to publikum ještě neslyšelo, teď už je to hit, podobně jako asi by jím byl i Frank Pátý. Celkové vidění světa je v obou hrách velice temné. V Komplicovi Dürrenmatt překládá příběh o tom, jak může prorůstat policie s organizovaným zločinem až řekněme do efektivního syndikátu, v němž spoustu věcí lze vzájemně pro sebe udělat. Před deseti lety bychom to ani nechtěli poslouchat! V Divadle Na zábradlí to hrají vyloženě jako politickou aktualitu, tamní inscenace je reakcí na rozmach mafiánského kapitalismu.“

Režisér Jiří Hájek ale protestuje proti takovým doslovným aktualizacím: „Připodobňování k současnosti rozhodně ne, nemyslíme si, že by to bylo ku prospěchu věci. Dürrenmattův text má natolik obecnou platnost, že netřeba jej politicky usazovat. Komplice osobně vnímám ne jako politickou hru, víc vypovídá o postojích každého člověka v soukolí systému. Srostla s dneškem, to jistě, ale proč na to plakátově upozorňovat. Aplikovat Komplice na současnou politiku je alibismus. Každý jsme nějak zapletení do systému, i když pochopitelně jinak než třeba přední politici. Pro příklad můžeme jít i do herecké branže a seriálového průmyslu. Komplic se odehrává v čase blíže neurčeném a děj je situovaný do podzemní místnosti, do prostředí, kde se likvidují mrtvoly v zařízení, které vymyslela hlavní figura. A systém hlavní postavu semele. Systém mu nedává jakoukoli šanci se z něho vymanit...“

„Mafiánský kapitalismus není u Dürrenmatta viděný tak, jako že pouze politické špičky jsou zkorumpované. Spíše jde o něco jiného: pokud heslo ´kšeft je kšeft a kšeft se musí ctít´ zabsolutní, mafiánský kapitalismus jde od zdola, ne od špiček,“ dodal Jan Šotkovský.


BURANTEATR opouští Knihy Dobrovský. Kam míří? Neví se.

Po dvouletém působení, během něhož uvedl šest vlastních premiér a poskytl prostor řadě amatérských a poloprofesionálních souborů, opouští nezávislé brněnské divadlo BURANTEATR svůj sál v prostorách Knihy Dobrovský.
„Dvouletá nájemní smlouva brzy vyprší a rozvoj podnikatelských aktivit Knihy Dobrovský je nadále neslučitelný s provozováním sálku ve druhém patře knihkupectví. Činnost BURANTEATRu bude v těchto prostorách ukončena v červnu letošního roku. Přesto jsme společnosti Knihy Dobrovský neskonale vděčni za možnost v tomto prostoru působit. Aby nebyla mýlka, jde o zcela transparentní postup, věděli jsme, že máme smlouvu na dobu určitou, nemůžeme zazlívat majiteli, že má jiné dlouhodobé úmysly s tímto prostorem. Můžeme jen děkovat za velice vstřícné podmínky, které jsme tu měli,“ říká umělecký šéf BURANTEATRu Michal Zetel a zamýšlí se nad otázkou, co bude dál: „S koncem června se z prostor Knihy Dobrovský odstěhujeme, a ocitneme se tudíž bez střechy nad hlavou. Nahradí nás speciální sekce esoteriky a alternativních literárních žánrů. Zdali BURANTEATR bude a za jakých podmínek pokračovat, jestli zahájí příští sezonu ve stabilním prostoru, je v tuto chvíli nejisté. Varianty pokračování jsou momentálně otevřené: přerušení provozu, nebo návrat k zákopové činnosti. V tomto směru vedeme předběžná jednání s našimi předchozími partnery, tj. že bychom hráli na sklepní scéně CEDu, v HaDivadle, nebo v Divadle Bolka Polívky. Jenže provozovat zákopnické divadlo, kdy si opravdu úplně všechno děláme a zajišťujeme sami, není dlouhodobě možné, už nejsme nejmladší. (smích) Taková varianta je proto možná jen jako překlenovací a samozřejmě ideu vybudování divadla-klubu v odpovídajících prostorách opustit nehodláme. Intenzivně hledáme... Nepůjdeme však do hurá projektu, zkrátka už nic ve stylu Dona Quijota! Ve hře bohužel je varianta i zániku BURANTEATRu.“

...Paradoxně v době, kdy BURANTEATR si vybudoval široký divácký okruh a zaznamenává největší zájem o vstupenky v jeho dosavadním fungování pod touto hlavičkou. BURANTEATR zároveň svým příznivcům vzkazuje, že dle plánu do konce sezony uvedení Crimpovy hry Venkov stihne.

-mys-