Z tiskových konferencí

Lucrezia Borgia se vrací - jako muzikál
vydáno: 31.5.2011
Taneční muzikál Lucrezia Borgia je inspirovaný dramatickou ságou tajemného italského rodu Borgiů. Možná si ještě vzpomenete, že před několika lety se hrál na scéně Národního divadla jako inscenace přesahující žánry. Konkrétně byl uváděn v letech 2003 – 2005, jako muzikál prezentován nebyl a dokonce si našel řadu odpůrců, kterým se tato tanečně-hudební inscenace nezdála dost způsobilá pro zlaté portály. Autor libreta, choreografie a světelné koncepce a v neposlední řadě režisér projetu Libor Vaculík, spolu s autorem hudby Petrem Maláskem a textařem Václavem Koptou představili záměr uvést toto dílo znovu, tak, aby titul již zcela naplnil slovo „muzikál“. Lucrezia Borgia se vrací v nové upravené koncepci, do které jsou mj. přidány nové pěvecké party. Premiéra se uskuteční 10. března 2012 v Divadle Hybernia při příležitosti významného životního jubilea Libora Vaculíka. Předprodej vstupenek na muzikál Lucrezia Borgia byl zahájen s notným předstihem již nyní.

Celá knihovna románů, povídek, dramat, ale i historických studií, článků a monografií je zasvěcena tajemnému italskému rodu Borgiů. Rodu, nad kterým se střídala zář andělského jasu s démonickým svitem ďábla. Rodu, který se marně snažil uniknout svému osudu. Řím na přelomu 15. a 16. století, tajemné příšeří papežského dvora, lesk knížecích hradů, dalekosáhlé politické pletichy, diplomatické intriky i nesčetná milostná dobrodružství... nitky této historie příběh muzikálu Lucrezia Borgia splétá.

Libor Vaculík, Bára Basiková, Daniel Hůlka
Libor Vaculík, Bára Basiková, Daniel Hůlka


Všichni tvůrci a účinkující doufají, že transformace řekněme z baletu do muzikálu si najde své diváky. „Pro textaře je nesmírně složité postihnout ten složitý spletenec intrik, ale snad právě proto mě práce na textech tolik bavila. Téma je natolik silné, že jistě osloví každého,“ míní Václav Kopta. Libor Vaculík k tomu dodal: „Není to komerční muzikál, a po hudební stránce už vůbec ne, je to muzikál k přemýšlení.“ A co je důležité, nový projekt není jen tak pouhým remakem předchozího, podle slov režiséra ze 40-50 % půjde o zcela novou inscenaci.

Stejně jako před lety i nyní se pro ztvárnění hlavní role počítá s Bárou Basikovou a Radkou Fišarovou. „Bára tenkrát utratila jmění za smsky, co chvíli mi psala, že to vzdá. S Radkou takový problém nebyl, je to rozená baletka, s tou jsme choreografii řešili jen po skypu,“ zavzpomínal režisér Libor Vaculík na první zkoušky tehdejší inscenace. „Tehdy jsem překonala sama sebe, držet tempo s tanečníky Národního divadla byla pro mě výzva, a kumštýř by si měl dávat laťku čím dál výš! Teď je situace pro mě bohužel o dost horší. Plánům nenahrává můj loňský úraz kotníku, nesu si následky, ale udělám vše pro to, aby tím představení netrpělo,“ svěřila se Bára Basiková. Libor Vaculík dodal, že nebude problém tehdejší choreografie předělat a zohlednit, že už některé prvky nepůjdou jako dřív. Náročná choreografie bude výzvou také pro Daniela Hůlku, ten si zahraje Césara Borgiu: „Těším se, jak režisér bude šílet a nutit mě k věcem, kterých nejsem schopen,“ říká v nadsázce.

Petr Malásek, Libor Vaculík, Bára Basiková
Petr Malásek, Libor Vaculík, Bára Basiková


V inscenaci mají potvrzené role také Zbyněk Fric a Tomášové Trapl, Savka a Beroun. Další obsazení vzejde z konkurzů, které jsou plánovány na červen tohoto roku. Kromě pěveckých výkonů se publikum bude moci těšit i na výkony taneční. V čele s prvními sólistkami baletu Národního divadla Zuzanou Susovou, Kateřinou Rejmanovou-Benešovou a Zuzanou Pokornou. Všechny jmenované jsou ve svém oboru držitelkami Cen Thálie.

-mys-