Z tiskových konferencí
Multižánrový prostor Nová Spirála na pražském Výstavišti představuje další ze svých premiérových inscenací doprovázejících znovuotevření této unikátní pražské scény. Tentokrát nabídne romanci Madisonské mosty – divadelní adaptaci slavné novely Roberta Jamese Wallera z roku 1992, kterou čtenářský zájem velmi rychle katapultoval do pozice světového bestselleru a následně se dočkala i slavného filmového ztvárnění. V hlavních rolích se v Nové Spirále představí Vanda Hybnerová jako Francesca Johnsonová a Jan Révai v roli fotografa Roberta Kincaida.
Když Robert Kinkaid, fotograf a dobrodruh, jedno horké odpoledne zabloudí k farmě na americkém zapadákově, netuší, že se mu za pár vteřin jeho samotářský bohémský život obrátí vzhůru nohama. Ve dveřích ho totiž přivítá Francesca Johnsonová, žena místního farmáře a vzorná matka dvou dospívajících dětí, jejíž rodina je právě na pár dní mimo domov. „Jejich vzájemná přitažlivost je tak silná, že jí ani jeden není schopen odolat. Prožijí spolu čtyři dny tak silného fyzického i duševního propojení, jaké je jen mezi mužem a ženou možné. Dokáží se vrátit ke svému starému já? Dokáží opustit to, co tolik let bylo jejich identitou, domovem? Dokáží se rozejít a zapomenout?,“ přibližuje dramaturgyně Kateřina Jonášová a dodává: „Příběh Francescy a Roberta je bezesporu jednou z nejsilnějších novodobých romancí – o lásce, která nezná věk ani hranice. Filmové zpracování z roku 1995 s Maryl Streep a Clintem Eastwoodem jeho oblibu a vnitřní sílu ještě umocnilo.“
Živá tvorba, z. s., jako koproducent nyní tento příběh převádí do divadelní podoby v podobě inscenace, která chce šířit naději velké lásky. Dramatizace vznikala přímo pro prostor Nové Spirály a snaží se využít všechny jeho technologické možnosti tak, aby divákům nabídla i „trochu jiný“ divadelní zážitek. Příprava a realizace technického konceptu dokonce předcházela všem hereckým zkouškám a před Janem Révaiem a Vandou Hybnerovou pak stál úkol přesné synchronizace s jejich hereckou akcí: a to v kruhovém prostoru, ne úplně snadném pro orientaci a kde nezůstává divákům nic skryto. „Umělci zde nastupují či vystupují na scénu přímo mezi diváky z hlediště, což zajišťuje dokonalou interakci mezi divákem a účinkujícími. Všechny tyto přednosti se naplno projeví po Vzkříšení i v rámci scény Madisonských mostů, kde nejen že mají diváci pocit, jako by byli součástí samotného představení, ale někteří z nich skutečně jsou, a to přímo na hlavním jevišti. V nabídce máme totiž zážitkové vstupenky, díky kterým se někteří diváci stávají na několik minut aktéry děje po boku Vandy Hybnerové a Jana Révaie. Věřím, že to může být pro někoho vánoční dárek k nezaplacení,“ doplňuje Jan Makalouš, ředitel Nové Spirály.
Jinými slovy: „…zapomeňte na „lásky nebeské“, tu pravou předvánoční romantiku nyní najdete ve Spirále!,“ nechal se slyšet producentský tým.
Půjde vůbec o první činoherní inscenaci, která bude ve Spirále uvedena. Pochyby, zda toto intimní vyprávění lze vůbec inscenovat ve velkém a ještě k tomu atypickém prostoru, s pomocí technologických kouzel a jinak jen opřené o sílu herectví dvojice protagonistů, kteří se navíc při divadelní práci setkávají poprvé, snad napomohou rozptýlit následující vyjádření producentského a tvůrčího týmu...
„Když se řekne činohra, většina z nás si představí herce v klasických kulisách a příběh, který na diváka udělá větší nebo menší dojem. V každém z nás zanechá větší či menší emoci a možná se zamyslíme nad určitými tématy. Unikátní prostor Nové Spirály přenáší diváka díky novým technologiím do příběhu více než jen pohledem a poslechem. Divák dostává zážitek, který umocní notoricky známý milostný příběh Madisonských mostů, a já věřím, že inscenační tým v čele s režisérkou Viktorií Čermákovou nabídne více než jen obyčejný příběh,“ komentuje Lukáš Vilt, programový manažer Nové Spirály.
„Inscenovat hluboký příběh lásky, který se dotkl po celém světě milionu srdcí, pro mne není odvážný krok. Odvážně zní v Nové Spirále, ale mně to vždy dávalo smysl. Od samého začátku, kdy jsem do ještě odhalených útrob Nové Spirály vstoupila. Dopřát díky moderním technologiím tomuto příběhu takovou péči, jakou si zaslouží. A můj sen? Přimět lidi věřit v lásku. Touto inscenací jim tu víru dopřát a ukázat, že i když se jedná jen o čtyři dny, mihotavý okamžik, který kolikrát i zabolí, stojí za to,“ říká k výběru tématu pro druhou premiéru Nové Spirály producentka Petra Horváthová, která je zároveň autorkou hudby k inscenaci.
„Režijní koncept se odvíjí od kontrastu velké arény a čistě komorního příběhu se dvěma postavami, jejichž drama se odvíjí spíš tlumeně a pod povrchem. Chtěli bychom tu promluvit o vášni, lásce, o naději, zodpovědnosti a pevných lidských charakterech, a hlavně o ženách, na kterých stojí svět. A také o svobodě, posledních kovbojích, kteří nemají rádi krev, a taky trochu o poezii,“ říká k režijní koncepci Madisonských mostů režisérka Viktorie Čermáková. Záměrem tvůrců je představit divákům drama o velké lásce a velké zodpovědnosti. Inscenace má být opřena o hereckou sílu, o nádherné dialogy a zároveň s pomocí technologií kreslit obrazy „mezi a nad slovy“, tedy v prostoru, kde se odehrává skutečný osudový vztah. Scénografie, kostýmy, projekce, hudba, to vše má sloužit tomuto režijnímu pojetí, které kombinuje postupy rozhlasové hry či melodramatu s činohrou a místy až novocirkusovými prvky.
„Boj mezi rozumem a citem, to prožívá každý z nás. Madisonské mosty nám do konceptu Nové Spirály zapadly i tím, že jsme prostě věděli, že činohru bychom rádi… Ale nějak ji posunout, využít technologických možností, aby divák byl mnohem více vtažen do děje. Chtěli jsme také přijít s něčím dosud neuvedeným. Z dlouhého seznamu uvažovaných titulů jsme nakonec vybrali tento šperk, který se teď brousí,“ usmívá se Lukáš Vilt.
Tvůrci přistupují k Madisonským mostům jako k určitému fenoménu (který z nich vytvořil do značné míry film), ale východiskem pro původní adaptaci je knižní předloha.
Velká výzva pro Vandu a Honzu
„Když jsme seděli a padlo rozhodnutí, kromě reakce, že „to neuděláš“, jsme tušili, že budeme muset hledat „pohybově zdatné“ obsazení, tedy věkem odpovídající představitele, kteří to ale uběhají a udýchají,“ přibližuje Petra Horváthová. „Fascinovalo nás, jak si Vanda s Honzou extrémně sedli již od první čtené. Zejména pro Jana Révaie by to mohla být převratná role v jeho současné kariéře, protože doby, kdy třeba hrál Kristiana po boku Cyrana – Borise Rösnera, si nikdo asi už moc nepamatuje...“
zpracoval + foto: Michal Novák
Jan Révai a Vanda Hybnerová při zkoušení Madisonských mostů
Když Robert Kinkaid, fotograf a dobrodruh, jedno horké odpoledne zabloudí k farmě na americkém zapadákově, netuší, že se mu za pár vteřin jeho samotářský bohémský život obrátí vzhůru nohama. Ve dveřích ho totiž přivítá Francesca Johnsonová, žena místního farmáře a vzorná matka dvou dospívajících dětí, jejíž rodina je právě na pár dní mimo domov. „Jejich vzájemná přitažlivost je tak silná, že jí ani jeden není schopen odolat. Prožijí spolu čtyři dny tak silného fyzického i duševního propojení, jaké je jen mezi mužem a ženou možné. Dokáží se vrátit ke svému starému já? Dokáží opustit to, co tolik let bylo jejich identitou, domovem? Dokáží se rozejít a zapomenout?,“ přibližuje dramaturgyně Kateřina Jonášová a dodává: „Příběh Francescy a Roberta je bezesporu jednou z nejsilnějších novodobých romancí – o lásce, která nezná věk ani hranice. Filmové zpracování z roku 1995 s Maryl Streep a Clintem Eastwoodem jeho oblibu a vnitřní sílu ještě umocnilo.“
na tiskovém setkání v Nové Spirále: Jan Makalouš, Petra Horváthová, Lukáš Vilt
Živá tvorba, z. s., jako koproducent nyní tento příběh převádí do divadelní podoby v podobě inscenace, která chce šířit naději velké lásky. Dramatizace vznikala přímo pro prostor Nové Spirály a snaží se využít všechny jeho technologické možnosti tak, aby divákům nabídla i „trochu jiný“ divadelní zážitek. Příprava a realizace technického konceptu dokonce předcházela všem hereckým zkouškám a před Janem Révaiem a Vandou Hybnerovou pak stál úkol přesné synchronizace s jejich hereckou akcí: a to v kruhovém prostoru, ne úplně snadném pro orientaci a kde nezůstává divákům nic skryto. „Umělci zde nastupují či vystupují na scénu přímo mezi diváky z hlediště, což zajišťuje dokonalou interakci mezi divákem a účinkujícími. Všechny tyto přednosti se naplno projeví po Vzkříšení i v rámci scény Madisonských mostů, kde nejen že mají diváci pocit, jako by byli součástí samotného představení, ale někteří z nich skutečně jsou, a to přímo na hlavním jevišti. V nabídce máme totiž zážitkové vstupenky, díky kterým se někteří diváci stávají na několik minut aktéry děje po boku Vandy Hybnerové a Jana Révaie. Věřím, že to může být pro někoho vánoční dárek k nezaplacení,“ doplňuje Jan Makalouš, ředitel Nové Spirály.
Jinými slovy: „…zapomeňte na „lásky nebeské“, tu pravou předvánoční romantiku nyní najdete ve Spirále!,“ nechal se slyšet producentský tým.
dramaturgyně Kateřina Jonášová, ředitel Nové Spirály Jan Makalouš a producentka Petra Horváthová
Půjde vůbec o první činoherní inscenaci, která bude ve Spirále uvedena. Pochyby, zda toto intimní vyprávění lze vůbec inscenovat ve velkém a ještě k tomu atypickém prostoru, s pomocí technologických kouzel a jinak jen opřené o sílu herectví dvojice protagonistů, kteří se navíc při divadelní práci setkávají poprvé, snad napomohou rozptýlit následující vyjádření producentského a tvůrčího týmu...
„Když se řekne činohra, většina z nás si představí herce v klasických kulisách a příběh, který na diváka udělá větší nebo menší dojem. V každém z nás zanechá větší či menší emoci a možná se zamyslíme nad určitými tématy. Unikátní prostor Nové Spirály přenáší diváka díky novým technologiím do příběhu více než jen pohledem a poslechem. Divák dostává zážitek, který umocní notoricky známý milostný příběh Madisonských mostů, a já věřím, že inscenační tým v čele s režisérkou Viktorií Čermákovou nabídne více než jen obyčejný příběh,“ komentuje Lukáš Vilt, programový manažer Nové Spirály.
„Inscenovat hluboký příběh lásky, který se dotkl po celém světě milionu srdcí, pro mne není odvážný krok. Odvážně zní v Nové Spirále, ale mně to vždy dávalo smysl. Od samého začátku, kdy jsem do ještě odhalených útrob Nové Spirály vstoupila. Dopřát díky moderním technologiím tomuto příběhu takovou péči, jakou si zaslouží. A můj sen? Přimět lidi věřit v lásku. Touto inscenací jim tu víru dopřát a ukázat, že i když se jedná jen o čtyři dny, mihotavý okamžik, který kolikrát i zabolí, stojí za to,“ říká k výběru tématu pro druhou premiéru Nové Spirály producentka Petra Horváthová, která je zároveň autorkou hudby k inscenaci.
Jan Révai, Vanda Hybnerová
„Režijní koncept se odvíjí od kontrastu velké arény a čistě komorního příběhu se dvěma postavami, jejichž drama se odvíjí spíš tlumeně a pod povrchem. Chtěli bychom tu promluvit o vášni, lásce, o naději, zodpovědnosti a pevných lidských charakterech, a hlavně o ženách, na kterých stojí svět. A také o svobodě, posledních kovbojích, kteří nemají rádi krev, a taky trochu o poezii,“ říká k režijní koncepci Madisonských mostů režisérka Viktorie Čermáková. Záměrem tvůrců je představit divákům drama o velké lásce a velké zodpovědnosti. Inscenace má být opřena o hereckou sílu, o nádherné dialogy a zároveň s pomocí technologií kreslit obrazy „mezi a nad slovy“, tedy v prostoru, kde se odehrává skutečný osudový vztah. Scénografie, kostýmy, projekce, hudba, to vše má sloužit tomuto režijnímu pojetí, které kombinuje postupy rozhlasové hry či melodramatu s činohrou a místy až novocirkusovými prvky.
„Boj mezi rozumem a citem, to prožívá každý z nás. Madisonské mosty nám do konceptu Nové Spirály zapadly i tím, že jsme prostě věděli, že činohru bychom rádi… Ale nějak ji posunout, využít technologických možností, aby divák byl mnohem více vtažen do děje. Chtěli jsme také přijít s něčím dosud neuvedeným. Z dlouhého seznamu uvažovaných titulů jsme nakonec vybrali tento šperk, který se teď brousí,“ usmívá se Lukáš Vilt.
Tvůrci přistupují k Madisonským mostům jako k určitému fenoménu (který z nich vytvořil do značné míry film), ale východiskem pro původní adaptaci je knižní předloha.
Velká výzva pro Vandu a Honzu
„Když jsme seděli a padlo rozhodnutí, kromě reakce, že „to neuděláš“, jsme tušili, že budeme muset hledat „pohybově zdatné“ obsazení, tedy věkem odpovídající představitele, kteří to ale uběhají a udýchají,“ přibližuje Petra Horváthová. „Fascinovalo nás, jak si Vanda s Honzou extrémně sedli již od první čtené. Zejména pro Jana Révaie by to mohla být převratná role v jeho současné kariéře, protože doby, kdy třeba hrál Kristiana po boku Cyrana – Borise Rösnera, si nikdo asi už moc nepamatuje...“
zpracoval + foto: Michal Novák
Další články
Idylická komedie o kouzlu dětství
(Městské divadlo Brno, 29.11.2024)
Michal Kern v monodramatu Váňa
(Divadlo v Řeznické, 14.11.2024)
Divadlo S+H bude kvůli rekonstrukci příští rok hrát v dejvickém Grandhotelu International
(Divadlo Spejbla a Hurvínka, 18.10.2024)
Ypsilonka ve znamení 60
(Studio Ypsilon, 12.9.2024)
Neriskovat, to dovede každý
(Činoherní klub, 6.9.2024)