Počet komentářů: 0
Nový komentář

Za oponou

Operetní šlágr potěší diváky v Praze i Plzni
[vydáno: 26.9.2018]
Po pěti letech se v repertoáru Hudebního divadla Karlín objeví operetní titul a řekněme bez nadsázky, že jde o jeden z nejatraktivnějších. Nádherné melodie, vtip a švih – to je opereta Veselá vdova. Tvůrci věří, že si diváci najdou do divadla cestu i přes neúprosný fakt, že operetní žánr je vnímán jako „mrtvý“ a většinový divák je dnes ten, který vyhledává muzikál.

Inscenace jedné z nejslavnějších operet všech dob, Veselá vdova Franze Lehára, vzniká v koprodukci Hudebního divadla Karlín a Divadla J. K. Tyla v Plzni. Uvedena bude v režii Martina Otavy a pod taktovkou dirigenta Norberta Baxy. Premiéra je ohlášena na 24. ledna 2019 na scéně Hudebního divadla Karlín, 2. února 2019 se opereta představí poprvé v plzeňském Novém divadle. V hlavních rolích diváci uvidí mimo jiné Lívii Obručník Vénosovou, Romana Hozu, Michaelu Noskovou, Pavlu Břínkovou, Jana Ježka, Vlastimila Zavřela, Aleše Brisceina či Dalibora Gondíka.

ředitelé... Martin Otava a Egon Kulhánek
ředitelé... Martin Otava a Egon Kulhánek


Spojením plzeňského divadla s naší první muzikálovou a operetní scénou, Hudebním divadlem Karlín, vznikne inscenace, která nabídne mimořádný hudební, pěvecký nebo dokonce i vizuální zážitek. „Tato spolupráce mě samozřejmě těší nejen jako ředitele divadla, protože nám umožní nabídnout divákům skutečnou elegantní a estetickou show, ale také jako režiséra a člověka, který má na své působení v Hudebním divadle Karlín krásné vzpomínky,“ vysvětluje režisér inscenace a ředitel DJKT Martin Otava.

Pavla Břínková
Pavla Břínková


Koprodukční spolupráci si pochvaluje i ředitel HDK Egon Kulhánek: „Těch důvodu je několik: potkávají se při práci dva soubory, můžeme se obohatit zkušenostmi, no a jelikož v neposlední řadě dnešní doba je trochu o penězích (tedy nejenom trochu), tak si můžeme rozdělit náklady či něco uspořit přípravou pouze jedné dekorace. Koprodukci chápeme jako cestu, z níž mohou diváci profitovat.“

Martin Otava za DJKT k tomu dodal: „Jsem velice šťastný, že jsme ke koprodukci přistoupili, první důvod je pracovní: pro nás je spolupráce s Hudebním divadlem Karlín velice prestižní záležitost. Po ekonomické stránce je tam bezpochyby přínos také, nákladový budget si rozdělíme, ale šetřit zas ani tolik ne...chceme společnými silami vytvořit inscenaci ve velkém stylu.“

Opereta Veselá vdova bude střídavě uváděna jak v Praze, tak v Plzni. (Dodejme, že na koprodukční bázi, jen s uváděním nejdříve v Plzni a až časem se produkce přesune do Prahy, vznikla inscenace muzikálu Duch, jejíž premiéra proběhla právě v těchto dnech v Novém divadle v Plzni.)

na tiskovém setkání v Music clubu Theatro
na tiskovém setkání v Music clubu Theatro


Nová inscenace Veselé vdovy bude pracovat s českým překladem pěveckých textů Evy Bezděkové, texty mluvní upravil a přeložil Martin Otava, který říká: „Poprvé jsem se s tímto titulem setkal před deseti lety v Bostonu, druhé setkání je tady v Karlíně. Volím původní verzi z roku 1906 - jak tehdy byla provedena ve Vídni, jen přistoupíme ke krácení. Kdo mě znáte, víte, že k operetě mám velký osobní vztah, proto mým záměrem je dílo předvést v klasickém stylu velké vídeňské operety, těžiště bude na zpěvu, rychlých vazbách, temporytmu a jistěže krásné dikci.“

Tvůrci jednoznačně odmítají jakékoli aktualizační posuny. Inscenace bude lahodit sluchu i oku milovníkům klasické operety. Velkolepou podívanou samozřejmě podtrhne výprava, která jak ve scénografii, tak okostýmování se inspiruje styly art deco a secese. „Veselá vdova však nabízí i možnost popustit uzdu fantazii, třeba ve ztvárnění ,pontevederského kroje‘ a z něj vycházejících uniforem pontevederských úředníků. A co by byla opereta bez kankánu? A lepší inspirace než obrazy od Henri de Toulouse-Lautreca?,“ popisuje své inspirační zdroje kostýmní výtvarnice Dana Haklová.

Pavel Polák, Martin Otava
Pavel Polák, Martin Otava


„V roce 1987 jsem na karlínských prknech hrála Valencii, Hannu Glawari jsem potom hrála v olomouckém divadle, nyní na mě zbyla Praskovja,“ směje se královna české operety Pavla Břínková, která ovšem i na tuto roli se velice těší. „A jsem moc rád za to, že Veselá vdova, tato nejnavštěvovanější a nejsvatější opereta světa, se opět vrací do Karlína.“

Podobně vzpomíná Jan Ježek: „Danilo vlastně odstartoval mou „pražskou“ kariéru. Veselá vdova je opereta, která mě provází celých čtyřicet let, co jsem u divadla. Vedle Netopýra je mou nejoblíbenější.“

Lívia Obručnik Vénosová, Martin Otava, Pavla Břínková, Michaela Nosková, Dalibor Gondík, Jan Ježek
Lívia Obručnik Vénosová, Martin Otava, Pavla Břínková, Michaela Nosková, Dalibor Gondík, Jan Ježek


Veselá vdova, klasický operetní titul stříbrné éry vídeňské operety, jenž proslavil skladatele Franze Lehára, přináší kromě slavných melodií, jako například „U Maxima jsem znám“, „píseň o Vilje“ či „Ženy, ženy“, také vtipné a svižné libreto, které dodnes baví diváky na celém světě a jejímu uvedení se nevyhýbají ani proslulé operní domy. Franz Lehár ve Veselé vdově dokázal, že i opereta může snést nejpřísnější umělecká měřítka. „Žánr klasické operety považuji za velice náročný vzhledem k všestranným nárokům kladeným na všechny interprety,“ podotýká dirigent Norbert Baxa. V titulní roli Veselé vdovy, elegantní Haně Glawari, se představí sopranistka Lívia Obručník Vénosová. „S Veselou vdovou jsem se setkala poprvé před sedmi lety v libereckém Šaldově divadle, byla to má první opereta a současně i velké ponaučení,“ vzpomíná Lívia Obručník Vénosová. „Především práce s režisérem tehdejší inscenace Janem Ježkem mi přinesla řadu cenných zkušeností, které nyní hodlám zúročit.“

.....
foto: Michal Novák



Komentáře k tématu článkuPřidat komentář

Přidat komentář

Zatím zde není žádný komentář.