Zpráva

Brněnské Divadlo Husa na provázku vybočuje ze zajetých kolejí a vyhlašuje dvojsezonu věnovanou člověku budoucnosti
vydáno: 9.9.2021
Pěšky českou divočinou a napříč Evropou v cirkusových maringotkách. Úzkými stezkami paraguayských Čamakoků i dávno zavátými cestami tajemného národa Chazarů. Zákrutami internetových fór a uličkami staré Paříže. I tudy se bude brněnská Husa na provázku ve výjimečně rozšířené dvojsezoně pod heslem Brave new man s novým uměleckým vedením ubírat za vizemi člověka budoucnosti. Vezme s sebou přitom řadu nových spolupracovníků i zástupce brněnských menšin.

„Na Provázku jsme se uplynulými měsíci cítili vyzváni k tomu, abychom setrvačně neopakovali zaužívané, a v době, která se pyšní svou rychlostí a hektičností, se pokusili zpomalit a promyslet způsob našeho života v divadle i mimo něj. Sezonu Brave new man jsme proto prodloužili na dvojsezonu o sedmi titulech a nových participativních formátech. Davidová, Frič, Hába, Jařab, Mikulášek, Spišák i Erbes s Jedinákem. Ti všichni se v rámci naší dvojsezony setkali při rozhovoru o vizích člověka budoucnosti,” uvedl dramaturg Martin Sládeček, který je od letošního června uměleckým šéfem Divadla Husa na provázku. „Odvaha myslet nemožné a dívat se přes horizont je právě v čase pandemie klíčová pro to, jakou jednou budeme společností. Věříme, že o tom my všichni rozhodujeme právě teď,” doplnila jej dramaturgyně Kateřina Menclerová.

Ke čtyřem dlouho očekávaným inscenacím Raději zešílet v divočině (režie: A. Davidová), Čerwuiš (režie: D. Jařab), Setkání spiklenců (režie: P. Erbes, B. Jedinák) a Pammrová / Březina (režie: J. Frič), nazkoušeným během pandemie za zavřenými branami divadla, se tak od září přidají tři další.

„Splněný sen, nebývale dobrodružný počin i holé šílenství - to vše lze říct o našem rozhodnutí pustit se do inscenování kultovního Chazarského slovníku srbského spisovatele Milorada Paviće. Na druhou stranu - s kým jiným než s režisérem Janem Mikuláškem?” uvedla dramaturgyně Kateřina Menclerová k titulu, jež 19. listopadu 2021 otevře druhou část provázkovské dvojsezony.

4. února 2022 se pak diváci mohou těšit na premiéru temně cirkusové inscenace pozoruhodné prózy autorky rumunského původu Aglaji Veteranyi s tajemným názvem Proč se dítě vaří v kaši v režii Ondreje Spišáka, divadelníka působícího a oceňovaného zejména na Slovensku a v Polsku, mimo jiné také zakladatele známého Teatro Tatro.

Otázku, zda jsme ještě schopni se s bídou druhých setkat i jinak než v romantických hudebních aranžích, pak 22. dubna 2022 poprvé položí inscenační freska Bídníci, kterou na motivy monumentálního díla Victora Huga a ve spolupráci s romským sdružením Ara Art připraví režisér Michal Hába.

Nové formáty, nečekané pohledy
Kromě sedmi umělecky ambiciózních inscenací uvede Provázek také nový participativní formát s názvem Jak vidí Brno? Půjde o pravidelný jevištní pub kvíz, který budou divadelníci připravovat se zástupci konkrétních brněnských menšin. Tvůrci lákají na sousedsky soutěžní večery plné nových pohledů na jejich město a ty, kdo v něm žijí. První díl proběhne už 16. října 2021 ve spolupráci s běloruskou menšinou. Netradičně tradiční pohled na Brno pak nepochybně vrhnou i pravidelné Přechodníky - besedy německého myslitele a překladatele s židovskými kořeny Wolfganga Spitzbardta, z nichž první bude mít premiéru v rámci brněnských Mezipater 16. listopadu 2021.

Nová dramaturgyně, herečka i divadelní lektorky
„Vedle zcela unikátní kombinace režisérů, kteří se v rámci dvojsezony s naším pověstně pracovitým souborem na Zelném trhu potkají, jsme zvláště pyšní také na nové kolegyně, které se nám podařilo do provázkovského týmu získat. Jako dramaturgyně k nám nastupuje mezinárodně zkušená Viktorie Knotková, která tak ke svému brémskému a marseillskému působišti přidává i Brno. Herecký soubor občerství výjimečně talentovaná absolventka JAMU Zdislava Začalová. Vůbec poprvé u nás budou působit i dvě divadelní lektorky Kristýna Boháčová a Marie Klemensová, které budou nečekanými cestami rozvíjet a prohlubovat hodnotu, jež je pro nás po zkušenosti s pandemií vůbec nejcennější: autentický vztah s divákem,” přiblížil personální změny v divadle nový umělecký šéf.

Příznačně prodloužená je ve dvojsezoně naopak výtvarná spolupráce s Lenkou Glisníkovou a Karolínou Matuškovou, s mladými tvůrkyněmi oceněnými letos titulem Fotograf roku, které pro plakáty a další provázkovské tiskoviny vytvořily nový cyklus fotomontáží s názvem The Toxic Flowers of the Universe.

zdroj zprávy: Barbora Olšanová