Zpráva
Divadlo Kámen bude od února do května 2025 hrát především svou nejnovější inscenaci Nulorožec, kterou inspiroval stejnojmenným románem Petr Stančík. Autorem hry a režisérem inscenace je Petr Odo Macháček. Vydejte se na decentně hedonistickou cestu za průzračným černým jezerem...
O čem je román a o čem divadelní podoba? „Román je pro mě například detektivkou a thrillerem, jehož hlavní hrdina odhaluje na pozadí bizarních zločinů především sám sebe a své mystické já. Témat a dějových linek je na 200 stranách desítky, jsou ovšem mistrně pospojovány a propleteny, takže tvoří dokonalý celek. Takovou velkolepou spleť není možné přenést do divadla. Musel jsem podstoupit typické utrpení dramatika a většinu motivů vypustit, přesto je naše hodina dvacet čistého času nabitá příběhy a informacemi,“ vysvětluje Petr Odo Macháček a dodává: „Věřím, že i naše divadlo je pro diváky i herce ohledáváním sebe sama a nahlédnutím do osobní mystické podstaty každého z nás. Zároveň je snad i celkem zábavné. Z témat a příběhů lze uvést opakované exkurze do historie geologie včetně zkoumání nejstarší české sopky s účastí velikána J. W. Goetha, svěží pohledy na ekologický a společenský aktivismus, zamyšlení nad cestami a metodami poznávání (detektiv používá takzvané „nepřímé vyšetřovací metody“), životní cestu archetypálního válečného hrdiny, nahlédnutí do tvorby a života malíře Jana Preislera, nečekaná propojení mystiky s dnešními informačními a telefonními systémy, dynamiku mileneckých vztahů... Petr Stančík je strašlivě vzdělaný a umí dosáhnout vysokého nadhledu nad jednotlivými motivy. Tento nadhled pak používá tak, aby nad historicky pravdivým základem vytvořil fikci, která je jakýmsi dovršením toho základu. Zkrátka: umí historický příběh zpracovat a „doplnit“ tak, aby získal velmi silný a zároveň zábavný smysl. Takže mystifikace ano, ale v tom nejlepším smyslu slova. Doufám, že se nám i v divadle podařilo najít rovnováhu mezi historickou skutečností a mystifikací.“
Proč se kniha i hra jmenuje Nulorožec? „Podle mého názoru název odkazuje k nosorožcům a nosorožicím zbaveným moci a síly, zároveň k jednorožcům, kteří ani v dnešní době svou moc neztratili, a zřejmě i dvourožcům, kteří jsou bratry a oběťmi člověka. Teď si uvědomuji, že i člověk je vlastně nulorožec...,“ zamýšlí se se Petr Odo Macháček.
-----
inspirace: Petr Stančík: Nulorožec / scénář a režie: Petr Odo Macháček / kostýmy a rekvizity: Zoe Warmanová / hrají a jednají: Zdeňka Brychtová, Kristýna Suchá, Lucie Zachovalová, Petr Odo Macháček
hraje se v Divadle Kámen, Nekvasilova 2, Praha – Karlín, metro Invalidovna
další informace o hře: https://www.divadlokamen.cz/nulorozec
zdroj zprávy: kontakt: Helena Macháčková
O čem je román a o čem divadelní podoba? „Román je pro mě například detektivkou a thrillerem, jehož hlavní hrdina odhaluje na pozadí bizarních zločinů především sám sebe a své mystické já. Témat a dějových linek je na 200 stranách desítky, jsou ovšem mistrně pospojovány a propleteny, takže tvoří dokonalý celek. Takovou velkolepou spleť není možné přenést do divadla. Musel jsem podstoupit typické utrpení dramatika a většinu motivů vypustit, přesto je naše hodina dvacet čistého času nabitá příběhy a informacemi,“ vysvětluje Petr Odo Macháček a dodává: „Věřím, že i naše divadlo je pro diváky i herce ohledáváním sebe sama a nahlédnutím do osobní mystické podstaty každého z nás. Zároveň je snad i celkem zábavné. Z témat a příběhů lze uvést opakované exkurze do historie geologie včetně zkoumání nejstarší české sopky s účastí velikána J. W. Goetha, svěží pohledy na ekologický a společenský aktivismus, zamyšlení nad cestami a metodami poznávání (detektiv používá takzvané „nepřímé vyšetřovací metody“), životní cestu archetypálního válečného hrdiny, nahlédnutí do tvorby a života malíře Jana Preislera, nečekaná propojení mystiky s dnešními informačními a telefonními systémy, dynamiku mileneckých vztahů... Petr Stančík je strašlivě vzdělaný a umí dosáhnout vysokého nadhledu nad jednotlivými motivy. Tento nadhled pak používá tak, aby nad historicky pravdivým základem vytvořil fikci, která je jakýmsi dovršením toho základu. Zkrátka: umí historický příběh zpracovat a „doplnit“ tak, aby získal velmi silný a zároveň zábavný smysl. Takže mystifikace ano, ale v tom nejlepším smyslu slova. Doufám, že se nám i v divadle podařilo najít rovnováhu mezi historickou skutečností a mystifikací.“
Proč se kniha i hra jmenuje Nulorožec? „Podle mého názoru název odkazuje k nosorožcům a nosorožicím zbaveným moci a síly, zároveň k jednorožcům, kteří ani v dnešní době svou moc neztratili, a zřejmě i dvourožcům, kteří jsou bratry a oběťmi člověka. Teď si uvědomuji, že i člověk je vlastně nulorožec...,“ zamýšlí se se Petr Odo Macháček.
-----
inspirace: Petr Stančík: Nulorožec / scénář a režie: Petr Odo Macháček / kostýmy a rekvizity: Zoe Warmanová / hrají a jednají: Zdeňka Brychtová, Kristýna Suchá, Lucie Zachovalová, Petr Odo Macháček
hraje se v Divadle Kámen, Nekvasilova 2, Praha – Karlín, metro Invalidovna
další informace o hře: https://www.divadlokamen.cz/nulorozec
zdroj zprávy: kontakt: Helena Macháčková
Další zprávy
Činoherní klub přichází s třetí premiérou sezóny – v režii Jiřího Havelky se představí Marta Dancingerová jako HEDA GABLEROVÁ – NAOSTRO
(Činoherní klub, 6.2.2025)
16. Festival 13+
(Divadlo v Dlouhé, 3.2.2025)
Premiéra divadelní adaptace Pořád jsem to já v pražském divadle Venuše ve Švehlovce
(Venuše ve Švehlovce, 31.1.2025)
Tudorovské královny si divokým koncertním soubojem podmaní Plzeň. Do Velkého divadla míří česká premiéra muzikálu SIX!
(Divadlo J. K. Tyla Plzeň, 30.1.2025)
Představení druhé poloviny sezony a personální změny ve vedení divadla Tramtarie
(Divadlo Tramtarie, 29.1.2025)
Pardubický GRAND Festival smíchu 2025 ovládla komedie Škola žen Činoherního studia
(Východočeské divadlo Pardubice, 29.1.2025)
Nadace Život umělce a Divadlo na Vinohradech spouští sbírku na záchranu hrobu Zdenky Baldové a Karla Huga Hilara
(Divadlo na Vinohradech, 28.1.2025)
Moderní přepis historie rodu Átreovců
(Národní divadlo, 28.1.2025)