Zpráva

On the Notion of Punishment
vydáno: 12.3.2014
DOT504 Dance Company a tvůrčí tandem Jozef Fruček & Linda Kapetanea (RootLessRoot Company) připravují nový společný mezinárodní projekt tanečního divadla s pracovním názvem On the Notion of Punishment. Projekt startuje velkoryse pojatým konkurzem, do nějž se přihlásilo na 500 špičkových tanečníků a performerů z celého světa. Přibližně 100 z nich, kteří prošli prvním výběrovým kolem (zaslané životopisy a videoukázky), přivítá DOT504 a oba tvůrci v pátek a v sobotu 21. a 22. března v prostorách studia DANCE PERFECT na Národní třídě 25, Praha 1.

Zde se uskuteční druhé kolo konkurzu, z něhož budou pro projekt vybráni konkrétní tanečníci a performeři. Novináři a odborníci, kteří se zajímají o scénu tanečního divadla, tak budou mít možnost vidět ty nejlepší umělce, jakými současná světová a evropská scéna disponuje.

Projekt bude pokračovat nastudováním v průběhu září a října 2014. Vzhledem k extrémně fyzicky i psychicky náročnému a intenzivnímu stylu práce Jozefa Fručka a Lindy Kapetaney a vzhledem k inspiračním zdrojům z řecké mytologie, z nichž projekt vychází, proběhne jeho nastudování v Athénách, kde oba tvůrci žijí. Světová premiéra se uskuteční 17. a 18. října 2014 v pražském divadle Ponec.


O projektu
On the Notion of Punishment
– téma trestu v epoše, v níž ještě neexistovalo vědomí hříchu

Jestliže se vlastnosti lidské duše odrážejí v touze, kterou dnes považujeme za synonymum života, pro antické Řeky mělo toto slovo zcela jiný význam. Ve světě, kde ještě peklo nemělo své místo, byla touha spíše synonymem smrti. Dnes je pro nás přirozené, že trest následuje hřích podobně jako stín následuje tělo. V řecké civilizaci, kde hřích, jak jej chápeme dnes, neexistoval, se hrdinovým stínem stává trest sám. Hrdina se skrze činy rozhoduje být ztělesněním svého trestu a vyživovat jej vlastním masem. Hrdina a jeho trest jsou jedním. Trest je sám lidský osud, stává se znázorněním hrdinského rozměru lidskosti.

Východiska projektu
Projekt usiluje ve svých výrazových prostředcích překročit hranice tance, pohybového umění
a běžně používaných jevištních technik. Jedná se o projekt napříč obory, který čerpá z estetiky muzejních výstav, výtvarných instalací a pracuje i s prvky sochařství. Bude výsledkem spolupráce umělců a teoretiků z různých odvětví: současného tance, hudby, mediálního umění, kurátorství, historie a teorie umění.

Technické a pohybové hledisko projektu
Z technického a pohybového hlediska je projekt zaměřen na lidské tělo a jeho interakci s okolním prostředím v rovině fyzické, emocionální a psychologické. Zkoumá možnosti a limity lidského těla a klade si otázku po dopadu lidské fyzičnosti na okolní prostředí (lidských činů na okolní svět).

Ústřední téma projektu
V civilizaci s jediným Bohem a s přesně určenými pravidly každý hřích následuje úměrný trest. V řecké mytologii takové pojetí hříchu neexistuje. Antičtí hrdinové chybují (hřeší) často nevědomky, kvůli zaslepení seslanému bohy, někdy i chybou samotných bohů. Jejich utrpení není vždy oprávněné a spravedlivé a pro hrdiny pochopitelné. Jsou nuceni hrát bez znalosti pravidel a správné míry věcí. Čím větší je touha hrdinů po poznání, překročení hranic lidské malosti a pozvednutí člověka k bohům, tím více narůstá jejich trest, ale skrze něj i uvědomění si podstaty života a místa člověka v kosmu, velikosti člověka v jeho individuálních činech a zároveň jeho malosti a bezvýznamnosti v kosmickém a božském měřítku, ve věčném koloběhu přírody. Skrze trest přichází poznání a pochopení života a místa člověka v něm.


DOT504 Dance Company a Jozef & Linda – potřetí společně
Soubor DOT504 a tvůrčí tandem Jozef Fruček a Linda Kapetanea (RootLessRoot) navazují projektem On the Notion of Punishment na předchozí velmi úspěšnou spolupráci, kterou odstarovalo v roce 2007 představení Holdin´ Fast, následované v roce 2009 dosud nejúspěšnějším projektem 100 Wounded Tears. Ten byl oceněn prestižní cenou Herald Angels Award na Fringe festivalu v Edinburghu. Úspěchy projektů (hlavní cena Fringe Festivalu v Edinburghu, nominace na Cenu Thálie, Cena Sazky a jiné) naznačují přínos nového projektu pro Evropskou a Českou scénu tanečního divadla.


zdroj zprávy: Klára Procházková