Zpráva
Jedno z nejznámějších světových monodramat, Lidský hlas Jeana Cocteaua, ožije v podání ostravské herečky Lenky Kucharské Sedláčkové. Inscenace, kterou režíruje uznávaný Janusz Klimsza, vzniká v těchto dnech. Premiéra se uskuteční 15. prosince ve Studiu G.
„Teprve když jsem sama prošla obdobím chorobné závislosti na partnerovi a následným osvobozením, pochopila jsem skutečnou hloubku této hry,“ říká Lenka Sedláčková, která ke ztvárnění náročné role dozrávala více než dvacet let. „Není náhoda, že se k této roli vracím právě teď. Text si mě našel v pravý čas.“
Monodrama zachycuje poslední telefonický rozhovor ženy s bývalým milencem. Hra, která vznikla již v roce 1930 a dobyla nejen činoherní, ale také operní jeviště po celém světě, patří mezi nejznámější interpretační výzvy, protože si žádá mimořádné herecké zkušenosti. „Herečka musí během představení projít celou škálou emocí - od popírání reality přes zoufalství až po smíření. Není prostor pro oddech, není možnost opřít se o reakce partnera na jevišti,“ vysvětluje režisér Janusz Klimsza.
Lenka Kucharská Sedláčková, známá ostravskému publiku z Divadla Petra Bezruče a Divadla loutek, vnáší do inscenace autentickou životní zkušenost. „Věřím, že právě osobní prožitek podobné situace mi umožní zprostředkovat divákům skutečnou hloubku tohoto příběhu,“ dodává herečka.
Inscenace si klade za cíl otevřít společenskou diskusi o závažném tématu toxických vztahů a emocionální závislosti. „V době sociálních sítí a zdánlivě neomezených možností seznamování paradoxně přibývá lidí uvězněných v destruktivních vztazích,“ vysvětluje režisér Janusz Klimsza. „Manipulace a emocionální závislost jsou často skryté pod povrchem zdánlivě fungujících vztahů. Čím více se o těchto tématech mluví, tím větší šanci mají lidé v podobné situaci rozpoznat varovné signály a vyhledat pomoc,“ dodává Lenka Kucharská Sedláčková. Tvůrci věří, že právě divadlo může být bezpečným prostorem pro reflexi těchto citlivých témat a odrazovým můstkem pro ty, kteří podobnou situací procházejí. Také proto ve spolupráci s Ostravskou univerzitou iniciovali vznik nového českého překladu, za nímž stojí studentky OU, který bude na jeviště uveden úplně poprvé.
Inscenace vzniká v rámci koprodukce se Studiem G a za finanční podpory statutárního města Ostravy a městského obvodu Moravská Ostrava a Přívoz.
zdroj zprávy: Jana Pašková
„Teprve když jsem sama prošla obdobím chorobné závislosti na partnerovi a následným osvobozením, pochopila jsem skutečnou hloubku této hry,“ říká Lenka Sedláčková, která ke ztvárnění náročné role dozrávala více než dvacet let. „Není náhoda, že se k této roli vracím právě teď. Text si mě našel v pravý čas.“
Monodrama zachycuje poslední telefonický rozhovor ženy s bývalým milencem. Hra, která vznikla již v roce 1930 a dobyla nejen činoherní, ale také operní jeviště po celém světě, patří mezi nejznámější interpretační výzvy, protože si žádá mimořádné herecké zkušenosti. „Herečka musí během představení projít celou škálou emocí - od popírání reality přes zoufalství až po smíření. Není prostor pro oddech, není možnost opřít se o reakce partnera na jevišti,“ vysvětluje režisér Janusz Klimsza.
Lenka Kucharská Sedláčková, známá ostravskému publiku z Divadla Petra Bezruče a Divadla loutek, vnáší do inscenace autentickou životní zkušenost. „Věřím, že právě osobní prožitek podobné situace mi umožní zprostředkovat divákům skutečnou hloubku tohoto příběhu,“ dodává herečka.
Inscenace si klade za cíl otevřít společenskou diskusi o závažném tématu toxických vztahů a emocionální závislosti. „V době sociálních sítí a zdánlivě neomezených možností seznamování paradoxně přibývá lidí uvězněných v destruktivních vztazích,“ vysvětluje režisér Janusz Klimsza. „Manipulace a emocionální závislost jsou často skryté pod povrchem zdánlivě fungujících vztahů. Čím více se o těchto tématech mluví, tím větší šanci mají lidé v podobné situaci rozpoznat varovné signály a vyhledat pomoc,“ dodává Lenka Kucharská Sedláčková. Tvůrci věří, že právě divadlo může být bezpečným prostorem pro reflexi těchto citlivých témat a odrazovým můstkem pro ty, kteří podobnou situací procházejí. Také proto ve spolupráci s Ostravskou univerzitou iniciovali vznik nového českého překladu, za nímž stojí studentky OU, který bude na jeviště uveden úplně poprvé.
Inscenace vzniká v rámci koprodukce se Studiem G a za finanční podpory statutárního města Ostravy a městského obvodu Moravská Ostrava a Přívoz.
zdroj zprávy: Jana Pašková
Další zprávy
Čtvrtstoletí s nejlepšími komediemi. Pardubický GRAND Festival smíchu slaví!
(Východočeské divadlo Pardubice, 14.1.2025)
A studio Rubín uvede inscenaci Fakani režiséra Ondřeje Štěfaňáka. V adaptaci Pasoliniho Darmošlapů divákům přiblíží téma ukradené budoucnosti.
(A studio Rubín, 14.1.2025)
Galaxie – nová kulturní stanice na Hájích
(10.1.2025)
Jižní spojka opět nabídne to nejlepší z Jihočeského divadla
(Jihočeské divadlo Č. Budějovice, 10.1.2025)
Klicperovo divadlo oslavuje hudbu a odkaz Zuzany Navarové
(Klicperovo divadlo Hradec Králové, 8.1.2025)
ZARÁZ 2025: Osmý ročník přehlídky divadel Zlínského kraje letos startuje už 7. ledna
(Městské divadlo Zlín, 6.1.2025)