Zpráva
Palác Akropolis uvádí premiéry projektů, které se věnují tělu a jeho extrémním podobám a vztahu člověka k technologiím
vydáno: 16.10.2019
V druhé polovině října se návštěvníci Paláce Akropolis mohou těšit na několik divadelních představení a dvě premiéry. V pondělí 21. října odstartuje premiérový týden projekt Emergency Dances II. od skupiny Tantehorse, kde vybraní autoři komunikují aktuální témata skrze fyzickou artikulaci vycházející z tance. Společným jmenovatelem tvůrců se pro tento večer stává tělo a jeho extrémní podoby. Triptych originálních děl zastupují Bora Debnárová společně s Jindřiškou Křivánkovou, zabývající se tělesnou intimitou v modlitbě, Martin Talaga s Denisem Baštugou zkoumající limity tělesnosti vizuální formou a Kristýna Kužvartová s Aidou Mujačić a kolektivem, kteří zpracovávající tělesnost skrze zvukovou stopu. Další premiéra proběhne ve čtvrtek 24. října, kdy režisér, herec a žonglér Ondřej Holba uvede autorské divadelní představení And Who Is Useless Now? zkoumající vztah člověka k technologiím a závislost, s jakou se vzájemně ovlivňují. První repríza představení pak proběhne v neděli 27. října. Více informací na www.palacakropolis.cz
Limity tělesnosti
V pondělí 21. října proběhne premiéra druhého pokračování kurátorované série Emergency Dances pod hlavičkou skupiny Tantehorse. Tělo a jeho extrémní podoby na jevišti Paláce Akropolis prozkoumají tři originální projekty mladých tvůrců. Všechna díla budou uvedena v premiéře a po skončení bude následovat diskuze s tvůrci moderovaná filozofkou a teoretičkou Alicí Koubovou.
Performerky Bora Debnárová a Jindřiška Křivánková se představí v performance Not To Take a Prayer, nesoucí podtitul “V intimitě těla”. Skrze techniku dechu nazvanou Alchemy of Breath autorky zkoumají tělesný stav modlitby a vlastní intimní pohybový a emocionální projev bytí v přítomnosti. V performance autorky odkazují k principům modlitby odlišných náboženství, spirituálních filozofií a tradic a hledají prostor k vlastní transcendentální komunikaci.
Dalším dílem večera je Homo Sensorium, které uvede choreograf Martina Talaga a vizuální umělec Denis Baštuga. Autoři se setkávají v procesu zkoumání a propojování lidského těla s organickým a neorganickým materiálem. Rozklad těla na jednotlivé elementy stejně jako jednotlivé části rozličných materiálů tvoří vizuálně překvapivou tělesnou architekturu. Téma evoluce a dehumanizace je v performance nahlíženo prizmatem vědy, techniky a inspirováno futuristickou literaturu.
Triptych prezentovaných děl doplní performance Druhá kůže popisovaná jako “experiment pro dvě herečky a šicí stroj”. Tvůrci v čele s Kristýnou Kužvartovou a Aidou Mujačić v díle zkoumají oblast tělesnosti, komunikace, socializace a globalizace pomocí audiovizuálních prostředků. Rovina metaforicky zobrazené práce skrze šicí stroj se tematicky prolíná s rovinou osobní a rodinné historie. Performance je mezioborovým dialogem výtvarného objektu, choreografie, filmu a zvuků, kde hlavní hudební nástroj tvoří právě šicí stroj.
Vztah člověka k technologiím
Další premiéra, kterou předposlední říjnový týden v Paláci Akropolis nabídne, je autorské představení Ondřeje Holby s názvem And Who Is Useless Now?. Inscenace vypráví o člověku, čtyřech robotech, jedné lehce elitářské umělé inteligenci a předávání zodpovědnosti technologiím. Zatímco se ona umělá inteligence snaží být skrze umění přijata lidmi jako myslící bytost, člověk, který s ní sdílí jeviště, o svém lidském myšlení začíná pochybovat. Představení inspirované myšlenkami Alana Turinga, který položil základy moderní informatiky, a Marvina Minsky, průkopníka oboru strojového myšlení, si klade otázku, kolik svobody a lidskosti jsme připraveni obětovat pro své pohodlí. „Představení je zjednodušeně řečeno o vztahu jedné konkrétní umělé inteligence k člověku a k umění. Snažíme se tu tak trochu jinak zpracovat vztah člověka k technologiím a jejich vzájemnou závislost,“ dodává autor představení Ondřej Holba. Premiéra inscenace proběhne ve čtvrtek 24. října a první repríza poté v neděli 27. října.
21. 10. 2019 | 20:00 | Palác Akropolis
Tantehorse – EMERGENCY DANCES II. / Limity tělesnosti
Bora Debnárová a Jindřiška Křivánková: Not To Take a Prayer
Martin Talaga, Denis Baštuga: Homo Sensorium
Kristýna Kužvartová, Aida Mujačić a kolektiv: Druhá kůže
Vstupenky: bit.ly/ED2_LimityTelesnosti
Projekt Emergency Dances vznikl v koprodukci s Palácem Akropolis a za podpory Ministerstva kultury ČR, hlavního města Praha, Státního fondu kultury ČR, fond na podporu umenia SR a studia Citadela
www.tantehorse.cz
24. a 27. 10. 2019 | 20:00 | Palác Akropolis
Ondřej Holba – And Who Is Useless Now?
Námět, režie: Ondřej Holba
Dramaturgie: Heli Väätäinen (FIN)
Účinkuje: Florent Golfier (FR/CZ)
Vstupenky: bit.ly/AndWhoIsUselessNow
Projekt "And Who Is Useless Now?" vznikl v koprodukci s CIRQUEON - Centrum pro nový cirkus, Palácem Akropolis a za podpory Ministerstva kultury ČR a hlavního města Praha.
Představení je částečně v českém a anglickém jazyce.
www.kolektiv5.cz
zdroj zprávy: Kateřina Sochací
Limity tělesnosti
V pondělí 21. října proběhne premiéra druhého pokračování kurátorované série Emergency Dances pod hlavičkou skupiny Tantehorse. Tělo a jeho extrémní podoby na jevišti Paláce Akropolis prozkoumají tři originální projekty mladých tvůrců. Všechna díla budou uvedena v premiéře a po skončení bude následovat diskuze s tvůrci moderovaná filozofkou a teoretičkou Alicí Koubovou.
Performerky Bora Debnárová a Jindřiška Křivánková se představí v performance Not To Take a Prayer, nesoucí podtitul “V intimitě těla”. Skrze techniku dechu nazvanou Alchemy of Breath autorky zkoumají tělesný stav modlitby a vlastní intimní pohybový a emocionální projev bytí v přítomnosti. V performance autorky odkazují k principům modlitby odlišných náboženství, spirituálních filozofií a tradic a hledají prostor k vlastní transcendentální komunikaci.
Dalším dílem večera je Homo Sensorium, které uvede choreograf Martina Talaga a vizuální umělec Denis Baštuga. Autoři se setkávají v procesu zkoumání a propojování lidského těla s organickým a neorganickým materiálem. Rozklad těla na jednotlivé elementy stejně jako jednotlivé části rozličných materiálů tvoří vizuálně překvapivou tělesnou architekturu. Téma evoluce a dehumanizace je v performance nahlíženo prizmatem vědy, techniky a inspirováno futuristickou literaturu.
Triptych prezentovaných děl doplní performance Druhá kůže popisovaná jako “experiment pro dvě herečky a šicí stroj”. Tvůrci v čele s Kristýnou Kužvartovou a Aidou Mujačić v díle zkoumají oblast tělesnosti, komunikace, socializace a globalizace pomocí audiovizuálních prostředků. Rovina metaforicky zobrazené práce skrze šicí stroj se tematicky prolíná s rovinou osobní a rodinné historie. Performance je mezioborovým dialogem výtvarného objektu, choreografie, filmu a zvuků, kde hlavní hudební nástroj tvoří právě šicí stroj.
Vztah člověka k technologiím
Další premiéra, kterou předposlední říjnový týden v Paláci Akropolis nabídne, je autorské představení Ondřeje Holby s názvem And Who Is Useless Now?. Inscenace vypráví o člověku, čtyřech robotech, jedné lehce elitářské umělé inteligenci a předávání zodpovědnosti technologiím. Zatímco se ona umělá inteligence snaží být skrze umění přijata lidmi jako myslící bytost, člověk, který s ní sdílí jeviště, o svém lidském myšlení začíná pochybovat. Představení inspirované myšlenkami Alana Turinga, který položil základy moderní informatiky, a Marvina Minsky, průkopníka oboru strojového myšlení, si klade otázku, kolik svobody a lidskosti jsme připraveni obětovat pro své pohodlí. „Představení je zjednodušeně řečeno o vztahu jedné konkrétní umělé inteligence k člověku a k umění. Snažíme se tu tak trochu jinak zpracovat vztah člověka k technologiím a jejich vzájemnou závislost,“ dodává autor představení Ondřej Holba. Premiéra inscenace proběhne ve čtvrtek 24. října a první repríza poté v neděli 27. října.
21. 10. 2019 | 20:00 | Palác Akropolis
Tantehorse – EMERGENCY DANCES II. / Limity tělesnosti
Bora Debnárová a Jindřiška Křivánková: Not To Take a Prayer
Martin Talaga, Denis Baštuga: Homo Sensorium
Kristýna Kužvartová, Aida Mujačić a kolektiv: Druhá kůže
Vstupenky: bit.ly/ED2_LimityTelesnosti
Projekt Emergency Dances vznikl v koprodukci s Palácem Akropolis a za podpory Ministerstva kultury ČR, hlavního města Praha, Státního fondu kultury ČR, fond na podporu umenia SR a studia Citadela
www.tantehorse.cz
24. a 27. 10. 2019 | 20:00 | Palác Akropolis
Ondřej Holba – And Who Is Useless Now?
Námět, režie: Ondřej Holba
Dramaturgie: Heli Väätäinen (FIN)
Účinkuje: Florent Golfier (FR/CZ)
Vstupenky: bit.ly/AndWhoIsUselessNow
Projekt "And Who Is Useless Now?" vznikl v koprodukci s CIRQUEON - Centrum pro nový cirkus, Palácem Akropolis a za podpory Ministerstva kultury ČR a hlavního města Praha.
Představení je částečně v českém a anglickém jazyce.
www.kolektiv5.cz
zdroj zprávy: Kateřina Sochací
Další zprávy
Ceny divadelní kritiky za rok 2023
(16.3.2024)
Na jeviště Mahenova divadla se po 30 letech vrací Gogolova komedie Ženitba
(Národní divadlo Brno, 14.3.2024)
DJKT pro letošní Noc s operou nastuduje dva mimořádné tituly – slavnostní operu Libuši a legendární muzikál Dracula
(Divadlo J. K. Tyla Plzeň, 13.3.2024)
Noční můra, nebo krásný sen? Klasika sci-fi žánru poprvé na českém jevišti.
(Městská divadla pražská, 12.3.2024)
Olomoucká činohra si po 27 letech připomene, jaký poprask způsobí jedny zapomenuté šle
(Moravské divadlo Olomouc, 12.3.2024)
Festival TANEC PRAHA 2024 spouští předprodej
(11.3.2024)