Zpráva
Pražské křižovatky 2023 - v říjnu a listopadu na Nové scéně Národního divadla
vydáno: 25.9.2023
Festival Činohry Národního divadla Pražské křižovatky přiveze do Prahy špičku nejen evropského divadla. V rámci programu se představí nejnovější projekt Susanne Kennedy, který vznikl v koprodukci s Pražskými křižovatkami.
Pražské křižovatky jsou festivalem Činohry Národního divadla, jejíž umělecké vedení festival tvoří i kurátorsky. Za léta své existence si vydobyl výjimečné postavení na české divadelní scéně jako jedinečná příležitost vidět mimořádné produkce předních světových režisérů. Program letošního šestého ročníku (resp. osmého, zahrneme-li i dva roky „covidového“ formátu rozloženého festivalu do celé sezony) je soustředěný do první poloviny října, kdy do Prahy přiveze inscenace Limbo Victora de Oliveiry, Oskara tanečního souboru Kukai Dantza a Marcose Moraua (La Veronal), ANGELA (a strange loop) Susanne Kennedy a Markuse Selga a jako listopadovou ozvěnu country operu Burt Turrido. An Opera souboru Nature Theater of Oklahoma.
-----
PROGRAM:
čtvrtek 5. 10. 2023 ve 20:00 na Nové scéně
Victor de Oliveira: Limbo (Portugalsko)
úterý 10. 10. 2023 ve 20:00 na Nové scéně
Kukai Dantza a Marcos Morau / La Veronal: Oskara (Španělsko)
sobota 14. 10. 2023 a neděle 15. 10. 2023 ve 20:00 na Nové scéně
Susanne Kennedy a Markus Selg: ANGELA (a strange loop) (Německo)
čtvrtek 16. 11. 2023 a pátek 17. 11. 2023 v 18:00 na Nové scéně
Nature Theater of Oklahoma: Burt Turrido. An Opera (USA)
-----
Dramaturgyně Pražských křižovatek Nina Jacques o letošním programu:
Program festivalu Pražské křižovatky je pečlivým kurátorským výběrem dramaturgie Činohry ND. Podle jakého kritéria vybíráte inscenace a tvůrce? Jaké divadlo vás pro festival zajímá?
Snažíme se, aby inscenace byly výběrem toho nejzajímavějšího, co se na současných evropských, ale i světových jevištích děje, a aby reflektovaly společenská, politická a lidskoprávní témata. Jsou to všechno tvůrci, kteří zkoumají jak být spolu, jak žít dohromady jako společnost, jak si vzájemně více porozumět. Pro festival je důležité, aby inscenace byly jedinečné i v tom, jaké používají divadelní prostředky, jakým způsobem tvůrci pracují s novými technologiemi. Zajímají nás tvůrci, kteří hledají, ptají se po smyslu života a nespokojují se s tím, co už o světě víme.
Letošní ročník Pražských křižovatek zastřešují témata identity a reprezentace. Jednalo se o vnějškové rozhodnutí dramaturgického týmu festivalu, nebo se témata vyloupla až na základě pozvaných inscenací?
To jsou podle mě dvě spojené nádoby. To téma identity, kdo za koho dnes vlastně může mluvit, čí hlas je nejvíce slyšet a kdo by měl naopak dostat prostoru víc, je dnes všudypřítomné, je cítit, že celý západní svět překalibrovává svůj vztah ke zbytku světa, reflektuje se postkoloniální minulost, ale i jednotlivci čím dál hlasitěji mluví o tom, že je příležitost změnit náš pohled na společenské uspořádání, aby bylo spravedlivější, tolerantnější a rozmanitější. Je to zřejmé i v divadelním světě, kde se na festivalech a v jednotlivých divadlech toto téma skloňuje ve všech podobách. Je tolik příběhů, kolik je na světě lidí, a to je pro divadlo nesmírně vzrušující.
Co všechny čtyři inscenace z našeho programu spojuje, je citlivost vůči těmto příběhům, vůči hlasům marginalizovaných a originální způsob zpracování. Victora de Oliveiru jsme viděli ve francouzském Rennes během hostování Činohry s inscenací Rej na tamním festivalu, a aniž bychom tušili, co nás čeká, tak nás Limbo úplně strhlo. Jde o monolog performera Victora de Oliveiry, který je zároveň autorem svého textu a celého konceptu. Vypráví o svém dětství v Mozambiku, kde se narodil jako syn bílého portugalského otce a mosambické matky. Celá jeho rodinná historie je tak komplikovaná a on v sobě nese tolik identit, že jeho hledání vlastní hodnoty je nesmírně silné a autentické. V Mosambiku vypadal příliš evropsky, v Portugalsku zase příliš africky. Victor stojí po celou dobu představení na jednom místě, hýbe maximálně horní polovinou těla a jeho herecké umění je odzbrojující. To jen jako příklad jeden ze střípků příběhů, které na festivalu uvidíte.
Dovedete sama vybrat nějaký highlight letošních Pražských křižovatek?
Když člověk sestavuje program a dává si záležet na každé inscenaci, je těžké vybrat jednu, ale musím říct, že velkou radost mám z toho, že přivítáme v Praze poprvé německou režisérku Susanne Kennedy, která patří k největším osobnostem současné evropské režie. Její inscenace jsou vždy velice technicky složité, vyladěné do nejmenších detailů a není snadné je na festivalu uvést. Když jsem ANGELA (a strange loop) viděla ve Vídni, byla jsem nadšená z preciznosti projekcí se skvěle propracovanou hrou mezi živými herci a nahranou hlasovou smyčkou. Kromě toho, že je to ohromující a překvapivé, skvěle se tím tematizuje role divadla ve 21. století i kouzlo živého setkání teď a tady. Zároveň díky spolupráci se Susanne Kennedy a jejím týmem otevíráme novou éru festivalu, protože jsme jedním z koproducentů inscenace, a zařadili jsme se tak mezi instituce a festivaly, které dlouhodobě sledujeme a obdivujeme, jako jsou Volksbühne Am Rosa-Luxemburg-Platz, Wiener Festwochen, Festival d’Avignon, Festival d’Automne à Paris a další. Díky koprodukci také můžeme inscenaci ANGELA (a strange loop) uvést velice brzy po jejím vzniku u nás v Praze, což je pro pražské publikum jedinečná příležitost. Ale musím zopakovat – všechny inscenace jsou skvělé a moc všem doporučuji navštívit všechny čtyři!
(ptala se Kateřina Prášilová)
-----
PODROBNĚJŠÍ ANOTACE INSCENACÍ:
Victor de Oliveira: Limbo | 5. 10. 2023 ve 20:00 | Nová scéna
Victor de Oliveira – herec a režisér působící na mnoha významných evropských scénách – se v introspektivním autorském dramatu vyrovnává se svým původem a kořeny. Jeho prarodiče pocházejí z Evropy a Afriky, mezi svými předky má portugalské Židy, Indy i Číňany. Otevírá téma identity člověka jako pevného bodu, záchrany z pomyslného limba ztracených duší a příběhů. Inscenace Limbo získala prestižní cenu za Nejlepší inscenaci a Nejlepší text roku 2022, kterou každoročně uděluje Portugalská společnost autorů (Sociedade Portuguesa de Autores). Victor de Oliveira připravil pro letošní festival i workshop, který bude zaměřen na téma osobní historie na jevišti a možnosti jejího scénování. Zároveň se dotkne i tématu současné podoby dramatického psaní v Africe.
Námět, scénář, hraje: Victor de Oliveira
Dramaturgická spolupráce: Marta Lança
Kukai Dantza a Marcos Morau / La Veronal: Oskara | 10. 10. 2023 ve 20:00 | Nová scéna
Dva taneční soubory Kukai Dantza a La Veronal pod vedením jedinečného choreografa Marcose Moraua. Oskara propojuje dva světy choreografie a dva pohledy na tanec, osciluje mezi nejtradičnějšími kořeny a nejavantgardnějším výrazem. Zkoumá různé prvky baskické kultury, její pradávné i současné mýty a se zvláštní znepokojivou silou popisuje barvitou a emocionální cestu plnou symbolů a obrazů, která v sobě v konečném důsledku odráží celou dějinnou zkušenost lidstva.
Režie: Jon Maya Sein
Námět a choreografie: Marcos Morau
Tanečníci: Alain Maya, Beñat Pujana, Ibon Huarte, Martxel Rodríguez, Urko Mitxelena
Susanne Kennedy a Markus Selg: ANGELA (a strange loop) | 14. a 15. 10. 2023 ve 20:00 | Nová scéna
Téma identity a ponoru do otázek kolektivního (ne)vědomí přináší také další plánovaný host. Jedna z nejoriginálnějších představitelek současné evropské režie Susanne Kennedy vytvořila svou inscenaci ANGELA (a strange loop) spolu s multimediálním umělcem Markusem Selgem pro Théâtre National Wallonie-Bruxelles. Také v ní pracuje ve stylu pro ni typické posthumanistické estetiky s rafinovanou hrou herců, masek a multimédií. Festival Pražské křižovatky je koproducentem inscenace.
Koncept, text a režie: Susanne Kennedy
Koncept a scénografie: Markus Selg
Hrají: Diamanda La Berge Dramm, Ixchel Mendoza Hernández, Kate Strong, Tarren Johnson, Dominic Santia
Hlasy: Diamanda La Berge Dramm, Cathal Sheerin, Kate Strong, Rita Kahn Chen, Rubina Schuth, Tarren Johnson, Susanne Kennedy, Ethan Braun, Dominic Santia, Ixchel Mendoza Hernández, Marie Schleef, Ruth Rosenfeld
Koproducenti: Kunstenfestivaldesarts (Brusel), Wiener Festwochen (Vídeň), Festival d’Automne à Paris & Odéon – Théâtre de l’Europe (Paříž), Festival d’Avignon (Avignon), Holland Festival (Amsterdam), Národní divadlo / Pražské křižovatky (Praha), Romaeuropa Festival (Řím), Teatro Nacional de São João (Porto), Volksbühne Am Rosa-Luxemburg-Platz (Berlín)
Nature Theater of Oklahoma: Burt Turrido. An Opera | 16. a 17. 11. 2023 v 18:00 | Nová scéna
A zcela jiný typ zážitku přinese poté inscenace, která bude uvedena v listopadu, country opera oceňovaného amerického souboru Nature Theater of Oklahoma Burt Turrido. An Opera, v níž kromě originální hudební složky nechybí humor, a především chytrá metahra s tradiční formou i nejklasičtějšími zápletkami operního žánru.
Text a režie: Kelly Copper, Pavol Liška
Hrají: Gabel Eiben, Anne Gridley, Robert M. Johanson, Bence Mezei, Kadence Neill
Inscenace vznikla ve spolupráci Nature Theater of Oklahoma, Künstlerhaus Mousonturm a Schauspiel Frankfurt a je koprodukcí Wiener Festwochen, Festspillene i Nord-Norge (Arctic Arts Festival), Athens & Epidaurus Festival, Espoo City Theatre – The International Theatre of Finland, HAU Hebbel am Ufer, Noorderzon Festival of Performing Arts & Society, Zürcher Theater Spektakel a Kampnagel.
zdroj zprávy: Kateřina Ondroušková
Pražské křižovatky jsou festivalem Činohry Národního divadla, jejíž umělecké vedení festival tvoří i kurátorsky. Za léta své existence si vydobyl výjimečné postavení na české divadelní scéně jako jedinečná příležitost vidět mimořádné produkce předních světových režisérů. Program letošního šestého ročníku (resp. osmého, zahrneme-li i dva roky „covidového“ formátu rozloženého festivalu do celé sezony) je soustředěný do první poloviny října, kdy do Prahy přiveze inscenace Limbo Victora de Oliveiry, Oskara tanečního souboru Kukai Dantza a Marcose Moraua (La Veronal), ANGELA (a strange loop) Susanne Kennedy a Markuse Selga a jako listopadovou ozvěnu country operu Burt Turrido. An Opera souboru Nature Theater of Oklahoma.
-----
PROGRAM:
čtvrtek 5. 10. 2023 ve 20:00 na Nové scéně
Victor de Oliveira: Limbo (Portugalsko)
úterý 10. 10. 2023 ve 20:00 na Nové scéně
Kukai Dantza a Marcos Morau / La Veronal: Oskara (Španělsko)
sobota 14. 10. 2023 a neděle 15. 10. 2023 ve 20:00 na Nové scéně
Susanne Kennedy a Markus Selg: ANGELA (a strange loop) (Německo)
čtvrtek 16. 11. 2023 a pátek 17. 11. 2023 v 18:00 na Nové scéně
Nature Theater of Oklahoma: Burt Turrido. An Opera (USA)
-----
Dramaturgyně Pražských křižovatek Nina Jacques o letošním programu:
Program festivalu Pražské křižovatky je pečlivým kurátorským výběrem dramaturgie Činohry ND. Podle jakého kritéria vybíráte inscenace a tvůrce? Jaké divadlo vás pro festival zajímá?
Snažíme se, aby inscenace byly výběrem toho nejzajímavějšího, co se na současných evropských, ale i světových jevištích děje, a aby reflektovaly společenská, politická a lidskoprávní témata. Jsou to všechno tvůrci, kteří zkoumají jak být spolu, jak žít dohromady jako společnost, jak si vzájemně více porozumět. Pro festival je důležité, aby inscenace byly jedinečné i v tom, jaké používají divadelní prostředky, jakým způsobem tvůrci pracují s novými technologiemi. Zajímají nás tvůrci, kteří hledají, ptají se po smyslu života a nespokojují se s tím, co už o světě víme.
Letošní ročník Pražských křižovatek zastřešují témata identity a reprezentace. Jednalo se o vnějškové rozhodnutí dramaturgického týmu festivalu, nebo se témata vyloupla až na základě pozvaných inscenací?
To jsou podle mě dvě spojené nádoby. To téma identity, kdo za koho dnes vlastně může mluvit, čí hlas je nejvíce slyšet a kdo by měl naopak dostat prostoru víc, je dnes všudypřítomné, je cítit, že celý západní svět překalibrovává svůj vztah ke zbytku světa, reflektuje se postkoloniální minulost, ale i jednotlivci čím dál hlasitěji mluví o tom, že je příležitost změnit náš pohled na společenské uspořádání, aby bylo spravedlivější, tolerantnější a rozmanitější. Je to zřejmé i v divadelním světě, kde se na festivalech a v jednotlivých divadlech toto téma skloňuje ve všech podobách. Je tolik příběhů, kolik je na světě lidí, a to je pro divadlo nesmírně vzrušující.
Co všechny čtyři inscenace z našeho programu spojuje, je citlivost vůči těmto příběhům, vůči hlasům marginalizovaných a originální způsob zpracování. Victora de Oliveiru jsme viděli ve francouzském Rennes během hostování Činohry s inscenací Rej na tamním festivalu, a aniž bychom tušili, co nás čeká, tak nás Limbo úplně strhlo. Jde o monolog performera Victora de Oliveiry, který je zároveň autorem svého textu a celého konceptu. Vypráví o svém dětství v Mozambiku, kde se narodil jako syn bílého portugalského otce a mosambické matky. Celá jeho rodinná historie je tak komplikovaná a on v sobě nese tolik identit, že jeho hledání vlastní hodnoty je nesmírně silné a autentické. V Mosambiku vypadal příliš evropsky, v Portugalsku zase příliš africky. Victor stojí po celou dobu představení na jednom místě, hýbe maximálně horní polovinou těla a jeho herecké umění je odzbrojující. To jen jako příklad jeden ze střípků příběhů, které na festivalu uvidíte.
Dovedete sama vybrat nějaký highlight letošních Pražských křižovatek?
Když člověk sestavuje program a dává si záležet na každé inscenaci, je těžké vybrat jednu, ale musím říct, že velkou radost mám z toho, že přivítáme v Praze poprvé německou režisérku Susanne Kennedy, která patří k největším osobnostem současné evropské režie. Její inscenace jsou vždy velice technicky složité, vyladěné do nejmenších detailů a není snadné je na festivalu uvést. Když jsem ANGELA (a strange loop) viděla ve Vídni, byla jsem nadšená z preciznosti projekcí se skvěle propracovanou hrou mezi živými herci a nahranou hlasovou smyčkou. Kromě toho, že je to ohromující a překvapivé, skvěle se tím tematizuje role divadla ve 21. století i kouzlo živého setkání teď a tady. Zároveň díky spolupráci se Susanne Kennedy a jejím týmem otevíráme novou éru festivalu, protože jsme jedním z koproducentů inscenace, a zařadili jsme se tak mezi instituce a festivaly, které dlouhodobě sledujeme a obdivujeme, jako jsou Volksbühne Am Rosa-Luxemburg-Platz, Wiener Festwochen, Festival d’Avignon, Festival d’Automne à Paris a další. Díky koprodukci také můžeme inscenaci ANGELA (a strange loop) uvést velice brzy po jejím vzniku u nás v Praze, což je pro pražské publikum jedinečná příležitost. Ale musím zopakovat – všechny inscenace jsou skvělé a moc všem doporučuji navštívit všechny čtyři!
(ptala se Kateřina Prášilová)
-----
PODROBNĚJŠÍ ANOTACE INSCENACÍ:
Victor de Oliveira: Limbo | 5. 10. 2023 ve 20:00 | Nová scéna
Victor de Oliveira – herec a režisér působící na mnoha významných evropských scénách – se v introspektivním autorském dramatu vyrovnává se svým původem a kořeny. Jeho prarodiče pocházejí z Evropy a Afriky, mezi svými předky má portugalské Židy, Indy i Číňany. Otevírá téma identity člověka jako pevného bodu, záchrany z pomyslného limba ztracených duší a příběhů. Inscenace Limbo získala prestižní cenu za Nejlepší inscenaci a Nejlepší text roku 2022, kterou každoročně uděluje Portugalská společnost autorů (Sociedade Portuguesa de Autores). Victor de Oliveira připravil pro letošní festival i workshop, který bude zaměřen na téma osobní historie na jevišti a možnosti jejího scénování. Zároveň se dotkne i tématu současné podoby dramatického psaní v Africe.
Námět, scénář, hraje: Victor de Oliveira
Dramaturgická spolupráce: Marta Lança
Kukai Dantza a Marcos Morau / La Veronal: Oskara | 10. 10. 2023 ve 20:00 | Nová scéna
Dva taneční soubory Kukai Dantza a La Veronal pod vedením jedinečného choreografa Marcose Moraua. Oskara propojuje dva světy choreografie a dva pohledy na tanec, osciluje mezi nejtradičnějšími kořeny a nejavantgardnějším výrazem. Zkoumá různé prvky baskické kultury, její pradávné i současné mýty a se zvláštní znepokojivou silou popisuje barvitou a emocionální cestu plnou symbolů a obrazů, která v sobě v konečném důsledku odráží celou dějinnou zkušenost lidstva.
Režie: Jon Maya Sein
Námět a choreografie: Marcos Morau
Tanečníci: Alain Maya, Beñat Pujana, Ibon Huarte, Martxel Rodríguez, Urko Mitxelena
Susanne Kennedy a Markus Selg: ANGELA (a strange loop) | 14. a 15. 10. 2023 ve 20:00 | Nová scéna
Téma identity a ponoru do otázek kolektivního (ne)vědomí přináší také další plánovaný host. Jedna z nejoriginálnějších představitelek současné evropské režie Susanne Kennedy vytvořila svou inscenaci ANGELA (a strange loop) spolu s multimediálním umělcem Markusem Selgem pro Théâtre National Wallonie-Bruxelles. Také v ní pracuje ve stylu pro ni typické posthumanistické estetiky s rafinovanou hrou herců, masek a multimédií. Festival Pražské křižovatky je koproducentem inscenace.
Koncept, text a režie: Susanne Kennedy
Koncept a scénografie: Markus Selg
Hrají: Diamanda La Berge Dramm, Ixchel Mendoza Hernández, Kate Strong, Tarren Johnson, Dominic Santia
Hlasy: Diamanda La Berge Dramm, Cathal Sheerin, Kate Strong, Rita Kahn Chen, Rubina Schuth, Tarren Johnson, Susanne Kennedy, Ethan Braun, Dominic Santia, Ixchel Mendoza Hernández, Marie Schleef, Ruth Rosenfeld
Koproducenti: Kunstenfestivaldesarts (Brusel), Wiener Festwochen (Vídeň), Festival d’Automne à Paris & Odéon – Théâtre de l’Europe (Paříž), Festival d’Avignon (Avignon), Holland Festival (Amsterdam), Národní divadlo / Pražské křižovatky (Praha), Romaeuropa Festival (Řím), Teatro Nacional de São João (Porto), Volksbühne Am Rosa-Luxemburg-Platz (Berlín)
Nature Theater of Oklahoma: Burt Turrido. An Opera | 16. a 17. 11. 2023 v 18:00 | Nová scéna
A zcela jiný typ zážitku přinese poté inscenace, která bude uvedena v listopadu, country opera oceňovaného amerického souboru Nature Theater of Oklahoma Burt Turrido. An Opera, v níž kromě originální hudební složky nechybí humor, a především chytrá metahra s tradiční formou i nejklasičtějšími zápletkami operního žánru.
Text a režie: Kelly Copper, Pavol Liška
Hrají: Gabel Eiben, Anne Gridley, Robert M. Johanson, Bence Mezei, Kadence Neill
Inscenace vznikla ve spolupráci Nature Theater of Oklahoma, Künstlerhaus Mousonturm a Schauspiel Frankfurt a je koprodukcí Wiener Festwochen, Festspillene i Nord-Norge (Arctic Arts Festival), Athens & Epidaurus Festival, Espoo City Theatre – The International Theatre of Finland, HAU Hebbel am Ufer, Noorderzon Festival of Performing Arts & Society, Zürcher Theater Spektakel a Kampnagel.
zdroj zprávy: Kateřina Ondroušková
Další zprávy
V Brně jede metro leda do zásvětí
(Národní divadlo Brno, 29.11.2024)
Novou scénu DJKT rozzáří jeden z nejzábavnějších klasických muzikálů posledního půlstoletí
(Divadlo J. K. Tyla Plzeň, 27.11.2024)
Maminko, můžu jít tatínkovi na svatbu? Divadlo pod Palmovkou uvede irskou černou komedii U Kočičí bažiny
(Divadlo pod Palmovkou, 23.11.2024)
Kahudova Bytost v režii Kamily Polívkové
(Divadlo X10, 22.11.2024)
Divadlo Kalich se naplní nadějí
(Divadlo Kalich, 22.11.2024)