Zpráva

Tamura provede diváky postapokalyptickou krajinou
vydáno: 16.9.2018
Premiérou Tamura Terezy Bartůňkové, Jana Čtvrtníka a kol. zahájí v úterý 18. 9. od 20 h. svou novou sezonu pražské divadlo Alfred ve dvoře. Mladí tvůrci zvou diváky chystané inscenace na mimořádně sugestivní audiovizuální pouť postapokalyptickou krajinou.

Tamurova poslední cesta. Pod nohama sopečný štěrk, do zad se opírající žhnoucí slunce. Zvukovou kulisu tvoří jen jeho vlastní, plytký dech, přehlušovaný nepravidelnými výbuchy někde v dálce. Kam až oko dohlédne, rozkládá se krajina spalovaná slunečním žárem a ohni, pořád hořícími na planinách. Všudypřítomný dusivý kouř. Bezmoc a zoufalství. A zatímco voják Tamura umírá někde mezi válečným konfliktem a ekologickou katastrofou, dostává divák prostor pro meditaci a imaginaci, stejně jako pro zvědomění blížící se apokalypsy.

Autorská inscenace Terezy Bartůňkové, Jana Čtvrtníka a kol. volně navazuje na jejich předchozí společný projekt Dialog. Tentokrát byla tvůrcům inspirací kniha japonského prozaika Šóhei Óoka Ohně na planinách. Hutný obsah parafrázují autoři inscenace do silného audiovizuálního zážitku na pomezí rozhlasové hry, koncertu a komiksu. Zvuková, hudební i vizuální složka přitom vznikají a mísí se v reálném čase přímo na scéně.

„Kniha Ohně na planinách, která pro mě byla inspirací, je pouze jedním příběhem proměny člověka a krajiny. Ale ten pocit úzkosti a bezmoci, který ve čtenáři zanechává je univerzální a nepříjemně aktuální. Sama vnímám až příliš mnoho věcí, které ve mně vzbuzují pocit strachu, úzkosti, zoufalství. TAMURA je svědectvím blížící se apokalypsy i kondenzací pocitů, které v nás každodenně vyvolávají zprávy o tom, že svět se neubírá úplně správným směrem,” dodává Tereza Bartůňková.

Současně s představením vzniká v postprodukci ilustrátorky Lucie Lučanské také doprovodná obrazová publikace. Hlavní vizuální složkou inscenace jsou totiž projekce obrazů, které vznikaly různými technikami – perokresbou, malbou na laboratorní sklíčka nebo kolážemi fotografií z mikroskopické kamery. Bartůňková a kol. pak obrazy animují přímo na scéně pomocí vrstvení, prosvěcování i zvuku, ale zcela beze slov. Text jako hlas vypravěče se pak objevuje až právě v doprovodné publikaci, kterou bude možné zakoupit na místě, v Alfredu ve dvoře.

zdroj zprávy: Barbora Šlapáková