Počet komentářů: 0
Nový komentář

Blog návštěvníků i-divadla

Pro napsání nového článku se, prosím, přihlaste.
Brněnská Noc na Karlštejně jako příjemné retro

Brněnská Noc na Karlštejně jako příjemné retro


Kateřina Šebelová | 24. 6. 2014

Autoři: Karel Svoboda, Zdeněk Podskalský, Jiří Štaidl, Eduard Krečmar

Režie: Igor Ondříček

Kostýmy: Andrea Kučerová a Klára Čoupková

Scéna: Jaroslav Milfajt

Hudební nastudování: Karel Cón

Choreografie: Michal Matěj

Hrají: Hana Holišová, Jaroslav Matějka, Lukáš Janota, Andrea Březinová, Jiří Mach, Zdeněk Bureš, Zdeněk Junák, Aleš Slanina, Lucie Zedníčková a další.

Slavnou muzikálovou komedii Noc na Karlštejně uvedlo premiérově Městské divadlo Brno 22. června 2014 v prostorách Biskupského dvora pod širým nebem. Jedná se tak o plánovaný trhák sezóny z produkce tohoto souboru, který byl uveden prozatím pouze na Biskupském dvoře a během krátké doby byl zcela vyprodaný. Muzikál, který se proslavil díky stejnojmennému filmu Zdeňka Podskalského z roku 1973, hýřil hvězdným obsazením a zapsal se do srdcí několika generací diváků. O totéž se pokusili i v Městském divadle. Muzikál Noc na Karlštejně byl poprvé představen na divadelních prknech v roce 2004 v pražském Hudebním divadle Karlín, kde se úspěšně reprízuje již deset let. S úspěchem muzikál také uvedli divadelní soubory v Ostravě, Ústí nad Labem, Olomouci nebo Plzni.

Slavná hra Jaroslava Vrchlického

Původní veselohru napsal básník Jaroslav Vrchlický. Inspiroval se legendou, podle které na Karlštejně nesměly pobývat ženy. Inscenace se hrála v Národním divadle a v době svojí premiéry roku 1884 sklidila velký úspěch. Film Zdeňka Podskalského zajistil Noci na Karlštejně diváckou nesmrtelnost. Hudbu k muzikálu složil Karel Svoboda, o libreto se postaral Zdeněk Podskalský a otextoval Jiří Štaidl. Upravená verze divadelního muzikálu obsahuje navíc tři písně s textem Eduarda Krečmara a také scénu z korunovace královny Elišky Pomořanské.

Příběh z období otce vlasti

Nenajdeme asi moc lidí, kteří by neznali zápletku muzikálu Noc na Karlštejně. Film běží v televizi i několikrát ročně. Hrad Karlštejn za vlády Karla IV. má jednu zásadu, do jeho prostor nesmí vstoupit žádná žena. Novopečená královna Eliška Pomořanská si svého chotě moc neužije, císař je neustále pryč a silně zaneprázdněn královskými povinnostmi. Proto se císařovna rozhodne na hrad v přestrojení vniknout, a tím nesmyslný zákaz porušit a setkat se konečně s milovaným mužem. Podporu jí nabídne sám arcibiskup pražský, Arnošt z Pardubic. Stejný nápad má také potřeštěná Alena, která na hrad pronikne za svým milým Peškem, hlavně aby dokázala, že si tím jeho lásku zaslouží. Ženy jsou však spatřeny a v podhradí se začíná šířit zvěst, že na hradě je žena. Aby toho nebylo tak málo, na Karlštejn přijíždí samotný král...

Bez orchestru i složité scénografie

Noc na Karlštejně se tvůrci brněnské verze rozhodli pojmout po svém a film slepě nekopírují. Místo složité scénografie využili historických reálií Biskupského dvora a dominanty věží Petrova. Jedinou výraznou komponentou scény jsou naznačené zdi hradeb a k tomu několik židlí, stůl s hostinou. Autorský tým se rozhodl pro variantu bez živého orchestru, a proto zní prostorem hudba ze záznamu. Herci využívají historického prostranství, vidíme je na ochozu, kde vlají prapory, mezi řadami diváků, podél stěn dvora, a nad nimi kralují věže Petrova. Dalo by se v podstatě říci, že si scénografové vystačili pouze s nabízeným prostorem. Navíc hra pracuje s historickými projekcemi promítanými přímo na zdi dvora, které navozují pocit, že se diváci nacházejí přímo na Karlštejně.

Co se týče kostýmů, obě kostymérky vytvořily zajímavou směs kostýmů. S výjimkou vojenských modrošedých uniforem připomínajících spíše džíny a „divokých" košilí je oblečení pestrou a příjemnou podívanou. Zvláště u obou hlavních postav se práce podařila. Výpravné, jemné a vkusné kostýmy zapadnou do děje bez problémů.

Herci v dobré kondici

V hlavní roli královny Elišky se představí držitelka Thálie Hana Holišová. Holišová po herecké ani pěvecké stránce nezklame, zvládá s přehledem charismatickou královnu při korunovaci, odkryje duši jako milující žena a obstojí i v roli královny převlečené za páže. Bez potíží zvládne i nejočekávanější okamžik večera píseň Lásko má, já stůňu, kterou zazpívá s přehledem, a přitom nepostrádá charisma.

Jaroslav Matějka, který ztvárňuje Karla IV., byl alespoň pro mne milým překvapením večera. Matějka, který nepatří k hercům, kteří by hlavní role sypali z rukávu, se role Karla IV. zhostil s šarmem a noblesou a je dobře, že konečně dostal více prostoru. Andrea Březinová ztvárňující ztřeštěnou Alenu pobaví a s lehkostí zazpívá i okouzlí ve scéně, když živelně řádí mezi zbrojnoši. Zdeněk Bureš v roli Arnošta z Pardubic se svým příjemným hlasem se s rolí moudrého duchovního popasuje rovněž dobře. Divácky vděčná je i dvojice Jiří Mach – Lukáš Janota ztvárňující jeruzalémského a cyperského krále Petra a bavorského vévodu Štěpána.

Pěvecky ani herecky nelze souboru co vytknout. Company zbrojnošů v rozpustilém čísle dokonale pobaví. Kromě zpěvu inscenaci nechybí ani šermířská čísla, žonglování, k dobrým nápadům patří scéna hledání ženy na hradě, kde herci běhají s hořícími pochodněmi. Navíc herci maximálně využívají daného prostoru, pohybují se mezi diváky a pracují s nimi, což je příjemné, a navozují tak pohodovou atmosféru.

Zajímavost

Herečka Hana Holišová, která se v brněnské Noci na Karlštejně představí v hlavní roli královny Elišky, si zahrála v tomto muzikálu již podruhé. Poprvé ztvárnila temperamentní Alenu na prknech Hudebního divadla Karlín, kde hostuje dodnes.

Hlavně nesrovnávat

Brněnská Noc na Karlštejně nabídne divákům příjemné retro vzpomínání. Pokud se však na ni vypravíte s cílem srovnávat s filmem, není to úplně dobrý nápad a můžete odejít zklamáni. Brněnská verze je jiná, třeba svým venkovním vyjádřením děje v historickém prostoru, a ano, také rozhodně není dokonalá. Tvůrci se snažili oslovit diváka jinak, a jejich úsilí bude jistě korunováno úspěchem. Muzikál rozhodně není stoprocentní, ale jedná se o dobré, lehké a nenáročné představení, kde si divák odpočine od starostí běžného dne. Přesto však právě svým odlišením nabízí netradiční podívanou, kde se diváci pobaví, zanotují si známé hity a vězte, že některé z nich mohou utkvět v hlavě i dlouho po představení. A klidně se pak může stát, že třeba píseň Hoja hoj, vás bude provázet i druhý den na cestě do práce. Ani toto není rozhodně vyloučené.

http://www.epochtimes.cz/2014062422178/Brnenska-Noc-na-Karlstejne-jako-prijemne-retro.html


Další články tohoto uživatele na blogu


Komentáře k tématu bloguPřidat komentář

Přidat komentář

Zatím zde není žádný komentář.