Blog uživatelů i-divadla

A ono je to duté
vydáno: 21.4.2022, Studený Čumáček

30%

Nová inscenace Krásky a zvíře. Hrubín. V Národním naposled 1980. Ještě předtím Herzův děsivý polohorror Panna a netvor, 1978. Krása a hrůza. Hudba, kostým, scénický pohyb, Hrubínovo přebásnění. Co by se ještě tak mohlo pokazit. 
No, hodně. Ale popořadě, nespěchat.  
Cirkusová estetika. Věčný zdroj pro umění všeho druhu, včetně umění jevištního. Koneckonců, cirkus a jeho umění je tu možná déle než tradiční divadelní formy, z nichž třeba pantomima je zcela převzatým uměním cirkusovým. Estetika klaunů a klaunství od tradičních pierotů, na ně navazujících bílých a “plačících” klaunů, módní vlivy klaunů “big smile” a klaunů, kteří plnili roli stavěčů a bavičů mezi čísly, se historií cirkusu táhne od počátku, stejně jako umění práce se zvířaty, drezura, žonglování a balanc, práce na drátě, kaučuk a mnohé další. A ano, cirkus sám o sobě je také umění, byť je často označován za umění “nízké”. K cirkusovému životu patří také uzavřenost tradičních cirkusových rodin, často pejorativně onálepkovaných jako “světští”.  
Tohle všechno je obecně známé. Existuje řada přístupných literárních i odborných děl na cirkusová témata, filmy populární i méně populární, filmy dokumentární, specializované sbírky fotografií, plakátů, rekvizit, ba i celé muzeum (české loutky a cirkusu v Prachaticích). Je tedy dostatečně z čeho brát, kde se inspirovat...a že by selhala příprava?  
Jediné, co v tomto smyslu neselhalo, je práce kostýmní výtvarnice Lindy Boráros. Přesně vystihla kontrast lesklých a tylových materiálů s otrhanými cáry, její zřetelná inspirace kostýmů pro hudebníky skutečnou uniformou Cirkusu Humberto je potěšující.  
Hudební stránka inscenace je slabší, žádné klasické “otisky” jako Fučíkův Vjezd gladiátorů ani další typické pochody, kvapíky či gallopy, ani náznak. Nic. Ok, tak asi bylo třeba věnovat větší pozornost písním... 
Scénograf pravděpodobně nikdy neviděl fotografie vnitřního uspořádání starého pražského zimoviště Československých cirkusů a varieté. Zaniklo, dnes ho již připomíná jen název ulic-Cirkusová, U zimoviště a Kludských v Horních Počernicích. Ta ohyzdná “betonová” stěna je totiž velmi podobná, zde je však téměř s jistotou přání otcem myšlenky. Normální divák to nepozná, ale asi v tomto smyslu nejsem normální.  
A možná je to jen detail, ale tradiční cirkusová rodina / rodina Krásky by nikdy nedovolila, aby si muž “z privátu” (ne-světský) / Filipán vzal dívku z tradiční rodiny a byl přijat do podniku bez dvou podmínek:  
peníze nebo vybavení, ideálně obojí 
nový triks    
Filipánův kostým nenaznačuje, že by měl peníze (je příliš tradiční) a do podniku žádný nový triks evidentně nevnesl, nic nepředvádí.  
Hrubínovo libreto prošlo krutým proškrtáním. Že zmizela jedna mužská postava / Filipec, to se dá usmlouvat existencí siamských dvojčat (ačkoli i v tomto smyslu historie tzv. Freaks nabízí několik párů siamských dvojčat, mužů i žen, kteří měli/y oba/obě manžely/lky ). A ten zbytek...je jako když vám náhle zešílí kadeřník, očeše vás jako vítr hrušku na podzim a pak se vám sladce oznamuje: “Jste spokojen.” Ne, nejsem.  
Jen těžko se mi mluví o herecké práci...ono není mnoho o čem. Bohužel. Prakticky nikdo mě nepřesvědčil, že je pro něj postava nějak blízká či důležitá. A jen na okraj, nebylo by mladší Zvíře? Vážně ne? Opravdu?  
Váhám u pohybové stránky představení. Až skvělý, plastický a mluvící obraz černých tanečníků bez tváře, kteří však často sloužili jen jako podpěra nebohého k popajdávání odsouzeného Zvířete, několik výtečných tanečnic s obručí, siláka, muzikantů a klaunů, těm poklonu složím.  
Někdy si z představení skládám mentální krabičky na vzpomínky. Krabička na Manon, krabička na Othella. Ale tahle pěkně barevně omalovaná a hezkými látkami vystlaná krabička s flitry a cetkami na víčku, krabička Kráska, bude znít dutě. Nepředvedla nic, co by do ní mělo smysl uložit. Nespokojím se s klouzáním po povrchu a neherectvím.  


Další články tohoto uživatele na blogu


Komentáře k tématu bloguPřidat komentář

Přidat komentář

Zatím zde není žádný komentář.