Z tiskových konferencí

CESTY – největší projekt v historii Cirku La Putyka
vydáno: 29.11.2019
Na konci listopadu, již půl roku před premiérou, začínají zkoušky největšího projektu v historii souboru Cirk La Putyka – velkolepého představení CESTY, které bude uvedeno pouze čtyřikrát od 25. do 27. dubna 2020 v novém prostoru O2 universum. Vedle autora konceptu a principála souboru Rostislava Nováka mladšího se na představení režijně podílejí přední světoví tvůrci – Maksim Komaro (Circo Aereo), Daniel Gulko (Cahin Caha), Tilde Björfors (Cirkus Cirkör) a Ethan Law (Cirk La Putyka).


Představení, ve kterém vystoupí na čtyřicet akrobatů, herců, tanečníků a hudebníků, provede diváky dějinami cirkusu u nás, zavede je na cesty, kterými se cirkus ubíral a z nichž Cirk La Putyka čerpá a je jejich součástí. Od kočovných loutkářů 19. století přes cirkus počátku 20. století, meziválečnou avantgardu a Osvobozené divadlo, protektorát, znárodnění cirkusů, rozvoj moderní pantomimy, sametovou revoluci, období do založení souboru, samotnou desetiletou historii Cirku La Putyka, a na závěr pak pohled do budoucnosti a oslava s diváky. Představení CESTY bude vhodné i pro dětského diváka (doporučení je od 7 let).

pokračovatelé rodové tradice, v 9. a 8. generaci: Šimon Novák a Rostislav Novák ml.
pokračovatelé rodové tradice, v 9. a 8. generaci: Šimon Novák a Rostislav Novák ml.


Vstupenky na všechna čtyři představení jsou již v prodeji, a to v síti Ticketmaster. V případě diváckého zájmu Rosťa Novák nevyloučil zopakování někdy v budoucnu.

Velikosti produkce a náročnosti připravovaných akrobacií a choreografií odpovídá i plánované jeviště o délce 38 metrů a šířce 7 metrů, které bude stát napříč arénou a diváci se díky tomu dostanou do blízkosti všech účinkujících. Tedy jak se to vezme, O2 universum je obří prostor, počítá se s tím, že představení bude sledovat až 3,5 tisíce diváků! Autorem je scénograf Martin Vybíral. Kostýmy navrhuje Kristina Záveská, hudbu zastřeší kmenový autor souboru Jan Blacar.

…Rekordní jsou i ceny vstupenek, na lepší místa začínají na 1290 Kč, nejblíže účinkujícím budete za 2290 Kč.

Představení Cesty v O2 universum je vyvrcholením oslav deseti let souboru, které probíhají již letos na podzim a zahrnují například uvedení filmového záznamu Up End Down Symphony v kinech, nabitého programu na Jatkách78, derniéry některých inscenací, hostování po České republice nebo uvedení prvních inscenací v místech jejich vzniku a premiér. V únoru 2020 proběhne odložená premiéra inscenace Don´t Quijote v režii dvojice SKUTR, ve které se v hlavních (a jediných) rolí představí principál souboru Rostislav Novák ml. se svým dlouholetým přítelem Jiřím Kohoutem.

Maksim Komaro, Daniel Gulko
Maksim Komaro, Daniel Gulko


„Nechceme výročí souboru oslavit jen setkáním se skleničkou v ruce, ani vytvořit kabaret či sled čísel z naší historie,“ nechal se již dříve slyšet Rosťa Novák. „Cirk La Putyka kráčí po novocirkusové cestě už deset let. Kde ale tato cesta opravdu začala? S novým cirkusem ve Francii? S Osvobozeným divadlem či tradičním cirkusem? Nebo u kočovných loutkářů v 19. století?,“ ptá se dále. Z této inspirace unikátní představení čerpá. „Cirkusáci jsou vždy na cestách, ať už hrají na ulici, v šapitó nebo v kamenných divadlech. Na cestách tvoří, setkávají se a rozcházejí. Rozrůstají se o nové generace, kterým ty starší přenechávají místo. Jednou jde o cirkus se zvířaty, jindy bez nich. Stále je to ale cirkus. Cirkus života,“ doplňuje Rosťa Novák ml., který je v 8. generaci pokračovatelem slavného loutkářského rodu Kopeckých. Ne náhodou projekt CESTY se odpíchne od roku 1923, kdy se v maringotce na štaci ve východočeské Ostroměři narodil jeho dědeček Matěj Kopecký, který mj. byl dlouholetým členem Divadla Drak. A byl nositelem stejného jména jako zakladatel rodu (obrozenecký loutkář Matěj Kopecký (1775-1847), pozn. red.).

Na jednom jevišti se setkají členové Cirku La Putyka z různých etap jeho vývoje, kteří spolu za posledních deset let vytvořili řadu představení a procestovali Českou republiku i velký kus světa. „V představení se potkají na společné cestě jednotliví režiséři, zhruba čtyřicet umělců několika národností a generací. Jejich zkušenosti se protnou. Nabídnou zážitek,“ říká Rosťa Novák ml. I samotné obrovské jeviště zachytí téma cest, všechny choreografie a scény budou založené na pohybu zleva doprava, vše bude v neustálém pohybu…

Rosťa Novák ml.
Rosťa Novák ml.


„Teď začínáme první společnou laboratoří, budeme se dotýkat nejen jednotlivých historických kapitol, ale i jednotlivých cirkusových technik, které bychom do představení chtěli dostat. Koncepce se bude opírat o roky, které jsou (pro mě) zajímavé, ať je to již zmiňovaný rok 1923, dále rok 1936, kdy ukončil činnost Cirkus Kludský, největší evropský cirkus své doby, bude nás zajímat situace za druhé světové války a následně období 48-68 a 69-89, tedy doba československých cirkusů nebo zlatého věku české pantominy. A rád bych zohlednil i rok 2009, rok založení naší company. Společně se také zamyslíme, kam se nový cirkus může dostat v budoucnu,“ přibližuje Rosťa Novák ml. „Projektem CESTY uzavřeme desetiletku a jakousi 1. etapu naší company a zároveň se vydáme na novou cestu. Jsem moc rád, že jsou u toho vzácní hosté. Koncept představení počítá s tím, že každý z režisérů bude zpracovávat určitý „časový úsek“ a po svém zapojí novocirkusové disciplíny. Jsme hodně různorodí, každý pracujeme jiným způsobem, přesto chceme společně tvořit a setkávat se. Pro mě osobně je to vždy magický zážitek poslouchat je, naslouchat jim a respektovat je. Mimochodem, všichni nám velice pomohli v našich začátcích, kdy jsme byli úplně bez zkušeností.“

Ethan Law, Tilde Björfors
Ethan Law, Tilde Björfors


„S pokorou i jistým bláznovstvím se pokusím přistupovat k období od roku 1968 do sametové revoluce. S pokorou proto, že nevím, jestli vím dost o tom, co se v tehdejším Československu dělo. A budu se věnovat kapitalizaci lidské touhy. To bude moje téma,“ říká Maksim Komaro.

Daniel Gulko se soustředí na více období: „Nejprve na 20. a 30. léta. Pro mě toto vždycky byla umělecky zajímavá doba, ale zároveň vlastně i politicky, protože si myslím, že jde o dobu, jež má mnoho paralel s tím, co se děje v současném světě. Jako by nám hrozilo zopakování, byť zřejmě v jiné formě. Pak se budu věnovat 60. a 70. letům. Jednak proto, že jsem chtěl pracovat s Maksimem (smích) a jednak v sedmdesátých letech jsem se potkal se Ctiborem Turbou, což bylo setkání pro mě dosti určující…“


„Jsem velice šťastná, že jsem do tohoto projektu byla přizvána, i já ráda oslavím desetileté výročí Cirku La Putyka,“ říká Tilde Björfors. „Na rozdíl od kolegů se nebudu věnovat jednomu určitému časovému období, spíše se budu ptát, co tvoří duši cirkusu. Je to překračování vlastních hranic, přemáhání rizika? Neukazuje nám nový cirkus, jak překročit sama sebe a jak z rizika udělat možnost? Zároveň se chci věnovat metafoře, která se skrývá v šapitó: postaví se, odehraje se v něm možná poněkud bláznivé představení, na to se strhne, a putuje zas někam dál. Mou doménou dále budou tradiční cirkusové postupy, žánry… včetně těch, které už úplně vymizely…“
„…Což je třeba vystřelení člověka z kanónu - prostor na to snad bude,“ tajemně se usmál Rosťa Novák, „nebo taková chůze hlavou dolu na stropě šapitó…“.

společné foto
společné foto "narušované" akrobatickými kousky


„Na mně je věnovat se budoucnosti,“ významně pronesl Ethan Law. „Řekněme horizontu dvaceti třiceti let. Trendy, které již nyní pozorujeme v naší současnosti, jsou velice znepokojivé (jako například nárůst sledování, vliv dezinformací na myšlení lidí, ekologické hrozby), ale vidím i řadu důvodů pro optimismus: jsme svědky bouřlivého rozvoje technologií, které mohou být k užitku lidstva, jen je potřeba najít rovnováhu mezi technologiemi a člověkem. Stojím před otázkou a výzvou, před kterou jsem nikdy nestál: jak toto, proboha, ztvárnit scénicky a pomocí cirkusových prostředků!“ (smích)

.....
foto: Michal Novák