Z tiskových konferencí

Hra na „cizince“ v Divadle Na Fidlovačce
vydáno: 16.5.2018
Poslední premiérou sezony v Divadle Na Fidlovačce je situační, skvěle vypointovaná komedie Cizinec amerického dramatika Larryho Shuea. Nedávno tato scéna na svém repertoáru měla hru Magor od téhož autora, za jeho nejúspěšnější komedii je však považován právě Cizinec (v originále The Foreigner), kterou Shue napsal tři roky před svou tragickou smrtí. Hra byla poprvé uvedena v Milwaukee Repertory Theatre v lednu 1983 a obrovské salvy smíchu z publika z ní vytvořily lokální senzaci. Následovala řada ocenění a off-Broadway uvedení hry v New Yorku v roce 1984, které bylo vřele přijato jak kritikou, tak veřejností. V New Yorku se odehrálo téměř 700 repríz a hra patří ve Spojených státech k jedné z nejoblíbenějších komedií. Její kouzlo spočívá podle režisérky Kateřiny Duškové v tom, že „je to komedie, která v sobě skrývá několik žánrů – od situační komedie přes thriller až horor po klauniádu. Zároveň obsahuje ve velmi vtipném obalu velmi aktuální a důležité téma tolerance, souznění mezi lidmi bez ohledu na to, jakým jazykem mluví a jakou mají barvu pleti.“

Martin Písařík a Lukáš Pečenka pózují v dekoraci inscenace
Martin Písařík a Lukáš Pečenka pózují v dekoraci inscenace


Hra, kterou u nás již uvedlo Divadlo ABC (1998) nebo příbramské Divadlo Antonína Dvořáka (2012), nyní získala až tragikomickou aktuálnost, neboť u některých našich spoluobčanů fobie z jakýchkoli cizinců (i těch imaginárních!) dosahuje obludného maxima. To je jeden z důvodů, proč dramaturgie DNF se rozhodla tuto hru nasadit do repertoáru.

Veronika Čermák Macková, Martin Písařík, Kateřina Dušková
na tiskovce v klubu DNF: Veronika Čermák Macková, Martin Písařík, Kateřina Dušková


Hra má jednoduchou, avšak jevištně velmi funkční zápletku: Vojenský veterán Charlie, který trpí depresí, nechce s nikým komunikovat a povahou je velmi plachý, tráví čas v zapadlém penzionu. Aby se nemusel bavit s místními lidmi, raději předstírá neznalost řeči a jenom občas pronese něco ve svém vlastním podivném jazyce. Díky tomu, že je okolím považován za cizince, stává se svědkem tajných, až nebezpečných rozhovorů... Osazenstvo penzionu – stárnoucí majitelka Betty, mladá Catherine, její podivný bratr Ellard, její snoubenec reverend David i jeho přítel Owen, tak před ním začnou říkat věci, které by nikdy neříkali, kdyby nebyli přesvědčeni, že jim nerozumí. Charlie hraje roli cizince tak důkladně, že se mu podaří oklamat nejen ostatní, ale i sebe a svůj nedostatek sebevědomí...

V Divadle Na Fidlovačce roli Charlieho hraje Martin Písařík, který zve diváky na premiéru takto: „Mirduški omni boljéšna, mirlo aramznji brou pívno. Cizinec zmitna dotski Na Fidlovačce. Blasny.“

K tomu, jakou zkušeností je pro něj role, kde sice je téměř po celou dobu na jevišti, ale většinu času nemluví, Martin Písařík dodává: „Já jsem hodně ukecanej člověk, takže je to obrovsky těžké. Snažím se to dohnat pohybovými kreacemi a nápady. Protože jsem vlastně svědkem úplně všeho, tak mám tendence neustále něco připomínkovat, a tak to se mnou nemají ostatní úplně jednoduché. (smích) Postava Charlieho nikdy nevypne - zjistil jsem hodně rychle, jak tento styl herectví je vyčerpávající. Stále jsem v nějaké tenzi. I když vím, že v danou chvíli jsem až ten druhý plán, divák stejně bude sledovat mou postavu. Musím stále reagovat na dění okolo…“

Kromě Martina Písaříka se diváci mohou těšit na Zdeňka Maryšku, Ludmilu Molínovou, Vandu Chaloupkovou nebo Veroniku Čermák Mackovou, Lukáše Pečenku, Lukáše Rouse a Jiřího Racka.

Vanda Chaloupková, Lukáš Pečenka
Vanda Chaloupková, Lukáš Pečenka


„Hra těží z tradice zápletkové komedie a absurdního dramatu, obsahuje celou řadu žánrů – od klauniády přes detektivku k angažovanému dramatu. Momenty, kdy je člověk nucen hrát si sám se sebou i se situací, v níž se ocitl, jsou ozdravné a dokážou změnit svět. Člověk, zdánlivě bezmocný nýmand, se mocí hry stává hrdinou,“ říká dramaturgyně inscenace Kateřina Jonášová.

Režisérka Kateřina Dušková se nad tématem zamýšlí v tomto měřítku: „Podobně jako v Americe mají Ku-klux-klan, který po zvolení Trumpa zase nabírá na síle (i když to nyní mají založené „na lásce a rodinných hodnotách“), my žijeme v zemi, kde je registrováno více než čtyřicet vlasteneckých nebo nacionalistických organizací a spolků, přestože migrantů je tady něco přes šedesát jedinců. Ale strach z těch migrantů máme a ze všeho cizího, neznámého taky. A to je vlastně zásadní motiv této hry. Druhý důvod, proč jsme se pro Cizince rozhodli, je, že proti zlu se postaví ten handicapovaný. Zvítězí nad silou, která se zdá být nepřekonatelná. Ve chvíli, kdy tolik lidí dává hlasy Okumurovi či Zemanovi, si myslíme, že tato hra do divadla v České republice nyní prostě patří.“

herecká sestava inscenace Cizinec
herecká sestava inscenace Cizinec


„Každý z nás má netušené možnosti a dokáže velké věci, dostane-li příležitost. Byť na začátku obvykle slyšíme, že to nedokážeme, nebo na to nemáme. Často stačí se semknout s ostatními, nikdo z nich ani nemusí být hrdinou, ale společně to dokážou. Zlepší dejme tomu nejen něco okolo, ale především sama sebe. To je cesta k sebejistějším osobnostem se schopností empatie. ...Ale pořád se bavíme o velmi hravé inscenaci! Hra Cizinec potvrzuje, že nejlepší komedie jsou ty, které opírají o vážnější nebo o lidský rozměr,“ řekl na závěr Martin Písařík.

.....
foto: Michal Novák