Z tiskových konferencí

Mluvím, tedy jsem
vydáno: 12.11.2011
Znovu ve svém, pravděpodobně do května, hraje soubor Divadla v Dlouhé. „Rekonstrukce budovy, kde naše divadlo sídlí, ještě u konce ani zdaleka není. Ještě tuto sezonu budeme muset vydržet v bojových podmínkách, ale snad už od podzimu příštího roku nebudou diváci k nám do divadla procházet staveništěm,“ doufá Daniela Šálková, ředitelka Divadla v Dlouhé. Rekonstrukci provádí soukromý investor, takže Divadlo v Dlouhé jakožto nájemce nemá šanci toho moc ovlivnit.

Když hostující režisér Jan Mikulášek zkoušel Macbetha, tak se všude možně ozývalo vrtání, teď, když připravuje hru Dennise Kellyho Láska a peníze (Love and Money), to bylo rovnou za rachotu sbíječek. Sice tvůrci a herci využívali zkušeben Divadla pod Palmovkou či Divadla Na zábradlí, ale proces zrodu divadelní inscenace od jistého okamžiku vyžaduje přesun na jeviště...

Dennis Kelly je anglický dramatik s irskými kořeny. „Typický produkt londýnského předměstí, jeden z těch týpků, co trávil mládí popíjením. Jednou narazil na ochotnické divadlo a to ho jako v pohádce zachránilo. Debutoval jako dramatik až ve svých třiceti,“ poznamenala Lucie Kolouchová, která hru přeložila do češtiny.
Kellyho hry se u nás již objevily. Divadlo Letí uvedlo hru Usáma je hrdina (Osama the Hero), v Dejvickém divadle to byla hra Debris, do češtiny je přeložena i hra Bohové roní slzy (The Gods Weep). Pracuje se na českém překladu hry Po konci (After The End).
„Ti, co rádi škatulkují, zařazují Dennise Kellyho do nové vlny coolness, po Ravenhillovi, Kaneové. Ale není to až tak přesné. Kelly sice hovoří ve svých hrách o násilí, ale nepředvádí je scénicky,“ zdůrazňuje Lucie Kolouchová. „Zároveň ale tím, že vše „jen“ vypráví, rozmazává vnímání reality. Co je pravda a co historka? Jako by vyprávění a jeho účinek byly v hlavní roli. Kellyho hrdinové žijí, aby mohli vyprávět, testují své posluchače a jejich reakce a tak se utvrzují ve své existenci. Mluvím, tedy jsem.“

Divadlo v Dlouhé s potěšením oznamuje, že Dennis Kelly přijal pozvání a české premiéry své hry se dne 16.11.2011 zúčastní.

Štěpán Otčenášek, Jan Mikulášek
Štěpán Otčenášek, Jan Mikulášek


Kellyho hru o lásce v mnoha jejích podobách tvoří několik příběhů, které se rafinovaně prolínají, navíc je děj nezvykle vyprávěn pozpátku. Svět tohoto autora je plný zmatených a zraněných lidí, kteří neobratně předstírají, že vše je v nejlepším pořádku. Čím urputněji se snaží být normální, tím jsou šílenější.

Již podruhé v Dlouhé pracuje režisér Jan Mikulášek, opět se svým dvorním scénografem Markem Cpinem. Na další spolupráci se s nimi divadlo domluvilo hned po premiéře Macbetha. „S tím, že by mělo jít o současnou hru. Láska a peníze nás zaujala tím, že poukazuje na problémy, které se netýkají jenom anglické společnosti, ale jsou skoro identické s těmi našimi,“ říká dramaturg Štěpán Otčenášek.

Jan Mikulášek přiblížil, jak tuto hru vnímá on: „Téma textu a jeho nálady vycházejí z toho, jak současná společnost sama na sebe vytváří tlak a jednotlivci v ní žijící nejsou schopni mu čelit. Co jsme si na sebe upletli, v tom musíme žít. Sledujeme skupinu lidí, kteří se tváří, že se jim daří tomu tlaku odolávat a že oni jsou naprosto v pořádku. My ovšem vidíme, že tomu tak není. Ve skutečnosti si prošli hlubokou deziluzí a životními prohrami. Jediným způsobem jejich realizace je už jenom násilí, výbuchy agrese či destrukce vztahů, nebo věcí. Zní to temně, ale Dennis Kelly je velmi ironický autor, hlavní vlastnost jeho textů je potměšilost. Vše, co uvidíte, je navíc nezvykle členěné. Děj se vypráví pozpátku a co je zvláštní ještě víc, každý výstup má jinou formu. Akceleruje to napětí způsobem, s nímž jsem se dosud nesetkal. I když to nejprve svádí k razantnímu uchopení, opak je pravdou, hra je inteligentní, rafinovaná a přitom decentní.“

„Hra není temná, žádné násilí se v ní neodehrává, objevuje se skutečně jen v té verbální rovině. Krutost, ale s humorem... Velice rafinovaná kompozice hry je pro diváka velmi dobře a hlavně zábavně vymyšlená,“ dodal Štěpán Otčenášek.

Premiéra se uskuteční v den 15. výročí existence Divadla v Dlouhé. Bude to přesně patnáct let od chvíle, kdy tehdy nově vytvořený soubor zde odehrál první představení, šlo o inscenaci Sestra Úzkost, která byla do Dlouhé přenesena z Dejvického divadla. DvD uvažovalo, jestli na 16. listopadu nezařadit speciální slavnostní pořad, ale ono v Dlouhé vzhledem k výše zmíněným okolnostem se hůř plánuje. „Nakonec jsme se rozhodli, že výročí oslavíme pouze premiérou nové inscenace, větší slávu odložíme na poslední den tohoto roku, na kdy připravíme velký komponovaný program,“ prozrazuje Daniela Šálková.

Divadlo myslí i na své příznivce. K výročí Divadlo v Dlouhé vydává nové CD nazvané "Delší/další písně z Dlouhé". Na nosiči naleznete písně z inscenací Maškaráda, Lhář, Oněgin byl Rusák, Souborné dílo Williama Shakespeara ve 120 minutách, Naši furianti a dalších. „Celých našich 15 let jsme také shrnuli do publikace, která kompletně zmapuje naši činnost. Nebudou v ní chybět čísla a přehledy, ale od běžné ročenky se bude odlišovat mnoha studiemi, jejichž autory jsou např. Eva Šormová, Jan Kerbr, Jana Patočková, Kamila Černá, Markéta Dolníčková či Zdeněk Hořínek. Bude toho ke čtení opravdu hodně,“ slibuje Daniela Šálková.

Po premiéře nové inscenace se v programu Divadla v Dlouhé opět objeví Festival 13+, který si loni nuceně dopřál pauzu. Festivalu inscenací „pro nebezpečný věk“ se kromě domácího souboru zúčastní ostravské Divadlo Petra Bezruče, brněnský Buranteatr, olomoucké Divadlo Tramtarie, Geisslers Hofcomoedianten a další. Festival 13+ se koná v Divadle v Dlouhé od 23. do 27. listopadu.

-mys-