Počet komentářů: 0
Nový komentář

Za oponou

Muzikálová alternativa opět Na Prádle
[vydáno: 11.2.2018]
Produkční společnost art4rent, z.s., ve spolupráci s malostranským Divadlem Na Prádle, připravila českou premiéru amerického muzikálu Jonathana Larsona Tick, Tick… BOOM!. Podaří se navázat na předchozí výjimečný úspěch muzikálu RENT, uváděného v anglické i české verzi Na Prádle v letech 2013 – 2015? Pokud ano, tým kolem muzikálového herce Tomáše Vaňka by se pokusil pokračovat v práci s ještě větším zaujetím: „Rádi bychom odstartovali vlnu komorních muzikálů právě v tomto divadle. Stálý repertoárový provoz je sice vize budoucnosti, ale pro mě je to hnací motor. Bude záležet na zájmu diváků…,“ říká Tomáš Vaněk.

na zkoušce... Tomáš Vaněk, Peter Pecha, Lucia Jagerčíková, Martin Vokoun
na zkoušce... herci Tomáš Vaněk, Peter Pecha, Lucia Jagerčíková a režisér Martin Vokoun


Divadlo Na Prádle by se tak mohlo stát místem muzikálové alternativy, scénou pro odvážnější projekty. „Muzikál máme uložen jako jiný druh zábavy, ale tady není žádná velká výprava, žádné flitry ani peří… Larsonův Tick, Tick… BOOM! je, podobně jako RENT, niterná záležitost postavená na sdělení a herectví,“ vysvětluje režisér Martin Vokoun.
Můžeme to říci naplno: něco jako obdoba Off-Broadwaye by Praze slušela. Provokativní RENT byl zjevením na české muzikálové scéně. Ne zrovna líbivé téma a způsob provedení se stalo až jakýmsi manifestem toho, že muzikálové divadlo se dá dělat i jinak.

Peter Pecha, Tomáš Vaněk
Peter Pecha, Tomáš Vaněk


„Na druhou stranu kdybychom někde v zahraničí řekli, že muzikály Tick, Tick… BOOM! nebo RENT jsou alternativa, tak by se nám vysmáli. Obvykle totiž i tohle je vnímáno jako v podstatě komerční produkce,“ dodal k tomu Tomáš Vaněk.

Dvě díla, tentýž autor. Na tomto místě je důležité vidět kontext, že Tick, Tick… BOOM! vznikl několik let před RENTem. „Larson jej napsal coby třicetiletý. Původně šlo o dramatický muzikálový monolog pro jednoho herce, tedy něho samého. Nastavuje si témata, která posléze rozvíjí v RENTu, dopátráte se i hudebních motivů či inspirací. Je to autobiografické dílo a pojednává o něm a o problémech, které ve svých třiceti opravdu řešil. Chtěl psát muzikály, ale jinak, než co si žádá mainstream. Navozuje si otázku, jestli v tomto přesvědčení setrvat, nebo zdali nejít do korporátu, a vydělat si tak na barák. Pro nás je toto téma celkem aktuální a živé, neboť v této fázi jsme plus mínus všichni, kteří se na inscenaci podílíme,“ usmívá se Martin Vokoun.

Peter Pecha, Tomáš Vaněk, Lucia Jagerčíková
Peter Pecha, Tomáš Vaněk, Lucia Jagerčíková


Tick, Tick…BOOM! tedy odráží život skladatele Jonathana Larsona a odhaluje pochybnosti, úzkosti, nejistoty, které prožíval v období před uvedením RENTu, svého nejslavnějšího muzikálu. Až po té, co se stal slavným RENT, divadla na Broadwayi i West Endu projevila zájem i o tuto Larsonovu prvotinu. Poprvé uvedl toto dílo sám Larson jako sólové představení v roce 1990. Po jeho smrti se dramatik David Auburn rozhodl Tick, Tick… BOOM! rozepsat pro tři herce - premiéra této verze se uskutečnila v roce 2001 na Off-Broadwayi. Následovala premiéra v Londýně, americké národní turné, dva Off-Broadway návraty v letech 2014 a 2016, mnoho dalších lokálních i mezinárodní produkcí.

O český překlad díla se v potu a krvi (lehké to prý vůbec nebylo) postarali pánové Michal Zahálka a Jan Šotkovský.

Peter Pecha, Tomáš Vaněk, Lucia Jagerčíková
Peter Pecha, Tomáš Vaněk, Lucia Jagerčíková


Tomáš Vaněk, který ztvární postavu Jona, čili alter ego autora, pro tento muzikál oslovil své dva kolegy, Luciu Jagerčíkovou a Petera Pechu, s nimiž se na jevištích už nějaký čas potkává a které považuje za excelentní muzikálové herce. „No, popravdě, v první chvíli jsem pro postavu Michaela hledal černocha, tak se to všude v zahraničí inscenovalo, ale tady žádný černoch, který umí dobře česky, není, a tak jsem si vzpomněl na Petera… (smích)“

„Lucia s Peterem kromě toho, že hrají zásadní postavy jako přítelkyni nebo nejlepšího kamaráda, se na jevišti vyřádí i v dalších rolích, které procházejí životem hlavního hrdiny. Typově oddělit všechny ty figury je jistě zajímavý herecký úkol,“ dodal Martin Vokoun.



Lucia Jagerčíková, Tomáš Vaněk
Lucia Jagerčíková, Tomáš Vaněk


Vedle Tomáše Vaňka najdeme ve výčtu tvůrců ještě jedno jméno, které je neodmyslitelně spojeno s uvedením RENTu u nás. Není jím nikdo jiný než Steve Josephson, choreograf a režisér. „Požádali jsme ho, zdali by nám nepomohl s choreografií, než zase odletí do Ameriky…,“ prozrazuje Tomáš Vaněk.

Tvůrci muzikálu i přes jeho nízkorozpočtový charakter se drží filozofie, že muzikál bez živého orchestru je tak trochu faux pas. Herce bude doprovázet čtyřčlenná sestava hudebníků, přítomných přímo na jevišti.

Lucia Jagerčíková
Lucia Jagerčíková


„Ačkoli je Tick, Tick… BOOM! v současné podobě komorní jednoaktovkou pro tři herce, je zároveň naprosto plnokrevným muzikálem, kde se, stejně jako v RENTu, střídá nespoutaná rocková energie s mistrně vystavěnými baladami, v nichž nechybí emoce a až provokující niternost. Zároveň je skvělým pohledem do duší třicátníků, i proto je náš realizační tým ze stejné generace. Může to být příběh každého z nás,“ říká dramaturg Ondřej Doubrava.

Zbývá dodat, že fanoušci, kteří si RENT oblíbili, mají jedinečnou příležitost doplnit si do larsonovské mozaiky jeho prvotinu, avšak znalost RENTu není nezbytná. V muzikálu Tick, Tick… BOOM! si bezpochyby každý najde to své, včetně témat, o kterých se hraje.

Tomáš Vaněk, Lucia Jagerčíková, Martin Vokoun
Tomáš Vaněk, Lucia Jagerčíková, Martin Vokoun


Bohémský život neúspěšného umělce je skvělý. Je skvělý, když je vám dvacet. Je v pohodě, když je vám dvacet pět. Ale co když je vám už třicet. Třicet - ten věk, kdy byste měli už dělat dospělá rozhodnutí. Mít dobrou práci. Koupit si auto. Koupit si byt. Zkrátka stabilizovat celý svůj život.
Jon je nadějný skladatel, který sotva zaplatí nájem svého bytu na kraji SoHo. Bude mu třicet a jeho snem je uvést svou vlastní show na Broadwayi. Show, na které pracoval pět let. Jeho nejlepší přítel Michael svoje herecké ambice již dávno pověsil na hřebík a díky dobře placené práci si může dovolit nové BMW i pěkný byt na Upper East Side. Jonovi radí to samé – ať si konečně najde nějakou normální práci, která mu dovolí zbavit se špíny, těsných prostor, rozbitého potrubí. Zkrátka všeho, co dělá bohémský život zároveň nesnesitelným i vzrušujícím. Jonova dívka, Susan, je vcelku úspěšnou učitelkou baletu a sní o tom, že si společně s Jonem zařídí normální a obyčejný život. Ideálně v Cape Cod, zkrátka dál od rušného New Yorku. Půjde Jon dál za svým snem? Co když nikdo nebude chtít uvést jeho show? Neměl by se na to celé vykašlat rovnou a vzít raději klidnou a dobře placenou práci, kterou mu dohazuje Michael ve své firmě?

Premiéra se uskuteční 15. února, první repríza je pak na programu Divadla Na Prádle 19. února.

.....
foto: Michal Novák
fotografie byly pořízeny na zkoušce, herci mají civilní oblečení



Komentáře k tématu článkuPřidat komentář

Přidat komentář

Zatím zde není žádný komentář.