Z tiskových konferencí

Slavné broadwayské káčátko odehraje svůj příběh
vydáno: 13.9.2012
Muzikál Funny Girl patří již několik desetiletí do zlatého fondu hudebního divadla. A to nejen díky poutavému příběhu, ale především pro nápaditou hudbu skladatele Jula Styna. Z ústřední písně People se brzy stal skutečný světový hit, na čemž měla velký podíl i její interpretka a představitelka hlavní role Barbra Streisandová.

„Životní osudy hlavní hrdinky připomínají až pohádkový příběh o ošklivém káčátku. Na počátu se setkáváme s dívkou, která v desátých a dvacátých letech 20. století nesplňuje všeobecnou představu o ženské kráse a vůbec se nehodí do sboru ostatních děvčat. Ovšem stát se jednou z tzv. „Ziegfeld Girls“ je jejím velkým snem, a tak díky svému nadšení, talentu a odhodlání dokáže překonat počáteční nedůvěru okolí a nakonec se stane hvězdou. Nakolik její síla nespočívala v kráse, natolik i dokázala kompenzovat svým charismatem, dokonalým zpěvem a především obrovským smyslem pro humor. Z Fanny se stává úspěšná a diváky milovaná žena a do jejího života záhy také vstoupí i osudový muž Nick Arnistein, známý hazardní hráč...,“ přibližuje tento muzikál dramaturgyně Klára Latzková.

Funny Girl je muzikál, který tak trochu zůstává ve stínu muzikálu Hello, Dolly!. Oba se totiž dočkaly prvního uvedení na Broadwayi ve stejném roce (1964). Osm tehdejších nominací na ceny Tony zůstalo neproměněno, Dolly si zkrátka v tomto roce vydobyla dominantnější postavení a všechny ceny získala pro sebe.

Ačkoli jde o muzikál z 60. let, prvního českého uvedení se Funny Girl dočkala až v roce 1990, kdy ji v Hudebním divadle Karlín nastudoval režisér Petr Novotný. Od té doby je to titul, který se opakovaně vrací na jeviště našich divadel, takže MdB si tentokrát rozhodně nenárokuje, že přináší divákům „dramaturgický objev“. Opět je cílem řekněme konfrontace svých herců s tímto krásným muzikálem.

Na hlavní roli Fanny se v Městském divadle Brno pod vedením německého režiséra Pavla Fiebera připravují Radka Coufalová a Hana Holišová. Roli Nicka Arnsteina budou alternovat Lukáš Vlček a Aleš Slanina.

Českým divákům jméno režiséra Pavla Fiebera není neznámé, pro Městské divadlo Brno připravil již muzikály Cabaret (2003), Šumař na střeše (2006) a naposledy Evitu (2009). „Jsem rád, že se tento Němec s českou duší znovu vrací do své země, aby společně s naším souborem připravil inscenaci slavného komediálního muzikálu,“ prohlásil ředitel MdB Stanislav Moša. (Pavel Fieber je rodákem z Krnova.)

Pavel Fieber
režisér Pavel Fieber


Fanny Briceová není, jak podotýká Klára Latzková, vymyšlená postava: „Je to skutečná herečka, která ve své době vládla na Broadwayi, měla několik vlastních show. A není jedinou skutečnou postavou. Také Nick Arnstein existoval, stejně jako další lidé z tehdejšího divadelního prostředí.“ Za všechny jmenujme Florence Ziegfelda, výraznou osobnost broadwayské éry 20. a 30. let (ztvární ho Zdeněk Junák nebo Ladislav Kolář). Příběh muzikálu je tedy inspirován osudy skutečné Fanny a lidí okolo ní, ale jeho tvůrci mu samozřejmě dodali i mnoho „literární licence“ a dopustili se několika změn.

Režisér Pavel Fieber muzikál, jak je jeho zvykem, zároveň výrazně upravil. Dle jeho slov jde o zahuštění, včetně vypuštění některých postav, úprav doznaly i některé dialogy. „Scénář se blíží spíše té filmové verzi. Na druhou stranu přidáváme písně, které v té verzi divadelní ani nejsou, dokonce zařazujeme tři písně z reálných vystoupení samotné Fanny Briceové.“ Úprava je dělána přímo pro MdB a tuto inscenaci. Muzikál Funny Girl sice Pavel Fieber již jednou inscenoval (před osmnácti lety v Ulmu), ale... „Dokonce jsem se díval na videozáznam z tehdejšího představení, a řekl jsem si ´hrůza´, to nemůžu použít,“ směje se Pavel Fieber.

Herce živě doprovodí velký bigbandový orchestr pod taktovkou významného rakouského dirigenta Caspara Richtera nebo Dana Kalouska. (Oba mágové svého oboru jsou podepsáni i pod hudebním nastudováním muzikálu.) „Zazní swing, ragtime, ale i klasika,“ vypočítává Caspar Richter.

Ze slavného filmu z roku 1968 (jenž tomuto muzikálu navždy zajistil nesmrtelnou slávu) asi každému utkvěl v paměti obraz, v němž hlavní představitelka v podání Barbry Streisandové jezdí na kolečkových bruslích. Jinými slovy tento muzikál vyžaduje nejen umět hrát, zpívat, tancovat, stepovat, ale také umět zkrotit kolečkové brusle. Zatímco Radka Coufalová s kolečkovými bruslemi jako velká sportovkyně a „inlajnistka“ problém nemá, Hana Holišová přiznává, že si raději na tuto záludnou disciplínu najala trenéra. (Jistě to nebude tak hrozné, když mělo jít jen o dvě lekce a slovům Hany Holišové o vlastní „nesportovnosti“ se nedá věřit.)
„No jo, vtip je, že herečka k tomu, aby na tom jevišti jezdila špatně, musí ovládat ta kolečka připevněná na nohou perfektně,“ poznamenal Pavel Fieber.

Radka Coufalová, Aleš Slanina, Hana Holišová
Radka Coufalová, Aleš Slanina a Hana Holišová na tiskové konferenci


„Role Fanny je obrovská svým rozsahem,“ pokračuje režisér, „kdo ji hraje, nesleze z jeviště téměř po celou dobu. Ta role je zajímavá i velkým zvratem. Zatímco v první půlce sledujeme totální komedii, po přestávce nastává střih a je to téměř tragédie...“

„Samozřejmě ne ve smyslu Faidry,“ rychle dodává Klára Latzková. „Je to tragédie osobní, i když nestane se nic víc, nic míň, než že se dva lidé rozejdou. V duši hlavní hrdinky dojde k bolestnému zásahu... Uvidíte vlastně takovou pohádku pro dospělé o dívce, které lidé nevěřili, že něco dokáže. V okamžiku, kdy to dokáže a všechny přesvědčí, pokazí se něco jiného...“

S tímto bodem souvisí jeden inscenační problém. Fanny je na začátku příběhu obvykle stylizována jako ošklivé káčátko. Podíváte-li se na Radku Coufalovou nebo Hanu Holišovou, něco nesouhlasí. Navíc ani nemají ten posměšný nosan, kterým se pyšní Barbra Streisand. „Musíme to zahrát skrze vnitřní pocity té ženy,“ říká Radka Coufalová. Klíč nachází tvůrci i v tom, že ten zesměšňující prvek by mohl vycházet z menšího vzrůstu obou představitelek. Je koneckonců známo, že Florenc Ziegfeld do svého souboru vyžadoval herečky co do výšky ztepilé. (Znalým textu je hned jasné, kde bude změněn, o nosu se tedy zmiňovat nebude.)

U takového muzikálu, jakým je Funny Girl, snad ani nemůže chybět číslovka, kolik kostýmů vystřídá hlavní postava. Vězte tedy, že jich bude dvanáct. A všech devadesát, které jsou pro inscenaci připravovány celkem, budou důsledně dobové. Také scénografie (připravil ji německý výtvarník Christian Floeren) přinese výpravnou podívanou. Záměrem Christiana Florena je, aby scéna uměla zachytit vývoj hlavní postavy a jakými prostředími osudově prochází.

Inscenace Funny Girl je Městským divadlem Brno, podobně jako některé předchozí projekty, připravována také se záměrem koprodukčního výjezdu do Německa. Turné je plánováno na přelom roku. Na této šňůře tři hlavní postavy ztvární němečtí herci, vše ostatní zajišťuje MdB.

-mys-
[foto: Michal Novák]