Z tiskových konferencí

Více než sitcom charakterové šachy
vydáno: 9.12.2016
V Městském divadle Brno je tradicí, že prosinec patří premiéře komediálního titulu. Po Zamilovaném Shakespearovi MdB získalo práva na další činoherní lahůdku a opět za tím hledejme práci zdatného dramaturga Jana Šotkovského. Pouhý rok a půl po prvém uvedení v New Yorku se budou moci brněnští diváci bavit černou komedií Ryba potmě současného autora Larryho Davida, kterou uvede MdB na prknech Činoherní scény v evropské premiéře, v hlavních rolích se Zdenou Herfortovou a Viktorem Skálou.

Komedie Ryba potmě (v originále Fish in the Dark) je divadelní prvotinou věhlasného amerického stand-up komika a sitcomového autora Larry Davida. „Zpráva o tom, že Larry David (hlavní scenárista proslulé „Show Jerryho Seinfelda“ a autor i protagonista populárního sitcomu „Larry, kroť se“) se ve svých 68 letech chystá na Broadwayi debutovat coby divadelní autor (a sám bude hrát hlavní roli), vzbudila mezi diváky doslova šílenství. „Začínajícímu autorovi“ se tak podařilo pokořit broadwayský rekord v počtu lístků prodaných ještě před premiérou, a to se průměrná cena za jeden lístek vyšplhala na neuvěřitelných 230 dolarů! U nás jen za 360-320 korun,“ směje se Jan Šotkovský.

Režisérkou americké inscenace byla hvězda tamní režie Anne Shapiro a hudbu k inscenaci složil David Yazbek, jehož muzikál Donaha! sklízí potlesk momentálně i v Městském divadle Brno.

Jan Šotkovský, Zdena Herfortová, Mikoláš Tyc (foto: Michal Novák)
Jan Šotkovský, Zdena Herfortová, Mikoláš Tyc (foto: Michal Novák)


„Larry David si psal Rybu potmě samozřejmě „na tělo“ – ušlápnutý židovský obchodníček Norman Drexel, který se v každé „vážné“ situaci dokáže chovat nevhodně a který neustále trpí útlaky svého okolí, má mnoho společného s hrdinou sitcomu „Larry, kroť se“, o kterém Larry David mluví jako o „fiktivní variantě sebe sama“. Výsledkem je však brilantní komedie, která nestojí a nepadá s jevištní přítomností hvězdného autora – a která na druhé straně prozrazuje jeho nesmírnou zkušenost s žánrem, cit pro timing a pointu,“ přibližuje Jan Šotkovský.

Ryba potmě navíc s neodolatelným černým humorem pojednává o vážných věcech – značná část hry se odehrává v nemocnici, kde umírá hlava rodiny, Sidney Drexel. Jeho smrtí ovšem konflikty v rozhádané a malicherně se chovající rodině teprve propukají: počínaje sporem, který z jeho dvou synů si vezme k sobě domů Sidneyho ženu a jejich matku Glorii, a přetahovanou o to, komu Sidney vlastně odkázal své rolexky, zdaleka nekonče. Norman Drexel se tak postupně ocitá v kleštích mezi panovačnou matkou, arogantním bratrem a dominantní manželkou – a když už si myslí, že nemůže být hůř, odhalí mu jeho služebná Fabiana řadu pikantních detailů ze života jeho otce…

V těch kleštích se ocitne Viktor Skála, pro kterého je to další velká komediální herecká příležitost. Kdo zná jeho herecký naturel, jistě dodá: nemohlo být lepší volby! Všímavý divák v jeho postavě možná najde i podobnost s hrdiny Woody Allena.

Režisérem inscenace je Mikoláš Tyc, který se v MdB již s úspěchem etabloval inscenacemi Podivný případ se psem, Princ Homburský a Splašené nůžky. Výborný překlad Pavla Dominika je zase zárukou, že herci pracují s brilantním textem.

„Hra nabízí nespočet komediálních situací, které ale průběžně vycházejí jedna z druhé. Označení sitcom je proto trochu zavádějící,“ říká Mikoláš Tyc. „Pro nás je to především černá komedie v tom, co se roztočí a jak se rozvinou hádky, nebo jak je možné, že jste za blbce, i když se chováte slušně. Sledujeme barvitý rozklad vztahů, proměny situací a vše míří k hořkosladkému konci. Vícegenerační zastoupení a různé typy postav mohou evokovat model celé společnosti.“

Jan Šotkovský na to navázal: „Sitcom je spíše malá forma založená na určité zahuštěnosti, takže i já bych byl s označením divadelní sitcom opatrný, ale sitcomový gauč na jevišti máme. Larry David především cíleně ze situací vytěžuje trapno a řekl bych, že hra je v tomto bližší nám, kteří jsme zvyklí na Formanovy filmy, než divákovi v Americe. Na celé hře je samozřejmě velmi znát ta letitá sitcomová a stand-upová technika, včetně vtipů, které procházejí průběžně celým dílem. V tom se i těžko škrtá, autor si totiž něco předehraje a zúročí to o patnáct stránek dál...“

Zdena Herfortová, Mikoláš Tyc (foto: Michal Novák)
Zdena Herfortová, Mikoláš Tyc (foto: Michal Novák)


„Larry David ve své hře často zobrazuje celé situace a její několikeré vrstvy přináší určitou míru skutečnosti, což pro sitcom putující od situace k situaci není úplně typické,“ dodal Mikoláš Tyc.

Tato slova potvrzuje i Zdena Herfortová: „Je to chytře napsané v několika rovinách a ještě k tomu autor kombinuje řekněme určitou noblesnost i pravý opak. Svým způsobem to ani není komedie černá, neboť hrajeme o charakterech lidí, o tom, jak se derou o to svoje a co si kdo myslí. Jsou to zvláštní charakterové šachy. Pořád něco objevujeme, budeme myslím objevovat i na dvacáté repríze. Až se bojím říct, že se při zkoušení neskutečně bavíme. Pokaždé jinak, protože každá věta v každém okamžiku má svůj život a hodně záleží na tom, jak se co řekne. Když dáte důraz jinam, změníte význam. Žádné humpolácké vtipy. Sice je to těžké a namáhavé, ale tento druh filigránského vyjadřování mě na tom hodně baví!“

Z těchto slov je také jasné, že držet tvar je základ a i hře sitcomového charakteru může rozvolněnost, improvizace (v MdB se používá termín „herecká neposlušnost“) ublížit. Ani silvestrovské představení se nebude od jiných repríz lišit, nechal se slyšet režisér.

Závěrem zůstává otázka, co to znamená „ryba potmě“, jež je vetknutá do štítu hry. „A to vám neprozradíme, přijďte se podívat...,“ zůstal tajuplný Jan Šotkovský.

-mys-