Zpráva

Cirk La Putyka připravuje jako svoji první letošní premiéru pohybovou inscenaci Runners
vydáno: 27.5.2021
„Nejvíc běháme, když je nejhůř.“ Citát z knihy Zrozeni k běhu Christophera McDougalla se stal inspirací pro první letošní premiéru souboru Cirk La Putyka. Premiéra pohybově-novocirkusové inscenace Runners v režii Víta Neznala s mezinárodním obsazením a scénografií v podobě unikátního obrovského běhacího pásu proběhne 8. června v cirkusovém šapitó Azyl78, které vyrostlo v dolní parkové části Výstaviště v pražských Holešovicích. Tvůrci vzhledem k tématu doporučují divákům, kteří vedle samotného představení chtějí zažít něco navíc, aby přišli v pohodlné obuvi.

Vstupenky jsou v prodeji na www.jatka78.cz nebo v síti GoOut.net.

„Runners jsou o životě v běhu. O tom, jak se pořád za něčím honíme, neustále něco nestíháme, jak děláme příliš mnoho věcí najednou, ženeme se za těžko dosažitelnými cíli a nemůžeme se zastavit. Paradoxní ale je, že se před vším tím shonem snažíme utéct. Chodíme běhat, abychom si odpočinuli. V představení se zabýváme i během jako takovým a také se ptáme, zda jsme nebo můžeme být v dnešní zrychlené době šťastní,“ vysvětluje na úvod režisér Vít Neznal, který je od roku 2020 kmenovým tvůrcem Cirku La Putyka a podílel se na většině jeho aktivit vznikajících v rámci iniciativy #kulturunezastavis v průběhu koronavirové krize.

Z hlediska žánru Runners propojí pohybové divadlo s novým cirkusem podobně jako dosavadní režisérova tvorba. „Žánr pohybového divadla se přímo nabízí pro zpracování tématu života v běhu. Co se týče cirkusu, vždy mě fascinovala neustálá přítomnost risku a nebezpečí, což se pokusíme přinést i ve scénografickém řešení,“ dodává Neznal. Scénografie v podobě obrovského běhacího pásu, který byl na míru vyroben ve Velké Británii, hraje v představení klíčovou roli. „Vlastně se mi téma představení rodí spolu s ní a nejde to od sebe oddělit. Je pro mě východiskem k tématu, herecké tvorbě, autenticitě, zkrátka všemu,“ říká režisér.

V mezinárodně obsazené inscenaci se představí americká akrobatka Mandi Orozco, která působila několik let v Cirque du Soleil, americký akrobat a dlouholetý člen Cirku La Putyka Ethan Law, vítěz České taneční platformy 2019 Viktor Černický, Tina Afiyan Breiová, která spolupracovala se světoznámými režiséry (R. Olivan, T. Ryckewaert), a objev současné české taneční scény Sabina Bočková, nedávno nominovaná do úzkého výběru prestižního festivalu Aerowaves.

„Obsazení je vždycky klíčové. V Runners jsme chtěli od začátku spojit taneční a cirkusový svět. Hledali jsme přibližně stejně staré performery, jako jsme my, tedy z generace třicátníků, kteří mají rozjetou kariéru, ale zároveň cítí, že ještě nejsou na jejím vrcholu a mají za čím běžet. Každý z nich má silný osobní příběh, se kterým pracujeme. Zároveň během zkoušení rád vycházím z improvizace a z toho, jací performeři jsou a co přináší. Hodně to stavím na jejich osobnostech, všichni jsou silné individuality,“ přibližuje Vít Neznal výběr účinkujících.

Od začátku spolupracují tvůrci s profesionálním trenérem Ianem Adensamem, který vede performery ke správné běžecké technice, k tomu, aby tělo zatěžovali co nejméně, nebo možná co nejlépe, protože běh je pro tělo zátěží vždy. „Radí nám také ohledně obuvi, stravy, zkrátka dělá vše pro to, abychom se v představení mohli věnovat i něčemu jinému než jen běhu. Soustředili jsme se především na to, jak běhat, aby performeři přestali myslet na to, že běží. Něčím jsme se inspirovali u vytrvalostního běhu, něčím u sprintu a přiznávám, že i my jsme se nechali strhnout knihou Zrozeni k běhu,“ dodává Neznal. Kolik kilometrů během představení performeři uběhnou, bude ale nejspíše jasné až na premiéře.

Téma běhu prostoupí nejen samotné představení, ale i doprovodné akce: běhání s fanoušky Cirku La Putyka i diváky a podpora charitativního projektu. „Jakmile se o to začnete zajímat, je těžké tomu nepropadnout. Sám jsem v průběhu zkoušení začal běhat a hodně mi to pomohlo přemýšlet nad představením. Chtěl bych tento pocit nějak předat i divákům, tak možná jen řeknu, že nebude od věci, když přijdou na představení v pohodlné obuvi,“ uzavírá Vít Neznal.

Vedle premiéry Runners připravuje Cirk La Putyka do šapitó Azyl78 první pražské uvedení Kabaretu Dynamit a pestrobarevnou show finského režiséra Maksima Komara Kaleidoscope.

Azyl78 otevřelo jako svoji letní scénu holešovické divadlo Jatka78 a vedle Cirku La Putyka zde vystoupí například berlínský Analog, Tata Bojs & DEKKADANCERS, Amerikánka Viktora Tauše, Městská divadla pražská, Divadlo pod Palmovkou, Divadlo Na zábradlí, Divadlo Minor, Vosto5, Pražský komorní balet, PKF – Prague Philharmonia, Divadlo Husa na provázku, Divadlo Letí, Studio Ypsilon, Aneta Langerová, Činoherní klub a další.

Více informací na www.laputyka.czwww.jatka78.cz. Vstupenky do Azylu78 jsou v prodeji na www.jatka78.cz nebo v síti GoOut.net.

Cirk La Putyka: Runners
Hrají: Ethan Law, Mandi Orozco, Viktor Černický, Tina Afiyan Breiová, Sabina Bočková
Koncept, režie: Vít Neznal
Choreografie: Dora Sulženko Hoštová
Dramaturgie: Petr Erbes, Viktor Černický
Scénografie: Pavla Kamanová, Vít Neznal
Kostýmy: Mikuláš Brukner
Hudba: Jan Čtvrtník
Světelný design: Michal Horáček
Technická spolupráce: Oldřich Procházka, Daniel Hajtl
Produkce: David Ostružár
Producent: Cirk La Putyka
premiéra: 8. června 2021, Azyl78
délka: 70 minut


Rozhovor s režisérem Vítem Neznalem:

Tématem inscenace je běh - životní běh, spěch, rychlost současného života. Ale stane se fyzický běh i součástí představení? Je možné něco prozradit?
Runners jsou o životě v běhu. O tom, jak se pořád za něčím honíme, neustále něco nestíháme, jak děláme příliš mnoho věcí najednou, ženeme se za těžko dosažitelnými cíli a nemůžeme se zastavit. Všechno musí být hned hotové, rychle prožité, okamžitě zhodnocené. Paradoxní na této době ale je, že se před vším tím shonem snažíme utéct. Chodíme běhat, abychom si odpočinuli. V představení se tedy zabýváme i během jako takovým, ale také se ptáme, zda jsme nebo můžeme být v dnešní zrychlené době šťastní.

Jaký charakter bude mít inscenace z hlediska žánru?
Runners budou stejně jako většina mé dosavadní tvorby na pomezí pohybového divadla a nového cirkusu. Žánr pohybového divadla se přímo nabízí pro zpracování tématu života v běhu, a co se týče cirkusu, vždy mě fascinovala ta neustálá přítomnost risku a nebezpečí, což se mimo jiné pokusíme přinést i ve scénografickém řešení.

Inscenace má skvělé obsazení. Jak a podle čeho se vybíralo?
Obsazení je vždycky klíčové. V Runners jsme chtěli od začátku spojit taneční a cirkusový svět. Hledali jsme přibližně stejně staré performery, jako jsme my, tedy z generace třicátníků, kteří mají rozjetou kariéru, ale zároveň cítí, že ještě nejsou na jejím vrcholu a mají za čím běžet. Každý z nich (nebo lépe každý z nás) má nějaký silný osobní příběh, se kterým v představení pracujeme. Zároveň během zkoušení rád vycházím z improvizace a z toho, jací performeři jsou a co přináší, hodně to stavím na jejich osobnostech. Všichni jsou silné individuality.

Absolvovali účinkující nějaký trénink běhu? Vytrvalosti, techniky? Kolik kilometrů třeba uběhnou během představení?
Běh je dnes jedna z nejrozšířenějších volnočasových aktivit (mimochodem, v každé krizi prý vzroste počet běžců) a existuje velké množství tréninkových metod, způsobů běhu nebo obecně fyzické průpravy. Ty se od sebe často zásadně liší a v mnohém vycházejí z úplně jiné filozofie. My jsme se soustředili především na to, jak běhat tak, aby performeři na to, že běží, přestali myslet. Něčím jsme se inspirovali u vytrvalostního běhu, něčím u sprintu a přiznávám, že i my jsme se nechali strhnout knihou Zrozeni k běhu. Kolik kilometrů během představení performeři uběhnou, bude nejspíše jisté až na premiéře. Nemáme stanovený cíl ve smyslu uběhnout za představení co nejvíce kilometrů, ale určitě to změříme.

Účastnil se přípravy třeba nějaký odborník na běh, ať už na fyzickou stránku běhu, či na psychologii, tedy vliv běhu na psychiku člověka?
Od začátku spolupracujeme s profesionálním trenérem Ianem Adensamem, který vede performery ke správné běžecké technice, k tomu, aby tělo zatěžovali co nejméně, nebo možná co nejlépe, protože běh je pro tělo zátěž vždy. Radí nám také ohledně obuvi, stravy, zkrátka dělá vše pro to, abychom se v představení mohli věnovat i něčemu jinému než jen běhu.

Téma běhu je určitě hodně široké.
Téma, které jsme zvolili, je samozřejmě hodně obsáhlé, a to i z pohledu samotného běhu. Jakmile se o to začnete zajímat, je těžké tomu nepropadnout. Sám jsem v průběhu zkoušení začal běhat a hodně mi to pomohlo přemýšlet nad představením. Fascinují mě i příběhy lidí, kteří z různých důvodů začali běhat. Někdo si řekl, že oběhne celý svět, někdo se tak vyrovnává s těžkým životním obdobím, jako jsou drogy a podobně, nebo třeba první evidovaný italský pacient s covidem-19 uběhl nedlouho po prodělání nemoci 180 kilometrů dlouhý štafetový závod pořádaný na památku těch, kteří nemoc nepřežili. Každý k tomu má jiný důvod, každý razí jinou filozofii, ale jedno mají všichni společné – milují běh. Chtěl bych tento pocit nějakým způsobem ukázat nebo předat i divákům, tak možná jen řeknu, že nebude od věci, když přijdou na představení v pohodlné obuvi.

zdroj zprávy: Jiří Sedlák (ArtsMarketing.CZ)

Další zprávy