Zpráva

Divadlo LETÍ zve v nové inscenaci na kvíz a na pivo!
vydáno: 5.6.2021
Po delší pauze, ve které Divadlo LETÍ se svými diváky udržovalo kontakt především online, a to prostřednictvím minisérie Homeoffice LETÍ, zve opět na plnohodnotnou inscenaci, která se tentokrát inspiruje oblíbeným formátem hospodských kvízů - Pubkvíz o budoucnosti světa. Nová současná hra Martiny Schlegelové a Marie Špalové propojuje divadlo, vědomostní kvíz a největší vášeň Čechů - pivo. Projekt vzniká v koprodukci s festivalem Divadelní svět Brno. Premiéra se uskuteční v kulturním prostoru Bar/ák na Florenci 27.6.2021 od 19:30.

Pubkvíz o budoucnosti světa vás vtáhne do hry a otestuje, zda patříte ke skupině lidí, kteří se smířili s neradostnými vyhlídkami na budoucnost světa, nebo stále doufají v jeho zlepšení. Otázky vědomostního kvízu se sice primárně týkají ožehavých témat, ale odlehčují je ironické komentáře herců a na živo interpretované písně. Autorka textu a režisérka v jedné osobě Martina Schlegelová se nechala inspirovat knihou Faktomluva: Deset důvodů, proč se mýlíme v pohledu na svět – a proč jsou věci lepší, než vypadají: „V Divadle LETÍ dlouhodobě zkoumáme možnosti inscenování současné dramatiky na pomezí imerze, v níž diváci hrají aktivní roli. Tentokrát jsme se inspirovali u stále oblíbených „hospodských kvízů“ a pokusili se nad tím formátem uvažovat v novém kontextu – tedy v kontextu divadla. V tu samou dobu nás oslovil ke koprodukci festival Divadelní svět Brno, který plánoval uvést dramaturgickou linku zabývající se vyhlídkami na budoucnost světa. Shodou okolností jsem tehdy v rámci rešerší četla několik knížek, které na toto téma pohlížejí z různých úhlů, a jedna z nich, Faktomluva Hanse Roslinga, s takovým testem nebo kvízem hned od začátku pracuje. Tak vznikl základní nápad naší nové inscenace. Výsledný tvar je post-dramatickou koláží skečů, komentářů, písní a kvízu, který otestuje divácké znalosti.“

Ač se otázky všech čtyř kol kvízu opírají o vážná témata jako je klimatická změna, populismus, finanční kolaps, třetí světová válka, nebo extrémní chudoba, není účelem v divákovi vzbudit depresi. Právě naopak. Záměrem je vzbudit touhu po změně. Což ostatně potvrzuje i dramaturgyně a spoluautorka textu Marie Špalová: „Divadlo LETÍ kromě objevování nových textů také hledá nové formy, jak současné hry inscenovat. V minulosti jsme uvedli inscenace s prvky imerzivního divadla, site specific projekty a na tuto programovou linii chceme navázat právě autorskou inscenací vycházející z konceptu populárních pub kvízů. Pomocí interaktivní formy hospodského kvízu chceme diváky, kteří mají pocit, že „s tím už nemůžeme nic dělat“, vytáhnout z letargie a učinit z nich rovnocenné partnery v diskusi o budoucnosti světa. A protože nechceme zůstat jen u slov, rozhodli jsme se, že při příležitosti každé reprízy Divadlo LETÍ přispěje na jednu z iniciativ, které se zlepšení podmínek, v nichž žijeme, zabývají.“

Průvodci soutěžního večera budou již osvědčení herečtí spolupracovníci Divadla LETÍ - Marcela Holubcová, Nataša Bednářová, Milada Vyhnálková, Dan Kranich a Richard Fiala. Chytlavé autorské songy, kterými je celý večer protkaný, jsou z dílny Jana Čtvrtníka. Výtvarné řešení měla na starost scénografka Jana Špalová. V létě se diváci mohou těšit na oficiální pražskou premiéru, která se stejně jako následné reprízy uskuteční v kulturním prostoru Bar/ák na Florenci. Od podzimu bude divadelní pubkvíz k vidění na stálé scéně Divadla LETÍ v Divadle Vila Štvanice.

zdroj zprávy: Denisa Chuchlová