Zpráva
Dramatizace Dostojevského novely o nenaplněné lásce dvou snílků
vydáno: 21.5.2019
V půdním prostoru Kolowratského paláce, dříve obývaném Národním divadlem nebo Shakespearovskou společností hraje již více než rok mladé divadlo Činohra 16-20. Poslední premiérou sezony jsou Bílé noci Fjodora Michajloviče Dostojevského.
Krátká novela Bílé noci F. M. Dostojevského byla adaptována dvěma výraznými postavami českého divadla – Jaromírem Pleskotem a E. F. Burianem. Režisér se rozhodl po více než patnácti letech uvést na pražskou scénu starší Burianovu verzi: „Burianova dramatizace je velmi zpěvná, je daleko hudebnější než Pleskotova – ve hře se prolínají dva hlasy, chvíli zpívají spolu, míjejí se, až se rozejdou úplně,“ vysvětluje Nejedlý.
Na lavičce na břehu Něvy se setkávají Nastěnka a Nikolaj, dvě opuštěné duše, pro které byl skutečný život zatím pouhým snem. Dostojevskij sleduje jejich sbližování a postupně odkrývá jejich vnitřní světy, plné citů, tužeb a přání. Setkání probíhají na hranici dne a noci, lásky a přátelství, reality a snu. Vzájemná blízkost zrychluje zdánlivě zastavený čas, zároveň je však rámována pravidelným odbíjením hodin, s nímž se Nastěnka objevuje i mizí, jako by snad ani nepatřila do našeho světa.
Dialog dvou herců, Zuzany Černé a Jakuba Svojanovského, je doprovázen dialogem dvou hudebníků a jejich nástrojů. V inscenaci účinkují slovinská violistka Anuša Petr a violoncellista Michal Turek, kteří k ní rovněž složili původní scénickou hudbu. Potkávají se tu dva nástroje, dva světy, dva principy, mužský a ženský. Živá hudba se tak stává plnohodnotným partnerem herců a metaforou jednotlivých situací. Jakoby tak inscenace navazovala na tradici "múzického divadla", mezi jehož čelné představitele patřil i E. F. Burian.
Činohra 16-20 je divadelní soubor vzniklý při DAMU v ročníku Milana Schejbala, Zuzany Sílové a Štěpána Pácla, spojuje herce, režiséry, scénografy a dramaturga, kteří věří v sílu slova a příběhu a jsou přesvědčeni, že divadelní umění je silné i bez zastřešujícího myšlenkového konceptu, a právě bez něj je nejsilnější. Kromě Divadla Kolowrat působí na ateliérech DAMU a v Divadle DISK. Inscenace souboru se vyznačují detailní hereckou prací propojenou s původní hudební a scénografickou tvorbou. Autorkou výpravy i kostýmů je scénografka Linda Holubová.
ČINOHRA 16-20 – BÍLÉ NOCI
Předloha: F.M. Dostojevskij
Dramatizace: E. F. Burian
Režie: Vojtěch Nejedlý
Dramaturgie: Josef Kačmarčík
Scénografie: Linda Holubová
Hudba: Anuša Petr, Michal Turek
Hrají: Jakub Svojanovský a Zuzana Černá
Premiéra 23.5. v 19:30 v Divadle Kolowrat, Ovocný trh 5, Praha 1
Vstupenky na www.goout.net
zdroj zprávy: Magdaléna Bejdáková
Krátká novela Bílé noci F. M. Dostojevského byla adaptována dvěma výraznými postavami českého divadla – Jaromírem Pleskotem a E. F. Burianem. Režisér se rozhodl po více než patnácti letech uvést na pražskou scénu starší Burianovu verzi: „Burianova dramatizace je velmi zpěvná, je daleko hudebnější než Pleskotova – ve hře se prolínají dva hlasy, chvíli zpívají spolu, míjejí se, až se rozejdou úplně,“ vysvětluje Nejedlý.
vizuál k inscenaci
Na lavičce na břehu Něvy se setkávají Nastěnka a Nikolaj, dvě opuštěné duše, pro které byl skutečný život zatím pouhým snem. Dostojevskij sleduje jejich sbližování a postupně odkrývá jejich vnitřní světy, plné citů, tužeb a přání. Setkání probíhají na hranici dne a noci, lásky a přátelství, reality a snu. Vzájemná blízkost zrychluje zdánlivě zastavený čas, zároveň je však rámována pravidelným odbíjením hodin, s nímž se Nastěnka objevuje i mizí, jako by snad ani nepatřila do našeho světa.
Dialog dvou herců, Zuzany Černé a Jakuba Svojanovského, je doprovázen dialogem dvou hudebníků a jejich nástrojů. V inscenaci účinkují slovinská violistka Anuša Petr a violoncellista Michal Turek, kteří k ní rovněž složili původní scénickou hudbu. Potkávají se tu dva nástroje, dva světy, dva principy, mužský a ženský. Živá hudba se tak stává plnohodnotným partnerem herců a metaforou jednotlivých situací. Jakoby tak inscenace navazovala na tradici "múzického divadla", mezi jehož čelné představitele patřil i E. F. Burian.
Činohra 16-20 je divadelní soubor vzniklý při DAMU v ročníku Milana Schejbala, Zuzany Sílové a Štěpána Pácla, spojuje herce, režiséry, scénografy a dramaturga, kteří věří v sílu slova a příběhu a jsou přesvědčeni, že divadelní umění je silné i bez zastřešujícího myšlenkového konceptu, a právě bez něj je nejsilnější. Kromě Divadla Kolowrat působí na ateliérech DAMU a v Divadle DISK. Inscenace souboru se vyznačují detailní hereckou prací propojenou s původní hudební a scénografickou tvorbou. Autorkou výpravy i kostýmů je scénografka Linda Holubová.
ČINOHRA 16-20 – BÍLÉ NOCI
Předloha: F.M. Dostojevskij
Dramatizace: E. F. Burian
Režie: Vojtěch Nejedlý
Dramaturgie: Josef Kačmarčík
Scénografie: Linda Holubová
Hudba: Anuša Petr, Michal Turek
Hrají: Jakub Svojanovský a Zuzana Černá
Premiéra 23.5. v 19:30 v Divadle Kolowrat, Ovocný trh 5, Praha 1
Vstupenky na www.goout.net
zdroj zprávy: Magdaléna Bejdáková
Další zprávy
Dítě v Dlouhé 2024 - vítězové
(Divadlo v Dlouhé, 18.4.2024)
Požár slavného dramatika Schimmelpfenniga se poprvé představí na české scéně, navíc s choreografií někdejší členky Les Ballets de Monte-Carlo
(Divadlo J. K. Tyla Plzeň, 17.4.2024)
Ježíš je na Tinderu – Jeden z nejkontroverznějších světových režisérů Rodrigo García poprvé v Česku!
(Městská divadla pražská, 16.4.2024)
LATERNA FEST 2024 - Druhý ročník mezinárodního festivalu multižánrového divadla na Nové scéně
(Národní divadlo, 16.4.2024)
IHOPEIWILL přináší naději v atmosféře obav z budoucnosti – premiéra 22. 4. v divadle PONEC
(PONEC - divadlo pro tanec, 15.4.2024)
Divadlo Bolka Polívky zahájí v Bílém domě premiérou inscenace Sága aneb Vizovský zázrak
(Divadlo Bolka Polívky, 11.4.2024)
Dojemný inspirativní příběh ženy, která i přes postupující nemoc touží zůstat sama sebou
(Východočeské divadlo Pardubice, 11.4.2024)