Zpráva

Ekologie i Mein Kampf na Palm Off Festu
vydáno: 29.10.2019
Mezinárodní setkání divadel střední Evropy Palm Off Fest probíhá v Divadle pod Palmovkou až do 4. listopadu 2019.

Na programu druhého týdne jsou dvě inscenace oceňovaného maďarského dramatika a režiséra Kristófa Kelemena. V úterý 29. října vysvětlí představení Maďarský Akát – s notnou dávkou ironie, satiry a fake-dokumentu – proč se stal tento strom předmětem vášnivé politické debaty. Akát bílý je totiž národním maďarským stromem a pro Viktora Orbána hlavní zbraní proti EU.
Ve středu 30. října uvede Kelemen také inscenaci Pozorovatelé, za kterou nedávno získal dvě ocenění maďarské kritiky. Otevírá v ní téma tajné policie v prostředí svobodomyslných začínajících filmařů.

V pátek 1. listopadu odhalí jeden z nejprogresivnějších evropských souborů, slovinské Mladinsko Gledališče, hranice současného populismu. V inscenaci Naopak naráží na fakt, že se přehnané reakce, parodie a provokace staly běžnou součástí soutěže o politickou pozornost.

V pondělí 4. listopadu uzavře festival polský Teatr Powszechny s inscenací Mein Kampf. Varšavské divadlo zkoumá, do jaké míry je tento 90 let starý text stále hrozbou.

Součástí programu budou také diskuze s tvůrci po každém představení, přehlídka dokumentárních snímků ve spolupráci s platformou KineDok či panelová debata s dramaturgy divadelních festivalů.

Maďarský národní strom i tajná policie
Mladý maďarský režisér a dramaturg Kristóf Kelemen se ve svých hrách inspiruje tím, jak společenské podmínky formují lidi a jejich činy. Inscenace Maďarský akát, kterou na Palm Off Festu uvede, poukazuje na aktuální maďarské téma ekologie versus politika. Akát bílý je národním stromem Maďarska, který se Viktor Orbán rozhodl využít ve svém boji proti Evropské unii. Invazivní akát se totiž jako nepůvodní a agresivní dřevina dostal na seznam hrozeb EU, která jej chce omezit, aby ochránila biologickou rozmanitost původních druhů. Strom jako metafora celého maďarského národa se pro Orbána stal výhodným politickým tahem.

Druhá inscenace, kterou Kelemen do Libně přiváží, jsou Pozorovatelé. Příběh je zasazen do Maďarska 60. let. Hlavní postavou je student filmové akademie podezřelý ze spolupráce s britskou tajnou službou. Na něj jsou nasazeni agenti komunistické tajné policie, kteří z něj skrze intimní vztahy mají získat informace. Obě strany jsou však pod neustálým drobnohledem. Pro všechny postavy je zde těžké cokoli skrývat a udržet si důvěryhodnost v různých životních rolích. „Téma tajných agentů a sledování je v Maďarsku komplikované. Považuji za chybu, že po změně režimu tyto dokumenty nebyly ihned zveřejněny. Proto je dodnes možné lidi nálepkovat,“ dodává Kristóf Kelemen. Hra byla nedávno oceněna maďarskou divadelní kritikou za nejlepší nový dramatický text a za nejlepší inscenaci v kategorii nezávislého divadla.

Lublaňské Mladinsko Gledališče opět provokuje
Postfaktičnost, bláznivé gagy a zvrácená groteska jako křivé zrcadlo naší současnosti. Slovinské Mladinsko Gledaliště přiveze představení Naopak, ve kterém zkoumá hranice populismu ve veřejném prostoru. Svěřili jsme náš jazyk do rukou bláznivých dadaistů? Kdo a co vlastně určuje a ovlivňuje naši realitu? Divadlo Mladinsko bylo založeno v roce 1955 jako první profesionální divadlo pro děti a mládež ve Slovinsku. V průběhu 80. let se postupně proměnilo ve scénu, která kombinuje interdisciplinární přístup s divadelním výzkumem a tematizuje také politickou subverzi. Dnes je známé pro širokou paletu progresivních přístupů mladých režisérů i pro specifický fenomén „kolektivní energie“ opírající se o principy divadelní laboratoře Petera Brooka. V České republice jejich odvážná představení zarezonovala už několikrát – v posledních dvou případech v režii kontroverzního Olivera Frljiće.

Mein Kampf a hrozba politického jazyka
Varšavský Teatr Powszechny uvádí jako závěrečné festivalové představení svou inscenaci podle knihy Mein Kampf. Režisér Jakub Skrzywanek tvrdí, že v textu objevil „nový smysl“ a zdůrazňuje, že neschvaluje nacismus ani obsah knihy. Chce ale pochopit, proč mají myšlenky, jež autor předlohy vyznával, i po všech hrůzách druhé světové války stále své příznivce. „Chci ukázat, že jazyk, jímž v Polsku dnes mluví nejen mnozí politici, je horší než jazyk Hitlerův,“ dodává režisér. Země je podle něj hluboce rozdělena politickými otázkami a na vzestupu je také antisemitismus. Představení je součástí polského Roku antifašismu u příležitosti 80. výročí začátku druhé světové války.

Doprovodný program festivalu
Palm Off Fest se už počtvrté otevírá i dalším uměleckým oborům a platformám. Součástí doprovodného programu je v neposlední řadě také diskuze Českého rozhlasu Vltava Festivaly, kam se podíváš s moderátorkou Veronikou Štefanovou a dramaturgy festivalů zaměřených na činoherní divadlo. Uskuteční se 2. listopadu od 16:00 v kavárně Divadla pod Palmovkou.
Maraton dokumentárních filmů, na kterém festival již tradičně spolupracuje s projektem Institutu dokumentárního filmu KineDok, proběhne 2. listopadu od 19:00 ve zkušebně Divadla pod Palmovkou. Během jednoho večera nabídne trojici snímků Až přijde válka (režie: Jan Gebert, 2018), Exit (režie: Karen Winter, 2018) a V zajetí (režie: Bernadett Tuza-Ritter, 2017). Součástí projekcí budou setkání s tvůrci i odborníky. Vstup na celý večer je zdarma.
V rámci Palm Off Festu probíhá také výstava Nothing New Under the Sun tematizující protipóly technického a lidského, vize budoucnosti i rozměr odpovědnosti v turbulentní době. Kurátory výstavy jsou Michal Jalůvka a Zai Xu. Výstava je k vidění do 4. listopadu v blízké Galerii Světova 1.

Vstupenky a program na www.palmofffest.cz:
Ceny vstupenek 160,- až 390,- Kč
Pro studenty a seniory 40% sleva na vybrané kategorie míst.
Festival PAS: při nákupu 3 a více festivalových představení – sleva 20 %.
Vstupné na festivalový offprogram je zdarma (výjimkou je koncert kapely Květy – vstup 200 Kč).
Prodej vstupenek online a na pokladně Divadla pod Palmovkou (Zenklova 34).

zdroj zprávy: Eliška Míkovcová