Zpráva

Iniciační pouť za Modrým ptákem
vydáno: 8.12.2021
Jako vánoční dárek pro celou rodinu nabízí Horácké divadlo Jihlava v poslední předvánoční víkend světoznámé symbolistní drama, nesmrtelný příběh o hledání štěstí, který v roce 1908 napsal belgický dramatik a laureát Nobelovy ceny Maurice Maeterlinck. Premiéra na velké scéně Horáckého divadla proběhne v sobotu 18. prosince 2021.

Symbolista Maurice Maeterlinck
Francouzsky píšící vlámský dramatik, básník a esejista Maurice Maeterlinck (1862 – 1949) patří k nejvýraznějším představitelům evropského symbolismu a k průkopníkům moderního dramatu přelomu 19. a 20. století, kde má své neochvějné novátorské místo po boku dalších moderních dramatiků jakými byli H. Ibsen, A. Strindberg či A. P. Čechov. Kritik Octave Mirbeau o něm dokonce psal jako o autorovi, jehož dílo „převyšuje svou krásou i to nejkrásnější ze Shakespeara“. Maeterlinckovy hry z 90. let 19. století jsou označovány jako „statická dramata“, v nichž hlavní roli hrají duševní stavy hrdinů, sám autor se chce ve svých hrách zabývat „vším, co je v lidském životě nevyslovitelné, vše, co nelze vyjádřit ani v životě ani ve smrti, vše, co se snaží promlouvat k srdci.“

Své nejznámější a dodnes nejhranější drama Modrý pták (L´Oiseau bleu) napsal v roce 1908, s velkým úspěchem se setkala téhož roku premiéra ve slavném MCHATu v režii proslulého Konstantina Sergejeviče Stanislavského. Tato inscenace se hrála až do 60. let 20. století a dosáhla kolem 3 000 repríz. V roce 1911 dostal Maeterlinck za své dílo Nobelovu cenu „… za jeho mnohostrannou literární činnost a zejména za jeho dramatické práce, které se vyznačují bohatou fantazií a poetickým idealismem a které občas v závoji pohádkové podoby odhalují hlubokou inspiraci a tajemně oslovují lidský cit a imaginaci“ (citace z vyjádření Švédské akademie).

Příběh
Ve hře Modrý pták se během jedné kouzelné vánoční noci vydává chlapec Tyltyl se svou malou sestrou Mytyl na dobrodružnou cestu pro modrého ptáka štěstí, aby zachránil nemocnou holčičku ze sousedství. Na cestu dostává kouzelný Diamant, který umožňuje vidět pravou podstatu – duši všech věcí. Děti to pověstné „štěstí“ v podobě Modrého ptáka hledají v zemi vzpomínek, v království noci, v lese, na hřbitově, v zahradách štěstí i v království budoucnosti.

Dramaturgie
„Konec jejich putování a poslání celé hry na tomto místě nechci prozrazovat – nechť si divák může tuto hru užít a ujít tu cestu s námi…“ říká k připravované premiéře dramaturgyně Barbora Jandová. „Jisté je, že po návratu z této cesty, z této pouti za štěstím, se už nikdy nebudou dívat na svět stejnýma očima. Cílem této cesty je prohlédnout a pochopit, uvidět věci kolem sebe v jejich pravé podstatě, vnímat je. Tyltylova cesta za Modrým ptákem je iniciační. Idealisticky věřím, že dokáže otvírat oči i srdce… Nevnímám tuto hru jako pohádku pro děti, ale jako alegorický filozofický příběh, cestu k poznání, ke zvýšené citlivosti a vnímavosti. Proto si troufáme inscenovat ji jako součást našeho repertoáru pro dospělého diváka, s přesvědčením, že může přivést do hlediště diváky všech věkových kategorií, že je to ten správný tzv. rodinný titul, v němž si každý najde to své,“ doplňuje Jandová.

Režie
Inscenaci Modrý pták připravuje režisér Jakub Maceček, který režíruje v Horáckém divadle poprvé: „Modrý pták není žádná "klasika" a už vůbec ne něco jako "osvědčený titul!". Modrý pták je hra, které se všichni bojí. Sdělení není snadno čitelné. Teze si často odporují. Děj je zmatený. Realita a sen se prolínají. Hranice jsou smazány. O významu jednotlivých obrazů se literární i divadelní kritici hádají už více než sto let. Modrý pták je hra, která určila žánr symbolismu. Tím přímo ovlivnila vznik surrealismu a později fantasy. Pán prstenu, Harry Potter, Alenka v říši za zrcadlem, Pátý element, Stopařův průvodce po galaxii, ale třeba i Anděl Páně 2 - tohle vše a nepřeberná spousta dalších děl vychází jak dějově, tak především myšlenkově z Modrého ptáka. Málokdo to ale ví. Každý si toho všimne. Všichni budou srovnávat. (Divadelní hru z roku 1908 a současné filmové hity). Pro mě je to výzva!“

Ke spolupráci přizval Jakub Maceček svůj osvědčený tvůrčí tým - výtvarnici Evu Jiříkovskou (scéna a kostýmy) a Davida Smečku (hudba). Na choreografii a pohybu se podílí Denisa Musilová. Ve hře účinkuje celý soubor Horáckého divadla a sbor dětí ze ZUŠ Jihlava.

zdroj zprávy: Miroslava Kvíčalová