Zpráva
Muzikáloví herci z JAMU nabídnou nezvyklé hudební divadlo
vydáno: 7.9.2021
Premiéru hudební inscenace Čajová rapsodie ve středu 8. září v 19 hodin nabídne také jako první nový titul sezony Divadlo na Orlí. Hudebně-dramatická laboratoř JAMU tak v režii Michala Zetela představí libreto Barbary Gregorové a Vojtěcha Dlaska, který k inscenaci také zkomponoval původní hudbu s písněmi. První reprízu novinky uvede školní scéna brněnské umělecké akademie hned následující večer.
Režisér Zetel se zdráhá výsledek označit jako operu či muzikál, mluví obecně o hudebním divadle: „Typický muzikál jako z West Endu to asi není. Na to je to příliš hudebně komplikované. My klademe značný důraz na taneční složku, která je tady mnohdy svébytným narativním nástrojem.“
Libreto Gregorové a hudebního skladatele Dlaska pojednává o rodině, která se schází po smrti svérázné babičky v její kuchyni a snaží se vypořádat s jejím posledním přáním. A taky se vztahy mezi sebou, k sobě a také k babičce. Dlaskova hudba je podle režiséra velmi promyšlená, prokomponovaná a dokud ji neslyšíte, je i těžko představitelná a stravitelná. „Jakmile se všeho ujme orchestr a nalezne autorovu myšlenku, je to dechberoucí muzika. Pracuji s ní s respektem a s Vojtěchovou pomocí,“ doplnil Zetel. V hudební nahrávce z playbacku zazní klavír, hoboj, klarinet, fagot a bicí nástroje.
Scénografie Julie Emy Růžičkové je antiiluzivní a velice prostá. Stůl a pár židlí a nad nimi jakýsi oblak tvořený ze zavěšených věcí, které se normálně povalují po kredencích a linkách. Na vyvýšeném pódiu na horizontu jeviště bude stát opuštěné křídlo, kolem kterého měl být pětičlenný orchestr. „V Brně se nenašel klavírista, který by byl ochoten za námi nabízený honorář Dlaskovu partituru nastudovat,“ komentoval Zetel použití hudby ze záznamu. Růžičkové kostýmy v osmdesátiminutové inscenaci bez přestávky budou současné, ale zcela obyčejné a prosté.
Na scéně se vedle studentů ze Zetelova ateliéru muzikálového herectví objeví také pedagogové Zoja Mikotová a David Strnad. Režisér je obsadil zejména kvůli příběhu. „Potřebovali jsme babičku a absolventská role seniorky pro studentky lehce po dvacítce může být komplikovaná záležitost,“ vysvětlil. Choreograf představení David Strnad si zároveň zahraje babiččina syna Viléma a zároveň otce dalších postav. Tato role je v podstatě němá a Strnad dostal v inscenaci i jedno taneční sólo.
Čajová rapsodie, jak již název napovídá je v podstatě montáž vnějšími okolnostmi jednoduchého příběhu propojených čísel různých žánrů. Pěveckých, tanečních, melodramatických a činoherních. Třetí dějství má defacto operní půdorys, kdy jsou všechny repliky zapsány v partituře. Tento projekt navazuje na inscenaci Večeře minulého absolventského ročníku, v němž režisér Zetel společně s Davidem Strnadem a skladatelem Mariem Buzzim ohledávali právě možnosti současného hudebního divadla, které není ani tradiční muzikál či opera. „V Čajové rapsodii se nám ale myslím podařilo dosáhnout mnohem větší syntézy mezi jednotlivým složkami projevu interpretů,“ uzavřel Zetel.
zdroj zprávy: Luboš Mareček
Režisér Zetel se zdráhá výsledek označit jako operu či muzikál, mluví obecně o hudebním divadle: „Typický muzikál jako z West Endu to asi není. Na to je to příliš hudebně komplikované. My klademe značný důraz na taneční složku, která je tady mnohdy svébytným narativním nástrojem.“
Libreto Gregorové a hudebního skladatele Dlaska pojednává o rodině, která se schází po smrti svérázné babičky v její kuchyni a snaží se vypořádat s jejím posledním přáním. A taky se vztahy mezi sebou, k sobě a také k babičce. Dlaskova hudba je podle režiséra velmi promyšlená, prokomponovaná a dokud ji neslyšíte, je i těžko představitelná a stravitelná. „Jakmile se všeho ujme orchestr a nalezne autorovu myšlenku, je to dechberoucí muzika. Pracuji s ní s respektem a s Vojtěchovou pomocí,“ doplnil Zetel. V hudební nahrávce z playbacku zazní klavír, hoboj, klarinet, fagot a bicí nástroje.
Scénografie Julie Emy Růžičkové je antiiluzivní a velice prostá. Stůl a pár židlí a nad nimi jakýsi oblak tvořený ze zavěšených věcí, které se normálně povalují po kredencích a linkách. Na vyvýšeném pódiu na horizontu jeviště bude stát opuštěné křídlo, kolem kterého měl být pětičlenný orchestr. „V Brně se nenašel klavírista, který by byl ochoten za námi nabízený honorář Dlaskovu partituru nastudovat,“ komentoval Zetel použití hudby ze záznamu. Růžičkové kostýmy v osmdesátiminutové inscenaci bez přestávky budou současné, ale zcela obyčejné a prosté.
Na scéně se vedle studentů ze Zetelova ateliéru muzikálového herectví objeví také pedagogové Zoja Mikotová a David Strnad. Režisér je obsadil zejména kvůli příběhu. „Potřebovali jsme babičku a absolventská role seniorky pro studentky lehce po dvacítce může být komplikovaná záležitost,“ vysvětlil. Choreograf představení David Strnad si zároveň zahraje babiččina syna Viléma a zároveň otce dalších postav. Tato role je v podstatě němá a Strnad dostal v inscenaci i jedno taneční sólo.
Čajová rapsodie, jak již název napovídá je v podstatě montáž vnějšími okolnostmi jednoduchého příběhu propojených čísel různých žánrů. Pěveckých, tanečních, melodramatických a činoherních. Třetí dějství má defacto operní půdorys, kdy jsou všechny repliky zapsány v partituře. Tento projekt navazuje na inscenaci Večeře minulého absolventského ročníku, v němž režisér Zetel společně s Davidem Strnadem a skladatelem Mariem Buzzim ohledávali právě možnosti současného hudebního divadla, které není ani tradiční muzikál či opera. „V Čajové rapsodii se nám ale myslím podařilo dosáhnout mnohem větší syntézy mezi jednotlivým složkami projevu interpretů,“ uzavřel Zetel.
zdroj zprávy: Luboš Mareček
Další zprávy
V divadle Hybernia začíná autor a režisér Janek Ledecký zkoušet novou hudební komedii
(Divadlo Hybernia, 2.6.2023)
Příběh Amberville je temný...
(Divadlo v Dlouhé, 2.6.2023)
Divadlo Polárka uvede punkový muzikál o holčičce, kterou adoptovala Gorila
(Divadlo Polárka, 1.6.2023)
Tracyho tygr – koncert s písněmi Emila Viklického – vzdá hold slavnému olomouckému rodáku a slavnostně ukončí divadelní sezonu
(Moravské divadlo Olomouc, 31.5.2023)
Východočeské divadlo Pardubice se navrací na Kunětickou horu
(Východočeské divadlo Pardubice, 31.5.2023)
Režisér Karel Janák boří mýty o intimnu a sexu hudební komedií Vy nejste žena, pane!
(Divadlo Radka Brzobohatého, 30.5.2023)