Zpráva
Zabývat se texty Rainalda Goetze oscilujícími mezi grafomanií a poezií, kýčem a vážnou filozofií, radikální politickou proklamací a nonsensem, logikou a asociací, předpokládá odhodlanost k boji i smysl pro humor, což může přinášet zvláštní směs vzteku, utrpení a zábavy. Režisér Miroslav Bambušek se vrací do MeetFactory s českou premiérou textu německého psychiatra, historika a spisovatele, některým známého z multimediálních projektů berlínské elektro-scény, Rainalda Goetze (1953). Tento literární provokatér se ve hře Pevnost (Festung, 1992), jazykově mimořádně vytříbeném a komplikovaném textu, obrací k významným momentům německých dějin, holocaustu, studentskému hnutí šedesátých let i znovusjednocení Německa, aby na ně nahlédl pod kritickým, často nepokrytě nenávistným úhlem.
Martina Černá, která kromě Pevnosti přeložila také Goetzovy texty Svatá válka a Jeff Koons (u nás mimochodem nebyly nikdy uvedeny), říká: „Mírně, ale skutečně jen mírně poučenější již vědí, že zabývat se texty Rainalda Goetze oscilujícími mezi grafomanií a poezií, kýčem a vážnou filozofií, radikální politickou proklamací a nonsensem, logikou a asociací, předpokládá odhodlanost k boji i smysl pro humor, což může přinášet zvláštní směs vzteku, utrpení a zábavy. A že pátrání po významu vět zlomených vpůli, které by snad mělo tu drzost vést až k autorovi, odsoudí tazatele namísto k jednoznačné odpovědi k další jazykové hříčce, přičemž s pokusem o její převod můžete strávit další věčnost. Překlady, převody a interpretace Goetzových textů nemohou být nikdy správně. A to je jen dobře, protože díky tomu, že si s nimi budeme lámat hlavu, mohou po sobě nechávat jizvy, které přinášejí radost. Co víc si nakonec od uměleckého díla přát...“
„Hra s minulostí totiž nepracuje jako s čímsi zahozeným, pohřbeným. Hra jednoduše řečeno říká, že minulost si nepřipomínáme proto, aby se neopakovala, ale právě proto, že se neustále opakuje. Všichni ti mrtví sice mlčí, ale jsou stále s námi, mluví k nám tím svým mlčením... které k nám může doléhat, když se otevřeme a přestaneme žvanit,“ říká režisér Bambušek.
V inscenaci Pevnost hrají zajímavé herecké osobnosti: za všechny Milan Stehlík z Národního divadla, Jiří Černý z bývalé Komedie, Jan Lepšík (divákům MeetFactory známý například z inscenace Mondšajn), Dora Bouzková, která hrála v Bambuškových inscenacích Silní a Skočná nebo Petr Čtvrtníček z Divadla Na zábradlí.
Premiéra - Rainald Goetz: Pevnost - řeč o zničení, MeetFactory 20. prosince od 20:00 hodin.
zdroj zprávy: Petr Hrubeš (MeetFactory)
Martina Černá, která kromě Pevnosti přeložila také Goetzovy texty Svatá válka a Jeff Koons (u nás mimochodem nebyly nikdy uvedeny), říká: „Mírně, ale skutečně jen mírně poučenější již vědí, že zabývat se texty Rainalda Goetze oscilujícími mezi grafomanií a poezií, kýčem a vážnou filozofií, radikální politickou proklamací a nonsensem, logikou a asociací, předpokládá odhodlanost k boji i smysl pro humor, což může přinášet zvláštní směs vzteku, utrpení a zábavy. A že pátrání po významu vět zlomených vpůli, které by snad mělo tu drzost vést až k autorovi, odsoudí tazatele namísto k jednoznačné odpovědi k další jazykové hříčce, přičemž s pokusem o její převod můžete strávit další věčnost. Překlady, převody a interpretace Goetzových textů nemohou být nikdy správně. A to je jen dobře, protože díky tomu, že si s nimi budeme lámat hlavu, mohou po sobě nechávat jizvy, které přinášejí radost. Co víc si nakonec od uměleckého díla přát...“
„Hra s minulostí totiž nepracuje jako s čímsi zahozeným, pohřbeným. Hra jednoduše řečeno říká, že minulost si nepřipomínáme proto, aby se neopakovala, ale právě proto, že se neustále opakuje. Všichni ti mrtví sice mlčí, ale jsou stále s námi, mluví k nám tím svým mlčením... které k nám může doléhat, když se otevřeme a přestaneme žvanit,“ říká režisér Bambušek.
V inscenaci Pevnost hrají zajímavé herecké osobnosti: za všechny Milan Stehlík z Národního divadla, Jiří Černý z bývalé Komedie, Jan Lepšík (divákům MeetFactory známý například z inscenace Mondšajn), Dora Bouzková, která hrála v Bambuškových inscenacích Silní a Skočná nebo Petr Čtvrtníček z Divadla Na zábradlí.
Premiéra - Rainald Goetz: Pevnost - řeč o zničení, MeetFactory 20. prosince od 20:00 hodin.
zdroj zprávy: Petr Hrubeš (MeetFactory)
Další zprávy
Festival ARENA 2024: Divadlo bratří Formanů přichystalo pořádnej „cirkus“ v ERPET Centru
(Divadlo bratří Formanů, 24.4.2024)
Švandovo divadlo uvede písničkový retro muzikál o božském zpěvákovi putujícím za snem o dokonalém popu
(Švandovo divadlo, 23.4.2024)
Hádka o umění v divadle Reduta
(Národní divadlo Brno, 22.4.2024)
Dítě v Dlouhé 2024 - vítězové
(Divadlo v Dlouhé, 18.4.2024)