Počet komentářů: 0
Nový komentář

Zpráva z...
Národní divadlo

První inscenace v rámci letošního ročníku festivalu Pražské křižovatky online
[20.11.2020]
Festival Pražské křižovatky se letos konečně dočká svého prvního představení, ale jak v těchto časech jinak než online. Varšavská scéna Nowy Teatr sdílí inscenaci režiséra a svého uměleckého šéfa Krzysztofa Warlikowského Odjíždíme – a to s českými titulky a za účasti Činohry Národního divadla.

Uvádíme: 21. až 23. listopadu 2020 na webu Národního divadla a Facebooku Činohry ND.

Krzysztof Warlikowski: Odjíždíme
Premiéra: 14. června 2018
Podle hry Chanocha Levina Suitcase Packers adaptovali: Krzysztof Warlikowski, Piotr Gruszczyński
Do polštiny přeložil: Jacek Poniedziałek
Do češtiny přeložila: Barbora Kolouchová
Režie: Krzysztof Warlikowski
Dramaturgie: Piotr Gruszczyński
Scéna a kostýmy: Małgorzata Szczęśniak
Hudba: Paweł Mykietyn
Světelný design: Felice Ross
Hrají: Agata Buzek, Andrzej Chyra, Magdalena Cielecka, Ewa Dałkowska, Bartosz Gelner, Maciej Gąsiu, Gośniowski, Małgorzata Hajewska-Krzysztofik, Jadwiga Jankowska-Cieślak, Wojciech Kalarus, Marek Kalita, Dorota Kolak, Rafał Maćkowiak, Zygmunt Malanowicz, Monika Niemczyk, Maja Ostaszewska, Jaśmina Polak, Piotr Polak, Jacek Poniedziałek, Magdalena Popławska
Produkce: Nowy Teatr, Warsaw
Koprodukce: Théâtre National de Chaillot, Paris; La Comédie de Clermont-Ferrand; Théâtre de Liège, Hellenic Festival, Athens; Bonlieu Scène national Annecy; CULTURESCAPES Switzerland, Basel


Dvanáct let po úspěchu svého uvedení tragikomedie Krum se Krzysztof Warlikowski vrátil k dílu izraelského dramatika Chanocha Levina, přičemž tentokrát sáhl po jeho titulu Suitcase Packers (Baliči kufrů). Roky, které uplynuly od uvedení prvního Levinova textu, přinesly Polsku i Evropě nejeden dramatický okamžik. A tak se vrtkavý snílek Krum, hrdina známý z předešlé hry, po neúspěšné výpravě do zahraničí vrací do vlasti, v níž snad všichni umírají nebo se alespoň někam balí a chystají. Velká světová migrace lidí nachází v Levinově textu svou místní tvář a místní měřítko, jež odrážejí úzkosti a pohyby probíhající v makroměřítku. Kam směřují postavy Levinovy pestré galerie, není jasné, ale snad každá se snaží pohnout co nejdál od „tady“, třebaže opustit svůj domov nechce žádná. Ledacos o tomto tajemném velkém pohybu ostatně signalizuje „orchestrální“ podtitul hry Komedie pro osm pohřbů… A tak je třeba se ptát: Je život opravdu někde jinde? Není lepší a rozumnější zůstat a soustředit se na budování komunity? Je čas romantických gest, nebo pozitivistické práce pro dobro všech? Život nepřináší mír ani bez politiky, natož s ní!

V inscenaci Odjíždíme nacházíme mnohá z oblíbených témat Krzysztofa Warlikowského (1962), k nimž patří odcizení, homosexualita, zapovězení, tabuizace, společenské výměny, transformace těla, odkrytí identity, transgrese, střet jinakosti s banalitou života. Rodák z polského Štětína, známý svou schopností obracet či prohlubovat zdánlivě zřejmý smysl slov, a tak velmi originálně interpretovat klasická díla světové dramatické literatury, je již dlouhá léta uměleckým ředitelem Teatra Nowego, v němž vytváří a formuje svou osobní vizi poslání divadla ve společnosti. Jeho divadelním mottem se stal „únik z divadla“. Před pěti lety ve svém projevu k Světovému dni divadla svůj postoj k němu shrnul takto: „Mistry divadla lze nejlépe nalézt daleko od divadla. Obyčejně jsou to ti, které divadlo nezajímá jen jako mašinérie na reprodukci různých klišé a konvencí. To oni nalézají pulzující zřídla a živé proudy řek, které se obecně vyhýbají divadelním sálům a v nich denně se hromadícím nepřeberným zástupům lidí, potýkajících se s napodobováním jakýchsi světů. Napodobujeme, místo toho, abychom tvořili vlastní, koncentrované světy… Jaké má být současné divadlo? Má vycházet z hluboké pravdy a končit v nevysvětlitelném. Takové všem jeho tvůrcům, kteří se objevují na jevišti, ale i těm, kteří jsou v hledišti, přeji z celého srdce.“

S inscenací Odjíždíme (polsky Wyjeżdżamy, anglicky We are leaving) se v online podobě divadlo Nowy Teatr hodlalo letošního ročníku Pražských křižovatek zúčastnit od chvíle, kdy bylo už zjara víceméně jasné, že okolnosti koronavirové pandemie, omezeného střetávání, divadelního provozu a vůbec cestování po celé Evropě vytvoří komplikovanější prostředí pro sdílení kultury a umění, než na jaké jsme si dávno zvykli. Inscenaci proto polští kolegové velkoryse vybavili titulky v několika jazycích – kromě angličtiny a francouzštiny, s nimiž se počítalo od premiéry inscenace před dvěma lety, nově přibyly překlady a titulky maďarské, estonské a právě české, jež připravila překladatelka Barbora Kolouchová. Vstřícný přístup našich kolegů tak ukazuje, že je možná načase začít k mezinárodním akcím přistupovat i jinak než dosud.
Čili odjíždíme! Nebude to snadné, leč na kompromisy není kdy. Je čas jít! Vyrazme hned!

DOPROVODNÝ PROGRAM

Workshop Bavme se o divadle
Zajímá vás, jak vypadá současné divadlo? Ptáte se, co si pod tím pojmem vlastně představit? A chtěli byste se o tom bavit společně? U příležitosti uvedení online představení Odjíždíme se uskuteční workshop a diskuse Bavme se o divadle. Dvě setkání a zhlédnutí představení se uskuteční v online formě. Workshop zahrnuje úvodní přednášku o soudobých podobách evropského divadla a základních pojmech spojených s jeho vnímáním a následné psaní krátkých kritických reflexí.

Harmonogram:
20. listopadu 2020 – úvodní online setkání / přednáška
21. až 23. listopadu 2020 – individuální zhlédnutí online streamu inscenace Odjíždíme
24. listopadu 2020 – online diskuse o představení, psaní reflexí
Představení Odjíždíme je s českými titulky. Workshop vede Romana Štorková Maliti, divadelní teoretička a doktorandka na Ústavu východoevropských studií FF UK. Přihlašování a bližší informace na mailu z.kralova@narodni-divadlo.cz.

zdroj zprávy: Kateřina Ondroušková



Komentáře k tématu článkuPřidat komentář

Přidat komentář

Zatím zde není žádný komentář.