Zpráva
Režisér a choreograf Petr Zuska zkouší Terapii, nový autorský projekt pro Dejvické divadlo
vydáno: 9.3.2021
Petr Zuska v těchto dnech připravuje nový projekt v Dejvickém divadle. Terapie je původním autorským dílem režiséra, choreografa a tanečníka, který s tímto divadlem spolupracuje poprvé. V inscenaci se potkává a váže poezie s činohrou, činohra s pohybem, pohyb s hudbou a zpěvem a všechno se vším, aby vznikl kompaktní, svébytný divadelní zážitek. Zkoušky nového představení v těchto dnech vrcholí, premiéra pro diváky, která byla původně plánována na 30. března, ale proběhne až po uvolnění protiepidemických opatření a otevření divadel.
V mnoha ohledech se jedná o titul, který je v Dejvickém divadle něčím neobvyklým, výjimečným. Touha provázat v jednom díle světy různých uměleckých žánrů zrála v souboru poměrně dlouho a osobnost Petra Zusky byla nakonec přirozenou volbou. A proč právě Terapie?
„V zásadě jde o střet a konfrontaci několika protiv v několika úrovních. Básnického, obrazivého světa se strohou logikou ‚normálního‘ jazyka, logiky a absurdity, skutečnosti a fantazie,“ vysvětluje Petr Zuska. „Nevyhnutelný konflikt mezi ‚realitou‘ terapeuta a zdánlivou iracionalitou jeho pacienta s sebou nese příběh dvou lidí, kteří k sobě hledají dávno ztracenou cestu. Představení má charakter takzvaného totálního divadla, kde se autorské dialogy střídají s poezií českých básníků, různými hudebními pasážemi, občas i autenticky hranými a zpívanými a v neposlední řadě částmi, kde hlavní roli přebírá pohyb – prazáklad lidské komunikace.“
Výše nastíněný fenomén tzv. totálního divadla byl vlastně od začátku nasnadě. Jak pro Petra Zusku coby tvůrce pohybujícího se většinově v odlišných sférách vyjadřovacích prostředků, tak naopak pro činoherní ansámbl, který má odvahu a motivaci vyplout do ne úplně známých vod.
Zkraje příští sezóny pak Petra Zusku čeká práce na severu Evropy. Pro Theatre Vanemuine v estonském Tartu bude připravovat novou verzi Čajkovského baletu Labutí jezero. „Notoricky známý pohádkový příběh dostane v mé verzi trochu odlišný kabát,“ říká choreograf. „Labuť jako taková se stává čistým symbolem lásky. Láska však může být radostná, extatická, něžná – když máme někoho milovaného u sebe, ale na druhou stranu se může stát důvodem ke smutku, bolesti a zoufalství v momentě, kdy ho ztratíme. Tedy pozitivní a negativní aspekt lásky. Ve chvíli, kdy se radost a štěstí láme do smutku a žalu, se bílá barva (labuť) mění v černou. Podobně jako pozitiv a negativ fotografie… Obvyklý tradiční konflikt mezi dobrem a zlem se tedy v mém pohledu posouvá do trochu jiné, symboličtější dimenze.“
S Theatre Vanemuine bude Zuska spolupracovat podruhé. Mezinárodní, středně velký taneční soubor má již tři roky na repertoáru jeho inscenaci Romeo a Julie, kterou původně vytvořil v roce 2013 pro Balet Národního divadla.
TERAPIE
Dejvické divadlo
Scénář, režie, choreografie: Petr Zuska
Scéna: Jan Dušek
Kostýmy: Kateřina Štefková
Asistentka pohybu: Zuzana Susová
Korepetice: Marek Doubrava
Dramaturgická spolupráce: Eva Suková
Obsazení: Klára Melíšková, Jana Holcová, Veronika Khek Kubařová, Zdeňka Žádníková-Volencová, Pavel Šimčík, Hynek Čermák, Vladimír Polívka, Martin Myšička.
(premiéra 30. března 2021)
LABUTÍ JEZERO
Theatre Vanemuine
Dramaturgie, choreografie a režie: Petr Zuska
Scéna: Daniel Dvořák
Kostýmy: Pavel Knolle
Světelný design: Kees Tjebbes
(premiéra 2. října 2021)
zdroj zprávy: Johana Mravcová
V mnoha ohledech se jedná o titul, který je v Dejvickém divadle něčím neobvyklým, výjimečným. Touha provázat v jednom díle světy různých uměleckých žánrů zrála v souboru poměrně dlouho a osobnost Petra Zusky byla nakonec přirozenou volbou. A proč právě Terapie?
„V zásadě jde o střet a konfrontaci několika protiv v několika úrovních. Básnického, obrazivého světa se strohou logikou ‚normálního‘ jazyka, logiky a absurdity, skutečnosti a fantazie,“ vysvětluje Petr Zuska. „Nevyhnutelný konflikt mezi ‚realitou‘ terapeuta a zdánlivou iracionalitou jeho pacienta s sebou nese příběh dvou lidí, kteří k sobě hledají dávno ztracenou cestu. Představení má charakter takzvaného totálního divadla, kde se autorské dialogy střídají s poezií českých básníků, různými hudebními pasážemi, občas i autenticky hranými a zpívanými a v neposlední řadě částmi, kde hlavní roli přebírá pohyb – prazáklad lidské komunikace.“
Výše nastíněný fenomén tzv. totálního divadla byl vlastně od začátku nasnadě. Jak pro Petra Zusku coby tvůrce pohybujícího se většinově v odlišných sférách vyjadřovacích prostředků, tak naopak pro činoherní ansámbl, který má odvahu a motivaci vyplout do ne úplně známých vod.
Zkraje příští sezóny pak Petra Zusku čeká práce na severu Evropy. Pro Theatre Vanemuine v estonském Tartu bude připravovat novou verzi Čajkovského baletu Labutí jezero. „Notoricky známý pohádkový příběh dostane v mé verzi trochu odlišný kabát,“ říká choreograf. „Labuť jako taková se stává čistým symbolem lásky. Láska však může být radostná, extatická, něžná – když máme někoho milovaného u sebe, ale na druhou stranu se může stát důvodem ke smutku, bolesti a zoufalství v momentě, kdy ho ztratíme. Tedy pozitivní a negativní aspekt lásky. Ve chvíli, kdy se radost a štěstí láme do smutku a žalu, se bílá barva (labuť) mění v černou. Podobně jako pozitiv a negativ fotografie… Obvyklý tradiční konflikt mezi dobrem a zlem se tedy v mém pohledu posouvá do trochu jiné, symboličtější dimenze.“
S Theatre Vanemuine bude Zuska spolupracovat podruhé. Mezinárodní, středně velký taneční soubor má již tři roky na repertoáru jeho inscenaci Romeo a Julie, kterou původně vytvořil v roce 2013 pro Balet Národního divadla.
TERAPIE
Dejvické divadlo
Scénář, režie, choreografie: Petr Zuska
Scéna: Jan Dušek
Kostýmy: Kateřina Štefková
Asistentka pohybu: Zuzana Susová
Korepetice: Marek Doubrava
Dramaturgická spolupráce: Eva Suková
Obsazení: Klára Melíšková, Jana Holcová, Veronika Khek Kubařová, Zdeňka Žádníková-Volencová, Pavel Šimčík, Hynek Čermák, Vladimír Polívka, Martin Myšička.
(premiéra 30. března 2021)
LABUTÍ JEZERO
Theatre Vanemuine
Dramaturgie, choreografie a režie: Petr Zuska
Scéna: Daniel Dvořák
Kostýmy: Pavel Knolle
Světelný design: Kees Tjebbes
(premiéra 2. října 2021)
zdroj zprávy: Johana Mravcová
Další zprávy
Příběh Amberville je temný...
(Divadlo v Dlouhé, 2.6.2023)
V divadle Hybernia začíná autor a režisér Janek Ledecký zkoušet novou hudební komedii
(Divadlo Hybernia, 2.6.2023)
Divadlo Polárka uvede punkový muzikál o holčičce, kterou adoptovala Gorila
(Divadlo Polárka, 1.6.2023)
Tracyho tygr – koncert s písněmi Emila Viklického – vzdá hold slavnému olomouckému rodáku a slavnostně ukončí divadelní sezonu
(Moravské divadlo Olomouc, 31.5.2023)
Východočeské divadlo Pardubice se navrací na Kunětickou horu
(Východočeské divadlo Pardubice, 31.5.2023)
Režisér Karel Janák boří mýty o intimnu a sexu hudební komedií Vy nejste žena, pane!
(Divadlo Radka Brzobohatého, 30.5.2023)