Zpráva
Scénická queer báseň v HaDivadle
vydáno: 21.2.2024
Sezonu 49: Konec iluzí v HaDivadle zahájila inscenace Jenom konec světa v režii uměleckého šéfa Ivana Buraje podle textu francouzského autora Jeana-Luca Lagarce, která se zabývá neporozuměním v rodině a zároveň tematizuje homosexuální orientaci. Fenomén queerness se přitom výrazně propíše do připravované inscenace Queer Runner (labyrint citu / ráj mysli). V HaDivadle jej budou nahlížet z pohledu většinové společnosti a tato queer jinakost, odchylka vůči normě, se projeví nejen v tématech inscenace, ale i v jejím scénickém zpracování. Koncept queerness tedy nebude chápán pouze jako termín zaštiťující LGBTQI+ témata, ale i jako umělecký a tvůrčí princip.
Původní scénář inscenace pro HaDivadlo připravil režisér JQr a bude uveden ve světové premiéře. JQr, známý též jako Janek Růžička, je absolventem filmové režie na Katedře dokumentární tvorby FAMU. Točí dokumentární filmy pro Českou televizi, hudební videoklipy a další audiovizuální díla. Jeho výrazným počinem je alternativní televizní magazín Q (později Queer), který vysílala ČT v letech 2007–2022. Na divadle se podílel na řadě tanečně-pohybových projektech a v roce 2007 režíroval v Divadle Letí monodrama Douga Wrighta Svou vlastní ženou. S HaDivadlem a Národním divadlem dlouhodobě spolupracuje na tvorbě video-upoutávek k novým inscenacím.
Vlastní celovečerní činoherní text bude na scéně režírovat poprvé. „Když mi Ivan Buraj telefonoval s touhle nabídkou, v hlavě se mi hned zjevil Alan Turing. Kostra textu pak vznikla metodou automatického psaní. Nejlíp by se to dalo přirovnat k záznamu nějaké vize nebo snu. Sny jsou intertextuální, kompilují to, co člověk zažil, četl, viděl, a pojí se s podvědomím. Jsou surreální, mají mnoho rovin a složek. Doufám, že si divačky a diváci v inscenaci najdou svou vlastní letovou hladinu,“ popisuje práci na textu a inscenaci JQr.
Hlavní postavu inscenace, inspirovanou významným britským matematikem a logikem Alanem Turingem (1912–1954), představuje Alan v podání Radima Chyby. Turing je považován za zakladatele moderní informatiky a známý je i pro své zásluhy o dešifrování nacistických tajných kódů během 2. světové války – Enigmy. Ke konci svého života byl souzen za svou homosexualitu a dohnán k tragické sebevraždě. V inscenaci je osobnost Turinga inspiračním zdrojem, nejedná se však o životopisný příběh. Postava Alana se setkává se Sergejem (Mámení) v podání Jiřího Miroslava Valůška a kolektivní postavou označenou Q představovanou dalšími členy souboru (Magdalena Kuntová, Jáchym Sůra a Sara Venclovská) a hostujícím Janem Lepšíkem.
Ke spolupráci na inscenaci Queer Runner (labyrint citu / ráj mysli) byl přizván jako scénograf a kostýmní výtvarník Jan Matýsek, absolvent scénografie brněnské JAMU. Ten se kromě práce pro divadlo věnuje tvorbě videoinstalací a zážitkových environmentů. Mimo vlastní výstavní činnost působí i jako kurátor. Hudební složku inscenace bude mít na starosti hudební skladatelka, zvuková umělkyně a sound-designérka Natálie Pleváková. Pleváková vystudovala multimediální kompozici na JAMU a pravidelně spolupracuje s pražským Studiem Hrdinů. Je tvůrkyní sound designu k řadě podcastů (Respekt, Vlna Radia Wave, Kvíření Institutu Úzkosti). Aleš Hrdlička má při přípravě inscenace na starost trikovou spolupráci. Tento novocirkusový performer, tvůrce a konzultant zaměřený na magii a žonglování spolupracuje s kulturním centrem Jatka 78 a také s pražským divadlem NoD.
Experimentální a kolážovitá povaha inscenace se projeví v řadě odkazů a inspirací, z nichž autor JQr při přípravě scénáře čerpal. Fanoušci sci-fi například ocení reference na snímek Blade Runner (1982), k němuž odkazuje název i zdánlivá ne-lidskost hlavní postavy Alana. Jako literární inspirační zdroje lze uvést například Alenku v říši divů Lewise Carrolla, dílo Jana Amose Komenského či faustovské motivy. Rámec inscenace přitom tvoří i současné filozofické úvahy o povaze lidskosti, která je zpochybňována rozvojem technologií a umělé inteligence – způsobeným mimo jiné i vizionářským dílem Alana Turinga. Queer Runner (labyrint citu / ráj mysli) si klade za cíl ohledávat hranice lidskosti a uvažovat nad otázkami, zda je lidskost nutné definovat v opozici vůči jinakosti – ať už se týká neživých strojů a technologií či queer identity.
„Pohybujeme se na poli struktury přebrané z mytologie. Náš Alan je klasický hrdina. Rodí se na podkladě zamlženého historického originálu a musí svést svůj boj, tedy překonat překážky od svých stvořitelů. Je v rukou ‚bohů', kteří ho testují, zkoumají, analyzují a mluví o něm jako o objektu. LGBTQI+ lidé a bytosti to znají, vždy když se dostanou do hledáčku konzervativní heteronormativní společnosti. Tu jsme hledali i paralelu s rozvojem umělé inteligence a Turingem načrtnutými humanoidy budoucnosti. Společenská pravidla naší ‚hry na lidi' těžko snáší jinakost, a to i když objetí lásky – či jsme dnešní lidé či budoucí roboti – zažíváme všichni stejně a vášnivě,“ dodává z pozice dramaturga inscenace Milo Juráni.
Inscenace Queer Runner (labyrint citu / ráj mysli) bude mít v HaDivadle premiéru v pátek 1. března 2024 od 19.30 hodin. První repríza se uskuteční v neděli 3. března s dřívějším začátkem v 17.30 hodin a bude jí předcházet autorský úvod. Na druhou reprízu se diváci můžou těšit v úterý 5. března od 19.30, přičemž toto uvedení bude obohacené o besedu s tvůrčím týmem po představení. Ve středu 6. března se od 19.30 uskuteční doprovodná debata k inscenaci z cyklu Diskuzí A2 pořádaná ve spolupráci se stejnojmenným kulturním čtrnáctideníkem. Tentokrát bude věnována tématu Kulturních válek a v moderaci Matěje Metelce přivítá politoložku Zoru Hesovou a filozofku a publicistku Terezu Matějčkovou.
Queer Runner (labyrint citu / ráj mysli)
„Binární jsou jenom stroje.“ Montáž atrakcí – zákonitosti vzoru – testovaný subjekt – lusthaus srdce – otrávené jablko Q samo se sebou uzavře sázku o Alanovu duši. Alan je podroben řadě rafinovaných testů a zkoušek, které mají prověřit jeho lidství. Alan stvoří homunkula a odhalí velká tajemství přírody. Alan zažije prudké milostné vzplanutí, které se nápadně podobá bitvě o záchranu představivosti. Alan se naučí několik užitečných iluzí. Kdo je tady Poutník, kdo Všudybud a kdo je Mámení? Má myšlení nějaké meze? Co se nachází za hranicemi citu? Je Alan člověk, stroj nebo buzerant? Jak byste vy uspěli v real life CAPTCHA* testu?
* CAPTCHA = Completely Automated Public Turing test to tell Computers and Humans Apart (plně automatický veřejný Turingův test k odlišení počítačů od lidí
Inspirací pro Alana, ústřední postavu hry, je práce a osud britského matematika, logika, kryptoanalytika a zakladatele moderní informatiky a počítačové vědy Alana Turinga. Během druhé světové války navrhl a zkonstruoval elektromechanické kryptoanalytické stroje, kterým se podařilo prolomit kódy německých šifrovacích zařízení. Položil teoretické základy pro vývoj a konstrukci zařízení bezpečné komunikace a moderních počítačů (tzv. Turingův stroj), věnoval se i matematickým zákonitostem přírodní morfogeneze (tzv. Turingovy vzory). Roku 1952 byl obviněn a souzen kvůli své homosexualitě. Aby se vyhnul vězení, souhlasil s „chemickou kastrací“, což mělo za následek nevratná fyzická a duševní poškození. Součástí trestu bylo i zbavení přístupu k utajovaným informacím, pozbyl tak možnost nadále svobodně pracovat a cestovat. Dva roky poté si ve svých 42 letech vzal život. Queer Runner ale není dokumentární inscenace o jeho životě. Autor a režisér JQr před námi otevírá fantastický, jinotajný, šifrovaný svět. Koláž příběhů, citací, odkazů a autorského textu má prvky autobiografie, biografie, pracuje s vědeckými fakty i divokou fikcí. V tekutém obrazivém světě na pomezí iniciačního příběhu, utopie a dystopie, laboratoře, iluzionistické manéže i divoké tělesné párty se postavy s rozmlženými konturami konfrontují s proslulými alegoriemi, současnou realitou i vizemi budoucnosti. V láskyplném boji se lámou zažité kódy, přelévají a přetvářejí se iluze uměle budovaných hranic.
Obávám se, že v budoucnosti bude platit následující sylogismus:
Turing věří, že stroje mohou myslet.
Turing spí s muži.
Z čehož plyne, že stroje nemohou myslet.
Tvůj – zoufalý – Alan.
Premiéra: 1. března 2024
Autor: JQr
Režie: JQr a kol.
Dramaturgie: Milo Juráni
Asistentka režie a dramaturgie: Diviška Rysová
Scéna: Jan Matýsek
Hudba: Natálie Pleváková
Kostýmní spolupráce: Jan Matýsek
Triková spolupráce: Aleš Hrdlička
Obsazení: Radim Chyba, Magdalena Kuntová, Jan Lepšík, Jáchym Sůra, Sara Venclovská, Jiří Miroslav Valůšek
Zdroj: Tereza Teerink Turzíková
Původní scénář inscenace pro HaDivadlo připravil režisér JQr a bude uveden ve světové premiéře. JQr, známý též jako Janek Růžička, je absolventem filmové režie na Katedře dokumentární tvorby FAMU. Točí dokumentární filmy pro Českou televizi, hudební videoklipy a další audiovizuální díla. Jeho výrazným počinem je alternativní televizní magazín Q (později Queer), který vysílala ČT v letech 2007–2022. Na divadle se podílel na řadě tanečně-pohybových projektech a v roce 2007 režíroval v Divadle Letí monodrama Douga Wrighta Svou vlastní ženou. S HaDivadlem a Národním divadlem dlouhodobě spolupracuje na tvorbě video-upoutávek k novým inscenacím.
Vlastní celovečerní činoherní text bude na scéně režírovat poprvé. „Když mi Ivan Buraj telefonoval s touhle nabídkou, v hlavě se mi hned zjevil Alan Turing. Kostra textu pak vznikla metodou automatického psaní. Nejlíp by se to dalo přirovnat k záznamu nějaké vize nebo snu. Sny jsou intertextuální, kompilují to, co člověk zažil, četl, viděl, a pojí se s podvědomím. Jsou surreální, mají mnoho rovin a složek. Doufám, že si divačky a diváci v inscenaci najdou svou vlastní letovou hladinu,“ popisuje práci na textu a inscenaci JQr.
Hlavní postavu inscenace, inspirovanou významným britským matematikem a logikem Alanem Turingem (1912–1954), představuje Alan v podání Radima Chyby. Turing je považován za zakladatele moderní informatiky a známý je i pro své zásluhy o dešifrování nacistických tajných kódů během 2. světové války – Enigmy. Ke konci svého života byl souzen za svou homosexualitu a dohnán k tragické sebevraždě. V inscenaci je osobnost Turinga inspiračním zdrojem, nejedná se však o životopisný příběh. Postava Alana se setkává se Sergejem (Mámení) v podání Jiřího Miroslava Valůška a kolektivní postavou označenou Q představovanou dalšími členy souboru (Magdalena Kuntová, Jáchym Sůra a Sara Venclovská) a hostujícím Janem Lepšíkem.
Ke spolupráci na inscenaci Queer Runner (labyrint citu / ráj mysli) byl přizván jako scénograf a kostýmní výtvarník Jan Matýsek, absolvent scénografie brněnské JAMU. Ten se kromě práce pro divadlo věnuje tvorbě videoinstalací a zážitkových environmentů. Mimo vlastní výstavní činnost působí i jako kurátor. Hudební složku inscenace bude mít na starosti hudební skladatelka, zvuková umělkyně a sound-designérka Natálie Pleváková. Pleváková vystudovala multimediální kompozici na JAMU a pravidelně spolupracuje s pražským Studiem Hrdinů. Je tvůrkyní sound designu k řadě podcastů (Respekt, Vlna Radia Wave, Kvíření Institutu Úzkosti). Aleš Hrdlička má při přípravě inscenace na starost trikovou spolupráci. Tento novocirkusový performer, tvůrce a konzultant zaměřený na magii a žonglování spolupracuje s kulturním centrem Jatka 78 a také s pražským divadlem NoD.
Experimentální a kolážovitá povaha inscenace se projeví v řadě odkazů a inspirací, z nichž autor JQr při přípravě scénáře čerpal. Fanoušci sci-fi například ocení reference na snímek Blade Runner (1982), k němuž odkazuje název i zdánlivá ne-lidskost hlavní postavy Alana. Jako literární inspirační zdroje lze uvést například Alenku v říši divů Lewise Carrolla, dílo Jana Amose Komenského či faustovské motivy. Rámec inscenace přitom tvoří i současné filozofické úvahy o povaze lidskosti, která je zpochybňována rozvojem technologií a umělé inteligence – způsobeným mimo jiné i vizionářským dílem Alana Turinga. Queer Runner (labyrint citu / ráj mysli) si klade za cíl ohledávat hranice lidskosti a uvažovat nad otázkami, zda je lidskost nutné definovat v opozici vůči jinakosti – ať už se týká neživých strojů a technologií či queer identity.
„Pohybujeme se na poli struktury přebrané z mytologie. Náš Alan je klasický hrdina. Rodí se na podkladě zamlženého historického originálu a musí svést svůj boj, tedy překonat překážky od svých stvořitelů. Je v rukou ‚bohů', kteří ho testují, zkoumají, analyzují a mluví o něm jako o objektu. LGBTQI+ lidé a bytosti to znají, vždy když se dostanou do hledáčku konzervativní heteronormativní společnosti. Tu jsme hledali i paralelu s rozvojem umělé inteligence a Turingem načrtnutými humanoidy budoucnosti. Společenská pravidla naší ‚hry na lidi' těžko snáší jinakost, a to i když objetí lásky – či jsme dnešní lidé či budoucí roboti – zažíváme všichni stejně a vášnivě,“ dodává z pozice dramaturga inscenace Milo Juráni.
Inscenace Queer Runner (labyrint citu / ráj mysli) bude mít v HaDivadle premiéru v pátek 1. března 2024 od 19.30 hodin. První repríza se uskuteční v neděli 3. března s dřívějším začátkem v 17.30 hodin a bude jí předcházet autorský úvod. Na druhou reprízu se diváci můžou těšit v úterý 5. března od 19.30, přičemž toto uvedení bude obohacené o besedu s tvůrčím týmem po představení. Ve středu 6. března se od 19.30 uskuteční doprovodná debata k inscenaci z cyklu Diskuzí A2 pořádaná ve spolupráci se stejnojmenným kulturním čtrnáctideníkem. Tentokrát bude věnována tématu Kulturních válek a v moderaci Matěje Metelce přivítá politoložku Zoru Hesovou a filozofku a publicistku Terezu Matějčkovou.
Queer Runner (labyrint citu / ráj mysli)
„Binární jsou jenom stroje.“ Montáž atrakcí – zákonitosti vzoru – testovaný subjekt – lusthaus srdce – otrávené jablko Q samo se sebou uzavře sázku o Alanovu duši. Alan je podroben řadě rafinovaných testů a zkoušek, které mají prověřit jeho lidství. Alan stvoří homunkula a odhalí velká tajemství přírody. Alan zažije prudké milostné vzplanutí, které se nápadně podobá bitvě o záchranu představivosti. Alan se naučí několik užitečných iluzí. Kdo je tady Poutník, kdo Všudybud a kdo je Mámení? Má myšlení nějaké meze? Co se nachází za hranicemi citu? Je Alan člověk, stroj nebo buzerant? Jak byste vy uspěli v real life CAPTCHA* testu?
* CAPTCHA = Completely Automated Public Turing test to tell Computers and Humans Apart (plně automatický veřejný Turingův test k odlišení počítačů od lidí
Inspirací pro Alana, ústřední postavu hry, je práce a osud britského matematika, logika, kryptoanalytika a zakladatele moderní informatiky a počítačové vědy Alana Turinga. Během druhé světové války navrhl a zkonstruoval elektromechanické kryptoanalytické stroje, kterým se podařilo prolomit kódy německých šifrovacích zařízení. Položil teoretické základy pro vývoj a konstrukci zařízení bezpečné komunikace a moderních počítačů (tzv. Turingův stroj), věnoval se i matematickým zákonitostem přírodní morfogeneze (tzv. Turingovy vzory). Roku 1952 byl obviněn a souzen kvůli své homosexualitě. Aby se vyhnul vězení, souhlasil s „chemickou kastrací“, což mělo za následek nevratná fyzická a duševní poškození. Součástí trestu bylo i zbavení přístupu k utajovaným informacím, pozbyl tak možnost nadále svobodně pracovat a cestovat. Dva roky poté si ve svých 42 letech vzal život. Queer Runner ale není dokumentární inscenace o jeho životě. Autor a režisér JQr před námi otevírá fantastický, jinotajný, šifrovaný svět. Koláž příběhů, citací, odkazů a autorského textu má prvky autobiografie, biografie, pracuje s vědeckými fakty i divokou fikcí. V tekutém obrazivém světě na pomezí iniciačního příběhu, utopie a dystopie, laboratoře, iluzionistické manéže i divoké tělesné párty se postavy s rozmlženými konturami konfrontují s proslulými alegoriemi, současnou realitou i vizemi budoucnosti. V láskyplném boji se lámou zažité kódy, přelévají a přetvářejí se iluze uměle budovaných hranic.
Obávám se, že v budoucnosti bude platit následující sylogismus:
Turing věří, že stroje mohou myslet.
Turing spí s muži.
Z čehož plyne, že stroje nemohou myslet.
Tvůj – zoufalý – Alan.
Premiéra: 1. března 2024
Autor: JQr
Režie: JQr a kol.
Dramaturgie: Milo Juráni
Asistentka režie a dramaturgie: Diviška Rysová
Scéna: Jan Matýsek
Hudba: Natálie Pleváková
Kostýmní spolupráce: Jan Matýsek
Triková spolupráce: Aleš Hrdlička
Obsazení: Radim Chyba, Magdalena Kuntová, Jan Lepšík, Jáchym Sůra, Sara Venclovská, Jiří Miroslav Valůšek
Zdroj: Tereza Teerink Turzíková
Další zprávy
Naivní divadlo představí nové nastudování klasické pohádky Tři zlaté vlasy děda Vševěda
(Naivní divadlo Liberec, 10.2.2025)
Výstava Rostislava Pospíšila, kavárna Galerie u dvou Polívků, obnovená Biostory a pražská premiéra Pépeho
(Divadlo Bolka Polívky, 6.2.2025)
Činoherní klub přichází s třetí premiérou sezóny – v režii Jiřího Havelky se představí Marta Dancingerová jako HEDA GABLEROVÁ – NAOSTRO
(Činoherní klub, 6.2.2025)
16. Festival 13+
(Divadlo v Dlouhé, 3.2.2025)
Premiéra divadelní adaptace Pořád jsem to já v pražském divadle Venuše ve Švehlovce
(Venuše ve Švehlovce, 31.1.2025)
Tudorovské královny si divokým koncertním soubojem podmaní Plzeň. Do Velkého divadla míří česká premiéra muzikálu SIX!
(Divadlo J. K. Tyla Plzeň, 30.1.2025)