Zpráva
Slavnou pašijovou hru Komedie o umučení uvede v nedělní premiéře brněnské Studio Marta. V nové inscenaci režiséra Ivo Krobota se představí bezmála tři desítky účinkujících. Premiérové uvedení se uskuteční 24. září v 19 hodin, první reprízy po dva následující dny ve stejném čase.
Evangelní příběh o posledních okamžicích Ježíše Krista před jeho popravou, ale také o jeho zmrtvýchvstání tady zazní jako scénická variace podkrkonošských sousedských pašijových her 18. a 19. století. „Nechme se v dnešní uspěchané a podezíravé době alespoň na několik okamžiků okouzlit a inspirovat upřímností a prostotou podhorských sedláků vyprávějících svou vlastní optikou jeden z nejdůležitějších příběhů naší civilizace,“ uvedl vedoucí ateliéru činoherního herectví Divadelní fakulty JAMU docent Lukáš Rieger. Jmenovaný pedagog se svými svěřenci dokonce sám vystoupí v roli Opovědníka. Se svými svěřenci však několikrát hrál už dříve. „V tomto případě to jaksi vychází ze samotné inscenační koncepce vztahu herců a opovědníka, alias studentů a jejich učitele,“ komentuje nynější herecké angažmá.
Scénografii k inscenaci vytvořil malíř, režisér a scénograf Rostislav Pospíšil, který samozřejmě využil svého "naivistického" rukopisu, loutkářských zkušeností a inspirací sousedským divadlem. Kostýmy jsou velmi prosté a jednoduché, aby vynikla barevnost některých scénografických prvků a samy umožňovaly případné rychlé převleky. Samozřejmě mají také asociovat i prostotu českého selského lidu. Vedle Pospíšila na Krobotově inscenaci pracoval hudebník a komponista Zdeněk Kluka. „Čerpal inspiraci z lidových motivů, zároveň si však zachoval osobní specifika brněnské rockové legendy,“ komentoval hudební výbavu večera režisér Krobot.
Celá Komedie o umučení a slavném vzkříšení Pána a Spasitele našeho Ježíše Krista nese poměrně dlouhý a komplikovaný podtitul vystihující obsah i poselství christologického příběhu. „Pro rozjímání jednoho každého a pobožného křesťana, co a jak mnoho pro nás podstoupil a vystál a svou krev za nás vylil, aby nás tudy od zatracení vysvobodil. Tak nám tady příklad zanechal, abychme tady zde na světě všecko mile a rádi přeterpěli a potom za ním se do nebe dostali a s ním se radovali.“
Inscenátoři svěřili také důvody jeho nasazení, mezi něž patří dramaturgické vyvažování témat letošních inscenací studentů režie, kteří si připravili tituly s převážně depresivním a bezvýchodným viděním světa. Rieger však to podstatné vidí ještě jinde: „Nejdůležitějším důvodem však byly možná poněkud neobvyklé zároveň však riskantní a náročné úkoly pro studenty herectví, kteří zde museli zvládnout obtížnou výslovnost a přednes veršovaného textu bohatého na množství nářečních výrazů a povýšit svojí mluvou jejich lidově barokní stylovou rozkolísanost na profesionální úroveň.“
Pro mladé adepty herectví bude v Komedii o umučení neméně náročné vypořádat se s kolísáním hereckého stylu od poloh naivních až po polohy plného dramatického výrazu ovšem při zachování vysoké jevištní stylizace. „Jde nám o naprostý zákaz v současné době tolik oblíbeného a nadužívaného civilizmu. Chceme předvést perfektní hereckou souhru, na které bude přímo záviset temporytmus celé inscenace,“ doplnil Lukáš Rieger.
zdroj zprávy: Luboš Mareček
Evangelní příběh o posledních okamžicích Ježíše Krista před jeho popravou, ale také o jeho zmrtvýchvstání tady zazní jako scénická variace podkrkonošských sousedských pašijových her 18. a 19. století. „Nechme se v dnešní uspěchané a podezíravé době alespoň na několik okamžiků okouzlit a inspirovat upřímností a prostotou podhorských sedláků vyprávějících svou vlastní optikou jeden z nejdůležitějších příběhů naší civilizace,“ uvedl vedoucí ateliéru činoherního herectví Divadelní fakulty JAMU docent Lukáš Rieger. Jmenovaný pedagog se svými svěřenci dokonce sám vystoupí v roli Opovědníka. Se svými svěřenci však několikrát hrál už dříve. „V tomto případě to jaksi vychází ze samotné inscenační koncepce vztahu herců a opovědníka, alias studentů a jejich učitele,“ komentuje nynější herecké angažmá.
Scénografii k inscenaci vytvořil malíř, režisér a scénograf Rostislav Pospíšil, který samozřejmě využil svého "naivistického" rukopisu, loutkářských zkušeností a inspirací sousedským divadlem. Kostýmy jsou velmi prosté a jednoduché, aby vynikla barevnost některých scénografických prvků a samy umožňovaly případné rychlé převleky. Samozřejmě mají také asociovat i prostotu českého selského lidu. Vedle Pospíšila na Krobotově inscenaci pracoval hudebník a komponista Zdeněk Kluka. „Čerpal inspiraci z lidových motivů, zároveň si však zachoval osobní specifika brněnské rockové legendy,“ komentoval hudební výbavu večera režisér Krobot.
Celá Komedie o umučení a slavném vzkříšení Pána a Spasitele našeho Ježíše Krista nese poměrně dlouhý a komplikovaný podtitul vystihující obsah i poselství christologického příběhu. „Pro rozjímání jednoho každého a pobožného křesťana, co a jak mnoho pro nás podstoupil a vystál a svou krev za nás vylil, aby nás tudy od zatracení vysvobodil. Tak nám tady příklad zanechal, abychme tady zde na světě všecko mile a rádi přeterpěli a potom za ním se do nebe dostali a s ním se radovali.“
Inscenátoři svěřili také důvody jeho nasazení, mezi něž patří dramaturgické vyvažování témat letošních inscenací studentů režie, kteří si připravili tituly s převážně depresivním a bezvýchodným viděním světa. Rieger však to podstatné vidí ještě jinde: „Nejdůležitějším důvodem však byly možná poněkud neobvyklé zároveň však riskantní a náročné úkoly pro studenty herectví, kteří zde museli zvládnout obtížnou výslovnost a přednes veršovaného textu bohatého na množství nářečních výrazů a povýšit svojí mluvou jejich lidově barokní stylovou rozkolísanost na profesionální úroveň.“
Pro mladé adepty herectví bude v Komedii o umučení neméně náročné vypořádat se s kolísáním hereckého stylu od poloh naivních až po polohy plného dramatického výrazu ovšem při zachování vysoké jevištní stylizace. „Jde nám o naprostý zákaz v současné době tolik oblíbeného a nadužívaného civilizmu. Chceme předvést perfektní hereckou souhru, na které bude přímo záviset temporytmus celé inscenace,“ doplnil Lukáš Rieger.
zdroj zprávy: Luboš Mareček
Další zprávy
Marná lásky snaha: „Orgie metafor, přirovnání a paradoxů.“ Roman Polák režíruje Shakespearovu jiskřivou komedii v ostravském NDM
(Národní divadlo moravskoslezské, 8.6.2023)
Shakespearova nejromantičtější komedie o lásce a návratu k přírodě v režii maďarské režisérky Enikő Eszenyi
(Městská divadla pražská, 7.6.2023)
Sezonu v Městském divadle Kladno zakončí světový komediální hit Blbec k večeři
(Městské divadlo Kladno, 7.6.2023)
PQ dětem
(6.6.2023)
David Drábek se po 20 letech od zániku Studia Hořící žirafy vrací na místo činu. Do pátrání po vrahovi vousatých žen povolává Sherlocka Holmese...
(Moravské divadlo Olomouc, 6.6.2023)