Blog uživatelů i-divadla

Tajemství jedné kuchyně
vydáno: 5.4.2023, Emanuel Flame

Nový muzikál „Musíme si pomáhat“, který nastudoval soubor Západočeského divadla v Chebu a Karlovarského městského divadla vychází ze stejnojmenného filmového titulu autorů Hřebejka a Jarchovského. Pro divadlo je příběh adaptován Zdeňkem Bartošem a Petrou Richter Kohutovou.

Muzikál začne vyprávěním starého Davida Wienera, významného dirigenta, ve kterém je jisté pnutí, že musí svou životní story sdělit. Pozitivem je, že své vyprávění nepřerušuje vstupy do děje, ale setkáváme se s ním zase až na konci díla, pokud si odmyslím závěr prvního jednání, kdy je vidět jen na scéně, jak potichu pokračuje ve vyprávění.

V rychlém sledu vidíme jeho dětství, jak dospívá v rodinné sklárně (SKLÁRNA WIENER), obklopen svými sestrami a seznamujeme se s hlavními postavami muzikálu – Josefem Čížkem a skladníkem Horstem Prohaskou. Válka za dveřmi, sklárna i rodinná vila je zabavena protektorátní správou a Wienerovi nacházejí krátkodobé zázemí v domácnosti Čížka a jeho ženy Marie (DLOUHO NA OBTÍŽ). Za nedlouho musí byt opustit. Po čase se vrací David Wiener a potřebuje pomoc. U Čížků začínají časté návštěvy jejich rodinného přítele Horsta, neustále nosí dárky, neustále oslovuje Marii a tak nějak rodině Čížků pomáhá, sežene Josefovi povolení na řízení automobilu. Horst, bývalý skladník, má konexe (TANGO Z VÝCHODNÍ FRONTY) – tango, ten kdo je na „koni“, tak tanec vede. Horst tančí s Josefem, který se nestačí divit, jak vlaje za Horstem. Horst prozrazuje, že do vily Wienerových se stěhuje nová rodina – rodina veterána první světové války Albrechta Kepkeho.

Josef musí z Wienerovy vily zachránit šperky (V NOCI JE KAŽDÁ KOČKA ČERNÁ), Marie se Josefa bojí pustit v noci ven. Ve vile se Josef setká s Davidem, ale on tam nemůže zůstat, zítra dorazí Kepke s rodinou! Čížek zve Davida k nim domů. David ví, že u nich nemůže zůstat, má domluvenou schůzku s kamarádem za městem. (PRŠÍ, PRŠÍ) Přítel nepřichází, Čížek veze Davida zpátky. Ale cestou je staví Esesman, který má s vozem problémy – vypjatá chvíle – snad nenajde Davida v kufru.

Jsme doma. David je umístěn do spíže za skříní, ale část zásob se musí zlikvidovat (VEPŘOVÉ HODY) k hodům se připojuje i Horst a přátelsky je upozorňuje, že rádoby vaření mýdla je jistou pozvánkou pro šťáru. (MAYN SHVESTER KHAJE) skrytý David myslí na svou sestru, na svou rodinu. V temné spíži má dostatek času na přemítání.  

Další hladový krk Josefa přinutí přijmout nabídku práce od Horsta a pomáhá se zabavování majetku pro říši (KONFISKAČNÍ BLUES). Horst Josefovi doporučí doktora Fischera ohledně neplodnosti. A pak jdou oba navštívit Kepkeho.

David je nemocný, osamocený, smutný. Má horečku a vidíme tak pečující Marii (HOREČKA), která však také onemocní. Shodou okolností se oba kurýrují v jednom loži, avšak do této situace přicházejí opilí Horst, Kepke a Josef. Davidovo odhalení je na dosah, o to víc, když si Horst myslí, že ruka, kterou hýčká je Mariina. Nakonec si toho Josef všimne a vyděšený unáší pozornost popěvkem „Gorilla hat’ne Villa in Zoo“. Ale tady mají horečku už snad všichni - na scénu vchází jezevec, jelen.

Pauza!

(LETNÍ HIT) Čížek je na vyšetření u Fischera, a tak Horst využívá chvíle, kdy je Marie osamocena a přináší ji nové šaty a vyzve ji, aby s ním jela na výlet. Ta souhlasí, nemůže sebe a Davida, přítomností Horsta v bytě, ohrozit. Horst roztává, Marii nadbíhá, vrhá se na ni!. Ta se však ubrání - knock outuje ho, vlastně knee outuje -  a jako vysvětlení nabízí, že je těhotná. Což je v ostrém kontrastu se závěrečnou zprávou doktora Fischera, Josef je neplodný. A aby nepříznivých situací nebylo málo, Kepkeho třetí syn je po smrti. Co víc. Byl dezertér a Kepke musí z vily pryč, a tak bude ubytován u Čížkových. Což Marie sice zachrání prohlášením, že je těhotná, ale Josef nevěří svým uším. (V DOBRÉM I ZLÉM) Marie vše Josefovi vysvětluje, ten již přemýšlí, jak neskončit na šibenici – Marie musí zplodit dítě s Davidem. Nemusí se ničeho bát, jsou na to přeci tři.

Vrací se Horst, omlouvá se Marii, opět ji podarovává – nyní oblečením pro dítě. A kola dějin se točí dál, opět zní TANGO, ale nyní je na „koni“ Josef a nyní tanec vede on a smýká Horstem.

Je to tu! Osvobození! Marie rodí! Teď? Josef musí pro doktora, ale nejde to snadno. Josef padne do rukou veliteli revoluční gardy a ten je nesmlouvavý, nemůže věřit každému, že není kolaborant. Josefovou spásou je důkaz v podobě Davida. Josef vidí zlomeného Horsta a tvrdí, že je lékař, a tak všichni jdou k rodící Marii. Však musíme si pomáhat.

 

Je jasné, že téma je těžší. Hudba Matěje Kroupy a Jindřicha Volfa je pestrou směsí hudebních stylů – tango („Tango z východní fronty“), kde se povedl moment s hromadnou choreografií a light designem, jazz, samba („Vepřové hody“), blues či swingová skladba „Klepla pepka Kepkeho“, to mě moc bavilo, díky, ladies, i za taneční složku.  Vyzdvihnout musím píseň „Horečka“! Oba autoři hudby nezapomněli ani na scénickou hudbu. Živá kapela je přítomná.

Písňové texty Zdeňka Bartoše převážně popisují, jak jsem stačil postřehnout – viz dále, co se děje ve společnosti a usazují děj do dobového rámce.

 

V roli Josefa Čížka vystoupil Jiří Švec. Velmi pěkný výkon! Všímáte si jisté plachosti, vystrašenosti, má rád svůj klid, ale okolnosti jej neustále někam tlačí. Nezapomíná napadat na své pochroumané nohy. Postupem času je deprimován tím, že dělá to, co prostě nechce – posluhuje režimu, a i přesto, že je neplodný a taková informace mu způsobuje další ránu v životě, dokáže opět zatnout zuby a přistupuje na další krok – jeho žena musí! otěhotnět s jiným mužem.

Oporou mu je jeho žena Marie – Pavla Janiššová. Marie křehká, lidská, chápavá, vždy podá pomocnou ruku a hlavně zásoby sousedce Šimáčkové. Pečuje o ukrytého Davida, bojuje s vilným Horstem a sesype se při myšlence otěhotněn s někým jiným, než je její milovaný muž.

S měnící se dobou se začínají proměňovat charaktery postav – prostý skladník Horst, jenž má německou manželku, si začíná hrát na nadčlověka. Vše zařídí, cosi sežene. Představitel Daniel Mišák naprosto uvolněný, rozevlátý – chvíli nepostojí, vysmátý – a to snad až na pomezí astmatického záchvatu. Neustále oslovuje Marii, Josefa, ale hlavně Marii. Marie, mám pro Vás tohle, Marie, to budete koukat. Marie, mám pro Vás tuto. Jak se změní společenská situace, Horstovi sklapne a vidíme zlomeného člověka, který je rád, že je vyrván z věznění a Josef mu jeho pomoc oplácí, když oba spěchají ku porodu.

Ukrytého Žida Davida odehrál Jan Hanny Firla. V podstatě se příběhem prosmekává, nesmí na sebe upozornit, jde mu o život. Jistý klid nachází až ve spíži Čížkových. Zde je však osamocen a v myšlenkách se utíká ke své rodině – díky za procítěné „MAYN SHVESTER KHAJE“. Skladba, která je spjata i s činoherní formou inscenace.

 

V centrální části jeviště je zařízena tapetovaná kuchyně manželů Čížkových, které dominuje obraz Panny Marie, doplněné o gauč, napravo je skříň, za níž jednoduchým výjezdem podesty nahlížíme na lůžko schovaného Davida. V levé části Jozef Hugo Čačko navrhl schodiště, které tak odděluje dům od ulice. Kostýmy Adriany Černé jsou dobové, je zajímavé si všímat v první polovině sladěnosti oděvů Čížka a Horsta.

 

A nyní k vážně míněné otázce.

Zajímalo by mě, pro která místa v hledišti chebského divadla je představení zvučeno?
Nebo jinak... Zvukař představení
A/ nikdy nebyl přítomný
B/ 2 minuty po začátku odpadnul
C/ zvučí koncerty Rammsteinu

Zvuková nevyváženost byla až stresující. V jednu chvíli si myslíte, že sedíte na činohře. Pak se zapnou porty, alelujah slyším účinkující, ale neraduj se. Začne hrát základ, o něco více spustí dechové nástroje a přes ně se snaží naprat ještě zpěv, nedej bože sborový! Vzniká jeden velký hluk, což stěžuje soustředit se na cokoliv jiného.
Mne to hrozně trápí. Přitom by mi to mělo být jedno. Přeji si, aby se divadlo zlepšovalo... Ale veškerý čas při psaní textů a jeho učení a následná interpretace přichází vniveč, když v podstatě není možnost jej interpretovat.

A jinak na scéně se slyšíte?

 

IG: @emanuelflame

 


Další články tohoto uživatele na blogu


Komentáře k tématu bloguPřidat komentář

Přidat komentář

Zatím zde není žádný komentář.