Počet komentářů: 0
Nový komentář

Blog návštěvníků i-divadla

Pro napsání nového článku se, prosím, přihlaste.
Sliby chyby – aneb komorně sentimentálním slibem nezarmoutíš...

Sliby chyby – aneb komorně sentimentálním slibem nezarmoutíš...


Kateřina Šebelová | 22. 3. 2014

Režie: Stano Slovák

Překlad: Ivo T. Havlů, Jiří Josek

Kostýmy: Andrea Kučerová, Eliška Ondráčková

Dramaturg: Jan Šotkovský

Scéna: Jaroslav Milfajt

Dirigent: Karel Cón, Ema Mikešková

Choreografie: Hana Kratochvilová

Muzikálovou komedii Sliby chyby uvedlo jako svoji březnovou premiéru Městské divadlo Brno. Příběh, kterému jako inspirace sloužil slavný film Billyho Wildera (Někdo to rád horké) z roku 1960 – Byt, byl pro svoji komornost premiérově uveden na Činoherní scéně MdB. Film, ve kterém zazářil Jack Lemmon, posbíral pět oscarových sošek, broadwayský muzikál se díky velkému úspěchu dočkal více než dvanácti set repríz. Zřejmě i toto povzbudivé skóre vedlo režiséra Stanislava Slováka k uvedení muzikálu na prknech Městského divadla.

Hitmaker Burt Bacharach
Jeden z tria tvůrců, hudební skladatel Burt Bacharach, se proslavil mimo jiné také skládáním hitů pro Toma Jonese, Arethu Franklinovou nebo písněmi pro film Butch Cassidy a Sundance Kid. Právě hit I Say a Little Prayer od Arethy Franklinové, který je u nás chronicky známý nejčastěji pod názvem Proč mě nikdo nemá rád, v inscenaci rovněž zazní.

Sliby chyby u nás
V Československu se Sliby chyby poprvé objevily na bratislavské Nové scéně v roce 1971, v české premiéře se tak stalo o rok později v roce 1972 v Olomouci a o další rok později v tehdejším Státním divadle v Brně. Městské divadlo Brno se drží původní verze muzikálu z konce 60. let. Avšak oproti většině ostatních divadelních souborů MdB servíruje muzikál se živým orchestrem, bez half playbacků nebo některých vynechaných náročných písní, v plném znění zde zazní i všech třiadvacet pěveckých songů.

Příběh smolaře Chucka
Příběh je poměrně jednoduchý. Mladý úředníček Chuck Baxter je prostě smolař. Pracuje jako bezvýznamný účetní v obrovském pojišťovacím kolosu Consolidated Life a o kariérním postupu nebo osobním štěstí si ve své situaci může nechat jenom zdát. I přestože zůstává v práci přesčas, nadřízení si ho prostě nevšímají, a když se zamiluje do kantýnské z místní jídelny Fran Kubelikové, zjišťuje, že i ta o něj nemá zájem. Jediným jeho trumfem je Chuckův byt v centru, který si jeho nadřízení s příslibem Chuckova povýšení půjčují ke svým mimomanželským avantýrám. Dobrák Chuck dokonce začne propůjčovat byt samotnému řediteli pojišťovny J. D. Sheldrakeovi. Když už se zdá, že Chuckova náklonnost k Fran začíná být opětována, Chuck zjistí že Fran se stýká v jeho bytě s ředitelem Sheldrakeem, do kterého je nešťastně zamilovaná. Toto zjištění vede Chucka k radikálnímu rozhodnutí...

Zlatá šedesátá?
Inscenace byla napsána v 60. letech minulého století a děj i vše ostatní tomu odpovídají počínaje barevnými kostýmy, typickými účesy a hudbou konče. Slibný rozjezd však začíná pozvolna stagnovat a to, co bylo zprvu milé, začíná s narůstající délkou pokulhávat. Může za to právě zbytečně natažená délka inscenace, která sahá ke třem hodinám. Divák si sice může užít všech třiadvacet avizovaných písňových a tanečních čísel, ale prvotní emotivní náboj se délkou hry rozmělňuje až pozvolna vyšumí úplně. Tento „hendikep" nezachrání ani svižný hudební doprovod, který to v rytmu swingových a soulových melodií příjemně rozpálí pod taktovkou dirigentů Karla Cóna nebo Evy Mikeškové.

Excelentní ústřední trio
Co však zaslouží pochvalu, jsou herecké výkony, zvláště výtečné u hlavní herecké trojice. Role Chucka Baxtera je Lukáši Janotovi šitá přímo na míru. Jeho nesmělý projev mu prostě věříte bez zaváhání. S lehkostí ovládá Chuckovy smutky a klidně se přitom proplétá mezi diváky, se kterými navazuje oční kontakt a bezprostředně tak pracuje s publikem. Chuck si jakoby mimochodem vylévá srdíčko a tyto monology navíc prokládá svými snovými představami o šťastném a naplněném životě, což působí velmi komicky.

Marta Matějová alias Fran Kubeliková umí dokonale odzbrojit svým krásně čistým hlasem a bez jediného zaváhání servíruje i ta nejtěžší pěvecká čísla. Na výbornou obstojí i Igor Ondříček ztvárňující amorálního šéfa Sheldrakea.

Mezi nejlepší části představení patří zřejmě opilecká scénka, kde se notně ovíněný Chuck vrací s divokého večírku se záletnou lamačkou mužských srdcí Marge (Tereza Martinková). Tandem Chuck a Marge vracející se z baru pořádně polechtají bránici a živelná Tereza Martinková si tento part doopravdy užívá. Herci ve vedlejších rolích se v rychlém sledu střídají v nejrůznějších rolích a ve výtečné choreografii a zpěvu tvoří hlavní trojici barevně vyváženou kulisu.

Muzikál Sliby chyby i přes svou délku a dějovou rozmělněnost nabízí komorní sentimentální komedii plnou našlapaných pěveckých a tanečních čísel, skvělých hereckých výkonů a výborné muziky a navíc pobaví laskavým jemným humorem. Rozhodně komorně hořko-sladkým slibem nezarmoutí...

Hodnocení: 60%

http://www.epochtimes.cz/2014032221973/Sliby-chyby-aneb-komorne-sentimentalnim-slibem-nezarmoutis.html


Další články tohoto uživatele na blogu


Komentáře k tématu bloguPřidat komentář

Přidat komentář

Zatím zde není žádný komentář.