Divadlo pod Palmovkou [velká scéna]
<< Sen noci svatojánské | Žítkovské bohyně >>
Marius Ivaškevičius
Spáči
Premiéra: 19.11.2022 | 2:50
Překlad: Milan Dvořák. Dramaturgie: Ladislav Stýblo. Scéna: Adrian Damian. Kostýmy: Barbora Maleninská. Hudba: Andrei Raicu. Režie: Catinca Drăgănescu.
Vendula Fialová, Barbora Kubátová, Tereza Dočkalová, Ivana Wojtylová, Ondřej Veselý, Jaroslav Blažek, Marta Drastíková, Denny Ratajský, Martin Hruška, Hana Seidlová, Daniel Krečmar...; ze záznamu Daniela Kolářová, Jan Vlasák
Futuristická dystopie o třech sestrách v nepříliš vzdálené budoucnosti. Fascinující vášnivý příběh, kombinující ozvuky několika slavných literárních děl, odehrávající se v budoucnosti poznamenané sérií katastrof. Země se v roce 2109 z části proměnila v pustinu a lidstvo nyní žije v několika megapolích. Problém přelidnění je vyřešen střídáním několikaletých hibernačních cyklů řízených umělou inteligencí, kdy část lidstva bdí a pracuje, zatímco druhá část spí. Na začátku se probudí tři sestry a uvědomí si, že s utopickým pojetím světa není něco v pořádku. Během jejich pátrání po pravdě se brzy ukáže, že hlavní problém spočívá v rozdílných postojích obou směn k životu, jednotlivci a k pojetí moci...
Anketa 2022/23
Pro tuto inscenaci, stejně jako pro všechny ostatní s premiérou od září 2022 do srpna 2023, včetně hereckých výkonů, můžete hlasovat v naší výroční anketě.
Uzávěrka ankety je 11. prosince 2023.
Pro tuto inscenaci, stejně jako pro všechny ostatní s premiérou od září 2022 do srpna 2023, včetně hereckých výkonů, můžete hlasovat v naší výroční anketě.
Uzávěrka ankety je 11. prosince 2023.
Termíny představení
Aktuálně pro tuto inscenaci neevidujeme žádný termín. |
Aktuálně pro tuto inscenaci neevidujeme žádný termín. |
Volby
Hodnocení (4)
HODNOCENÍ REDAKCE
Lukáš Dubský 40 %
22.11.2022 | 1066 hodnocení
+ souhlasím
35%. Mám dystopie s vizí totalitní budoucnosti jako žánr rád, ale tahle inscenace se bohužel nepovedla. Hlavně první polovině chybí jakékoliv směřování, pokusy o humor nevycházejí a celé to působí křečovitě, i když je vidět, že se herci snaží. Druhá půlka je o něco lepší, aspoň se tu trochu lépe daří formulovat téma, jak obtížné je bojovat proti diktatuře, když si ji část společnosti přeje a není ochotná bojovat za svoji svobodu. V tomhle ohledu je text litevského dramatika M.Ivaškevičiuse aktuální, ale jinak moc nechápu, co vedlo dramaturgii DPP k jeho výběru. Povedená je ovšem scéna, která dobře evokuje vzdálenou budoucnost.
Helena Grégrová 40 %
21.11.2022 | 1599 hodnocení
+ souhlasím
35 %. Apelativní rámec této dystopické vize blízké budoucnosti je zřetelný, poukazuje na nebezpečí letargie zpohodlnělé, rezignované společnosti. Paralela s Čechovovými postavami, které o všem raději nekonečně dlouho tlachají a planě filozofují, než by se jakkoli přičinily o nápravu, mu dodává tragikomický rozměr. Snaha o originální inscenační uchopení je patrná, bohužel ale vše citelně doplácí na přemíru textu hry, témata se tak poněkud rozmělňují, téměř tříhodinová stopáž je neúměrná komplexnímu sdělení. Radikálnější, stručnější pojetí by bylo podle mě ku prospěchu, očividné energické nasazení všech by pak rozhodně bylo přínosněji zúročeno.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Čiko 30 %
30.11.2022 | 1011 hodnocení
+ souhlasím
Mám rád podobná témata, a proto jsem byl po přečtení anotace ke hře velmi natěšený. Slibuje fascinující příběh plný vášně. Ten se ale nekonal.
Myslím že si dramaturgie DPP nevybrala zrovna lehký text, a že to bylo na režisérku Catincu Draganescu příliš velké sousto.
Z herců jsem měl místy pocit, že tomu textu ani oni sami nevěří.
Velmi se mi líbila scéna.
Myslím že si dramaturgie DPP nevybrala zrovna lehký text, a že to bylo na režisérku Catincu Draganescu příliš velké sousto.
Z herců jsem měl místy pocit, že tomu textu ani oni sami nevěří.
Velmi se mi líbila scéna.
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.