Divadlo Šumperk

Osud zmizelého

Premiéra: 24.2.2024 | 2:05
Dramaturgie: Michael Sodomka. Scéna: Lukáš Kuchinka. Kostýmy: Lucie Špalková. Hudba: Daniel Fikejz. Režie: Filip Nuckolls.
Inscenace věnovaná případu bludovského mlynáře Huberta Habermanna, jehož stopa se ztrácí v divokých dnech na konci 2. světové války, ale také osudům dalších německých obyvatel Sudet, jejichž konce se mnohdy podobají. Drama, které se pokouší zachytit něco typického pro danou dobu a snad i pro lidský úděl v převratných letech. Časy se rychle mění. Co bylo včera vnímáno jako dobrá věc, může být zítra zločinem a naopak. Minulost snad každého člověka nakonec skrývá něco, co tíží - buď jako morální vina nebo jako těžko skrývaný škraloup, který může někdo vytáhnout a zneužít. Jak se s tím vyrovnat? A může vůbec jednotlivec obstát v době, která obrací všechno naruby? Jednají patologicky „pouze“ jednotlivci, nebo „onemocněla“ celá komunita a z tohoto labyrintu nevedla bezbolestná cesta ven...?
Divadlo Šumperk
Hodnocení inscenace
Redakce
60 %
Uživatelé
76 %
7691000
Hodnocení redakce
Iva Bryndová 60 %
Chci vidět - přidat do seznamu
Termíny představení
Aktuálně pro tuto inscenaci neevidujeme žádný termín.
Aktuálně pro tuto inscenaci neevidujeme žádný termín.

Volby

Hodnocení (10)

HODNOCENÍ REDAKCE
Iva Bryndová  60 %
7.6.2024 | 566 hodnocení
+ souhlasím
65% - V rovině detektivní inscenace funguje skvěle. Zejména v druhé polovině během pátrání po pachatelích efektně buduje napětí, jak rozkrývá jednotlivé motivy. Je za mě škoda, že tak působivá není i v rovině společenskohistorické - tam bych si představovala výraznější a hutněji zpodobněnou válečnou atmosféru v pohraničí, kde vedle sebe žili lidé dvou národností a báli se jeden druhého. Autor v programu téma tohoto strachu vyzdvihuje, za mě jej ale tvůrci v inscenaci dost působivě nezpodobnili. A jakkoli mě nápad s poloprůhlednou stěnou, za níž se odehrává minulost, zaujal, výrazně mi projekce na ní ztěžovaly sledování děje za ní.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Kateřina Vodáková  50 %
7.6.2024 | 210 hodnocení
+ souhlasím
O tenké hranici mezi dobrem a zlem... Viděno při hostování v pražském Činoherním klubu.

Z obsazení je herecky nejvyzrálejší P. Klimeš, zaujali mě i J. Hönig a P. Komínek. První půlka funguje méně soudržně a je obtížnější orientovat se v událostech, druhá je již celistvější. Zdařilé jsou projekce a hudba D. Fikejze. Celkově průměrná inscenace, ale neohrané a zajímavé téma. Myslím ale, že tvůrci z podmínek spojených s oblastním divadlem vytěžili maximum.

Případ je uzavřen...
Studený Čumáček  70 %
6.6.2024 | 414 hodnocení
+ souhlasím
Jeden z těsně poválečných příběhů ze Sudet. Tento možná více obecně známý kvůli filmovému zpracování. Osobně...trochu moc sklouzl k detektivce, ačkoliv se dnes na zabití Hanse Habermanna tak pohlíží. Je tu přece stále zákon 115/1946 Sb. o činech jinak kriminálních, v místě, kde všichni měli máslo na hlavě a kdo ne, tomu už kapalo za límec...
Cením velmi chytře "ošizenou" scénografii, nádherné kostýmy (hlavně dámské, včetně obuvi, prádla, doplňků a šperků), sladění hereckého obsazení a až neuvěřitelný dramatický twist na úplném konci...
munny83@seznam.cz  100 %
1.5.2024 | 8 hodnocení
+ souhlasím
Jedno z nejhezčích představení letošní sezony.
Vít Thalei  50 %
19.4.2024 | 14 hodnocení
+ souhlasím
Toto přestavení je kompaktní, herecky velmi vyrovnané, dějově strhující a řekl bych, že je takové hlavně díky výborné režii F. Nuckollse. Velmi se mi líbila scéna L. Kuchinky a to, jak s ní velmi efektně režisér pracoval. Skvělé výkony od vyšetřovatele O. Krále, a Hanse J. Höniga, až po ?muže s kolem? P. Komínka. A přesto všechno se mi to představení nelíbilo. Autor T. Syrovátka smířlivě píše, že to není o hodných Němcích a zlých Češích. Ale výsledek je o těch zlých Češích. Chápu. V USA řeší problém s tím, jak utiskovali černochy, my jsme tedy aspoň páchali zvěrstva na Němcích. Ta inscenace jde mimo tu autorovu proklamaci. Je to aktivismus.
Hank28  90 %
7.6.2024 | 1 hodnocení
+ souhlasím
Poutavě vystavěné představení, které diváka velmi rychle vtáhne do děje a přenese do válečných a poválečných Sudet. Postupné odhalování charakterů a motivace jednotlivých postav prostřednictvím kriminální zápletky funguje velmi dobře. Postavy jsou uvěřitelné, působí autenticky. Hra má místy až dokumentární charakter. Jedno z nejtěžších období naší historie zobrazené pravdivě, bez nánosu jakékoliv propagandy. Vizuálně působivá scéna a kostýmy. Skvělé herecké výkony. Inscenace, která si rozhodně zaslouží pozornost. Tleskám.
Kocour  70 %
21.4.2024 | 1 hodnocení
+ souhlasím
Herecké výkony skvělé. Pan Hönig hraje dokonale. Hra sama: děj roztříštěný zejména v první části. Atmosféru zachycuje dobře, nevadí ani absence kladné postavy, na přemýšlení. Moc nakouřeno, dosti dráždí oči a nos. Ve srovnání se Šumperákem a podobnými produkty se jednalo o dílo Shakespearovských kvalit. Určitě stojí za návštěvu.
Enik  90 %
25.2.2024 | 1 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Inscenace jakých by mělo být mnohem víc. Není to oddechovka. Nutí k zamyšlení a klade otázky. V dnešní době určitě potřebná věc. Jsem rád, že jsem viděl velmi zdařilé dílo. Chvála hercům i autorům. Jsem nadšený.
Petr Husar  80 %
6.6.2024 | 33 hodnocení
Jirka B.  80 %
20.4.2024 | 2 hodnocení

Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.