Profil uživatele

Vít Thalei

Volby

Hodnocení

Redaktoři s podobným hodnocením
jméno redaktora: průměrný rozdíl hodnocení (počet společně hodnocených inscenací)
Jiří Landa: 20 % (1)

Seřadit dle: data přidání sestupně | názvu hry vzestupně | procenta hodnocení sestupně

(zadáno: 19.4.2024)
Bude se vám to líbit, slibovala paní uvaděčka při vstupu do hlediště. A po přestavení diváci aplaudovali ve stoje. Mně se to zas tolik nelíbilo. Ano, tradičně pěkné kostýmy, které vynikly zvlášť ve skupinových scénách, dobří zpěváci Těšínského souboru i hostující M. Zahnašová. Velmi pěkná loutkařská práce. Vyrovnaný, vyzrálý výkon Tamina (T. W. Przybyla) poněkud kontrastoval s postavou Papagena (K. Malec) který ne vždy udržel potřebnou rovinu. Důležitá měla být Mozartova hudba, kterou ovšem zvukař občas "přepálil" tak, že se ztratily party zpěváků i sborů. Bohužel tohle zvukař v Těšíně dělal i v Baladě pro banditu. A to je škoda.
(zadáno: 19.4.2024)
Toto přestavení je kompaktní, herecky velmi vyrovnané, dějově strhující a řekl bych, že je takové hlavně díky výborné režii F. Nuckollse. Velmi se mi líbila scéna L. Kuchinky a to, jak s ní velmi efektně režisér pracoval. Skvělé výkony od vyšetřovatele O. Krále, a Hanse J. Höniga, až po ?muže s kolem? P. Komínka. A přesto všechno se mi to představení nelíbilo. Autor T. Syrovátka smířlivě píše, že to není o hodných Němcích a zlých Češích. Ale výsledek je o těch zlých Češích. Chápu. V USA řeší problém s tím, jak utiskovali černochy, my jsme tedy aspoň páchali zvěrstva na Němcích. Ta inscenace jde mimo tu autorovu proklamaci. Je to aktivismus.
(zadáno: 4.3.2024)
Stejnojmenný film i hru Amadeus od jiných souborů jsem viděl, ale Těšínské představení se mi líbilo nejvíce. Funkční scéna, tradičně krásné kostýmy a výborná režie vytvořily velmi pěkné představení. Postava Salieriho v podání O. Frydrycha je od počátku do konce představení pravdivá, přesvědčivá, pochopitelná. Dle mého názoru herec velmi dobře přechází z postavy starce na konci života do postavy plné sil a také plné vnitřního boje, snahy vyrovnat se přicházející situací. Jeho zoufalství a hněv jsou podány přesně a přesvědčivě. Přestavení je kompaktní, výkony herců vyrovnané. Myslím, že to je nejlepší představení sezóny a to nejen té letošní.
(zadáno: 19.2.2024)
První část představení, které jsem viděl, se ztěžka rozbíhalo, jako by to ani nebyla komedie. Až po přestávce hra dostala spád. Velmi se mi líbila scéna M. Syrového a kostýmy T. Kypty. Policisté v nich byli šviháci a noční úbory tetiček byly přímo kouzelné. Jonatana se skutečně všichni báli, zvlášť dr. Einstein P. Sutorého dával najevo, že ví, čeho je schopen. Ovšem já, na rozdíl od tetiček, Jonatanovu zlu Z. Klusáka moc nevěřil. Naopak Tedyho (K. Malec) bludy byly přesvědčivé včetně toho, jak příbuzní dokážou s jeho nemocí pracovat. Vztah Mortimera k Elen se mi zdál plochý. Líbil se mi strážník Z. Hrabala. Představení stojí za to vidět.
(zadáno: 11.2.2024)
První část Pekelnej večer asi měla být legrace. Je otázkou, komu se to nepovedlo víc, jestli autorovi, režisérovi či hercům. Že to až taková legrace nebyla, bych přičetl autorovi. Nápad se sedmi smrtelnými hříchy nebyl naplněn a ten děj by se bez obrazů a jako "naplňování hříchů" úspěšně obešel. Druhá část Past na blby se povedla víc a oceňuji, že režie nesklouzla do propagace osobních politických názorů. Jistě, ani zde není příběh perlou, ale herci dělali, co mohli, aby to zachránili. Nejvíce se mi líbila L. Jančíková, cením si rozdíl ztvárnění postavy "lovkyně rolí" z první části a důrazné asistentky (a její vývoj) ve druhé části.
(zadáno: 11.12.2023)
Baladu pro banditu jsem viděl od různých tvůrců, tato se mi líbila nejvíc. Ano, hudební aranže byla trochu mimo, tomu představení spíš ublížila. Ovšem těšínský soubor má výborné zpěváky, T. W. Przybyla v roli Nikoly k nim patří a velmi se mi líbil. V představení, které jsem viděl já, se ukázalo, jak důležitá je u role zvukaře. Mnohdy hlasitost hudby přehlušila jak zpěváka, tak sbory. Kupodivu při zpěvu Jolany Ferencové bylo vše v pořádku, až to vypadalo jako zvukařova schválnost. Velmi se mi líbil výkon Z. Klusáka v roli Mageriho, Z. Hrabala v roli Derbaka. Nápaditá a funkční je scéna: Opravdu jste v lese či na četnické stanici. Pěkné!
(zadáno: 13.11.2023)
I v reklamním letáku říká režisér tohoto představení, že je odvaha tento kus uvádět. Dvacet let to nikdo neuvedl, ale dramaturg Sodomka tu odvahu má. On totiž nestojí na jevišti proti poloprázdnému hledišti, on nemusí poslouchat vlažný potlesk na konci, byť se režisér snažil a herci opravdu makali. Ano výkon E. Navrátilové byl dobrý, zejména její průvodcovská část role. Upřímný, čistý, příjemný. Režisérovi bych vytkl, že pralidé asi nemuseli být tak uřvaní a že mnou oceněné komentáře však scénu s nosorožcem rozbily. Vystoupení H. Vozino jako Kopčemovy matky ve snu bylo pěkné a dojemné. Ovšem scény s loutkou mamuta byly akorát tak pro školku.
(zadáno: 22.10.2023)
Anna Karenina v Těšíně je představení, kde se sešel výborný scénář A. Patrase s pěknými kostýmy A. Schäferové a velmi dobrou režií Michala Spišáka. Uznávám, že ne každý divák to tak viděl, ano i v naší řadě se nějaký pár po přestávce nevrátil. Já naopak byl tímto představením nadšen. Pojetí, kdy herec v určitém momentu řekne pár slov za vypravěče, se mi líbilo a bylo dobře zpracováno. Hlavní představitelka M. Slowiková byla skvělá, báječný byl Levin T. W. Przybyly, bojující s pocity, které znají mnozí muži. Velmi se mi líbilo, jak Z. Kusák vedle postavy Karenina ztvárnil postavu malého Kareninova syna. Ano, opravdu stojí za to to vidět.
(zadáno: 22.10.2023)
Režisér Groszmann odvedl celkově dobrou práci. V roli Lízala P. Komínek ukazuje skutečnou postavu přísného otce, který si nakonec upřímně uvědomuje svou chybu. Postava je mnohovrstevnatá a líbila se mi. Pěkná je scéna s přemlouváním Maryši jak tetou (O. Kaštická), tak matkou (D. Tolarová). Problém mám s postavou Vávry, kdy se mi zdálo, že jej ty ostatní postavy pomlouvají a kterému jsem věřil, že to se svou nastávající myslí dobře a bylo vidět, že to s ní bude umět. Naopak jsem nevěřil scéně s bičem, byť Rozára E. Navrátilové se zjevně strašně bála. Proč to tak režisér chtěl? Jinak je to ovšem představení pěkné, strhující a stojí za vidění.
(zadáno: 17.5.2023)
Přiznávám, že tento kus není můj šálek kávy, tedy hlavně hudba slavného D. Yazbeka, byť herci odvedli opravdu zdařilou práci. Ano, Pepa B. de Sousa a Lucie B. Niedobové byly dobré, líbil se mi výkon L. Jančíkové v roli Candely. Paní režisérka dodala představení glanc, příjemnou kompaktnost a překvapila, přestože její Racek zde v Šumperku se mi tenkrát opravdu nijak nelíbil. Ovšem toto dát vedle Šumperáku, vidím jak dramaturgickou chybu. I toto je pro milovníky telenovel. Nebo je to snaha o jejich přitáhnutí? Dramaturgie mi začíná dělat starosti, nová sezóna s tituly ?Lovci mamutů? a ?Úča musí pryč? může staré diváky otrávit a mladé nezískat.
(zadáno: 24.4.2023)
Režie P. Kracíka je skvělá. Představení je kompaktní, gradující, vyvážené. Naivní postava Anděla T. Háby či Smrti A. Krulikovské jsou úsměvné, ne však směšné. Persona Ježíš D. Kuboně je vedena střídmě, ale právě v tom je její síla. Stejně tak je tu kontrast čerta Demona (Z. Hrabal), který je jen pokušitel, svůdce ke zlému a Kaifáše (P. Sutorý), který je zlý s klidem, přehledem a rozvážnou bezohledností tak, jak někteří lidé. Těžko uvěřit, že chladnokrevného, mazaného Kaifáše a ustrašeného čerta Peklo hrál jeden a ten samý herec. Lidsky je pojat Jidáš T. W. Przybyly. Liská snaha šetřit, lidská snaha zradit i lidská lítost a snaha vše napravit.
(zadáno: 7.4.2023)
Kus Mrzák Inishmannský se mi velmi líbil. Představitel Billyho byl skvělý, ale mne nadchly Billyho tetičky. Byl to herecký koncert paní Růžičkové a paní Kaštické který divákovi předal i kus legrace. A "kráska" Susan? Herečka předvedla děvče, které se dokáže o sebe postarat a dokáže být potřebně rázné. Navíc s kouzlem, kterému Eliška Navrátilová dovolila neočekávaně vykouknout na konci představení, kdy Susan mluví s Billym. Její opatrné přijetí nabídky bylo perfektní. Stále to byla "drsňačka" Susan a přesto se ukázala laskavost a touha dívčího srdce. Tohle bylo moc hezké. Ano, režisér Adam Doležel odvedl skvělou práci
(zadáno: 7.4.2023)
Když je mizerný scénář, mohou se herci snažit sebevíc, ale výsledek je stejný jako ten scénář. Jistě, milovníci telenovel museli být spokojeni. Ten miluje tamtu a ona je nevěrná s tamtím a vzájemně se to proplétá. Pravda, Ladislava Jančíková ve dvojroli zářila, zato postava Toničky byla byla čím dál víc tak nějak mimo. Ale to bych vyčetl zkušenému režisérovi, stejně jako předlouhé monology o tom baráku, které tam autor bůhvíproč nacpal a režisér je neseškrtal. Takže z bouřliváka Richarda z počátku představení se stává ke konci tak nějak nepravdivá nuda. Nějaký p. Elbl tu taky tak tvořil a taky to byla hrůza. Doufám, že se tyto doby nevracejí.